Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ralfinho

ralfinho

28-08-2019 om 11:41

ass en regulier of SBO

Hallo ouders,

Wij zitten met een een dilemma wat betreft schoolkeuze. We hebben een dochter gediagnosticeerd met ASS met een bovengemiddeld iq, maar die achter loopt op sociaal emotioneel. Nu zijn wij dus aan het oriënteren voor scholen, maar komen we erachter dat op het SBO veel gedragsproblematiek zit( is dit herkenbaar? en een lagere iq? ik vrees dat onze dochter ons daar niet op zijn plek zit. Aan de andere kant regulier is misschien ook niet het beste vanwege verschillende stromingen in het onderwijs die uitgaan van het eigen iniatief en veel vrijheden bieden. Weten jullie toevallig basisscholen of onderwijsstromingen die aan zouden kunnen sluiten met een kind met ASS. Wij wonen zelf in omgeving Arnhem.

Mijntje

Mijntje

28-08-2019 om 12:25

hoe oud

Hoe oud is je dochter? Dat is misschien handig te weten om antwoord te kunnen geven.

SBO en SO

"https://www.onderwijsconsument.nl/speciaal-onderwijs-en-speciaal-basisonderwijs-niet-hetzelfde/"

"Speciaal onderwijs is er voor leerlingen die lichamelijk, zintuiglijk of verstandelijk gehandicapt zijn en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Het speciaal basisonderwijs is er voor kinderen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen. Het betreft hier lichtere problematiek dan de problematiek waar leerlingen op het speciaal onderwijs mee te maken hebben. Niet alle ouders weten dat er een verschil is tussen speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs. Zelfs scholen gebruiken de termen wel eens door elkaar."

Als je kind het op regulier onderwijs niet gaat redden, dan is het eerder aangewezen op het speciaal onderwijs.

Het probleem is dat deze kinderen die veel rust en voorspelbaarheid nodig hebben, en snel overprikkeld raken, geplaatst worden met kinderen die gedragsproblemen hebben in klassen die al een tijdje vanwege bezuiniging veel te groot zijn.

Heb je geen contact bij de hulpverlening? Iemand die je zou kunnen verwijzen naar sleutelfiguren die een overzicht hebben van het onderwijs en je daarbij kunnen adviseren.

https://www.onderwijsconsulenten.nl/
Je kunt ook terecht bij de onderwijsconsulenten. Ik denk alleen dat ze je in eerste instantie verwijzen naar het samenwerkingsverband voor de basisscholen in Arnhem. Die horen te zorgen voor een goede plaatsing, daar ben je van afhankelijk.

Maar het kan zin hebben om jezelf eerst heel goed te informeren om mee te kunnen praten.
Zoek op samenwerkingsverband basisscholen Arnhem maar ook op speciaal onderwijs Arnhem.

En anders kun je mogelijk een goede verwijzing krijgen via de Leo Kannerstichting, die in jou buurt een aantal vestigingen heeft en daarmee ervaring met kinderen met een ASS in het onderwijs.

En ga dan overal kijken wat er mogelijk is.

Tip

Soms is een Vrije School, regulier, geschikt voor een kind met een ASS, daar wordt meer gericht gewerkt met de persoonlijke ontwikkeling van een kind.
Daar zit wel een filosofie achter die in de praktijk wat vragen op kan roepen, maar er is vaak meer begrip voor een kind. En met een kind met een ASS kan het om heel gewone pedagogische zaken gaan die men daar meer in beeld kan hebben.

Het is belangrijk dat je mensen vind met een regionaal actueel overzicht want de samenstelling van het speciaal onderwijs kan per jaar soms varieren en gecombineerd worden. Net wat op dat moment het grootste probleem met plaatsing lijkt te zijn.
Mijn dochter was op een moment geplaatst in een klas waar ook kinderen heengingen met een gehoorprobleem, die problematiek kan er hetzelfde uitzien in de praktijk. Dat kan rustiger zijn dan in een klas met kinderen met andere problemen.
Echter mijn dochter zat liever in een klas met jongens en er was destijds nog een autismeklas met veel jongens, ook nog dichterbij, dus daar hebben we voor gekozen. Nou ja, op tijd gewezen op die mogelijkheid en meebeslist om de aanmelding te veranderen van de ene naar de andere school.
Als ik dat niet had geweten had het er anders uitgezien. Jaren veel verder weg reizen, maar misschien ook wel rustiger. De autismeschool werd al snel een verzamelvat voor allerlei soorten kinderen, grotere klassen enzovoort, maar ondanks die veranderingen heeft ze het er inmiddels goed vanaf gebracht.
Met name vanwege het begrip voor autisme en voor haarzelf van de leerkrachten, en het ondersteunend personeel.

