Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

08-02-2017 om 16:23

Amsterdam matching: nog zin om op dalton/montessorri op lijst te zetten?


Astrid

Astrid

26-02-2017 om 21:12

klopt

Het systeem is verre van ideaal en eigenlijk draait het nog steeds om het lotnummer dat je krijgt toebedeeld. Maar kinderen die pertinent niet naar een bepaalde vorm van onderwijs willen moeten deze gewoon niet op hun lijst zetten. Drama verhalen 'maar ik wilde helemaal geen TTO' zijn helemaal niet nodig.

Mijn advies zou zijn: hou het bij een echte voorkeurslijst, zo is het systeem ook bedoeld.

Eens

Houd het idd bij de 'echte voorkeuren'. Dan zal te gros tot 3 tot 5 scholen komen en zeker niet op de geadviseerde 12 scholen. Bijna 5% van leerlingen met vwo advies kwam afgelopen jaar overigens buiten de top 5.

De spagaat van de schoolbesturen is dat ze tegelijk willen dat je concessies doet aan die echte voorkeuren en in ieder geval ook scholen op je lijst zet waar vorig jaar niet werd geloot ("de veilige streep" noemt OCO dat). M.a.w.: het gaat hen niet (alleen) om die 'echte voorkeuren' maar vooral dat alle kinderen in 1 lotingsronde te verdelen over alle scholen in Amsterdam.

Donderkopje

Hoe heeft de grote scholenloterij voor jouw kind uitgepakt?

Bermbrand

"Houd het idd bij de 'echte voorkeuren'. Dan zal te gros tot 3 tot 5 scholen komen en zeker niet op de geadviseerde 12 scholen. "

Er wordt naar je geluisterd

"http://www.parool.nl/amsterdam/meer-kinderen-naar-middelbare-school-van-voorkeur~a4483285/"

Er zijn meer leerlingen dan vorig jaar helemaal niet geplaatst. Rob Oudkerk van de OSVO (waarom duikt die man toch steeds overal weer op? maar ik dwaal af) benadrukt dat van die niet geplaatsten 27 een 'risicovol korte lijst' hadden ingevuld.

Ja, die hadden geen zin om het spelletje mee te spelen en als een kip zonder kop open dagen af te hollen om maar braaf een lijstje met 12 scholen aan te leveren. En geef ze eens ongelijk.

Let wel, er zijn 44 kinderen niet geplaatst, waarvan 27 die korte lijst hadden. Dus 17 kinderen hadden kennelijk wel een lijst ingeleverd die naar het idee van de OSVO lang genoeg was, en zijn desondanks niet geplaatst. Dat is nog zuurder. Sta je daar met je goeie gedrag...

Groeten,

Temet

Temet

De percentage en cijfers verhullen groot leed. Op het forum van VSA veel reacties van ouders wiens kind laag geplaatst of helemaal niet geplaatst is, ondanks lijst van maar liefst 12, 14 of 15 scholen. dit treft allemaal kinderen met VWO advies, de problemen lijken groter dan vorig jaar, ook afgaande op het veel beperktere aanbod in de 2e ronde. Zie forum VSA https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/amsterdam-matching-nog-zin-om-op-daltonmontessorri-op-lijst-te-zetten?page=2#comment-6879593

In het Parool vandaag een portret van een 11 jarig meisje dat met lege handen staat.

Ali

Ali

06-04-2017 om 18:20

Havo en havo/vwo?

Bermbrand, zeg je dat er alleen nog kinderen zijn uitgeloot op vwo?
Want dat zou betekenen dat op havo en havo/vwo waar vorig jaar toch heel veel problemen zaten, de tekorten zijn opgelost. Dat is in ieder geval al goed nieuws!
Of zitten daar toch nog veel leerlingen die buiten de top 5 zijn geplaatst? Dat hoop ik dan niet...

Brandweervrouw

Nee, de concrete cijfers zijn nog niet bekend gemaakt, alleen de generieke cijfers. Maar o.b.v. de reacties en de lijst met scholen die nog plek hebben, zijn vooral de kinderen met vwo advies de dupe. Dat was wel voorspelbaar.

