Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marija

Marija

10-05-2017 om 13:06

andere school

Mijn kinderen zitten in groep 5. omdat heel lang niet goed gaat tussen juf en mijn kind en eengelijk wilde ze hem naar speciaal onderwijs sturen, iik heb een klacht ingediend van macht misbruik tegen kind,dus op dit moment heeft mijn kind nog zwaarder op school ze laten zien wie is baas op school en hij wordt nog erger gestraft meerdere keren per dag nu.
Ik wil hem naar andere school inschrijven maar andere school neemt contact met houtige school, dus ik ben bank dat ze alles gaan doen om mij terug te pesten door klacht brief.
Mag school kind weigeren ?

Li

Li

10-05-2017 om 21:45

Ze mogen weigeren. Ik zou eens rustig gaan praten bij de nieuwe school en eerlijk zeggen dat je een klacht hebt ingediend en waarom, en dat je nu bang bent dat ze je zwart gaan maken vanwege de klacht. Open kaart spelen zonder te klagen lijkt me je enige kans. Hopelijk luisteren ze dan niet naar de oude school. Je kan ook nog proberen de oude school te waarschuwen: zij willen van je af, dan moeten ze je niet zwart gaan maken. Het is mij helaas wel overkomen dat de nieuwe school zijn aanbod terugtrok door een zwartmaak-actie van de oude school.

Li

Li

10-05-2017 om 21:51

Ik had niet eens een klacht ingediend, maar ze vonden gewoon dat hin naar SBO moest en niet naar een andere school mocht.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

11-05-2017 om 09:25

Zaken neutraler bekijken

Het is moeilijk als moeder, maar je moet de zaak neutraler gaan bekijken en in je achterhoofd houden wat goed is voor je kind.

Een kind wordt niet naar het SBO gestuurd omdat het niet klikt tussen de juf en het kind (zoals jij schrijft). Een kind wordt naar het SBO gestuurd omdat er iets is met het kind en het beter af zou zijn op het SBO. Dus ga eerst eens vragen waarom ze hem naar het SBO willen.

Li

Li

11-05-2017 om 12:37

nou

school heeft soms wel andere belangen dan je kind. Praten is altijd goed, maar ik zou zeker niet zomaar meegaan in wat schol zegt, als ze dat alleen maar onderboyuwen met vaagheden als "hij krijgt daar meer aandacht". Duh, elk kind heeft meer aandacht nodig, maar krijgt hij dat ook echt en leidt die school wel op tot het juiste niveau voor jouw kind?

Overigens had Marija's school het over SO, wat raar is voor een kind zonder diagnose. Kennelijk vinden ze dat hij eigenlijk een diagnose zou moeten heben, of zo?

Zon

Zon

12-05-2017 om 10:30

euh..

De meeste mensen kennen het verschil niet tussen SO en SBO en noemen het allemaal speciaal onderwijs, dus ik zou er niet vanuit gaan dat Marija SO bedoelt.

Overigens betekent het helemaal niet dat als school een kind naar SBO wil dat de SBO school het kind automatisch zal toelaten. Ik ken meerdere gevallen waarbij de SBO school heeft gezegd dat kind 'te goed' is voor SBO. De resultaten moeten wel echt achterblijven en dat moet dus uit de scores van groep 3 tm 5 blijken. Is dat zo Marija, blijven de scores van je kind achter? In dat geval kan SBO best een betere keuze voor je kind zijn.

zo is het nu eenmaal

Hallo Marije.
Als ik het goed begrijp zijn er klachten op school over het gedrag van je zoon. Hij krijgt vaak straf.
Jij bent het niet met de juf eens hierover. Je wilt liever een andere school voor hem zoeken maar je bent bang dat je daarin tegengewerkt zal worden.

Basisscholen werken allemaal met elkaar samen in een samenwerkingsverband. Ze zijn bovendien wettelijk verplicht om informatie over een leerling die overstapt, te delen. Als jij je kind aanmeldt op een andere school dan zal de aanvraag in behandeling genomen worden. Maar dat wil niet zeggen dat jouw kind op die school geplaatst wordt. Eerst zal onderzocht worden of jouw kind extra ondersteuning nodig heeft (speciaal onderwijs). Als uit onderzoek blijkt dat dat zo is, dan wordt je kind op een school geplaatst waar die ondersteuning geboden wordt.

Je hebt daar als ouders niet zoveel over te vertellen. Dat is ernstig frustrerend, zeker als je zelf het gevoel hebt dat de problemen met je kind vooral ontstaan door botsende karakters met de juf.

Maar zo is de situatie nu eenmaal. Het heeft niet zoveel zin daar heftig boos over te worden.

Neutrale blik

Sfera Sleutelbeen het is moeilijk als juf, maar je moet het wat neutraler bekijken.

Een kind wordt naar een ander type onderwijs binnen het samenwerkingsverband gestuurd omdat dat organisatorisch beter uitkomt. Niet het belang van het individuele kind staat hierbij voorop, maar het belang van de school.

De school beslist bovendien.

Dat besluit is bindend, ook als het kind er met die plaatsing op achteruit gaat.

Zon "Overigens betekent het helemaal niet dat als school een kind naar SBO wil dat de SBO school het kind automatisch zal toelaten. Ik ken meerdere gevallen waarbij de SBO school heeft gezegd dat kind 'te goed' is voor SBO. "

Dat klopt. De school dient een verzoek in bij het samenwerkingsverband. Dat wordt pas gehonoreerd als de leerling aan de toelaatbaarheidsregels van het samenwerkingsverband voldoet. De school (of de leerkracht) krijgt niet altijd zijn zin.
Overigens geldt deze procedure tegenwoordig (sinds passend onderwijs) ook precies zo voor het speciaal onderwijs.

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

12-05-2017 om 16:00

Miriam, wat bedoel je

Wat bedoel je met je eerste zin?
"[...] het is moeilijk als juf maar je moet het neutraler bekijken"

Denk je dat ik juf ben?

Zijstapje

Ik weet niks van je Sfera. Ik ergerde me wel aan je stijlfiguur omdat jij er moeders me diskwalificeert. Dat is niet fijn.

Maar dat was maar een zijstapje.

Meer inhoudelijk: je hebt kennelijk de indruk dat 'het onderwijs' met een onbevangen en onafhankelijke blik naar individuele kinderen kijkt. Dat is niet de werkelijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.