Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Amsterdam: HLZ of Spinoza

Dochter, groep 8, havo/vwo advies, dyslexie (in bezit van dyslexie-verklaring).
We waren er uit - Hervormd Lyceum Zuid zou het worden. Kleine veilige school. Totdat we de open avond van het Spinoza bezochten (Dalton). Mijn dochter vond dat ook heel leuk. Zo leuk zelfs dat ze nu eigenlijk daar heen wil, maar het ook niet zeker weet. Dalton sprak aan (nu openbaar onderwijs). School, mensen etc.
Wat moeilijk! Heeft iemand ervaring met deze scholen. Alle input welkom!

Carlito

HLZ staat bekend om heel veel so's. Spinoza werkt met Ipad en daar hoorde ik ook wel ontevreden geluiden over omdat het oefenen van toetsen een geoetel was; vragen op ene pagina, tekst op andere pagina.toch zijn beide scholen populair.
Ons kind kwam terug op de voorkeur van HLZ nadat het tijdens de lesmiddag bemerkte hoe druk het op de gangen was. De sfeer kwam minder veilig over dan tijdens de open avond. Het werd ook uiteindelijk ook geen Spinoza.

Marea

Marea

07-03-2015 om 23:46

Je hoeft niet te kiezen

Met het nieuwe plaatsingssysteem hoef je helemaal niet te kiezen. Je zet beide scholen op je voorkeurslijst en de computer bepaalt met loting waar ze komt. Dat weet je toch?

Echte voorkeuren

In het nieuwe systeem van loting&matching kun je inderdaad beide scholen opnemen. De bedenkers van het systeem benadrukken dat iedere leerling de echte voorkeuren moet opgeven. Dus als je dochter het allerliefste naar het Spinoza wil, moet ze die school op de eerste plaats zetten en het HLZ op de tweede plaats.
Het Spinoza werd tot nu toe vooral bezet door leerlingen die recht hebben op voorrang omdat ze op een Dalton basisschool zaten, vorig jaar had 75% van de geplaatste leerlingen recht op voorrang. Voor het leerjaar 2013/2014 werden bijvoorbeeld 61 leerlingen die geen voorrang hadden op havo/vwo niveau uitgeloot. Omdat ook Dalton leerlingen nu hun echte voorkeuren zullen volgen, zal het Spinoza misschien wat meer toegankelijk worden voor leerlingen die geen voorrang hebben. In het nieuwe systeem mogen leerlingen eenmalig het recht van voorrang gebruiken op elke plek in hun voorkeurslijst. Een Dalton leerling kan zo op de eerste drie plaatsen een kans wagen op een andere school en op de vierde plek het Spinoza zetten. Als deze leerling op de eerste drie scholen van zijn voorkeurslijst wordt uitgeloot, wordt hij vastgehouden op het Spinoza.
Kijk voor alle scholen op het scholenoversicht, daar vind je o.a. informatie over lotingen in het verleden en het oordeel van de inspectie, cijfer Dronkers e.d.
http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo

Je hebt niks te kiezen

Bermbrand, wat spreek je weer in onbegrijpelijk misleidende folder taal.

Leg aan TS uit hoe ze kan zorgen dat haar kind op het Spinoza komt. Dat wil dat kind.

Marea, moet de kop niet eigenlijk zijn "Je hebt niks te kiezen"?
Overigens een toevoeging: De computer kiest niet alleen maar uit de scholen die je opgeeft. De computer kiest uit alle klassen overeenkomstig je advies.

Het kan dus ook een andere school in een andere wijk worden en met een havo/vwo advies kan het zelfs een vmbo/havo brugklas worden.

Spuit elf

Leg jij dat dan eens uit beste Miriam Lavell, ipv je irritante discussietechnieken hier te spuien. Of weet je het zelf niet?

Carlito

Zoals ik al schreef: als je kind naar het Spinoza wil, zet je die school op één. Alleen als je kind nu op een Dalton school zit zijn er garanties dat ze daar ook opkomt.
Wie TS is, ik heb geen idee.

Barvaux

Barvaux

08-03-2015 om 10:02

bermbrand

TS is de TopicStarter...

Carlito

Carlito

08-03-2015 om 12:28 Topicstarter

inhoudelijke beoordeling

Dankjulliewel voor de reacties zover! Van het nieuwe systeem ben ik uiteraard op de hoogte.
Ik ben op zoek naar ervaringen met beide scholen, de voor- en nadelen (&vooroordelen?). Het ontbreekt ons aan referentiekader. Leuk/fijn/interessant om eens de ervaringen van anderen te horen met deze scholen.

Tip

Ik ken van beide scholen positieve verhalen uit tweede hand. Over het HLZ iis niet lang gelden een debuutroman verschenen: De belofte van Pisa, leuk boek rond de schooltijd van de schrijver op het HLZ, zie http://www.bol.com/nl/p/de-belofte-van-pisa/9200000016778693/

Dat komt niet

Carlito, je krijgt hier geen antwoord op de vraag hoe de scholen met naam en toenaam nu zijn.
Zo herkenbaar willen ouders en leerlingen niet zijn.
Aan ervaringen van langer geleden heb je niet zoveel. Scholen veranderen nogal.

