Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Onna

Onna

22-11-2016 om 21:39

Appen met leraar

Dochter in 3vwo is momenteel veel bezig met spreekvaardigheid. Ze moet teksten/verhalen inspreken en met de klas maken ze ook samen een soort film.
Wat zij opneemt moet ze via whatsapp naar de leraar versturen. Hij beoordeeld het dan.

Toen ik dit voor het eerst hoorde vond ik het vreemd. Communicatie gaat op school altijd via magister. En een mobiel nummer van een leerkracht hebben vond ik ook gek.
Dit heb ik ook genuanceerd uitgesproken naar dochter. Zij kwam eerst niet verder dan "iedereen doet het", maar vandaag vertelde ze mij dat ze zich er niet prettig bij voelde. Vooral dat zo'n telefoon ook in verkeerde handen kan vallen beviel haar niet.

Ze heeft nu de docent, via magister, dit verteld en gevraagd of dit voortaan via een usb-stick kan oid.

Ik vind het fijn dat ze zich zeker genoeg voelt om te vragen.
Maar ik vraag me nu wel af hoe dit op andere scholen gaat. Hoe hebben jullie kinderen kontact met docenten?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-11-2016 om 21:40

Pfff

Aanvulling: gast om het vak engels

Pirata

Pirata

22-11-2016 om 21:41

jawel

Vorig jaar was de mentor de beheerder van de groepsapp van de klas.
Maar 1 op 1 contact via een privetoestel, nou nee, liever niet.

Triva

Triva

22-11-2016 om 22:00

mis ik wat?

Wat bedoel je met een telefoon die in verkeerde handen kan vallen? Ik kan van alles bedenken wat je daarmee bedoelt maar leg eens uit? Mag je dan met niemand meer whatsappen? Kan het usbstickje ook niet in verkeerde handen vallen?

Onna

Onna

22-11-2016 om 22:15

Triva

Mijn eerste gedachte erover was dat hiervoor magister was uitgevonden. Andere docenten gebruiken dit ook gewoon hiervoor.
Dochter vindt alleen geluidsbestanden niet eens zo erg, maar filmpjes waarop ze staat te hakkelen zijn wel erg. Een telefoon kan heus wel kwijt raken/ gejat worden door een andere leerling etc.

Maar misschien is het tegenwoordig wel heel normaal. Daarom vroeg ik het hier.

Triva

Triva

22-11-2016 om 22:54

Zoals ik al zei

ik vroeg wat precies het probleem was met die telefoon in verkeerde handen...

Ik herken het niet, via magister kan dit toch ook niet of wel? Kun je geen geluidsopname online zetten en de link versturen? In ieder geval zou ik wat langer oefenen zodat ze niet staat te hakkelen?

Triva

Triva

22-11-2016 om 22:56

overigens

heeft de leerkracht van mijn zoon ook gewoon meegeschreven in de klasseapp in de onderbouw. Dus het hebben van het mobiele nummer vind ik niet zo gek. Meester Bart doet het ook.

Hier

Hebben zit de mentor in de klassenapp, en als het nodig is, wordt die ook privé geappt. Uiteraard wel alleen over schoolzaken.
Toch zou ik het ook geen fijn idee vinden, een filmpje van mijn kind (of van mezelf) in zo'n telefoon van een ander. Ik kan het moeilijk benoemen, maar het voelt niet helemaal lekker. Alsof zo'n privé-apparaat daar niet voor bestemd is.

Morgaine

Morgaine

23-11-2016 om 08:13

Vreemd

Ik zou me daar ook niet helemaal lekker bij voelen. Het is té privé, denk ik, niet zakelijk genoeg. Hier gaan zulke dingen allemaal via de ELO. Klassen-apps zijn hier ook zonder leraar. Leerlingen hebben geen mobiele nummers van leraren.

Onna

Onna

23-11-2016 om 08:14

Dat is het dus

Het voelt niet lekker.

Er is op hun school vorig jaar een toestand geweest over foto's die van fb waren afgehaald en bewerkt op instagram waren gezet. Daar is vanuit school heel open naar ons toe gecommuniceerd. En uiteraard ook met de leerlingen over gepraat.
Dochter was al verstandig, maar heeft toen weer begrepen dat je moet nadenken voor dat je iets op internet zet en dat dingen die via whatsapp worden verstuurd een heel eigenleven kunnen gaan leiden.

