Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

15-12-2013 om 14:13

Almere: wat is een goede HAVO?

Via onderwijsinspectie kun je wel van alles nakijken, maar niets is zo helder als de mening van leerlingen en ouders.
Vandaar de vraag: wat is een goede HAVO in Almere en waarom?

Ik ben vooral benieuwd naar de begeleiding in de eerste klas. Hoe leer je leren, plan je je huiswerk en hoe wordt er nagekeken en toetsen nabesproken.

Heidi*

Heidi*

27-12-2013 om 09:36

Niemand?

Niemand een idee?

Tihama

Tihama

27-12-2013 om 15:37

Tja

Moeilijke vraag. Ik heb een zoon in 5 VWO op het Helen Parkhurst en een dochter in 1-TL op het HP.

Ik ben ontzettend tevreden over het HP. Maar ik kan niets zeggen over de HAVO, want daar heb ik geen kinderen

Nu denk ik dat de HAVO op het HP ook best goed zal zijn. Ik ken eigenlijk weinig ontevreden ouders met kinderen op het HP. Nu ik erover nadenk: ik ken er niet 1.

Wat ik goed vind aan het HP is dat ze de school van 2000 leerlingen hebben opgesplitst in afdelingen van 400. Elke afdeling heeft zijn eigen lerarenkorps, en eigen schoolleider. Daardoor kennen meer leraren alle kinderen en is er meer continuiteit door de jaren heen. Dat heb ik gezien bij mijn zoon.

Elke klas heeft 2 mentoren, zodat er voldoende aandacht per kind gegeven kan worden. Bovendien is daarmee ook weer continuiteit gewaarborgd. Bovendien heeft elke mentor zo zijn/haar eigen sparringpartner.

De school werkt met een Daltonsysteem. Ze gooien kinderen echter niet in het diepe, maar zeker de eerste jaren wordt er heel goed aangegeven wat wanneer klaar moet zijn. Ik vind het altijd erg prettig dat ik 6 weken vooruit al weet wanneer wat getoetst wordt. Dat voorkomt gestress in drukke weekenden.

Er is ook veel aandacht voor het sociale aspect. Qua begeleiding rondom pesten en zorgleerlingen heb ik goede ervaringen.

Ik ben dus een gratis reclame voor het HP (zegt mijn dochter net die meeleest)

Tihama

Marie

Marie

27-12-2013 om 18:17

juist niet tevreden over HP

Ik ken een meisje dat diep ongelukkig was na 1 jaar Havo op het HP Ze is nogal stil en viel daarom niet op. Ze kreeg opmerkingen op het rapport vanwege het niet aanwezig zijn tijdens de Daltonuren, maar daar was ze wel geweest! Ze durfde alleen niks te vragen en werd daarom over het hoofd gezien en dus dachten de lerearen dat ze er niet was! Dat sociale aspect is aan haar voorbij gegaan dus. Verder duurde het even voordat zij en haar ouders het zesweekse gebeuren doorhadden. Ze was het Daltongebeuren ook niet gewend van de basisschool. Dus op die basis zou ik het HP juist niet aanbevelen.

Tihama

Tihama

27-12-2013 om 19:15

Merkwaardig

Ik heb het net even gevraagd aan mijn dochter hoe gecontroleerd wordt of je bij een Daltonuur bent. Mijn dochter zegt dat ze de namen oplezen van de presentielijst. Dan moet je dus 'ja' zeggen als je je naam hoort. Je moet je van tevoren online aanmelden voor Daltonuren, dus de leraar heeft die lijst op zijn notebook staan.
Het enige dat ik me dan kan voorstellen is dat iemand zo zacht reageert, dat een leraar het 'ja' niet hoort. Als je je niet aangemeld hebt voor Daltonuren, dan gaat er een melding naar de mentor die dat met je bespreekt.

Niet aanwezig zijn in een les (ook Daltonuren) wordt teruggekoppeld. Hooguit de volgende dag, dus dat er pas bij het rapport opmerkingen komen over niet aanwezig zijn, komt mij onbekend voor.

Verder hebben wij altijd aan het begin een informatie-avond gekregen waarbij alles uitgelegd werd over het Dalton-systeem.

Mijn kinderen waren trouwens ook geen Dalton gewend op de basisschool. Net zoals de meeste kinderen daarom geven ze er ook uitgebreide uitleg over.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat iemand heel ongelukkig wordt op een school. Maar de voorbeelden hierbij snap ik iets minder goed, want dit zijn nu net de zaken waarvan ik de afgelopen 5 jaar heb ervaren dat het HP die gestructureerd toelicht en terugkoppelt.

Tihama

Arawen

Arawen

27-12-2013 om 19:19

Ook HP positief

Kijk zo leer je elkaar eens beter kennen..; nooit gedacht dat je een plaatsgenoot was Tihama..
Hier een zoon die op het HP zijn TL diploma heeft gehaald. Hij is ooit daar begonnen met 1 TL/Havo, op de dependence Villa Parkhurst, en ging zo goed dat hij na de 2e naar 3 Havo mocht. Bij HP betekent dat 3 Havo/VWO, want die splitsen pas na 3 jaar op in Havo en VWO klassen. Dat ging faliekant mis.. door een aantal externe famlie-omstandigheden, waar hij veel last van had, maar ook door het feit dat hij van een Dalton-schema van 6 weken ineens naar 12 weken ging (ofwel, het bovenbouw schema) en dat de structuur van de klas erg VWO-gericht was. Er is toch nog een behoorlijk verschil in een Havo en een VWO leerling, qua structuur van denken, zelfstandigheid en zo. Kortom, hij verzoop. Eindlijst vol 3en 4en. Hij is toen in overleg naar 3 TL gegaan (naar 4 TL kan dan niet omdat in 3TL het verzamelen van examenpunten al begint) en heeft dat op zijn gemak en met prima cijfers af kunnen ronden. Overigens in de moeilijke periode altijd wel goed en begripvol contact met de mentoren gehad. Ze hebben altijd meegedacht.
Zoon 2 zou eigenlijk naar een andere VO school gaan, maar hij is een echt beta-kind en het Technasium was de ideale keuze voor hem. HP is de enige die dat biedt (of althans, toen bood) en hij is dus naar brugklas VWO Technasium gegaan. Zit nu in de 2e en is er erg op zijn plek. Overigens schijnen ze nu ook een Havo Technasium te bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.