Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

23-06-2013 om 15:11

Alphasmart

Mijn dochter gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs.
Nu heeft de basisschool aangeraden dat ze daar op een laptop gaat werken. Dit ivm schrijfproblemen. Op de school waar ze heen gaat is dit geen probleem.
Maar nu zag ik vorige week in een ander draadje hier een link naar voor een alphasmart. Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt dit beter dan een laptop. Is het gebruiksvriendelijk genoeg?
Het lijkt mij in elk geval een stuk makkelijker mee nemen. En veel minder kwetsbaar. Alleen vraag ik me af of ze in de klas alles weer makkelijk terug kan vinden? Thuis kan ze het natuurlijk over zetten op de gewone computer.
Maar dat ding heeft een beperkt geheugen en ik neem aan dat je alles wat je getypt heb er regelmatig af haalt?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 15:56

Lijkt mij niets

Ik heb even gekeken maar het is bedoeld als alternatief voor de laptop. Je kan maar een paar regels zien en het is eigenlijk niet meer dan, in hun eigen woorden 'een digitaal kladblok'.
Ik zou het even opnemen met zowel de ICT-er als de leerlingbegeleider van de nieuwe school. Je kan gaan voor een 'gewone' laptop maar als ze de internetcode krijgt is de GoogleChrome wellicht een beter alternatief.
Buiten wat het meest handig cq passend is, weet ik niet of mijn puber met een zo'n duidelijk hulpmiddel zou willen werken wanneer een laptop ook een mogelijkheid is. Ik heb nu een paar keer met de Chrome gewerkt en ben er erg van gecharmeerd.

Rosa van der Zanden

monique

monique

23-06-2013 om 16:15

Hier

Hier een tweeling met een slecht handschrift. Ergotherapie heeft niet geholpen. Het handschrift van beiden is slecht, onleesbaar en schrijven gaat langzaam. Daarom mogen ze proefwerken en overhoringen op een laptop maken. We hebben hiervoor van die kleine laptopjes zonder veel poespas (geen harde schij etc) aangeschaft, ik dacht een netbook. Ze zetten de werkjes op een usb-stick die aan de docent wordt gegeven. Of ze sturen het de docent onmiddellijk via schoolmail. In de proefwerkweek moeten ze gebruik maken van een laptop van school, dit om fraude te voorkomen. Ze krijgen dan ook automatisch verlenging.

Skoolmate

Skoolmate, die heeft mijn zoon de afgelopen 3 jaar gebruikt (groep 5, 6 en 7), op advies van de ergotherapeut van het revalidatiecentrum. Die hebben we mogen aanschaffen van/via het UWV. De vergoeding die we kregen gold voor 3 jaar, mocht hij daarna nog steeds een hulpmiddel nodig hebben, zouden we weer een nieuwe aan kunnen vragen.
Wellicht is die route ook iets voor jullie?
De Skoolmate is ook wel leuk, maar misschien iets te kinderachtig voor het VO....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.