Weet jij welke voedingsstoffen je extra nodig hebt tijdens de zwangerschap? Deze vitamines zorgen voor een gezonde zwangerschap
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Andere school?

Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem. We waren niet tevreden met de school voor de oudste (toen 6) en besloten naar een kleinere school te gaan in een dorp in de buurt. We wilden uiteindelijk toch op korte termijn naar dat dorp verhuizen. We zaten midden in een zwangerschap en besloten om daarna op huizenjacht te gaan. Na 4 maanden na de zwangerschap bleek ik opnieuw zwanger... en nu zijn de cijfers (eigen bedrijf) niet goed genoeg om een huis in dat dorp te kopen die groot genoeg is voor ons allemaal.

Het is elke dag 10 minuten rijden met de auto en met 3 kleintjes vind ik het heel erg zwaar (nu 2 kleintjes en hoogzwanger). Ik weet niet zo goed wat we moeten doen, straks kunnen we pas over 5 jaar weer een stap nemen of misschien zelfs wel 10 jaar. En ik kan het niet maken om mijn oudste weer van school te laten wisselen toch? Ze zit nu net iets meer dan een jaar op deze school en de school zelf is heel fijn. Alleen moeten we elke dag met de auto en ik kan vaak niet mee naar binnen lopen,dat het veel te zwaar is om iedereen elke keer uit de auto te halen. Over een jaar gaat de volgende naar school, dus ik loop nog minstens een jaar met drie kleintjes te zeulen. Auto in auto uit. Er zitten hier genoeg scholen in de buurt, maar die vind ik allemaal niet echt prettig, ze zijn groot en onoverzichtelijk.

Wat vinden jullie? Hebben jullie misschien nog goede ideeën of tips om het wat gemakkelijker te maken allemaal? Ik weet dat we er goed aan hebben gedaan om mijn oudste van de eerste school af te halen, want ze gaat met sprongen vooruit nu ze wat meer persoonlijke aandacht krijgt! Toch twijfel ik door alle ellende die ik mezelf bezorg elke ochtend (en middag met slaapjes e.d.). Ben een beetje in de war geloof ik, ik hoop hier echt wat steun en hulp te krijgen.

Mijntje

Mijntje

29-05-2015 om 10:04

bakfiets

Je moet niet met de auto. Koop een bakfiets, zou ik zeggen en dan zo'n grote cargobike van bakfiets punt nl. Ik deed altijd alles met de bakfiets, rijd zelf geen auto, maar mijn bakfiets was mijn auto. Een maxi cosy kan er ook in. Fietsen helpt je ook beter in je vel te zitten. Bij slecht weer kan je dan de auto pakken, die luxe had ik nooit.

Je kan idd beter je oudste niet alweer van school laten veranderen, zeker niet als deze school goed bevalt. Heb zelf dit veel gedaan in mijn jeugd en het is niet fijn de hele tijd weer opnieuw te moeten beginnen.
Verhuizen kan misschien wel over iets langere tijd? Kleintjes worden groot en voor een zesjarige is het niet meer zo'n probleem dat je niet elke dag mee naar binnen kan lopen. Je vergeet een beetje dat dit tijdelijk is (ook je paniek nu door de hormonen), het wordt steeds makkelijker, die van 6 kan ook misschien al zelf mee fietsen.

Karen

Karen

29-05-2015 om 10:04

Praktisch

Ten eerste: hoe je het ook bekijkt, het is allemaal tijdelijk!

Zijn er andere kinderen op de school van je oudste die ook uit jouw richting komen? Dan zou je kunnen kijken of er iets te poolen valt. Dan hoef je in elk geval niet (meer) elke dag.

Kan je partner 's morgens het brengen doen, onderweg naar het werk?

Heb je een buurman of -vrouw die in de ochtend, of juist 's middags even bij de andere kinderen kan blijven?

Kun je een oppastiener inschakelen, al is het alleen maar om heen-en-weer mee te fietsen met je oudste?

Het is wel belangrijk dat je je prettig voelt bij de basisschool waar straks jouw 3 kinderen naar toe gaan, de praktische kant hoort daar ook bij.

