Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wendelmoed

Wendelmoed

07-02-2020 om 11:40

Alternatief voor MBO

Mijn zoon is nu op stage, odnerdeel van de MBO opleiding die hij doet. Het had nogal wat voeten in aarde voor hij op stage mocht, maar nu het zo ver is bevalt het hem prima. Veel beter dan op school. Maar na de stage zal hij toch nog anderhalf jaar school door moeten, want hij heeft nog geen enkele startkwalificatie.
Hij vroeg van de week of er niet een mogelijkheid is om ergens certificaten te halen, want hij is wat moedeloos of het hem ooit gaat lukken dit MBO af te maken (gezien de tegenwerking vanuit school, of misschien is het alleen gebrek aan medewerking, begrijp ik zijn wanhoop wel).
Vroeger had je AMBI-modules maar dat bestaat niet meer, je zal op ene of andere manier blijkbaar door de gehaktmolen van het reguliere schoolsysteem moeten. Of zijn er voor informatica ook een soort BBL opleidingen die toch een diploma opleveren?

De instituten

LOI, NCI, Ntoi, en er zullen ook nog wel wat andere opleiders zijn.
Ik weet niet precies wat je zoon zoekt. Er is een soort van AMBI (het heet zelfs zo) maar ik herken het niet in wat ik ooit deed.

Wendelmoed

Mijn zoon had op het MBO precies hetzelfde probleem: kinderachtige lessen, flauwe leerlingen, straffende structuren. Hij hield het ook niet vol. Zelfs niet in de BBL-variant.
Hij had een bijbaantje en heeft daar toen zijn baan van gemaakt. zonder school, zonder startkwalificatie. Later kreeg hij de mogelijkheid om via het bedrijf zelf alsnog MBO-3 te halen in zijn eigen tijd, na zijn werk. En dat heeft hij toen gedaan.
Er is wel enige bemoeienis geweest van een dame van het loket 'voortijdige schoolverlaters', maar dat heeft alleen maar wat motiverende gesprekken opgeleverd en een beroepskeuzetest met een uitslag waar ik niet blij mee was (horeca, jawel, voor een jonge jongen, wat wil die, lekker in de kroeg staan). Ik heb het mijn zoon afgeraden. Inmiddels werkt hij nog steeds bij hetzelfde bedrijf en klimt op.
Met andere woorden: laat je zoon eerst zoeken naar BBL-mogelijkheden. Als hij dan het werk wel leuk vindt, maar de schoolse dag nog steeds niet, zorg dan dat hij werkt bij een redelijk groot bedrijf dat investeert in opleidingsmogelijkheden.
Wanhoop niet.

Tsjor

Pirata

Pirata

08-02-2020 om 10:00

Maar

Maar als je een opleiding oid volgt via LOI of NCOI of NTI, voldoe je dan aan je kwalificatieplicht?
Hier ook een zoon die teleurgesteld is over de leskwaliteit op het MBO, het enige waar ie enthousiast heen gaan is de stage..

Wendelmoed

Wendelmoed

08-02-2020 om 10:23

Kwalificatieplicht

Ik heb even gekeken naar de links en dat is vooral ICT beheer, wat hij nu doet is website bouwen en dat vindt hij wel erg leuk (Wordpress, CSS etc)

Mij zijn die plichten niet helemaal duidelijk, mijn zoon is 18 (ruimschoots) en volgens school moet hij komen want leerplicht, maar van anderen hoor ik weer dat je boven de 18 niet meer onder de leerplicht valt (hij mag wel zichzelf ziekmelden en moet zelf toestemming geven aan school om ons op de hoogte te stellen).
Toen hij vorig jaar een paar dagen vrij nam om met zijn vader mee te gaan op hike kreeg hij een hoop gezeur van school en een officieel gesprek etc. maar verder gebeurde daar eigenlijk niks mee (behalve dat zijn mentor er over bleef klagen).

Wat ben je als jongere boven de 18 precies wel en niet verplicht? ik heb op de websites gekeken maar ik snap het niet precies.

Overigens hoop ik dat hij gewoon deze opleiding af kan ronden, want dat is wel het handigste, maar als het echt niet lukt dan toch maar zoeken naar een werkplek.

