Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MoedervanN

MoedervanN

30-08-2017 om 09:14

Als ouder apart met mentor praten (VO)

Is het raar als je als ouders graag apart met een mentor over je kind wilt praten?

Wij hebben gevraagd om een gesprek apart met de mentor en de mentor stelt voor een gesprek met de ouders en kind samen. Dat vinden we op zich prima, maar we willen eerst even apart met de mentor praten.
Overigens is het de mentor misschien niet helemaal duidelijk dat we graag eerst apart praten, dus we zullen er nogmaals om vragen, maar vroeg me opeens af of het raar is dat we dat willen.

Nee hoor.

Dat is helemaal niet raar. Sterker nog, ik vind het raarder dat het tegenwoordig bijna standaard is dat de kinderen altijd meegaan naar gesprekken.

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-08-2017 om 10:16

niet raar

Ik heb ook regelmatig een gesprek met de mentor (zoon zit inmiddels in de 4e). Inmiddels overleg ik wel steeds even met zoon of hij er bij wil zijn, maar dat wil hij zelf liever niet. Ik bespreek het wel met zoon voor en na, dus hij weet precies wat we bespreken.

Bosbes

Bosbes

30-08-2017 om 11:19

deel van de reden tot wissel van school bij ons

Zoon zat op een school waar de kinderen erbij horen te zitten. (midden van het land, bij jullie ook?)
Je mocht nooit met vakmedewerkers afspreken, alle contacten met school verliepen met de mentor.

Meestal vind ik het ook best een mooi idee: kind erbij. Maar een enkele keer ook niet. En juist de eerste keer wilden wij het niet en kwamen we zonder kind. Hadden we wellicht aan kunnen kondigen, maar zoals we toen door de mentor zijn behandeld is een deel van de reden dat we van school zijn gewisseld (lukt eind van de 1e niet maar eind van de 2e wel).
Wij kregen eigenlijk niet eens de kans het toe te lichten, wat we wel wilden doen. Sterker nog, er was niet eens een normale kennismaking. Meteen: 'Wat? Op deze school gaan de kinderen ook mee. Zo doen wij dat. Dit is zo niet de bedoeling. Wat heeft een gesprek nu voor zin?' en "Wíj nemen de kinderen serieus. Wij praten niet óver kinderen, maar mét de kinderen'.
Als in: jullie, domme ouders, nemen je kind niet serieus en willen over hem praten, wij daarentegen zijn wel Goede Mensen.

Het gaat om een zeer populaire school trouwens, en er waren naar ons idee meer dingen echt niet in de haak.

Advies: doe wat je wil. Het is jullie kind en jullie opvoeding. Het maakt niet uit of school het raar vindt.
Misschien wel even aankondigen.

Bosbes

Bosbes

30-08-2017 om 11:23

OO als therapie

Nou, dat moest ik echt even kwijt dus!
Wat heerlijk dat we er weg zijn.
En dat gepraat over dat zij de kinderen echt zágen (en natuurlijk het bekende 'lieten worden wat het is'), terwijl aantoonbaar was dat zij belangrijke dingen van zoon totaal niet hadden opgemerkt of maar even hadden gecheckt.
Ik hou er niet van als mensen helemaal vol van zichzelf zijn en niet meer kunnen luisteren of willen bijleren.

Maar dit was off topic en alleen voor mezelf

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-08-2017 om 11:53

Hier begon dat al op de basisschool, wat echt heel lastig was omdat ik op dat moment niet tevreden was over de school. In het bijzijn van mijn kind wilde ik niet heel fel van leer trekken tegen de leerkracht en de directie, waardoor ik uiteindelijk met een rotgevoel weg ging. En kind voelde natuurlijk ook de spanningen wel, dus die was ook wat van slag.
Vanaf ca middenbouw van de middelbare vind ik het juist wel logisch dat een kind mee gaat, of in ieder geval de mogelijkheid heeft (maar dus ook de vrijheid om het niet te doen).

Karmijn

Karmijn

30-08-2017 om 11:59

mijn kinderen willen nooit

Mijn kinderen willen vaak niet mee.

Ik vind dat het per kind verschillend is. Een kind met een negatief zelfbeeld, dat bij een gesprek zit, waar alles aan de orde komt wat niet goed gaat, is niet handig. En natuurlijk zou het gesprek ook moeten gaan over wat er wel goed gaat. Maar juist als er problemen zijn, is dat niet mogelijk. Daar is het gesprek dan weer te kort voor.

Ik heb trouwens ook al regelmatig mijn kind moeten verdedigen, dat naast me zat, omdat de leraar dingen zei over hem, die niet klopte. Ook dat is zeer ongemakkelijk. Aan de ene kant wil je niet de leerkracht afvallen. Daar zitten ze altijd over te huilen, dat ouders tegenwoordig niet meer achter de leerkracht staan. Maar aan de andere kant laat ik ook mijn kind, dat veel problemen heeft en het heel goed doet, niet afkraken.

Niet iedere leerkracht is in staat om gesprekken te voeren die geen schade aan richten.

Gewoon vragen.

Bij ons werd soms juist een gesprek aangevraagd zonder mijn zoon erbij, door ons of door school.
Zoon wist daar van en vond het prima. Tot een bepaalde leeftijd praat dat soms prettiger.

