Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alles over sex bespreken op de lagere school

Ben even nieuwsgierig. Hier op de basisschool hebben ze de week van de lente kriebels. Nu mag alles aan de juffen en meesters gevraagd worden, groep 6-7-8. Hoe vaak ze het doen, wat ze doen en nog veel meer, wat je maar wilt... Ben ik ouderwets dat ik dit te ver vind gaan?


MoederSterretje schreef op 27-03-2022 om 11:07:

[..]

Ook mobieltjes zijn gewoon netjes te beveiligen. Blijkbaar nemen de ouders hun verantwoordelijkheid niet en moeten alle kinderen op een heel jonge leeftijd leren wat pijpen, beffen, anale seks, en wat nog meer zij, is. Het gaat gewoon te ver en dat wordt niet onderkend. Onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.

Ik ben heel vrij opgevoed en ben echt niet preuts, maar ik zie de nadelen wel van te vroeg te veel. En zoals MemeE zegt, de manier waarop is ook belangrijk.

En hoe ga jij jouw kind beschermen, er vanuit gaande dat andere ouders 'hun verantwoordelijkheid niet nemen'? Zie de voorbeelden die ik eerder noemde. 

Athan schreef op 26-03-2022 om 00:21:

[..]

Ik snap dit bericht niet zo goed. Of althans, ik snap je boodschap niet. Het samen douchen na de gymles, waarbij naaktheid dus als iets normaals wordt gezien zonder enige seksuele lading, is toch juist bij uitstek iets wat in een open cultuur past?

Ik vermoed dat jijzelf of jouw eventuele kinderen er nooit mee te maken hebben gehad. Maar kinderen dwingen zichzelf uit te kleden en samen naakt in een ruimte gaan staan is niet bepaald iets normaals en ontspannends, ook niet als de kinderen nog heel klein zijn.

MamaE schreef op 26-03-2022 om 07:52:

[..]

Je mag een kind nooit dwingen tot naakt zijn in het bijzijn van anderen. Als je dat als school verplicht of dwingend oplegt ben je verkeerd bezig. Als een kind een grens aangeeft, dan respecteer je die.

Ik ben normaal wel van het volgen van de regels op school maar er zijn grenzen aan. Lichamelijke integriteit is een groot goed.

Ja, lichamelijke integriteit inderdaad. Hier werd door kinderen thuis erover geklaagd en hebben meerdere ouders bij de schoolleiding (en ouders die zeer betrokken bij de school zijn) erover geklaagd. Maar dezelfde school die vindt dat kinderen grenzen moeten aangeven en dat anderen dat moeten respecteren, vindt ook dat kinderen onder dwang van hun meester of juf samen naakt onder de douche moeten en accepteren geen weerwoord. De reacties vanuit de school leken wel afgespeeld door een grammafoonplaat, alle personeelsleden leken wel hetzelfde standaard antwoord als riedeltje ingestudeerd te hebben.

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 15:08:

[..]

Op de basisschool hoefden we na gym nooit te douchen. Dat was 1 uurtje per week, in een gymzaal aan de overkant van de straat. En dan deed je wat bokspringen e.d. 90% van de tijd zat je langs de kant te wachten tot het jouw beurt was, want 35 kinderen. Dus als het uurtje voorbij was, had je hooguit 1 keer in een touw geklommen of 1 keer over een bok gesprongen, niet echt dat je daardoor zo bezweet was dat je onder de douche moest.

Hier vergelijkbaar. Toen medeouders en ik vroegen naar wat de reden is dat de kinderen moeten douchen, werd er verwezen naar een GGD-advies. Die hebben wij ingezien en daar stond kortweg in dat douchen na de gym een positief effect heeft op de luchtkwaliteit in de klas. Waar de GGD dat op heeft gebaseerd was voor ons een raadsel, vooral omdat de kinderen op een of twee rondjes rennen aan het begin van de les na, in de les weinig zouden bewegen. Medeouders en ik vermoedden dat de kinderen na het buitenspelen meer transpireren. (gek genoeg was douchen na buitenspelen dan weer niet verplicht)

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:25:

[..]