Eppos

Eppos

28-08-2019 om 19:53

Als het om SBO gaat

Een van mijn kids had ook vermoedelijk ASS maar is niet gediagnosticeerd. Komt verder redelijk overeen met wat je schetst. Wel duidelijk overprikkeld bij too much (grote klas, drukte, onrust) en sociaal-emotioneel lukt het niet zo goed. Toen hij op SBO startte was iq ook bovengemiddeld. En ook laatste test op de sbo-school.

Waar ik bang voor was dat mijn kind gedragsproblematiek van de kinderen die vanwege dat ook op SBO zitten zou gaan kopiëren. Die angst heeft mij gelukkig er niet van weerhouden. Ik nam aan dat het juist ook zou laten zien waar anderen hun zwakte hebben en de leraren dat corrigeren. En dat ieder zo zijn eigen probleempjes heeft is juist mooi om van te leren (van elkaar).
Vrije school ben ik echt blij dat ik dat niet heb gedaan. In sommige gevallen zou dat ook goed kunnen. Toch is speciaal onderwijs erop gebouwd.
Op de SBO hebben ze bij ons alles in huis (logepedie, psycho motorische therapie, rots en watertraining) al die dingetjes waar je vaak naast school naartoe moet. Dan gebeurt dan tijdens schooltijd en ze worden opgehaald door desbetreffende discipline uit hun klas. Ik ben tevreden over deze school. Tref helaas ook ouders met kinderen die maar geen aansluitende school kunnen vinden, of kind komt uiteindelijk thuis te zitten.
Kom helaas niet uit jouw buurt, maar AnneJ heeft al wat tips waar je wellicht je van de mogelijkheden kunt voorziewn. Ervaringen van andere ouders kan ook. Toch blijft elk geval zo dermate specifiek dat je vooral moet kijken inhoudelijk en wat je eigen gevoel je ingeeft. Jij kent je kind het best.

Ik heb uiteindelijk een hoop disciplines bij elkaar gezet en gezegd, ieder zijn mening en dan kijken waar ik en ieder vanuit zijn hoek op uit komt. Allen vonden we SBO dan doorslaggevend. waren o.a. de leidster van de creche, intern begeleiders van speciaal en gewoon basisonderwijs. Heb ze allemaal in een ruimte gezet om tot die goeie beslissing te komen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-08-2019 om 20:04

AnneJ

Het zal natuurlijk per school verschillen, maar mijn ervaring is dat er juist op de VS weinig ruimte is voor kinderen die wat uit de pas lopen.

Agnez

Agnez

28-08-2019 om 22:56

In Arnhem zit ook een cluster 2 school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis of gehoorproblemen. Op deze Dr P.C.M. Boschschool zitten ook kinderen met autisme, maar ik geen idee of je dochter voor deze school in aanmerking zou komen en of je dat zou willen voor je dochter. Het is voor kinderen bij wie het autisme zich vooral uit in communicatieproblemen. De school heeft kleine klassen en ervaring met kinderen met autisme. Er wordt veel aandacht besteed aan de taalontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Enna M.

Enna M.

03-09-2019 om 15:25

voor VSO

weet ik van een kennis die een kind met autisme in Oosterbeek op het voortgezet speciaal onderwijs heeft. Ik dacht dat die in een kleine klas met voornamelijk ass'ers zit.

Verder is er verschil tussen SBO (wat onder het reguliere basisonderwijs valt) en speciaal onderwijs. Onder dat laatste vallen de genoemde clusterscholen, waaronder ook één (cluster 4) voor kinderen met psychische en gedragsproblematiek. Voorzover ik weet kom je niet zomaar op een cluster 4 school en is dat voor de zwaardere gevallen. Maar dat is dan wat ik weet van iemand die op een cluster 4 school werkt.

Het klopt wel dat er op het SBO gemiddeld meer kinderen zitten met lichte gedragsproblemen en kinderen die niet goed kunnen meekomen op school. Daar staat dan weer tegenover dat de klassen kleiner zijn en er meer begeleiding is. Wat voor jouw dochter geschikt is weet ik niet. Ik weet ook niet hoezeer bovengemiddeld haar iq is, er gaan ook best nog kinderen van het SBO naar de havo.

mirreke

mirreke

04-09-2019 om 12:29

Vrije school

Twee van onze kinderen zitten op de vrije school. Middelbare.

Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de bereidwilligheid en inzet van veel docenten en medewerkers. Sommige docenten zitten echter wel te vast in hun Vrije School (antroposofische) opvattingen over HET kind... Er wordt erg veel uitgegaan van generalisaties.

Beide zonen hebben ondersteuning. Helaas is er bij het samenwerkingsverband iets gewijzigd, waardoor de ondersteuning die heel scheutig was en zeer goed werkte, enorm is ingekrompen.

Ik denk wel dat veel afhangt van inzet van ouders. Kun je goed praten, kun je mensen enthousiasmeren. Wij zijn bij onze kinderen redelijk proactief geweest. Dat helpt wel.