Op alle niveaus worden kinderen uitgeloot voor hun eerste voorkeuren: ruim 1.100 kinderen niet op hun eerste plek. Gebaseerd op de laatste twee evaluaties van centrale loting, komen de meeste kinderen met vmbo-adviezen (gelukkig) binnen hun top 3 (bij elkaar de grootste groep en dus dominant in het generieke resultaat). Havo en havo/vwo komen vaker lager terecht, vwo vorig jaar zelfs bijna 5% buiten de top 5. De verhalen op het VSA forum nu laten zien dat deze kinderen 12, 14 of zelfs 15 scholen hebben opgegeven maar geen plek hebben gekregen, Onbegrijpelijk dat osvo, de wethouder en de petitie voor de matching zeggen tevreden te zijn met deze uitkomst.

Kortom, de generieke percentages zeggen niet zoveel over de resultaten per niveau omdat die behoorlijk verschillen. Achter die cijfertjes zitten heel verdrietige kinderen, laten we dat dat niet uit het oog verliezen.

Ali

Ali

06-04-2017 om 18:42

Vmbo

Ze zijn er nog lang niet, dat is duidelijk. Ik hoopte door de oprichting van redelijk wat nieuwe scholen op vmbo en havo en havo/vwo niveau dat er wat lucht ontstaan was. Goed om te horen dat vmbo in de top drie terecht is gekomen.

Donderkopje

Donderkopje

08-04-2017 om 10:04

Bermbrand

Mijn zoon is op zijn 6e plek terecht gekomen . Geen Dalton, niks creatiefs, geen MLA maar het HLZ.... de grootste teleurstelling is nu inmiddels voorbij, maar er hangt geen juichstemming.

Het is vooral heel zuur om het verschil te zien deze week tussen de hele blijde kinderen die wel op hun 1e plek zijn gekomen en de groep kinderen die sip en verdrietig in de klas zitten met een plek buiten de top 3 of zelfs 6.

Het is zo een totaal oneerlijk systeem.

Heeft iemand nog goede positieve verhalen over het HLZ waarmee ik mijn zoon kan verblijden? Hij ziet momenteel even niet meer zo goed waarom hij destijds met de open dagen het een leuke school vond. Nu vindt ie het saai, stom en streng....

Ali

Ali

08-04-2017 om 10:32

HLZ

Jaaaa, ik ken meerdere kinderen die op HLZ zitten.
Een is in de tweede klas overgestapt van Cartesius naar HLZ, omdat hij op Cartesius heel ongelukkig was, geen klik met de school/leerlingen. Op HLZ erg op zijn plaats, en van havo naar vwo gegroeid.
Klasgenoot van mijn zoon zit op Universalis, ook erg naar zijn zin.
Vriendje van zoon nu in de brugklas, en zijn zusje in de derde. Vriendje heeft HLZ ook gekozen vanwege positieve zus.

Donderkopje, het is lastig om weer de moed te vatten, ik weet het uit ervaring (oudste helemaal uitgeloot). Sterkte de komende dagen.

Donderkopje

Donderkopje

08-04-2017 om 12:21

Brandweervrouw

Dank Brandweervrouw, voor de opbeurende woorden!

Ik zal dit aan mijn zoon doorgeven.
Met alle vriendjes naar het Hyperion, 4e Gymnasium en Amsterdams in zijn klas en allemaal op 1e keuze is het hard werken om hem enthousiast te maken voor zijn 6e plek.

Is jouw oudste dit jaar helemaal uitgeloot ja?????? De horror!!!
Jij en je oudste nog veel meer sterkte dan toegewenst! Wat zijn de voortuizichten?

Ali

Ali

08-04-2017 om 12:45

Oudste

Mijn oudste is 3 jaar geleden helemaal uitgeloot. Ze zit nu in de 3e van het MLA. Er was toen ook weinig keuze over, en Montessori past eigenlijk niet zo goed (concentratiestoornis!). Alle havo's waren vol, behalve in de Bijlmer (3 kwartier reistijd) en in Nieuw West (idem). We hebben toen gekozen voor de mavo/havo klas van MLA in het mavogebouw.

