Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evnnie

Evnnie

20-06-2014 om 08:59

andere school bij bepaalde juf; formatie is nog geheim

Mijn hemel! Het jaar duurt nog maar een paar weken hier en de formatie wil maar niet bekend worden. De roddel gaat al een tijdje dat het een bepaalde juf wordt (erg lang verhaal). Maar dan gaat mijn dochter van deze school. Nu groep 7.
Helaas zit de school van onze voorkeur nu vol, want tja voor een misschien kunnen ze geen plekje vrij houden. Dat snap ik.

Wij zitten hier nu wel met onze handen in het haar. Waarom wil de school niks zeggen over de formatie van volgend jaar?!

Dochter wil het liefst in haar klas blijven, vandaar dat we haar beloofd hadden het af te wachten, maar het heeft nog nooit zo lang geduurd!

We worden steeds ongeruster, en gisteren was er weer iemand die dacht dat die juf wel op groep 8 zou komen!

Wanneer wordt de formatie bij jullie op school bekend gemaakt? En kan ik eisen dat we het nu al horen?
De problemen zijn bekend want er heeft een klachtenprocedure gelopen en de juf is door de stichting op haar vingers getikt. Maar de directie beweert dat het in prima juf is, en dat alle andere ouders wel tevreden zijn (ik weet wel beter, maar goed).

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 09:07

tja

Je kunt in ieder geval niets eisen...

Katniss

Katniss

20-06-2014 om 09:59

Gek he

Hier duurt het schooljaar nog minder dan een maand en de formatie is ook nog niet bekend gemaakt. Ik vind dat toch altijd zo vreemd. Je weet toch al hoeveel iedereen werkt en wie er wel of niet blijven volgend jaar (in grote lijnen). Ik heb gelukkig geen voor- of afkeuren dus wacht geduldig af.

hier

Regio Noord hier, dus de vakantie begint op 5 juli. De formatie is bekend. Wie de nieuwe juf/meester wordt, wordt verteld bij het rapportgesprek, volgende week.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 10:14

formatie

Hier is de formatie vorige week bekend gemaakt (ook regio noord).

Was relatief snel. School is dit jaar niet gegroeid of gekrompen en dat maakt het een stuk makkelijker.

Vorige jaren hadden we met een krimpende school te maken. Dan is het flink puzzelen. Hoe verdelen we het geld hoeveel formatie hebben we wie mag en kan er wel blijven. Wie moeten we ontslaan (cq moet op een andere school worden ingezet).Wie werkte er vanuit de invalpool kunnen deze mensen blijven of zitten er anderen op wachtgeld die meer rechten hebben. Was een flinke puzzel.

Komend jaar groeit de school weer. Dan is het weer puzzelen.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-06-2014 om 10:16

En hier

Regio zuid. Vakantie vanaf 12 juli. De formatie is sinds een week bekend, de exacte klassenindeling sinds begin deze week. Dat was daarvoor allemaal ook nog niet besloten.

Evnnie

Evnnie

20-06-2014 om 10:57

voor ons hangt er veel vanaf

Dat maakt het wel anders.
Ik vermoed ook dat wij niet de enige ouders zijn die hun kind van school halen mocht die juf toch groep 8 gaan doen.
Er zijn er meer die al gevraagd hebben om duidelijkheid.

Hanne.

Hanne.

20-06-2014 om 11:01

misschien

Misschien dat de school daarom nog aan het puzzelen is. Als ze leerlingen kwijtraken worden ze er niet blij van. Maar je kan een leerkracht om die reden ook niet meteen ontslaan.

Evnnie

Evnnie

20-06-2014 om 11:37

Kon je ze maar makkelijk ontslaan

Maar de directie is dik bevriend met haar. Ik weet dat veel collega's van haar balen, en veel ouders dus ook.
Sinds die juf op school zit, loopt het leerlingaantal ook ineens erg terug. Uit de groep 6 waar ze nu zit zijn 3 kinderen weggegaan begin schooljaar. Dat lijkt me toch al iets om als school jezelf eens achter de oren te krabben.