Door alle gedoe over thuiszitters voel ik me wel een beetje gesterkt, er is kennelijk niet veel mis met mijn zoon maar het Nederlandse schoolsysteem past gewoon niet bij hem. Hij is duidelijk niet de enige, dus het zit hem niet alleen in hem.

Wat hem erg stoort aan deze school is:

- de leraren roepen maar wat ("ze zeggen dat we scrum doen maar dit is helemaal geen scrum en we krijgen ook niet de goede spullen ervoor")
- je doet niks nuttigs ("we moeten opdrachten maken die al vijf jaar gemaakt worden en na afloop gooien ze het gewoon weg")
- je leert er niks ("we moeten elke dag komen maar wij hebben geen les want de rest is op stage en voor ons hebben ze nu niks te doen en dat is dan onze schuld")
- het is slecht georganiseerd ("ik moet een opdracht doen die in blackboard staat maar ik mag niet in die directory en degene die dat moet regelen is overwerkt en nou ben ik straks niet op tijd klaar")
- enfin, dat dus.

Gek genoeg zie ik ook hele bevlogen docenten op het MBO, zie ik hele goede scholen, maar hij is weer net terecht gekomen op een plek waar het, laat ik zeggen, wat minder goed loopt.
Geen idee waar we dat aan zouden moeten kaarten. De zorgcoördinator misschien.

@Emma

@Emma

08-02-2020 om 10:37

Wendelmoed

Ik herken het bij mijn dochter. Ze zit in een sector waar niet zoveel werk is, anders had ze misschien wel de keuze gemaakt voor werken in een groot bedrijf dat investeert in opleidingen.
Ze zit nu in haar laatste jaar van 3-jarig MBO4, het is echt dooorbijten en "over de opleiding heen kijken".
Tenenkrommend hoe dingen op dat roc geregeld zijn. Wie zijn vak serieus neemt wil daar niet zijn. Er zijn heus wel bevlogen docenten, maar echt een minderheid.
Ze heeft gesprekken met iemand van de zorg, die coacht haar. Er is ook een vertrouwenspersoon waar ze dit soort dingen mee bespreekt.
Er zou een mr of deelraad met een stevige studentgeleding moeten zijn, maar die is er bij haar op school niet.

Geen leerplicht

Wel kwalificatieplicht. Wat vertaald wordt naar leerplicht.
Wendelmoed, zoek eens op Codam? Wellicht is dat iets voor je zoon.

Tsjor

Pirata

Pirata

08-02-2020 om 11:06

Loi

Ik zie bij LOI: toelating vanaf 18, onder de 18 toestemming LPA nodig.
Ik ga dit eens voorleggen aan mijn zoon. De opleidingen zijn ook nog eens een stuk compacter. Hier wordt ie blijer van dan zich elke dag met enorme tegenzin naar school te moeten slepen en daar niks te leren, geen uitleg te krijgen etc.
Er zitten ook een paar ICT-opleidingen bij, ook ontwikkeling!

Pirata

Geen LOI! Alsjeblieft, doe dat je zoon niet aan. Ze leven vooral van lesgelden en niet-afgemaakte opleidingen. Zoiets als de sportscholen.
Je zoon kan dan nog beter zijn tijd investeren in het maken van zijn eigen github. Ik snap niet hoe het werkt, maar het is wel een soort visitekaartje voor de ICT-wereld. Heeft hij in elk geval iets zinnigs te doen naast zijn MBO.
Ergens zwerft ook een goede website, waar je programmeerpuzzels kunt oplossen. Allemaal zinniger dan LOI.
Het probleem van de startkwalificatie komt pas terug als je zoon niet kan voorzien in zijn eigen levensonderhoud en een beroep moet doen op een uitkering. dan kan het zijn dat iemand opmerkt: hé, je hebt nooit een diploma gehaald, zullen we daar nu eens mee beginnen? als hij ondertussen gewerkt heeft in een richting die hem aanstaat, of zeker weet welke richting en nu echt wil, dan zijn er meestal andere, snellere manieren om het benodigde diploma alsnog te halen.
Niemand komt hem ophalen als hij werkt zonder startkwalificatie. In de ICT-wereld is een MBO-diploma minder relevant dan een mooi gevuld portfolio met programmeerstaaltjes. (Zoon is zo de ICT-wereld ingerold, nadat hij gestopt is als wiskundeleraar).