Ze heeft heel hard moeten werken, nog steeds, en veel hulp gekregen van mij, om het systeem van zelf plannen en je daar ook aan houden, onder de knie te krijgen. Gaat wel ten koste van het cognitieve leren, want gestart op de mavo en daar gebleven. Vind ik persoonlijk geen ramp, wel een klein beetje jammer. Ze heeft wel veel andere dingen geleerd, zit goed in haar vel, en de school is leuk. Erg losjes.

Wat gaat helpen is in een leuke klas terecht komen, en een paar toffe docenten. Je zoon gaat zeker nieuwe vrienden maken (duurt soms even) en echt zijn draai wel vinden. Linksom of rechtsom.

Leuke tijd hoor, middelbare school!

Donderkopje

Wat een rotnieuws ... HLZ is een prima school maar idd wel iets heel anders als je voorkeur een onderwijsconcept als Dalton of montessori is.

Universalis klinkt erg leuk, misschien dat HLZ toch de capaciteit daar kan uitbreiden? Voor mijn vorig jaar uitgelote zoon was Universalis ook een optie op nummer 8 oid, maar hij werd nog lager geplaatst. Hij wilde zelf overigens 'never-nooit-niet' naar HLZ vanwege een te druk bezochte open avond waarbij de brandweer aanwezig was om het gebouw deels te ontruimen. Dat maakte toen een grote indruk op hem ... toch had ik de school op de lijst gezet om tot die 12 scholen te komen.

Ik hoop idd dat je zoon een leuke klas krijgt en zijn draai zal vinden op het HLZ. Echt niet leuk en naar om de leuke middelbare schooltijd met een kater te moeten beginnen.

Donderkopje

Donderkopje

08-04-2017 om 19:32

iets met brand ;-

Lieve bermbrand en brandweervrouw,

Wat een ellende is dit systeem, vooral als je jullie verhalen ook weer hoort. Brandweervrouw, het is toch wel van de gekke dat je dochter een nivo lager uitstroomt dan haar havo advies met als grootste oorzaak het onderwijssysteem waar ze op is gekomen? Dat vind ik nog het ergste. Alle kinderen die iets van extra onderwijs ondersteuning nodig hebben, of juist wel of geen baat hebben bij een bepaald systeem van onderwijs worden door deze loting dubbel gedupeerd. Die hebben èn te accepteren dat ze niet op hun nummer 1 (en in jouw geval helemaal nergens is geplaatst) komen èn te accepteren dat ze naar een school gaan waar ze in alle waarschijnlijkheid niet tot volle wasdom kunnen groeien zonder enorm veel extra inspanning, of niet de juiste begeleiding gaan krijgen die ze nodig hebben. Met afstromen tot gevolg.

Oh ja, dat passend onderwijs was het toch? Laat me niet lachen. Iedere ouder met een kind dat extra ondersteuning nodig heeft weet heel goed dat echt niet alle scholen naadloos aansluiten op de behoefte van hun kind. Op papier wel, in de praktijk helemaal niet. En dit systeem maakt dat nog veel schrijnender dan het al is. Want je kan wel willen dat je kind op een bepaalde school komt dat goed past bij de onderwijs behoefte van je kind. Je lotnummer bepaald dus doodleuk dat je kind daar niet op komt, en dan mag je het lekker zelf uitzoeken op de school waar je dan geplaatst wordt. Succes!
Bermbrand, is dit naar jou weten wel eens goed ter sprake gekomen in alle gesprekken met OSVO?

Het voelt ook zo lullig dat een overgrote meerderheid van ouders en kinderen in de klas allang blij zijn met hun 1e keuze, en met veel plezier en vertrouwen die middelbare school tegemoet zien. En helemaal niet meer bezig zijn met de kinderen die daar naast pissen en met veel meer onzekerheid en ook negatieve gevoelens worstelen. Dat doet me ook zeer. Al die ouders met kinderen op de eerste keuze die zeggen dat ze zich helemaal niet druk hebben gemaakt over de loting, het er bijna niet meer over hebben en eigenlijk geen oor of oog meer hebben voor de kinderen die dat geluk niet hebben en balen.

Vandaar ook deze post. Om even iedereen die hier van baalt te laten weten dat het echt heel kut is en dat je als ouder daar best ook zelf flink ziek van mag en kan zijn.