Je zegt dat je de procedure al kent.
Kent je dochter die ook?

Het lijkt me toch zinnig om niet al te hoge verwachtingen te wekken over de plaatsing.
- De kans dat je geplaatst wordt op de nummer 1 van je lijst is kleiner dan ie was toen er nog per school geloot werd.
- Hoe meer scholen op je lijst (er wordt gesproken over 10) hoe groter de kans dat je op een van de scholen uit je top 3 geplaatst wordt.

Je hebt het nu over een lijstje van twee scholen in zinnen die de verwachting uitspreken dat je kind ook op een van die twee geplaatst zal worden.

Leg uit

Miriam: "- Hoe meer scholen op je lijst (er wordt gesproken over 10) hoe groter de kans dat je op een van de scholen uit je top 3 geplaatst wordt."
Leg dan eens uit hoe dat dan kan? hoe kan het aantal scholen op je lijst invloed hebben op je kans in je top drie?

Als je maar twee of drie scholen op je lijst hebt staan en je wordt op alle twee of drie scholen uitgeloot, dan word je random geplaatst op een school passend bij het advies waar nog plek is (zie kernprocedure). Hoe meer scholen op je lijst, hoe kleiner de kans dat je random geplaatst wordt. Daarom staat er "zoveel mogelijk scholen" (en niet 10). Dat geeft je dus enige regie, maar geen betere kansen op je top drie.

Beter antwoord

Bermbrand " Dat geeft je dus enige regie, maar geen betere kansen op je top drie."

Kijk. Dat vind ik een beter antwoord dan: "als je kind naar het Spinoza wil, zet je die school op één. Alleen als je kind nu op een Dalton school zit zijn er garanties dat ze daar ook opkomt."

Ik vind het ook fijn dat jij niet gelooft dat een langere lijst je betere kansen geeft. Ik geloof dat namelijk ook niet zo.

Carlito

Carlito

08-03-2015 om 15:06 Topicstarter

Lavell

Zowel ik als mijn dochter zijn bekend met de procedure. Er is al een voorlopige top 10 samengesteld, over de overige 8 scholen had ik geen vraag, vandaar dat ik ze niet noem. Ik legde alleen maar het keuzeprobleem ten aanzien van de nummers 1 en 2 van de voorkeurslijst voor en was op zoek naar wat ervaringen. Die hoef ik hier dus niet te verwachten. Duidelijk.

Waarom zit je zo te hakken op die procedure? Waarom zou ik hoge verwachtingen wekken over de plaatsing? Ik heb het ook niet over een lijstje van twee scholen - ik vraag naar ervaringen over twee scholen. That's it. Wat 'n a-relaxte boel hier - ik haak af.

Miriam

Als je dat niet geloft, waarom schrijf je dat dan zo stellig op?
Overigens is het wel zo, dat als zij het liefste naar het Spinoza wil, dat ze die school op één moet zetten. Garanties zijn er niet.

Nogmaals, die krijg je niet

Carlito "Ik heb het ook niet over een lijstje van twee scholen -"

Oke.

De indruk kreeg ik even. Sorry.

En nogmaals: recente persoonlijke ervaringen met een school met naam en toenaam, worden zelden op een openbaar forum uitgewisseld. Tenzij het bijzonder slechte ervaringen zijn.

Misschien zijn er broers of zussen van klasgenoten bekend met de scholen.

Tip

Carlito, je kan misschien ook een oproep plaatsen op het forum van de Stichting Vrije schoolkeuze Amsterdam (VSA) http://www.stichtingvsa.nl/guestbook.php

HLZ ,

Had 5 jaar geleden een team van vrijwilligers die lln met bv dyslexie mondeling overhoorden/toetsten, zodat de toetsen in delen overhoord werden. Dat vond ik heel sterk van HLZ. Een dergelijk team van ouders die zich zo belangeloos inzetten, kom je niet veel tegen.

Mia9

Mia9

09-03-2015 om 13:32

goede ervaring HLZ

Beste Carlito,
een bevriende ouder is erg tevreden over HLZ, kind met dyslexie in de 4e, uitstekende begeleiding erin. Ook weet ik van een andere ouder wiens kind gepest werd, situatie waarbij 2 scholen betrokken waren oa HLZ, dat dit zeer snel en goed en werd aangepakt, en blijvend opgelost. Klasgenoot van kind hier met dyslexie gaat HLZ bovenaan plaatsen.
Succes met de keuzes!

Marea

Marea

09-03-2015 om 14:32

slechte ervaring HLZ-dyslexie

Een een vriend van mijn zoon is nu juist twee jaar geleden van het HLZ af gegaan in de tweede en naar het Ignatius gegaan omdat zijn dyslexie juist zo slecht begeleid werd, of hoe je dat ook noemt. Dus aan dit soort berichtjes heb je niks.
Verder zou ik me niet zo heel druk maken om het verschil tussen HLZ en Spinoza, ze zet ze gewoon allebei op haar voorkeurslijst en ze wacht af waar ze wordt geplaatst. Misschien wel op school nummer 3, 4 of 8.
Je hebt er toch geen invloed op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.