Helaas is deze juf relatief nieuw (en de directie ook) en als ik had geweten dat ze op deze school zou gaan werken had ik deze school niet eens bekeken. Ik kende haar dus al als persoon.
Dat zij door haar proeftijd is gekomen is echt ongelooflijk (dat verzuchtte een andere ouder ook al).

Ik moet zegen dat de rest van de leerkrachten me wel prima lijken. De juf die ze nu heeft vind ik echt een superjuf.

zo laat mogelijk

Ik denk dat de scholen het zo laat mogelijk vertellen om discussie te voorkomen. Als ze al n mei de klasse-indeling en de formatie bekend maken, hebben te veel ouders tijd om te gaan "zeuren" (in hun ogen). En de school deelt de leerlingen en docenten in, ze hebben geen zin in inspraak van ouders.

creabea

creabea

20-06-2014 om 12:09

dat lijkt me ook heel lastig

stel je voor als de ouders inspraak zouden hebben, dan kom je er nooit uit met de klassenindeling.....

Katniss

Katniss

20-06-2014 om 12:17

Tja

Het is ook persoonlijk. Mijn jongste heeft de nodige juffen gehad die haar jong, ongeconcentreerd etc vonden. In groep 3 had ze een juf die dat aspect van haar karakter juist heel leuk vond. Dat vond ik dus een leuke juf Gek genoeg is dat ook de juf over wie ik van andere ouders de meeste kritiek hoorde.
Voor Evnnie: Als het voor jullie echt een breekpunt is, zou ik nu aan de directie vragen of ze het gerucht (onder embargo) willen bevestigen. Dan kun je vast dingen in gang zetten voor een andere school.

Hier nog 2 weken naar school

Nog twee weken naar school en wij weten nog niets. Onze dochter zit in een combi 7-8 nu en de helft van de klas gaat dus naar het middelbaar onderwijs. Er is ook een volle 7 op dit moment. En eronder zit een volle 6.

Nog steeds is er niet bekend wat er met de klas gaat gebeuren. En ik vind het ook wel heel lang duren.

Ik kan me voorstellen dat jullie erg graag willen weten wie er voor de klas komt.

Hier

zijn zowel de formatie als de klassenindeling vandaag bekend gemaakt.

Op onze school ook een enkele leerkracht waarvan ouders zeggen 'Als mijn kind bij ... in de klas komt, dan haal ik het van school af'.
Als deze docent bv groep 4 gaf, en er waren 2 groepen 4, dan konden ouders die slechte ervaringen met deze juf hadden bij een eerder kind, het aangeven bij de directeur, en werd het kind bij de andere docent in de klas gezet. Ik weet dat, toen die mogelijkheid er een jaar niet was, er ouders zijn geweest die hun kind van school hebben gehaald.

Evnnie

Evnnie

20-06-2014 om 14:50

Katniss helaas

Daar beginnen ze niet aan...

amk

amk

20-06-2014 om 15:02

Evnnie

heb je het al geprobeerd dan?

Evnnie

Evnnie

20-06-2014 om 15:43

Ja natuurlijk amk

En hun antwoord was op de vraag of wij hier alvast, gezien de situatie, duidelijkheid in konden krijgen: "Daar beginnen we niet aan."

amk

amk

20-06-2014 om 15:48

Ennie

dat was dan het moment geweest om je kind van school te halen. Met zo'n school valt niet te overleggen.

Wij hebben hetzelfde gehad met de overgang van 2 naar 3. Zagen nog een jaar groep 2 voor ons al lezende kind dat niet van gefrobel houdt, maar wel jong in gedrag is (en zal blijven, ze is 2-zijdig erfelijk belast) echt niet zitten.

Wij hebben met de voorjaarsvakantie al aangegeven: als er op datum x geen duidelijkheid is dat ze naar groep 3 gaat gaat ze naar school y. Daar konden we al een brief van laten zien dat ze daar inprincipe aangenomen was tenzij ze op school x bleef.