Barvaux

Barvaux

29-05-2015 om 10:17

grote school

Vreemd dat mensen toch altijd problemen hebben met grote scholen. Een kind zit toch gewoon in een klas en het gaat er toch om of de juf/meester zijn werk goed doet?

Verder: waarom niet verhuizen naar een iets kleiner huis daar? Dan maar stapelbedden. Ik snap ook niet zo dat je met 3 of 4 (mij is het niet duidelijk) kinderen niet gewoon in een eengezinshuis kan wonen zonder dat je vijf slaapkamers hebt.

Goede actie,

Je kind op een school plaatsen waar het echt onderwijs krijgt.
Als je 's avonds een half uur eerder naar bed gaat en de wekker een half uur eerder zet, hoef je niet zo 'gestresst' de kinderen bij school af te zetten. Dat half uurtje tandje hoger is minder erg dan het ontevreden gevoel over een school waar je kinderen de hele dag verblijven.

Je kan kijken of je met andere ouders om de beurt kan rijden. Hier zijn ook meerdere ouders die hun kind bewust op een school in het dorp ernaast inschreven. Maar dan nog moet je je dagindeling aanpassen voor de keren dat jij moet rijden en kan je net zo goed elke dag je kind ophalen.

Verder bieden steeds meer scholen naschoolseopvang voor de werkende ouders. Zo kunnen jij of je man je kind op een later tijdstip ophalen. Dit kost wel geld.
Dus zoek uit wat het beste voor je werkt.

Evanlyn

Evanlyn

29-05-2015 om 10:52

Wij zitten hier ook met gedeelde kamers, want huizen zijn hier nogal duur en bovendien zijn er nauwelijks huizen voor grotere gezinnen. Iedereen (of bijna iedereen) doet het hier zo. En soms kun je later nog wat aanbouwen.

Overigens vind ik 10 minuten reistijd beslist niet veel! Zeker niet als ze allemaal naar dezelfde school gaan en je tevreden bent over de school, dat is echt goud waard. Als je zoveel baby's tegelijk hebt (heb ik ook gehad) is het zelfs lastig als de school in dezelfde straat is. Hoe ver je nou precies moet rijden maakt dan niet meer uit, je moet ze toch erin en eruit stoppen. Ik had geen auto, dus het moest wel op loopafstand zijn, maar het was toch een enorm gedoe! De ene moet op tijd op school zijn, de ander poept zijn luier vol op het moment van vertrek en de derde weigert mee te werken als je zijn jas aantrekt. Gelukkig is het, zoals Karen zegt, tijdelijk en eigenlijk maar een heel korte periode als je kijkt naar de hele schoolcarrière van je kinderen. Nog even en ze fietsen zelf naar de middelbare school...

creabea

creabea

29-05-2015 om 11:13

bakfiets

ik sluit me volledig aan bij Mijntje. Ik heb ook een bakfiets gehad (zoeen waar maxicosi's in passen, op 3 wielen) die mijn auto was, toen ik geen rijbewijs had. En toen ik wel een rijbewijs had, gebruikte ik liever de bakfiets, veel fijner: meer contact met de kinderen, fijn buiten en minder gedoe toch, dan een auto. Je bent lekker in beweging, als het regent doe je er een zeiltje over en zitten de kindjes droog. En 10 minuten met de auto, dat is vast wel te fietsen toch?

En even: waarom denk je niet met 3 kinderen (of 4?) de school in en uit te kunnen? Of zou je de kleinste (de baby) niet even in de auto kunnen laten als je je oudste kind naar binnen brengt? Dat duurt vast maar hooguit 5 minuutjes en zo lang kan je baby wel alleen blijven. Maak je je niet een beetje te druk met je zwangere hoofd?

Hanne.

Hanne.

29-05-2015 om 11:28

probleem

Als ik eerlijk ben zie ik het probleem ook niet helemaal. 10 minuten is peanuts en het meeslepen van kinderen houd je of het nu met de auto/fiets of lopend is.

Ik ben bang dat je even een denkslag moet maken. 10 minuten is niet veel. Een school op 1 km afstand waar je lopend heen gaat ben je net zo lang onderweg. Wat maakt het lastig? Iedereen in en uitladen? Misschien dat de kinderen kunnen helpen? Een 6 jarige kan in iedergeval zichzelf met tas in de auto parkeren. Is de onderbroken dag een probleem (slaapjes). Misschien kan oudste overblijven. Scheelt 2 transportmomenten per dag.