Tsjor

Pirata

Pirata

08-02-2020 om 11:32

En?

Kun je me zeggen wat daar dan erger aan is dan het gesukkel op een ROC? En daar doelloos ten onder gaan, na betaling van lesgeld en boeken?
Als mijn zoon een LOI-opleiding doet, voldoet ie aan zijn leer- en kwalificatieplicht.
Hij wil geen ICT overigens, dat was bedoeld voor de zoon van Wendelmoed.

Heb je wel eens gekeken

Ik heb wel eens een lespakket van LOI besteld. Gewoon geen goed materiaal. ie,mand anders heeft LOI moeten bijspijkeren voor een HAVO-diploma, maar ook dat materiaal was slecht in de zin van veel te moeilijk opgesteld, niet passend bij het niveau.
De kans is groot dat je geld kwijt bent, een gefrustreerd en gedemotiveerd kind thuis hebt, dat inmiddels helemaal geen kontakt meer heeft met enige sociale context behalve thuis. Laat hem dan maar actievoerder en klokkenluider worden op het MBO. Of zelf eieren voor zijn geld kiezen.
Ik hoorde dat NCOI beter is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Eventueel, als je hangt aan de startkwalificatie, kijk dan of hij zijn MBO snel kan afronden op niveau 2. Maar nogmaals, leerplicht en startkwalificatie is niet hetzelfde.

Tsjor

braam

braam

08-02-2020 om 13:16

NHA en bootcamps

Ik heb een vwo certificaat gedaan bij NHA. Dat was prima. Voor mij veel fijner dan vavo (ook gedaan) omdat ik snel door de stof kon gaan. Vriendelijke docent, snel antwoord op huiswerk. Ik heb geen ervaring met hun beroepsopleidingen, maar herken me dus niet in het beeld dat dit soort instellingen per definitie waardeloos zijn.

Als je eenmaal een hbo-diploma hebt is het veel makkelijker om in de IT wereld (of ergens anders) te rollen dan met alleen vmbo. Met hbo, vooral wiskunde, denken mensen toch vaak dat je wel slim genoeg bent om dingen goed op te pikken. Mbo-dropouts krijgen dat voordeel van de twijfel niet vaak. Ik zou dus wel gaan voor iets van een papiertje. Er zijn specifiek voor programmeren ook wel bootcamps. Dat is misschien de moeite van het zoeken waard. Daar leer je in heel korte tijd programmeren, en die bootcamps hebben vaak contacten met bedrijven zodat je op die manier een baan kunt vinden. Daar zit vast ook veel slechte kwaliteit tussen (waar je te veel geld betaald voor slecht onderwijs); ik zou wel kritisch zijn, maar ik zou het wel overwegen.

Pirata

Pirata

08-02-2020 om 13:26

Tsjor

Geen contacten meer met sociale context behalve thuis? Hoezo? Als je zo'n slechte LOI-opleiding doet laten je vrienden je dan ook nog vallen? En bij je stage word je in de kelderkast gepropt? En de klassikale bijeenkomsten zijn individueel?

De plichten

Leerplicht loopt tot 16, kwalificatieplicht tot 18. Daarna is er dus geen plicht meer, maar ook geen recht op een uitkering (tenzij je een SK hebt).

Je kunt dus overstappen op een ander type opleiding. De meesten zijn wel degelijk ook erkend als SK.
Is je kind 18+ op het MBO dan is er sprake van Stufi. Als je kind aan een opleiding MBO 3 of 4 begonnen is, dan is die stufi een lening totdat de opleiding is afgerond.
Als je tussentijds van opleiding switcht dan ontstaat er dus een schuld.

Als je kind begonnen is aan MBO2 dan blijft de stufi een gift. Je kunt dan dus ook zonder schuld naar een andere opleiding.

Wendelmoed, ik zou als ik jouw was even heel concreet zoeken naar cursussen/opleidingen websites bouwen. Zoek ook naar banen. Er zijn wel degelijk bedrijven die beginners aannemen en werkend door laten leren.