Triva, alles kan via magister.

Onna

Onna

23-11-2016 om 08:16

Triva

Dus omdat meester Baard het doet is het goed?

Triva

Triva

23-11-2016 om 08:37

Onna

Jij vond het al vreemd dat leerlingen het mobiele nummer hebben van een leerkracht maar dat vind ik dus niet.

Als het via magister kan dan stuurt ze het toch via magister, wat is het probleem? Verder: het gaat over 3VWO: laat haar lekker zelf zeggen dat dit privé is en dat ze dat niet op zijn telefoon wil hebben. Op dat niveau laat ik mijn zoon zeggen dat uitprinten slecht voor het milieu is en dat de docent het via magister kan krijgen

Onna

Onna

23-11-2016 om 08:47

Triva

Het is geen probleem, dochter regelt haar zaakjes zelf wel.

Ik vroeg me gewoon af hoe dit op andere scholen gaat en wat anderen hiervan vinden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-11-2016 om 09:51

dus het gaat om het toestel?

Dus het gaat je om het toestel? Dus de leerkracht mag wel een filmpje zien, maar niet op zijn telefoon?
Magister vind je wel goed, schrijf je. Magister kun je ook gewoon op je telefoon gebruiken. Bij mij komen alle foto's en filmpjes (die ik zelf maak of ontvang, per mail of wat dan ook maar) trouwens in de iCloud terecht. En daar kan ik vanaf al mijn apparaten bij.

Je focust nu op een telefoon die misschien in verkeerde handen kan vallen. Volgens mij is jouw probleem dat je de leerkracht niet vertrouwt. Je vertrouwt er blijkbaar niet op dat hij zorgvuldig met zijn zaken omgaat. Ik denk dat je dáár wat mee moet doen. De oplossing die je nu hebt bedacht, lijkt mij namelijk geen oplossing.

Onna

Onna

23-11-2016 om 10:00

Ijsvogeltje

Eigenlijk vind ik filmpjes überhaupt al raar. Maar dat komt vast omdat ik ouderwets ben ofzo

Ik vind het niet perse fout. Ik vind het gek dat een leerling appt met een leraar. Dat is een gevoel.
Ik denk niet dat ik dat zelf zou willen als ik leraar was.

Maar de meningen zijn hier verdeelt. Sommige vinden het heel gewoon blijkbaar en anderen delen mijn gevoel hierin.

frieda

frieda

23-11-2016 om 11:22

appen te informeel

Zoon, 4 VWO, gevraagd. Hij vindt appen iets wat je met klasgenoten doet maar niet met een docent. Hij vindt appen iets voor informeel contact. Het contact met een docent moet toch wel heeft hij liever via magister of via de mail.

frieda

frieda

23-11-2016 om 11:24

moet toch wel

kan weg. Halve wege ging de zin een andere kant op

Lou

Lou

23-11-2016 om 13:01

Nee

Hier is dat niet gangbaar nee. Toevallig woont een docent van mijn dochter hier vlakbij (en ik ken hem privé) en ik vroeg of ze zijn nummer mocht hebben voor noodgevallen. Klinkt misschien raar, maar in ons geval is dat niet zo raar. Waar het om gaat is dat hij het prima vond, maar dan wel graag onder een andere naam in haar telefoon, want hij wil ik geen geval dat andere leerlingen zijn nummer te weten komen. Ik vond dat een begrijpelijke reactie.

Juffie

Juffie

23-11-2016 om 13:31

Communicatiemiddelen veranderen

Alle VO- scholen die ik ken hebben of hadden tot voor kort telefoonnummers van personeel gewoon beschikbaar voor ouders en leerlingen. Een enkele collega heeft aangegeven dat niet te willen. Tegenwoordig zijn die telefoonnummers voor ouders niet meer zo nodig, mailen is veel gangbaarder geworden. Leerlingen zijn weer een stukje verder en daar sluit ik graag bij aan. Ik app dagelijks met leerlingen, met name in groep apps, maar ook een op een. In die groep apps zitten meestal meerdere collega's. Het is simpelweg de meest betrouwbare vorm van communicatie met pubers. Ik zie niet in wat er eng aan is, een app-gesprek kun je net als een chat via de ELO gewoon teruglezen. Ik zie wel grote problemen in bepaalde aspecten van het smartphone-gebruik, maar snel en betrouwbare communicatie tussen leerlingen en docenten vind ik juist een verbetering.

