Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamalu

Mamalu

09-07-2016 om 18:14

Alvast eindexamen doen in enkele vakken

Kind blijft waarschijnlijk zitten in de klas voor het eindexamenjaar. Omdat het maar twee vakken betreft die onvoldoende zijn, naast een aantal vakken met cijfers rond 6 of 7,en twee vakken met een 7,5 resp. 8, vraag ik me af of het mogelijk is om alvast eindexamen te doen in de vakken die ruim voldoende zijn. Dus: zitten blijven op de onvoldoendes maar volgend jaar wel alvast eindexamen doen in de twee goede vakken. Kan dat?

Ik vind het zo zonde en demotiverend om alles over te doen ... School heeft al toegezegd dat ze bij zitten blijven bereid zijn om een programma 'op maat' te maken.

er bestaan scholen met de mogelijkheid om in 5VWo examen te doen in vakken waar je erg goed in bent, zodat je in de 6e maar in een gedeelte van de vakken examen hoeft te doen. En dat je dan vakken kunt gaan volgen op bijvoorbeeld de universiteit. Een school bij ons in de buurt heeft dat als 'lokkertje' gepresenteerd aan de 8-e groepers.

dus ja, het is mogelijk en als de school al heeft gezegd dat ze een programma op maat willen maken dan zou ik er zeker achter aan gaan. de vraag is dan wel: wat gaat je kind het jaar er na doen met de extra vrije tijd als hij/zij maar 2 vakken dat jaar hoeft te doen?

Kelly

Kelly

09-07-2016 om 18:46

Vavo

Wellicht in gesprek gaan met een vavo school? Uitleggen dat uw kind voor de overige vakken er goed voor staat en graag examen volgend jaar wil gaan doen. Ik weet niet op welk niveau uw kind momenteel zit? Maar eventueel benoemen dat uw kind de andere vakken het jaar erop op vwo niveau wil gaan doen. (Er vanuitgaande dat uw kind in dit voorbeeld momenteel havo doet.) Op het vavo is er veel mogelijk, maar dan moet je wel in gesprek gaan.

Mocht uw kind graag op de huidige school blijven, kunt u niet vragen of uw kind voorwaardelijk over mag? Dus na de eerste toetsweek bekijken of de resultaten voldoende zijn om toch examen te mogen doen? Werkt wellicht motiverend voor uw kind en zal een jaar verveling voorkomen. Indien er geen andere opties zijn zou ik extra tijd investeren in het onderzoeken wat uw kind wil gaan studeren. Of ervoor kiezen of het niet mogelijk is dat uw kind een paar maanden mag reizen. Zo kun je ook veel levenservaring opdoen. Maar hiervoor zal je wel toestemming nodig hebben van de leerplicht ambtenaar.

In ieder geval er zullen genoeg opties zijn om daaruit de beste optie te kiezen.

Sterkte voor u en uw kind met het maken van deze lastige keuze!

lucile

lucile

09-07-2016 om 19:18

profielwerkstuk?

Is het een idee het profielwerkstuk te maken? Onze dochter zit in dezelfde situatie en zij gaat in ieder geval het pws komend jaar maken (5 atheneum voor de 2e keer, waarschijnlijk).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-07-2016 om 22:20

Meewerken

Volgens mij is het altijd mogelijk als de school meewerkt. Bij mijn dochter op school kun je voor Duits en Engels examen doen in de vijfde. Ik zie niet in waarom dat voor andere vakken niet zou kunnen. Al is het voor de talen natuurlijk wel makkelijker omdat je in de zesde geen nieuwe stof meer krijgt.

mirreke

mirreke

09-07-2016 om 22:31

ja hoor

ook op de school van mijn twee oudsten kan dat...

Mikke

Mikke

09-07-2016 om 22:45

Hier op school kan dat. Mijn zoon heeft in de 5e examen gedaan in een vak waarvoor hij een grote voorsprong heeft, en straks in de 6e doet hij de rest. Hij heeft voor dat vak wel echt meegedaan met 'n 6v klas.

Mamalu

Mamalu

10-07-2016 om 08:07

Reactie

Bedankt voor alle reacties, goed te horen dat het niet alleen wettelijk kan maar ook echt aangeboden wordt op scholen.

Kind is na 3 vwo 'afgestroomd' (vreselijk jargon vind ik dat) naar 4 havo en totaal gedemotiveerd geraakt, hij heeft (te) weinig aan school gedaan. Nu wil hij de twee onvoldoende vakken vervangen (bijv wis B voor wis A). Dat kan alleen als hij blijft zitten. Alsnog overgaan met hetzelfde vakkenpakket is bespreekbaar met zomerschool en een herkansing.