Sterkte allemaal!

Donderkopje

Nee, er is heen structurele inspraak met schoolbestuurders. Dat is ook niet verplicht. In het regionaal plan onderwijsvoorziening (RPO) maken de verantwoordelijke schoolbestuurders de afspraken over het aanbod van scholen. Hier is geen echte democratische controle op anders dan dat de provinciale staten hun goedkeuring moeten geven aan het vijfjarenplan. Ik vrees dat jouw terechte vragen niet aan de orde zijn gekomen anders dan dat er in ieder geval 1 school kan zijn van iedere denominatie. In Amsterdam is van iedere denominatie een school en iedere nieuwe school die wil starten heeft toestemming nodig van alle schoolbestuurders in Amsterdam. Er zijn de afgelopen twee jaar twee echt nieuwe scholen gesticht: de humanistische mavo (nadat staatssecretaris Dekker humanisme als denominatie erkende) en de school voor persoonlijk onderwijs in noord (omdat de staatssecretaris voor deze school 'witte plekken' heeft geïdentificeerd).

De gemeentelijk Kinderombudsman heeft vorig jaar dezelfde soort klachten in behandeling gehad over kinderen die op niet passende scholen werden geplaatst agv de scholenbingo. In haar rapportage over het eerste half jaar van 2016 stelt zij o.a. de vraag in hoeverre loting en matching rekening houdt met kinderen die een strakke organisatie nodig hebben en voor wie nieuwe, vrije onderwijsvormen ongeschikt zijn. Volgens de kinderombudsman moet het mogelijk zijn om de keuze voor dit systeem en de vraag of loting en matching in overeenstemming is met het recht op onderwijs, zoals dat o.a. in het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind is vastgelegd, voor te leggen aan de rechter. Zij dringt er daarom bij OSVO en de gemeente op aan dat meer duidelijkheid wordt geboden over de manier waarop ouders bezwaar kunnen maken en uiteindelijk bij de rechter in beroep kunnen gaan tegen de beslissing over de plaatsing van hun kind. https://kinderombudsman.gemeentelijkeombudsman.nl/uploaded_files/inlineitem/Rapportage_Kinderombudsman_Amsterdam_2.2016.pdf

Donderkopje, het is bijzonder naar dat je kind niet naar een van de scholen gaat waar hij echt graag naartoe wilde. Het is echt niet zo dat 12 scholen allemaal even acceptabel zijn voor ieder kind, ik weet dat ook uit eigen ervaring. Maar daar is centrale loting dus wel op gebaseerd. Knoop in ieder geval goed in je oren dat het niet jouw schuld is. Je hebt geen verkeerde, "risicovolle lijst" gemaakt, zoals voorzitter Rob Oudkerk van Osvo de schuld naar de ouders en kinderen schoof. De schoolbestuurders in Amsterdam falen om een bij die 'echte voorkeuren' passend aanbod te bieden. 337 kinderen in Amsterdam hebben de pech dat ze door een slecht lotnummer buiten de top 3 van voorkeur scholen komen.

De Brandweervrouw komt even een bermbrand blussen

Raadscommissie jeugd en cultuur

Donderdag a.s. staat de uitkomst van de centrale loting op de agenda van de raadscommissie jeugd en cultuur. Iedere burger mag inspreken in de raad en veel ouders zullen gebruik maken van dit recht om het persoonlijke verhaal van hun kind voor het voetlicht te brengen. Dat Osvo de centrale loting wederom framede als een succes heeft iig veel kwaad bloed gezet bij veel ouders. https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/gemeenteraad/raadscommissies/jeugd-cultuur/

Je kunt ook nog bezwaar maken bij de school van eerste keuze (waar je je hebt ingeschreven) tegen het niet plaatsen van je kind. Bezwaar maken tegen de weigering van plaatsing is een wettelijk vastgelegd recht (art. 15 Inrichtingsbesluit WVO) en scholen moeten ouders zelf schriftelijk informeren over de reden van afwijzen. De school moet na bezwaar de aanmelding opnieuw bekijken en - waar dat nodig en mogelijk is - maatwerk bieden. Het is een longshot, maar dan word je iig gehoord door het schoolbestuur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.