Niet mee eens juffie.

Ik vind appen ook te informeel. Een klassen app van de jeugd onderling kan handig zijn.
Maar magister is bedoeld voor contact tussen docent en leerlingen.
En filmpjes via de app waarop je kind staat te hakkelen horen ook niet thuis op de app. Het gaat hier om het inleveren bij één docent. Dus de jonge meiden hebben zijn nummer om het in te leveren. Ik zou het als docent niet willen. Een volwassen man die filmpjes binnen krijgt van de thuissituatie van 16 jarige meiden, moet je niet willen.

Bij volwassenstudie lijkt mij één op één contact met een docent weer een ander verhaal.

Lente

Lente

23-11-2016 om 18:15

Het gaat volgens mij alleen om een geluidsopname

niet een opname van die meiden zelf.
Dat scheelt weer.
Maar ik ben ook niet voor appen met een leraar. Wel een groepsapp waar de mentor in zit of voor andere gelegenheden.
En als je dochter dat niet prettig vindt, kan ze een opname via magister sturen.

Juffie

Juffie

23-11-2016 om 18:25

Tja

Bij ons op school is het praktijk en geen leerling, ouder of schoolleider die er kwaad inziet (of beter gezegd: heeft laten weten daar kwaad in te zien), terwijl we echt grote leerling- en ouderbetrokkenheid hebben. Ik heb wel een enkele collega die op deze manier geen contact met leerlingen wil, dat wordt uiteraard ook gewoon geaccepteerd. Trouwens, met sommige ouders app ik ook; door mijn taken heb ik veel met ouders te maken namelijk. App is gewoon op dit moment voor onze doelgroep (en voor veel van mijn collega's) het belangrijkste communicatiemiddel. Grappig trouwens dat je hetzelfde argument gebruikt als mijn wat conservatievere collega's tot niet eens zolang geleden hadden over mailcontact met ouders en leerlingen; wat toen te informeel gevonden werd, is nu kennelijk voor sommigen de norm en voor anderen al wat achterhaald. Zo gaat dat met communicatie. Het argument tegen de filmpjes heeft niets met het communicatiemiddel, maar met de filmpjes an sich te maken. Leerlingen leveren voor mij ook filmpjes in (niet van zichzelf overigens) en die worden ingeleverd op de ELO van magister. Kan ik gewoon openen op mijn telefoon hoor....

Juffie

Juffie

23-11-2016 om 18:28

Aanvulling

Op de leeromgeving is de chatfunctie het meest gebruikte communicatiemiddel. Wordt dat dan ook te informeel gevonden?

Lou

Lou

23-11-2016 om 18:43

Juffie

Op de school van mijn dochter waren het de docenten die het app-contact te informeel vonden. Mailen gebeurt meestal wat zakelijker, je stelt een vraag, krijgt een antwoord, klaar. Op app zaten de leerlingen maar verder te kletsen tegen de docenten, ook vaak 's avonds, terwijl de vraag allang beantwoord was. Althans, zoiets was het probleem, heb ik begrepen (ik ben zelf geen docent). Dat is kennelijk het karakter van het medium. Daarnaast vonden de docenten het niet fijn dat ze door leerlingen gebeld konden worden. Dus dan maar liever helemaal geen telefoonnummers aan leerlingen geven, dan kunnen ze ook niet appen. Nu doen ze dat dus niet meer.

Wat natuurlijk ook zou kunnen helpen is als ze een aparte schooltelefoon zouden hebben, die ze 's avonds dan niet (hoeven te) beantwoorden.

Juffie

Juffie

23-11-2016 om 18:48

En tenslotte: privacy

Ik zou willen dat de gemiddelde leerling, ouder en collega zich zo zou bekommeren om privacy van de leerlingen als ik: dat magister en andere leerlingvgsystemen zijn wat mij betreft een ramp! Verplicht wachtwoord wisselen is er niet bij en wat er allemaal op zo'n LVS geplempt wordt en welke informatie over de chatfunctie van de ELO gaat... En dat terwijl leerlingen relatief makkelijk in het systeem kunnen komen: een digibete collega hoeft maar een keer in de klas zijn account te openen, en voila! Nee, privacygevoelige informatie breng ik alleen mondeling over, dus wat dat betreft ben ik eigenlijk best ouderwets hoor. En over de app gaat het alleen over praktische zaken. Dat geef ik mijn leerlingen ook mee: privacygevoelige informatie alleen mondeling of op mijn beveiligde mail. Juist nooit via de ELO. Samenvattend: ik denk dat het beeld over de veiligheid van magister wat naïef is.