Als hij blijft zitten maar wel eindexamen Engels kan doen en evt nog een vak of het profielwerkstuk, dan zou dat mooi zijn. Het gevoel nog een jaar stil te staan werkt bepaald niet motiverend.

Vesper lynd schreef dat er bij de talen geen nieuwe stof meer is in het laatste jaar, dat is dan een goede keuze. Zijn er nog andere vakken waarvoor dat geldt?

Triva

Triva

10-07-2016 om 10:54

Nou

'Zijn er nog andere vakken waarvoor dat geldt?'

Uhh ik HOOP het niet. Wat vreemd zou dat zijn. Het is overigens ook niet mijn ervaring dat ze niets nieuws meer doen. Dat profielwerkstuk moet hij dus ook alleen doen want samenwerken lukt nooit met de leerlingen een jaar hoger ivm lessen volgen.

Ik vind het een slecht plan, beter kan hij een vak extra nemen.

En wat is er mis met het woord 'afstromen'?

mirreke

mirreke

10-07-2016 om 11:50

Extra vak is veel lastiger

daarvoor mis je dan weer de benodigde kennis uit de voorgaande jaren. Of je moet dat perse willen vanwege een bepaald studierichting...

Vaak is het voor een school ook veel bewerkelijker, voor een roostermaker weer lastiger en stuit op meer weerstand. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het onmogelijk is, als

Ik zie er totaal niets slechts in om in bepaalde vakken (Duits, Engels, of Frans of allemaal) een jaar eerder examen te doen.

Profielwerkstuk ach: zoon gaat over naar 5 havo, en zijn pws-partner blijft zitten. (bij ons beginnen ze met het pws al in het voorgaande jaar). Dus zij moeten hier ook een vorm in vinden.

Ik ben wel blij dat scholen steeds meer maatwerk willen verlenen...

Triva

Triva

10-07-2016 om 11:53

mirreke

Ja maar blijkbaar het verkeerde maatwerk: op de school van mijn oudste moet iedereen aan een extra vak beginnen en bijna iedereen maakt dat ook af. Desnoods laat je het vak na het eindexamen vallen van je eindlijst. Ik heb dat liever dan een jaar eerder examen doen in een taal. Ik zie daar echt het nut niet van in als dat ten koste gaat van een extra vak. Het zou en-en moeten zijn, niet of-of, je loopt nog steeds de kans dat je slechtste vak dan minder aandacht krijgt in het belangrijkste voor-examenjaar. Als je nu voor álle vakken hoog staat is het wat anders.

mirreke

mirreke

10-07-2016 om 12:44

Maar ik zeg toch niet dat het niet én én kan zijn?

Die indruk krijg ik eerder van jouw eerdere bijdrage. Echter, in het geval van gedemotiveerde kinderen kan eerder examen doen in bepaalde vakken goed werken. Verplicht een nieuw extra vak? Mwah, zou voor mijn zoon die school echt ver-schrik-ke-lijk vindt, totaal niet werken.

Onderwijs in schoolse vorm is echt niet zaligmakend, en voor sommige leerlingen dodelijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-07-2016 om 12:55

Ging prima

Dochter heeft weliswaar maar voor een vak eerder examen gedaan maar dat ging prima. In plaats van de reguliere lessen kreeg ze drie uur per week een soort masterclass met examentraining en de verplichte nummers voor het eindexamen (oa mondeling en luistertoets). Het was natuurlijk wel haar beste vak, maar ik schat in dat ze ook Duits wel had kunnen doen.
Haar PWS maakt ze sowieso alleen omdat ze dat te belangrijk vindt om samen te werken. Dat levert haar altijd een hoop ergernis op. De opzet moest (voor alle leerlingen) al klaar zijn in de vijfde, en het moet af zijn voor de kerstvakantie.

Triva

Triva

10-07-2016 om 13:10

tja

Als je toch drie uur extra les krijgt kun je dus net zo goed een extra vak doen. Dat je een jaar eerder examen hebt gedaan heeft toch geen enkel voordeel?