Zoek je eigen oplossing. Ik had toen de oudste net naar school ging 1 baby en peuter op het kdv. Moest dus een aantal keer per week naar 2 lokaties. Kost ook wat tijd maar heb het nooit als een probleem ervaren.

Evanlyn

Evanlyn

29-05-2015 om 11:33

creabea

Het gaat waarschijnlijk meer om het gedoe van het kind uit de Maxicosi halen met gevaar voor je rug, buggy uit de achterbak halen en openklappen enz.?

Overigens maakt het wel uit of die 10 minuten met de auto gerekend zijn over de snelweg, of over kronkelweggetjes. In het eerste geval is het misschien toch wel zwaar met de bakfiets.

O ja, en er zijn nu van die buggy's die alleen maar een onderstel zijn voor je maxicosi. Daarmee kan je misschien de tijd overbruggen totdat alle kinderen mee naar binnen kunnen lopen. Misschien in combinatie met een bakfiets, ik heb wel gezien dat die buggy's er aan gehangen werden.

Iedereen die kon lopen werd hier trouwens direct uit de (tweeling)buggy gebonjourd. Het kon niet anders, want er was geen auto beschikbaar en de volgende baby moest er in. Met twee jaar moesten ze gewoon lopen, dan maar wat langzamer. De dochter die hierdoor het meest getroffen werd is nu topsporter .

Nur

Nur

29-05-2015 om 11:40

Prima te doen

10 minuten is toch helemaal niet zo lang? Bovendien dat gedoe met de kinderen en in en uit de auto (of bakfiets) laden heb je of de school nu op 5/10/20 minuten rijden is. De tijd die je in de auto doorbrengt is niet het zwaarst.
Tenzij je echt een geweldig alternatief hebt direct bij je in de straat zou ik het niet overwegen. Want alleen in dat geval zal je oudste zelfstandig naar school kunnen. Anders blijf je toch met het vervoer zitten hoe klein/groot de afstand ook is.
Blijft de oudste al over? Dan zou ik dat sowieso regelen.
En dat je niet mee kan 's ochtends naar binnen is echt niet zo erg. Toen ik 5 was liep ik alleen naar school en ook naar de klas.
Mijn eigen kinderen zet ik ook bijna altijd af voor het schoolplein en ga niet mee naar binnen. Ik vind eigenlijk dat meer mensen dat moeten doen. Nu is het juist door de aanwezigheid van de ouders zo chaotisch.
Op de vorige school van mijn kinderen moesten alle kinderen zich buiten verzamelen en gingen dan samen met de juf/meester naar binnen. Prima systeem.
Dat terzijde.
In elk geval is een goede school heel wat waard. Ik heb helaas ook mindere ervaringen dus nu ga ik uit van never change a winning team. Tenzij het echt niet anders kan zou ik geen kind van school laten wisselen als het goed gaat met het kind op school.

blos

blos

29-05-2015 om 12:20

snap het ook niet

Misschien niet omdat op de school van mijn kinderen praktisch niemand dichtbij woont. (Montessori, mensen kiezen daar dan bewust voor vaak)
Hier heel veel met auto. Nu is dat hier niet ideaal, want parkeren gaat niet makkelijk en het is dan vaak nog een poosje lopen. Maar hoor er nooit iemand over klagen, ook niet met kleine kinderen.
Misschien bedenken hoe je het leuker kunt maken? Wat is precies je probleem, waar loop je concreet tegenaan? Kun je het gaan zien als een dagelijks uitje?

neteret mut

neteret mut

29-05-2015 om 13:24

ik lees

dat het te zwaar is om mee naar binnen te lopen. Tja ik ben dan misschien te hard of te belgisch geworden, maar dan ga je niet mee naar binnen (vanaf groep 3 kwam je hier het schoolplein niet eens meer op laat staan de klas in). En wanneer je tweede naar school gaat is de jongste ook al hanteerbaarder. Zie dus geen probleem.

murls

murls

29-05-2015 om 14:00 Topicstarter

fijn al die reacties

Het is inderdaad te zwaar. Niet perse het mee naar binnen lopen, maar ook het in en uit de auto tillen. Buggy elke keer uitklappen enzo. Ik heb behoorlijk last van bekkeninstabiliteit. Het werd me vanochtend allemaal ineens teveel, helemaal toen ik me bedacht dat ik dit straks weer dag in dag uit moet doen, maar dan met nog een baby erbij. Ik heb alles al geregeld wat ik zou kunnen regelen, oudste blijft over en er wonen geen andere ouders in mijn wijk. Buren zijn allemaal aan het werk, dus die kan ik ook niet vragen.