Juffie

Juffie

23-11-2016 om 18:50

O, Lou

Dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Ik zit wel in groepapps waar ze het presteren zo'n 200 apps per dag te versturen. Die lees ik gewoon niet, alleen op dagen dat de info voor mij relevant is. Dat weten mijn leerlingen ook.

elsje78

elsje78

29-11-2016 om 21:14

ik doe het ook

Ik heb een groepsapp met mijn mentorklas, nadat ik vorig jaar alle 18 leerlingen moest bellen over de weerssituatie en de veiligheid om naar school te komen. Toen heb ik me 18 keer bedacht hoeveel handiger 1 appje was geweest.
In de app gaat het alleen over schoolzaken, daarom ben ik beheerder. Wie dat niet snapt, gaat eruit. Ik kan zo lesuitval doorgeven, leerlingen kunnen nog even vragen welke blz voor de toets opgegeven waren enz.

Dankzij die groepsapp heeft iedereen mijn nummer, maar sowieso krijgen alle ouders en leerlingen mijn mailadres en mobiele nummer. Ze mogen mij gewoon bellen als ze 's avonds of na de les iets willen bespreken.

1 op 1 appcontact komt voor, maar daar ben ik heel voorzichtig mee. Als het eenvoudige vragen zijn, prima. Bijvoorbeeld dat de trein niet rijdt, of hoe laat we een gesprek hebben enz.

Laatst was er een appje in de trant van, mijn moeder is boos op je, dan app ik terug dat we dat niet bespreken over de app en dat de moeder me even mag bellen.

Het is gewoon zo dat leerlingen allemaal een mobiel hebben en daar meestal heel dicht bij in de buurt zijn. Het is voor hen misschien wel het meestgebruikte communicatiemiddel, dus ik gebruik dat, weloverwogen.

Mussie

Mussie

01-12-2016 om 21:39

Handig

Ik stond laatst in de bieb met zoon om een boek voor Nederlands uit te kiezen. Hij twijfelde en appte tot mijn stomme verbazing zijn leraar. Die appte meteen terug met advies. Ik vond het geweldig! Wat er zo informeel aan is, begrijp ik werkelijk niet. Informeler dan een echt gesprek? Of een mail? En wat is er mis met informeel?
Hij appt nu wel vaker met een vraag en ik heb wel wat van die apps gelezen. Niks mis mee, en een handige manier om snel iets te vragen. Er zijn natuurlijk ook leraren die het niet willen. Ook prima.

Li

Li

01-12-2016 om 22:28

Tsjonge

Sommige leraren hier willen niet eens gemaild worden door ouders! Die lopen dan wel erg achter als ik het hier zo hoor.

Elsje

"Ik heb een groepsapp met mijn mentorklas, nadat ik vorig jaar alle 18 leerlingen moest bellen over de weerssituatie en de veiligheid om naar school te komen."

Tot mijn stomme verbazing heeft mijn zoon daar nog de ouderwetse sneeuwbaltelefoon voor of hoe heet dat ding, een telefoonboom. Ik wist niet wat ik zag toen hij daarmee thuis kwam
Niet dat het werkt, overigens. Toen ik hem eens appte (hij was al onderweg) dat hij Truusje moest bellen omdat de eerste twee uur uitvielen, bitste hij: "Ik ga toch niet béllen!".

Inderdaad, de groepsapp werkt het snelste.

Silver

Silver

02-12-2016 om 08:31

Grappig

Toevallig zei m'n dochter gister dat 't zo handig is dat haar mentor in de groepsapp van haar klas zit. Ze kreeg gister een appje van haar mentor over een inhaaltoets. En een kleine peptalk vanwege een enorm slecht cijfer. Onze dochter bekijkt haar mail weinig- echt ouderwets.
Ik heb er nu geen moeite mee maar realiseer mij dat dat komt doordat haar mentor een vrouw is. Ai, is eigenlijk ook idioot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.