Triva

Triva

10-07-2016 om 13:14

en ja dan

ben ik toch blij dat mijn zoon O&O als vak vijf jaar heeft gehad, ook al had hij zijn twijfels er over. Hij heeft daardoor wel heel goed leren samenwerken, delegeren, leiding geven, presenteren etc. Ze hebben met vier jongens hun meesterproef gedaan en daar twee PWS'sen uit gehaald. Ook bij gesprekken op open dagen op het HBO waren ze blij dat er nu technasiumleerlingen komen die al zoveel hebben geleerd over samenwerken want dat moet daar natuurlijk ook aan de lopende band. Ik weet wel dat dat niet op elk HBO of universiteit nodig is maar ik ben blij dat hij dat in ieder geval niet meer hoeft te leren.

Triva

Triva

10-07-2016 om 13:18

mirreke

Hoe kom je er bij dat het om een nieuw extra vak gaat? In havo 4 kiezen ze 8 vakken en in VWO4/5 dus 9. Dat vak heb je dus gewoon daarvoor gehad net zoals die andere 7/8 vakken.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

10-07-2016 om 13:21

Extra vak

Volgens mij voegt een extra vak niet zoveel toe. Zeker als je blijft zitten is het natuurlijk fijn als je al een deel van je vakken kunt doen. Dan kun je evt het echte examenjaar op een vavo doen en wat werken.

Mamalu

Mamalu

10-07-2016 om 13:26

Reactie

Al is het 'maar' één vak waarin hij volgend jaar eindexamen kan doen, dan is dat al winst. Wat vesper lynd schrijft is ook iets dat de school wel wil aanbieden (aangepast rooster voor de vakken die goed zijn).

Eerlijk gezegd weet ik niet of het profielwerkstuk alleen of altijd in een duo wordt gemaakt, ik meende altijd dat dit een individuele opdracht is.

Het profielwerkstuk moet een onderwerp binnen het gekozen profiel zijn, misschien is dat eerder een bezwaar omdat de profielvakken in het eindexamen jaar afgesloten worden?

Mamalu

Mamalu

10-07-2016 om 13:31

Extra vak

Dat heeft hij (tweede vreemde taal vanuit zijn overgang van 3vwo naar 4havo vorig jaar).

Els

Els

10-07-2016 om 13:38

Aanvullend vak

En bijvoorbeeld Cambridge Engels of de evenknie Duits daarvan? Bij een instituut buiten school. School kan en wil wellicht meewerken door soepeler te zijn ingeval van absentie? Of 1 of 2 vakken op VWO niveau?

Triva

Triva

10-07-2016 om 14:13

Vesper

Ik dacht dat het hier ging om een zittenblijver in 4 havo, je kunt in 4 havo nooit zoveel vakken doen dat je 5 havo op de vavo er lekker bij kunt gaan werken.

Wat vindt jouw zoon zelf?

Jouw zoon heeft maar twee slechte vakken. Dat idee van de zomerschool sprak mij wel aan, omdat hij zijn kansen voor een geslaagd eindjaar vergroot.

Alvast examen doen is aardig van de school, maar dan zou ik goed kijken of het deelcertificaten zijn die je samen met VAVO examens kan omruilen voor een heel diploma. Welke tijdlijn heb je in dat scenario?

Een jaar extra voor twee vakken, dat zou mijn argument zijn richting zoon. Hier helpt dat

lucile

lucile

10-07-2016 om 17:01

samen

Mijn dochter maakt pws in duo. Ze hebben al een aanzet in moeten leveren in V5 en die is al goedgekeurd. Ze zijn dus al begonnen en lopen volgens het schema van school.
Het geval gaat wordenbij dochter en vriendin dat of alle 2 blijven zitten of alle 2 overgaan of een over en een blijft ziten en er is ook nog de zomerschoolmogelijkheid voor 1 of 2. Ze houden de spanning erin allebei, zullen we maar zeggen.
De school heeft dit ieder jaar wel een paar keer, mede daarom sporen ze doubleurs aan om het pws dan in de 5e te maken, ook om te gemakkelijk opvatten van het doubleren te voorkomen. Dat ze andere lestijden hebben, zie ik niet als een probleem. In dezelfde klas kunnen ze ook een ander roosters hebben en het is de bedoeling dat je pws niet tijdens lestijd maakt maar buiten lestijd, 80 uur.
Mijn andere kind zat op een andere school, daar mocht alleen solo aan het pws gewerkt worden.
Ik heb mijn dochter gevraagd of ze een ander vak zou willen doen, mocht ze doubleren, ze zou niet weten welke, hoogstens geschiedenis maar dat mag bij haar op school niet bij een n-profiel. Als ze blijft zitten, hoopt ze op zomerschool en anders houdt ze het zoals het nu is.