Hier vergelijkbaar. Toen medeouders en ik vroegen naar wat de reden is dat de kinderen moeten douchen, werd er verwezen naar een GGD-advies. Die hebben wij ingezien en daar stond kortweg in dat douchen na de gym een positief effect heeft op de luchtkwaliteit in de klas. Waar de GGD dat op heeft gebaseerd was voor ons een raadsel, vooral omdat de kinderen op een of twee rondjes rennen aan het begin van de les na, in de les weinig zouden bewegen. Medeouders en ik vermoedden dat de kinderen na het buitenspelen meer transpireren. (gek genoeg was douchen na buitenspelen dan weer niet verplicht)

En was met een washand voldoet dan niet?

Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:20:

[..]

Ik vermoed dat jijzelf of jouw eventuele kinderen er nooit mee te maken hebben gehad. Maar kinderen dwingen zichzelf uit te kleden en samen naakt in een ruimte gaan staan is niet bepaald iets normaals en ontspannends, ook niet als de kinderen nog heel klein zijn.

Ik vraag me dus af hoe kinderen dat ervaren als het wél als doodnormaal wordt gezien. Iets wat je gewoon doet na de gymles, net zoiets als tanden poetsen na het eten. Niet leuk, niet vervelend, gewoon iets wat erbij hoort. 

Zelf kan ik me van de gym- en zwemlessen niet herinneren dat ik er ook maar IETS bij voelde, het gezamenlijk douchen na afloop. Ik zat nog een blauwe maandag op turnen en volgens mij douchten we daar ook gezamenlijk na afloop. 

Bij de zwemles staan de kinderen met hun zwembroek of badpak of bikini onder de douche, niet naakt.
Ik moest vroeger tot en met groep 7 gemengd omkleden en ik had al in groep 4 schaamhaar. Ik had me daar bijzonder ongemakkelijk bij gevoeld als ik dat had gemoeten. Zeker toen ik in groep acht ging menstrueren. Ik weet zeker dat het mijn toch al niet zo geweldige positie in de klas geen goed had gedaan.

Douchen kan prima thuis, en je hoeft echt niet meteen na elke activiteit waarbij je een beetje zweet onder de douche.

Een kind dwingen om naakt te zijn is echt grensoverschrijdend. Er is geen enkele onderwijskundige of pedagogische noodzaak om dat als school te doen.

MamaE schreef op 27-03-2022 om 22:59:

Bij de zwemles staan de kinderen met hun zwembroek of badpak of bikini onder de douche, niet naakt.
Ik moest vroeger tot en met groep 7 gemengd omkleden en ik had al in groep 4 schaamhaar. Ik had me daar bijzonder ongemakkelijk bij gevoeld als ik dat had gemoeten. Zeker toen ik in groep acht ging menstrueren. Ik weet zeker dat het mijn toch al niet zo geweldige positie in de klas geen goed had gedaan.

Douchen kan prima thuis, en je hoeft echt niet meteen na elke activiteit waarbij je een beetje zweet onder de douche.

Een kind dwingen om naakt te zijn is echt grensoverschrijdend. Er is geen enkele onderwijskundige of pedagogische noodzaak om dat als school te doen.

Ik heb in groep 7 of 8 een klein jaar op tennis gezeten. De reden dat ik ervan af ging was geld, maar anders was ik om een andere reden eraf gegaan: dat de meisjes in de kleedkamer commentaar op elkaar gaven als zich omdraaiden (of naar de WC liepen) als ze hun shirtje verwisselden. Het verschilde of ze al een bh droegen of niet. Dan riepen de andere meisjes "je hoeft je niet te schamen, doe normaal, wij zijn ook meisjes" etc. Nu was ik niet eens een van de meisjes die dit soort commentaar kreeg, maar dit is toch hartstikke genant als je dat steeds hoort!

Ik heb na dat jaar tennis later op nog één tienersport gezeten, waar niemand zich echt omkleedde maar al in sporttenue kwam en weer erin vertrok.