Ach ja, straks als ik bevallen ben zal ik waarschijnlijk een stuk mobieler zijn en zal het allemaal wel meevallen. De reacties dat een fijne school goud waard is doet me veel, dat is voor mij ook echt iets om bij stil te staan inderdaad.

Als we geen 2 auto hadden dan hadden we deze keus niet gemaakt, want ik kan niet zo ver fietsen. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, met een fietskar, maar het is te ver en ik moet teveel omhoog fietsen. Dat klinkt misschien alsof ik me aanstel, maar goed dat is mijn probleem

Dat ik niet mee naar binnen loop is in principe niet zo'n probleem, maar voor de rest lopen de ouders wel allemaal even mee, dus voel me soms schuldig. Ik zie hoe leuk ze het vindt!

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Evanlyn

Evanlyn

29-05-2015 om 14:15

nee hoor,

dat is beslist geen aanstellerij, ik vermoedde al zoiets. Je hebt er maar mee te dealen en dat valt niet mee. Overigens herinner ik me nog goed hoe zwaar het was, en ook hoe snel ik het op mijn man heb afgeschoven! Maar ik neem aan dat dat voor jou geen optie is. Tja, dan maar niet mee naar binnen inderdaad. Waar niet is, verliest de koning zijn recht. Het gebeurt me wel vaker dat ik denk: eigenlijk zou ik voor dit kind dit of dat moeten doen, maar ik heb er de kracht/de tijd/ het geld niet voor. Maar ach, dat overleven ze dan wel weer. En een groot gezin heeft ook z'n voordelen voor de kinderen.

Je wil trouwens niet weten wat voor ellende wij hebben gehad met scholen, en nu het eenmaal beter gaat, merk ik pas wat een enorme rust dat geeft. Vertrouw op je gevoel.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2015 om 14:21

Zwaar

Maar het is ook zwaar op dit moment. Begrijp ik het goed dat je drie kinderen hebt (7, 3 en een baby) en dat er binnenkort een vierde bij komt? Toen ik hoogzwanger was van de tweede vond ik het ook allemaal heel zwaar, en dat dan kan net even teveel zijn. Zeker als je moeilijk loopt door je bekken.
Probeer eens te kijken hoe je dingen makkelijker kan maken. Je schrijft dat het in en uit de auto halen van iedereen veel energie kost, en het pakken van de buggy. Maar de oudste kan natuurlijk al zelf de auto in en uit. En die van drie? Bij mij klommen toen altijd zelf de auto in en uit, konden zich losmaken en de jongste kon zich op die leeftijd ook zelf vastmaken. Zet de middelste en de baby op plaatsen in de auto waar je er makkelijk bij kan, dat je niet zo ver de auto in hoeft te hangen. Zeker met je buik werkt dat nu niet goed, maar dat gaat straks weer beter. En een vriendin van me heeft voor haar dreumes een stoeltje dat je kan draaien. Dan kan haar zoon veel makkelijker de auto in gezet worden, en vastgemaakt, en daarna draait ze de stoel in de juiste positie. Misschien dat dat ook helpt. Je kind kan dan ook achteruit rijden (of vooruit, naar keuze), dat is nog veiliger ook.
Verder de buggy. Kun je misschien een systeem vinden dat makkelijker werkt. Lichter is, soepeler uitklapt enzo.