Wisselend

Hier is de insteek dat kind in principe meekomt op de standaard ouderavonden. Voor andere ontmoetingen heb vooraf contact met de betrokken docent en overleg ik of ik vind dat het wenselijk is dat kind meekomt. In de meeste gevallen is het antwoord van wel. Ik heb ook nooit hoog oplopende verschillen van inzicht gehad.

lastig

Hier is het gebruik dat kind meegaat naar gesprek met mentor. Nu speelt er iets waar ik niet zo blij ben met opstelling van school, maar kind wil niet dat ik er een issue van maak.
Dat betekent dus dat ik het er maar bij moet laten zitten.

MoedervanN

MoedervanN

31-08-2017 om 10:08

Dank

Bedankt voor de reacties.
@ Ingrid, leuke reactie van jou .

@ Bosbes, nee, niet dezelfde school (we kunnen toch wel een apart gesprek hebben, gelukkig). School met p en e in de naam?
In elk geval heel vervelend als ze echt niet apart willen praten.
Heeft het spuien hier iets geholpen?

@ Alkes, moeilijk dat soort dingen he? Moet je het dan wel of niet bespreken? Ligt ook aan de leeftijd van je kind, denk ik. En hoe belangrijk het onderwerp is natuurlijk.

MoedervanN

Dochter is 15 (5v). Punt is dat school twee vakken op zelfde uur heeft ingeroosterd (economie en wiskundeD). Nu biedt school wiskundeD soweiso al met weinig enthousiasme aan (er is maar 1 uur een docent beschikbaar, de rest van de lessen moeten ze online volgen en het huiswerk moeten ze opsturen naar een student van de TU delft).
Dochter heeft mentor gevraagd of dit probleem opgelost kon worden. Antwoord was: " ja dat kan wel maar dan gaat wiskundeD naar het 9e uur en dan moeten de andere 8 leerlingen ook naar het 9e uur omdat jij niet op dat andere uur kunt. Daar zullen ze niet blij mee zijn".
Dat antwoord bevalt mij niet. Goede antwoord was: helaas zijn wij als school niet in staat om iedereen een geschikt rooster aan te bieden. Onze fout, we gaan kijken hoe we het kunnen oplossen".
Maar ja, dochter wil het nu verder niet bespreken omdat ze inderdaad bang is dat de rest van de leerlingen haar aankijken als er nu roosterwijziging plaatsvindt.

Bosbes

Bosbes

31-08-2017 om 11:23

misschien

Misschien heb je de juiste school in je hoofd. Het begint met de W!

Erover schrijven/praten helpt altijd, maar ik heb nog even nodig

Succes - je hebt dus nu wel een afspraak apart (of deels apart) kunnen regelen?

braam

braam

31-08-2017 om 12:00

economie

Kan je kind dat ene uur economie missen? Als ze vwo met wiskunde-D doet is ze vast goed in wiskunde, misschien lukt economie dan wel gewoon zelf met het boek en de andere lesuren daarvoor? Dat zou ik zelf als vwo-kind juist wel fijn hebben gevonden. Dan blijft het natuurlijk waardeloos, echt, ik ben steeds teleurgestelder in docenten. Je gaat toch niet op die manier een kind van 15 een schuldgevoel aanpraten omdat jij je rooster niet goed rond krijgt? En je biedt vakken aan of niet, maar niet zo halfslachtig. Van kinderen van deze leeftijd wordt zo ontzettend veel verwacht aan flexibiliteit en oplettendheid en organisatievermogen, en aan andere kant kun je blijkbaar van scholen en docenten maar weinig verwachten wat dat betreft. Maar goed, als je dit pragmatisch kunt oplossen is dat misschien wel het beste voor kind?

Wiskunde D niet opgeven hoor! Ook al gaat het suf, ze heeft daar niet voor niks voor gekozen, dan maar door wat hoepels springen om het vak wel te kunnen volgen.

Ik was blij met jouw verhaal bosbes! Zo herkenbaar, aan de ene kant dat "tsk, wij luisteren echt naar het kind, kijk, wij zijn zo goed" en dan allerlei belangrijke dingen gewoon compleet missen. Argh. En ik vind het ook wel goed om te lezen hier dat er meer mensen niet enthousiast zijn over standaard kinderen mee. De school van mijn kind heeft de voorkeur dat de kinderen meegaan met gesprekken, maar het is niet verplicht. Mijn kind wil echt niet mee, dus dat hoeft van mij niet, maar ik vind het wel goed om te lezen dat dat helemaal niet zo ongewoon is, en ook dat een docent hier zegt dat dat prima is.

MoedwrvanN

MoedwrvanN

31-08-2017 om 12:39

Bosbes/Alkes

@ Bosbes: ja, ik dacht meteen aan die school.
Vriendin heeft daar net een kind op. Hoop dat daar alles soepel loopt en ze nooit behoefte krijgt aan een gesprek als ouder apart met school.
En ja, wij dus op andere school waar we dus wel apart een gesprek kunnen hebben (ook al eerder gehad, maar nu ging het een beetje raar. Denk dat ze onze wens niet goed begrepen hadden.

@ Alles, ja vreemde reactie. Tenzij ze natuurlijk van tevoren hebben aangegeven dat als ze wiskunde D wil volgen dat samen kan vallen en dat dat dan haar probleem is. Maar zelfs dan nog is het een vervelende reactie, hadden ze nog anders kunnen reageren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.