Dit dus

Tsjor “ Eventueel, als je hangt aan de startkwalificatie, kijk dan of hij zijn MBO snel kan afronden op niveau 2. ”
Dat kan dus geld kosten. Helaas geven mbo scholen met regelmaat dit advies aan leerlingen die op mbo3 of mbo4 gestart zijn zonder dit nadeel te noemen.
Gevolg: schuld.

bieb63

bieb63

08-02-2020 om 15:35

klopt die studieschuld

Als je MBO3 of 4 start en je haakt of (naar MBO2 of anderzijds) dan zijn je jaren op niveau 3 of 4 dus een studieschuld geworden, zolang je dat diploma niveau 3 of 4 niet hebt (binnen 10 jaar). Helaas is een volwaardige MBO 4 opleiding via het LOI (overigens wél hele goede ervaringen mee) dan wel een erkend diploma voor de inspectie, maar geldt niet voor DUO als afronding van niveau 3 of 4 wbt de studieschuld (het is nl. geen ROC..... en je hebt geen verplichte contacturen). Overigens heb je als je iets via bijv. het LOI doet geen recht op stufie. Heel treurig allemaal, en het betekent dat je de gebaande wegen moet bewandelen, want anders kost het je iig geld.

Wendelmoed

Wendelmoed

08-02-2020 om 23:30

Veel ideeën zo

Ik heb inderdaad Codam gezien, is voor mijn zoon misschien te vrijblijvend.
Hij heeft wel behoefte aan sturing en het is helemaal in Amsterdam.

Maar ik ga het nog eens bekijken samen met hem, hij weet nu ook beter wat hij wil. Een bedrijf zoeken dat hem wil houden en hem een opleiding laat volgen zou ook nog een mogelijkheid zijn, al zou het mooiste toch zijn als hij deze opleiding gewoon af kan ronden.
Misschien kunnen we samen met de zorgcoördinator toch een werkbaar plan voor elkaar krijgen voor de tijd na de stage (zij is de enige op het ROC waar hij wel wat aan heeft, nu fingers crossed dat ze niet weggaat daar...).
De opmerkingen over Duo vind ik ook heel interessant, ik veronderstel dat hij geen duo heeft aangevraagd omdat hij nog thuis woont maar hij zit wel wat ruim in zijn geld naar mijn idee dus ik ga toch nog even de duimschroeven aandraaien of hij echt geen duo aangevraagd heeft (dat kan hij immers zelf doen).
Op zich is de ICT wel redelijk tolerant naar mensen zonder papiertje, maar het maakt je ook kwetsbaar als je eens van baan wil of moet veranderen; de overheid selecteert heel strikt op de juiste diploma's en veel grote bedrijven ook, is makkelijker (zeker voor HR) op te meten dan kennis en ervaring. Dus dan word je gewoon niet eens uitgenodigd.

Ik ga ook eens naar bootcamps kijken, misschien valt er met school wel iets te regelen van vrijstelling op basis van een bootcamp (ok, nou denk ik teveel out of the box vrees ik). Vanuit mijn werk heb ik heel wat trainingen gevolgd en die vind ik niet altijd bieden wat ze beloven, dus het is wel de kunst om het kaf van het koren te onderscheiden.
Van het LOI heb ik zelf pas een cursus weggegooid, heeft hier jaren gelegen want ik kwam er niet doorheen. Dat ligt ook wel aan mijzelf natuurlijk, maar ik vond het ook niet erg toegankelijk. Dus dat zou niet mijn eerste keus zijn maar anderen hebben wellicht betere ervaringen.
Al bij al ben ik er al wel wat mee opgeschoten zo. Dank allemaal! En meer tips welkom!

Anders

'Op zich is de ICT wel redelijk tolerant naar mensen zonder papiertje, maar het maakt je ook kwetsbaar als je eens van baan wil of moet veranderen; de overheid selecteert heel strikt op de juiste diploma's en veel grote bedrijven ook...'
Het is toch anders, als ik kijk naar hoe mijn zoon erin gerold is. Zo'n github-pagina is belangrijk, gecombineerd met een linked-in-profiel en je CV op werk.nl. Daarna moet je bij een sollicitatie een proef afleggen, een test, bijvoorbeeld in 4 uur tijd een code schrijven in een bepaalde programmeertaal. Dat doen ook de grote bedrijven en de overheidsbedrijven.
Kijken welke programmeertalen je kent, wat je wil leren en daaraan werken (naast school, zou ik zeggen tegen hem, in de hoop dat hij erin trapt).

Veel succes voor hem met zijn zoektocht.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.