Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Asperger, welke middelbare school?

Onze zoon is 9 en gaat na de zomer naar groep 7. Hij heeft asperger en een IQ >140. Hij zit nu op het SBO in een structuurgroep. 12 kinderen en alles overzichtelijk voor hem. Hij doet het daar dan ook heel erg goed. Gezien zijn iq en hele hoge cito scores wordt nu al aangegeven dat zijn advies vwo(2-talig) wordt. Om dit kans van slagen te geven wordt hij volgend schooljaar in een reguliere groep geplaatst, wel op dezelfde school dus goede begeleiding daarin. Hij heeft dan 2 jaar de tijd om zich op het VO voor te bereiden. De stap vanuit een stuctuurgroep naar het VO zal te groot zijn, vandaar dit plan van school. Hier staan wij volledig achter.

Maar nu is de vraag, welke school is het meest geschikt. Heeft iemand tips en/of ideeen? Een grote scholengemeenschap gaat het niet worden. Wij zoeken eigenlijk een kleinschalig gymnasium, of een school waar er ruimte en ervaring is voor kinderen met Ass. Of zijn er Sbo VO scholen met een vwo opleiding? Ik kom nu meestal alleen vmbo tegen.

Wij wonen in de omgeving van Hoorn(NH), dus we zoeken wel echt in Noord-Holland

Evanlyn

Evanlyn

28-05-2014 om 11:07

gymnasium

lijkt me een goede keus, het wemelt daar vaak van de autisten. Maar dan moet de school dat ook wel faciliteren, qua ondersteuning. Dus niet van: jullie zijn hier allemaal erg intelligent, dus vogel het allemaal maar uit. En die neiging hebben sommige gymnasia.

Als je meer in het speciaal onderwijs kijkt: het Altra College in Amsterdam is een speciaal HAVO/VWO, maar natuurlijk niet tweetalig en ook geen gymnasium.

Misschien eerst proberen op een gymnasium en als het niet gaat naar het Altra College? Tenslotte zit hij nu ook regulier (SBO geldt als regulier). Dan kom je er op het Altra College ook niet zomaar in, denk ik.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-05-2014 om 13:57

Scholen

Kijk eens op http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/links/hoe-moeten-scholen-passend-onderwijs-bieden

Steunpunt Autisme Noord-Holland kan wellicht ook advies geven http://www.steunpuntautismenoordholland.nl/artikel/voortgezet-onderwijs/

Er is ook een lijst met scholen die iets extra's bieden voor leerlingen met ASS:
http://www.onderwijsconsulenten.nl/dotAsset/9630.pdf

Maar het is en blijft lastig. Je zou het beste naar ervaringen kunnen vragen aan ouders met kinderen die ASS hebben en op het VO zitten. Mijn ervaring en die van zoon (hb en adhd) leren dat scholen zich nog zo mooi kunnen presenteren, de realiteit wijkt helaas vaak af. Zeker nu per 1 augustus het Passend Onderwijs wordt ingevoerd zullen leerlingen met specifieke leerbehoeften er nog bekaaider af komen en zullen scholen nog minder staan te trappelen om deze leerlingen aan te nemen. Succes!

zoeken

Handige lijst Elisa! In Noord-Holland zitten toevallig veel geschiktere scholen.
Maar inderdaad in de werkelijkheid kan het heel erg meevallen maar ook tegenvallen.
Het is handig om alvast je te oriënteren wat te doen als het niet gaat. Hoe kun je zorgen dat de leerlijn van je kind wel doorgaat ook als er problemen op school zijn die niet op te lossen zijn.
Je kunt altijd bellen of mailen met de onderwijsconsulenten.
Je kunt zorgen dat je kind thuis doorwerkt als het uitvalt.
Zorg dat je zelf ook goed de weg weet in de school.
Ik haalde en bracht mijn kinderen de 1e 14 dagen van en naar school zodat ik onmiddelijk ondersteuning kon bieden bij wat zich ook maar voordeed. Kinderen konden dan met minder stress naar school en hadden ruim de tijd om de route in te prenten en de details van de school in zich op te nemen.
Je houding is ook belangrijk. Ik heb mijn kinderen altijd meegegeven dat ze er wel eens wat langer over zouden kunnen doen. Als ze maar rustig doorgaan en op hun doel af. Niet stressen met deadlines die ze moeten halen die ze niet kunnen halen.
Het kan een negatieve spiraal worden. Bij mijn dochter op school zitten wel wat kinderen die elkaar ook nog kennen van reguliere gymnasie en andere autismeklassen in het reguliere onderwijs. Helaas niet gelukt. Je blijft zoeken naar openingen.
Zonodig schakel je de thuisschool in. En niet op de school wachten. Die hebben niet hetzelfde doorzettingsvermogen dat jij hebt en storten zich in eindeloze vergaderingen, gesprekjes, nietsoplossingen en bureaucratien. Let goed op wie op de school van je kinderen er echt verstand van zaken heeft en met wie je wel snel kunt schakelen.
Een school die het briljant doet kan een paar jaar later hopeloos in de chaos zitten. Maar ook, een school die niet zo goed aangeschreven staat kan het voor jou kind ineens briljant blijken te doen.
We hebben hier al alles voorbij zien komen.

gymnasia

In groep 7 zijn we met zoon open dagen afgeweest. Ik vroeg me altijd af of ik me kon voorstellen dat zoon hier rond zou lopen, beetje intuitief zeg maar. De gymnasia leken mij niet geschikt. Er was teveel gedoe aan projecten en voortdurende intiatieven en groepjesgedoe.
Daarvoor was zoon niet zelfstandig en niet sociaal genoeg. Inmiddels kan hij dat allemaal wel goed oppakken. Maar dat heeft hij wel geleerd in de autismeklas waar hij terecht gekomen is. Veel vaardigheden zijn gewoon gegroeid maar op sommige gymnasia wordt dat wel meteen van je verwacht. Zoon kwam vreselijk van de basisschool, dus die overgang naar het voortgezet onderwijs leek me al stressvol genoeg.
Maar je kunt het natuurlijk wel proberen als je kind ook verder goed in zijn vel zit. Afstromen is niet erg, het is soms gewoon de realiteit. Goed geprobeerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.