En trek er de tijd voor uit. Als je ruim op tijd bij school bent kun je meer op je gemak de kinderen uit de auto halen en gaat dat je daardoor waarschijnlijk ook beter af. En neem voldoende rust voor jezelf. Kijk ook wat je partner kan doen. Misschien afentoe je kind naar school brengen? Of de kinderen vast voor je in de auto zetten. Of de was doen...
En tenslotte: niet vergeten dat je zo blij bent met deze school.

dc

dc

29-05-2015 om 14:21

hulp vragen

Ik zou een moeder van school vragen of ze jouw kind vanuit de auto naar school kan brengen. Is er een parkeerplek waar jullie af kunnen spreken? Dan hoef je in elk geval al het kroost niet nog een keer eruit en erin te zetten.

Bij mij was de bekkeninstabiliteit na de bevalling gelijk over. Ik hoop dat je ook zo'n mazzel hebt.

Sterkte!

creabea

creabea

29-05-2015 om 14:47

het is tijdelijk

vergeet dat ook niet. Nu heb je het vreselijk druk met straks vier kinderen, maar dat gaat ook weer voorbij. En is er echt niet iemand die af en toe even op je jongere kinderen kan passen, ook al is het maar 2 dagen in de week het momentje dat je je oudste van school haalt? (zodat je de rest in bed kunt laten liggen?) Ook niet een gepensioneerde buurvrouw die je daar misschien ook een groot plezier mee doet, zodat ze ook wat kan betekenen voor een ander (ik noem maar wat). Ik heb gepensioneerde buren die goud waard zijn, wat dat betreft. We vragen ze eigenlijk nooit voor langdurig oppassen, maar de kinderen mogen er altijd komen binnenlopen. Vinden alle partijen erg leuk.

Bij mij was de (vrij serieuze) bekkeninstabiliteit na de bevalling ook als sneeuw voor de zon verdwenen, en een hoop andere fysieke moeheid ook! Zorg dat je goed uitrust, nu, maar ook na de bevalling; echt, neem je moeder in huis als je man niet een week vrij kan nemen als de kraamhulp weg is, doe de kindertjes uit logeren, zulke dingen (ook lastig met je hormonen misschien, om je kinderen 'weg' te doen, maar het helpt wel!)

Maar even nog iets praktisch: moet je elke keer een buggy in en uitklappen, of denk je dat het ook wel gaat met kindje in de draagdoek en andere kindje aan de hand, bijvoorbeeld? Gewoon om de omslachtigheid en het aantal handelingen te beperken? Of ga niet elke dag mee de klas in, maar 2 of 3 keer in de week, is goed genoeg toch?

Moni

Moni

29-05-2015 om 15:09

Vraag hulp aan een ouder die vlakbij school woont

Misschien kun je je oudste daar afzetten zonder dat de andere kinderen uit de auto hoeven. En dat je oudste dan met die ouder mee mogen lopen.

Ali

Ali

29-05-2015 om 16:15

Electrische bakfiets?

Misschien is een electrische bakfiets nog een optie?

Ik hoop dat de bekkeninstabiliteit over gaat! Bij mij wel in ieder geval.
Sterkte met de laatste loodjes.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-05-2015 om 20:00

Oppas aan huis?

Ik herken het ook. Bij jongste had ik een uurtje oppas aan huis terwijl ik de oudste twee naar school bracht.

En ik had een draagdoek die in de maxi cosy kan, want inderdaad dat gesjouw in en uit die auto is funest. En dat is niet te vergelijken met 10 minuutjes lopen. Oh men wat kon ik vroeger jaloers zijn op mensen die gewoon te voet naar school konden lopen....

Advertentie ophangen: gezocht oppas aan huis, iedere dag van 8 tot 9.... Goed voor iemand die een zakcentje wil bijverdienen en relaxter voor jou.
En ze zijn zo groot. Het lijkt hier gisteren dat jongste nog in de maci cosy lag, en nu gaat ie al richting groep 3. En ga ik mijn 12e jaar rijden naar school in.... Het went!

Mijntje

Mijntje

30-05-2015 om 14:09

een 'oppas aan huis' zou ik zeker overwegen, voor nu t/m de baby ietsjes groter is. Als het net geboren is ben je ook nog niet meteen super fit. En dan hoeft je peuter ook niet elke keer mee, kan je ook eens rustig met je 6-jarige de klas in.

Bakfietsen worden ook vaak verkocht met een motortje idd, al is dat wel een stuk duurder, maar voor veel heuveltjes op wel fijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.