Mamalu

Mamalu

11-07-2016 om 07:43

Vavo

Voor toelating vavo moet je op 1 oktober 18 jaar zijn, dat kan daarom niet, tenzij de school hem op grond van "de wet Rutte" (weet niet wat dat is) stuurt. Met vavo is hij niet sneller, dan is het ook nog twee jaar.

Zomerschool is een optie voor die twee vakken. Maar hij geeft er vooralsnog de voorkeur aan om die twee slechte vakken in te ruilen voor andere vakken. Dan is een jaar overdoen de enige optie.

Dinsdag doet hij nog wel één herkansing om een derde (in de PW opgelopen en niet verwachte) onvoldoende op te halen.

mirreke

mirreke

11-07-2016 om 18:54

Triva, ik snap het niet

Je hebt het zelf over een extra vak... Waar ze op de school van jouw dochter aan moeten beginnen... Wat bedoel je dan?

hier hebben ze wel een speciaal traject bij VAVO

voor 16 en 17 jarigen met de Rutte regeling?

Besluit samenwerking VO-BVE of ‘Rutte-regeling’
Een leerling kan worden uitbesteed aan een andere school als de kans groter is om daar een diploma te halen. Dat kan een andere school voor voortgezet onderwijs zijn, of een school voor voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).

Normaalgesproken is het volwassenenonderwijs bedoeld voor leerlingen van 18 jaar, maar dankzij de Rutte-regeling kunnen ook leerlingen van 16 of 17 jaar worden uitbesteed aan het volwassenenonderwijs. Dit is vastgelegd in artikel 25a WVO en uitgewerkt in het Besluit samenwerking VO-BVE uit 2006. Dit besluit wordt ook wel ‘Rutte-regeling’ genoemd, Rutte was toen staatssecretaris van onderwijs.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-07-2016 om 20:55

Profielwerkstuk

Een profielwerkstuk is meestal samen, in tweetallen. In een enkel geval ook wel alleen, of in een grotere groep. Mijn zoon heeft het eigenlijk 2 keer gedaan, de eerste keer in 5VWO samen met een vriend die toen in 5HAVO zat. Alleen deed die vriend helemaal niets, en zoon heeft er op een zeker moment ook maar niets meer aan gedaan. Vriend kreeg nog een 4 voor de moeite, en slaagde met minimale cijfers. De 2e keer in 6VWO met een andere vriend/klasgenoot. Profielwerkstuk informatica, wat al heel snel boven de pet van de docent uitging. Ze hebben er samen veel werk in gestoken, een mooi stuk werk geleverd én een prima verslag (ik heb niet veel hoeven corrigeren). Ze hebben terecht een 10 gekregen, en een 2e prijs op een landelijke PWS-wedstrijd.

Dus een PWS in een voor-examenklas kan prima, maar er zit minder druk achter, je moet het meer zelf organiseren. Ook samen met iemand uit een andere klas kan prima, je bent echt niet de hele tijd samen aan het werk, en ook binnen dezelfde klas hebben ze niet allemaal hetzelfde rooster. Mijn zoon heeft vooral in de wintervakanties een paar dagdelen echt samen gezeten (bij vriend thuis) om eraan te werken, de rest werd af en toe op school gedaan en vooral veel via Skype in de avonden of weekenden.

zebra

zebra

13-07-2016 om 10:25

pws

wordt hier op school met meerdere leerlingen samen gedaan, minimaal 2 maar vaak ook 3 en heel soms 4. Veel werd (bij zoon) via Skype gedaan ivm verschillende lesroosters. Tijdens zentoruur kon er vaak ook aan gewerkt worden en op sommige dagen ging zoon een uur eerder naar school ivm practicum proefjes die ze samen wilden doen. Ze hebben niet allemaal evenveel gedaan, degene die het meest gedaan heeft qua voorbereidingen (vooral practicum deel) kreeg terecht een iets hoger cijfer.

page

page

13-07-2016 om 10:56

pws

pws werd hier net alleen gedaan, dochter had wat leuke dingen kunnen regelen die ze echt liever zelf afwerkte. Interview met een bekende imam bijvoorbeeld. Ook teveel ervaring met samenwerk projecten die teveel uitliepen op geen tijd/geen zin. Ik zag op de presentatie wel meerdere kinderen alleen maar ook net zo goed groepjes van 4.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.