Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
cyntie

cyntie

22-04-2015 om 23:45

altijd slecht scoren op Cito

mijn zoon scoort altijd slecht op de Citotoetsen. Op de basisschool maar nu ook op het VO. Hij doet Vmbo kader en zit in de 2e klas, heeft dus net cito 2 achter de rug. Mijn vraag is: hoe gaan ze daar over het algemeen op het VO mee om, zijn daar consequenties aan verbonden? Hij staat voor alles een voldoende en voor de 3 kernvakken een dikke voldoende.
Andere vraag: wat kan ik met die slechte Citotoetsen, oefenen? En waar/wat oefen ik dan?

Emma

Emma

22-04-2015 om 23:51

Ook

Mijn dochter heeft hetzelfde. Ze doet nu 2 vmboT. Methodetoetsen en rapporten zijn voldoende maar die cito is echt waardeloos. Het telt niet mee voor het rapport, dus ze gaat gewoon over. Ze zal straks toch eindexamen moeten doen. En dat zijn citotoetsen. Dat wordt buffelen en dokken voor examentrainingen, vrees ik. Zelf kon ik vroeger die multiple choice toetsen ook nooit voor het centraal schriftelijk. Veel oefenen, bijlessen en oefenen en oefenen met oude examens. Zo heb ik het gehaald.

Emma

Emma

22-04-2015 om 23:53

Oude examens

kun je opvragen, die zijn vast wel te googelen. Belangrijk is feedback op iedere fout die je maakt bij die oefenexamens. Daar leer je van.

cyntie

cyntie

23-04-2015 om 08:06

oefenen

en deed school daar bij jouw dochter niets mee, Emma? Ik jan me zo maar voorstellen dat je dochter daarvoor toch een keer op het matje geroepen is?

Oefenexamens is een mooie tip voor later maar die zijn neem ik aan nog te moeilijk in klas 2. Zijn er ook tussentijds varianten dat jij, of iemand anders, weet. En anders: wat horen ze te weten in die Citotoetsen?

Emma

Emma

23-04-2015 om 10:21

Nee

De school deed wel iets, begrijpend lezen en rekenen natuurlijk. En op de vo school van nu heeft ze steunlessen RT voor rekenen en taal en Engels. Ze heeft een soort blinde vlek voor de manier van toetsen bij cito. Het enige wat erop zit is oefenen met oudere versies, ook VO. Cito wil dat liever niet. Ze toetsen je"algemene" vaardigheden of bijvoorbeeld woordenschat. Als ouders en scholen precies weten welke spellingscategorieën of woorden bijvoorbeeld worden gevraagd krijg je dat scholen daarop gaan anticiperen en dan ligt het accent helemaal niet meer op goed onderwijs maar op de citonorm. Het gebeurt natuurlijk al wel. "Cito rules", ook met die eindexamentrainingen. Het gaat er niet om of je goed bent in Engels, het gaat erom of je dat soort vragen kunt beantwooorden.

Je kunt wel googelen op leerlijnen van verschillende vakken, en dan zie je wat er op welk niveau moet worden beheerst. Die zijn redelijk consistent. Maar daar haal je op zich geen citotoetsen mee.

Op dit moment tellen de citotoetsen niet mee voor het rapport van mijn dochter. Wat ze nu leert is zeker nuttig, en daar leg ik me bij neer. Tzt maar een citotraining, tegen alle principes in (wie dan leeft....enz) Maar je kind laten zakken omdat je zelf tegen cito bent vind ik ook weer zo wat

Hier ook

Bij oudste altijd slechter dan de methodetoetsen. Zowel op basisschool als Havo. Hij kreeg ze volgens mij alleen in de eerste. Verder nooit meer wat van gehoord.Zoon heeft met prachtige cijfers zijn Havodiploma gehaald. School heeft er niets aan gedaan. Sterker nog, volgens mij geven ze die toetsen sowieso niet meer, want ik hoor of zie er niets van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.