Tina

Tina

11-09-2019 om 10:48

Hier recente ervaringen

Mijn oudste zit net op het VO maar zat daarvoor op een SBO in Hoorn.
Onze ervaring is dat er de laatste jaren een verschuiving heeft plaatsgevonden van kinderen met ernstige gedragsproblemen van SO naar SBO. (Door bezuinigingen)
Dat de kinderen op het SBO lichte gedragsproblemen hebben is daarom zeker niet waar. Misschien was dat vroeger maar nu zeker niet meer.
Mijn kind heeft daar ook last van gehad, vooral in de zin van dat de leerlingen als gehele klas van de juf moesten nablijven terwijl niet iedere leerling zich onrustig heeft gedragen.

Daarnaast is er veel verschil tussen SBO scholen onderling.
Over het algemeen krijgt ieder kind op eigen niveau stof aangeboden. Dat is natuurlijk heel goed, maar hierdoor is het in de klassen erg onrustig wat voor prikkelgevoelige kinderen niet ideaal is.
Meestal wordt er in de klassen in groepjes gewerkt of moeten de kinderen meermaals per dag van klas wisselen.
Over het algemeen zijn onze ervaringen met het aanbieden van lesstof op eigen niveau wel goed, mijn kind is ook niet “prikkelgevoelig”, hier op ons SBO werd ook regelmatig onderzocht op welk niveau het kind zit en of de stof aangepast moet worden wat vooral mijn kind fijn vindt, er werd wel echt gekeken naar het kind zelf.

De uitvoering van het SBO verschilt enorm, logopedie, speltherapie e.d. wordt zeker niet overal (voldoende) aangeboden. Vaak is het er op papier wel maar blijken er daarna organisatorische problemen te zijn.
Er zijn de laatste jaren veel SBO’s gefuseerd waardoor de kwaliteit hiervan veelal omhoog is gegaan maar dit is zeker nog niet overal zo.

Een nadeel dat ik zeker nog wil benoemen is dat het SBO zich, door het verdwijnen van OPDC’s zich meer is gaan richten op kinderen met het uitstroomperspectief Praktijkonderwijs. Dit is kortweg een onderwijsvorm voor zeer zwakke leerlingen die nooit het vmbo kunnen afronden.
Een OPDC is een vorm vab lwoo maar die is hier in Hoorn verdwenen. Andere scholen zouden nu de leerlingen die vroeger naar het OPDC zouden gaan moeten kunnen begeleiden maar over of dat goed gaat verschillen de meningen hier in Hoorn.
Kinderen met een uitstroomperspectief lwoo of OPDC zitten veelal niet meer op een SBO hier.

Wendelmoed

Wendelmoed

16-09-2019 om 20:16

Moeilijk om te adviseren

Mijn PDDNOS kind redde het niet in de brugklas op het reguliere onderwijs, dus iedereen vond het een opluchting toen hij naar het VSO kon, HAVO voor autisten.
Dat ging het eerste jaar daar echt best goed, maar daarna begonnen de wisselingen van directeur, de uitval van docenten, vervolgens het samenvoegen met scholen van andere locaties zodat het VMBO erbij kwam, uiteindelijk kwam er ook nog eens een groep ADHDers bij zodat alle schoolegels veranderden en je alleen nog rust kon zoeken in het lokaal waar ondertussen leerlingen de les gelezen kregen die er net uitgestuurd werden, kortom, het werkte allemaal niet zo lekker meer. Een keileuke directeur die overspannen raakte, een interim die geweldige ideeen had maar veel te hoog over en van de praktijk niks terecht bracht, enfin, een handjevol prima leraren ertussen om het nog even vol te houden Maar hij zat er inmiddels wel doorheen.
Toen hebben we hem maar een paar weken thuisgehouden en een plan gemaakt voor de toekomst. Hij heeft het jaar verder uitgezeten op school zonder druk om te presteren en is daarna zonder diploma naar het MBO gegaan.
Achteraf gezien was hij misschien toch beter afgeweest op een gewone school, bij het volgende kind hebben we dan ook een andere keuze gemaakt.
Als er een goede stabiele school in de buurt zit dan zou ik dus daar mijn dochter heen doen. Desnoods naar een te laag niveau als het niet anders kan, dan heeft je kind tenminste wat "over" voor alle inspanning die het kost om te wennen en om sociaal mee te doen.
Mijn dochter heeft zo, ondanks een hele hoge CITO score, fluitend het VMBO gehaald en een hoop vriendinnen gemaakt en vier leuke jaren gehad.

Kortom, mijn advies: zoek een goede school. Goed als in een stabiele leiding, een stevig team, duidelijke visie op onderwijs en sociale omgangsvormen, ruimte en begrip om aandacht te geven aan leerlingen die wat extra zorg behoeven.
Dan heb je het belangrijkste te pakken. Niveau, type, kleur of locatie zijn dan minder belangrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.