Dalarna

Dalarna

20-06-2014 om 15:59

amk

Jouw probleem was individueel, of ze jullie kind wel of niet door laten gaan naar groep 3 heeft niets met andere kinderen en leerkrachten te maken.

Iets over de formatie loslaten is iets heel anders, dat is zulke belangrijke informatie in deze tijd en ze weten ook dat het een probleem wordt als deze juf voor klas x of y gaat. Dat kun je toch niet vergelijken? Je kunt toch niet eisen van een school dat ze voor jou een uitzondering maken en vragen of ze iets van de formatie los laten?

Als je bedoelt dat ts het zo had moeten doen: als op dag x er niets bekend is gaat y van school, dan ben ik het met je eens maar ik denk dat ts het niet zo laat verwacht had en het eerder gewend was.

69er

69er

20-06-2014 om 16:10

garantie

Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat geen enkele formatie die voor de vakantie vrijgegeven was stand hield in het nieuwe jaar. Langdurig zieken, inval ed. Als je het echt niet ziet zitten, zou ook al vast goed informeren bij andere scholen.

guera

guera

20-06-2014 om 16:26

polsen mr

Die kennen de formatie als het goed is. Aldaar zou ik ook zorg over deze leerkracht uitspreken. Had je misschien eerder moeten doen (liefst meer mensen). Verhalen uit wandelgangen kunnen ze niks mee

Evnnie

Evnnie

20-06-2014 om 17:14

We hebben al een heel traject gehad

Ik heb even geen zin om dat hier helemaal op te rakelen.

We hebben erg lang getwijfeld om ons kind op deze school te houden. En naar mijn idee inderdaad de verkeerde keuze gemaakt. Vooral vanwege de wensen van ons kind.
Dit jaar ging het met deze juf fantastisch, en ik dacht nog het gaat goedkomen, maar deze onrust maakt het dat we wensten dat we het toch anders hadden gedaan.
Komt nog even bij dat de school van onze voorkeur nu vol zit. Dat hoorden we deze week, kregen een mail van de directie daar. Terwijl we in januari nog welkom waren (wel goed dat ze er nog aan dachten om ons te informeren).
Mijn man kreeg overigens net bericht dat het nieuws waarschijnlijk volgende week bekend wordt.

De MR heb ik hier niet zoveel vertrouwen in. Hebben de laatste 4 jaar nooit iets op orde gehad. Maar ik kan het proberen. Hebben we toch een week extra.

Lynn

Lynn

20-06-2014 om 22:15

Wanneer wel?

Heeft je man het bericht van school ontvangen of uit de wandelgangen?

Ik zou de school vragen: wanneer wordt het bekend?
Als ze vaag zijn of het duurt te lang; actie nemen m.b.t. andere scholen (anders wordt het wel erg krap).

Evt. nog vragen: waar hangt het eigenlijk vanaf wanneer jullie het bekend maken?

Waardeloos overigens dat het om 1 juf hangt, terwijl je de rest van de school/docenten wel oké vindt.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

20-06-2014 om 22:30

hier

horen we het 24 juni. De vakantie begint op 11 juli. Klinkt dus wel als vrij normaal, we horen het zelden eerder dan eind juni/ half juni als we vroeg vakantie hebben.

Wel waardeloos voor jullie zeg.

Sneeuwitje

Thursday Next

Thursday Next

20-06-2014 om 22:53

wij

hoorden het vandaag, midden van het land dus we moeten nog 4 weken. Mooi op tijd dus. Zowel de formatie als de klassenindeling.
Evnnie, ik snap dat je niet zo op stel en sprong van school gaat wisselen, het is tenslotte al groep 8. Dat is wat anders dan bij amk die het na groep 2 deed. Ik hoop dat je snel wat hoort (en dan het liefst goed nieuws)

bekend

Regio midden, dus al laatste vakantie maar formatie is bekend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.