Athan schreef op 27-03-2022 om 20:36:

[..]

Ik vraag me dus af hoe kinderen dat ervaren als het wél als doodnormaal wordt gezien. Iets wat je gewoon doet na de gymles, net zoiets als tanden poetsen na het eten. Niet leuk, niet vervelend, gewoon iets wat erbij hoort.

Zelf kan ik me van de gym- en zwemlessen niet herinneren dat ik er ook maar IETS bij voelde, het gezamenlijk douchen na afloop. Ik zat nog een blauwe maandag op turnen en volgens mij douchten we daar ook gezamenlijk na afloop.

Wij hadden toen ik heel klein was geen douchen na de gymles. Wel dat we als meisjes bij de kleuters samen met de jongens in de klas moesten omkleden voor de gym. Ik weet nu 20 jaar later nog dat daar kinderen (in de laatste periode) naar elkaar gingen wijzen of gingen lachen omdat ze "iets" zagen. Je kunt wel doen alsof het normaal is, maar dat is het gewoon niet!

Athan schreef op 27-03-2022 om 20:36:

[..]

Ik vraag me dus af hoe kinderen dat ervaren als het wél als doodnormaal wordt gezien. Iets wat je gewoon doet na de gymles, net zoiets als tanden poetsen na het eten. Niet leuk, niet vervelend, gewoon iets wat erbij hoort.

Zelf kan ik me van de gym- en zwemlessen niet herinneren dat ik er ook maar IETS bij voelde, het gezamenlijk douchen na afloop. Ik zat nog een blauwe maandag op turnen en volgens mij douchten we daar ook gezamenlijk na afloop.

Je hebt altijd van die kanariepietjes. Zo zijn mijn kinderen ook. Zelf waren mijn partner en ik heel vrij en vrij bloot etc, sliepen ook met kinderen en gingen met ze in bad. Maar vooral mijn oudste ging al heel vroeg grenzen aangeven. Wilde dolgraag met ons in bad en bed maar in bed moest ik kleding aan en in bad moest er een hoop schuim zijn en mocht ik hem niet bloot zien. Terwijl bloot en vrij bij ons echt doodnormaal was. 

Gelukkig werd er bij de scholen waar mijn kinderen kwamen nooit gedoucht. Dat zou echt een flink probleem hebben gegeven en mijn oudste zou dat hoe dan ook niet hebben gedaan. 

Samen douchen is echt heel erg op elkaar en heel intiem. Niet te vergelijken met een zwembad waar echt genoeg ruimte is om je persoonlijke ruimte te blijven claimen. 
(hoewel we ook ieder jaar op vakantie in bepaalde zonnige streken dit kind met geen 10 paarden het zwembad in kregen omdat er een kort strak broekje vereist werd) 
Waarschijnlijk voegen een hoop kinderen zich wel maar ik wed dat er veel kinderen zijn die zich er niet prettig bij voelen. 
Nog steeds ben ik erg voor vrijheid etc maar wel ook in vrijheid, nooit verplicht. 
Ik ga zelf graag naar sauna maar krijg niemand uit ons gezin mee. Prima toch. 

Pinokkio schreef op 27-03-2022 om 23:44:

[..]

Je hebt altijd van die kanariepietjes. Zo zijn mijn kinderen ook. Zelf waren mijn partner en ik heel vrij en vrij bloot etc, sliepen ook met kinderen en gingen met ze in bad. Maar vooral mijn oudste ging al heel vroeg grenzen aangeven. Wilde dolgraag met ons in bad en bed maar in bed moest ik kleding aan en in bad moest er een hoop schuim zijn en mocht ik hem niet bloot zien. Terwijl bloot en vrij bij ons echt doodnormaal was.

Gelukkig werd er bij de scholen waar mijn kinderen kwamen nooit gedoucht. Dat zou echt een flink probleem hebben gegeven en mijn oudste zou dat hoe dan ook niet hebben gedaan.

Samen douchen is echt heel erg op elkaar en heel intiem. Niet te vergelijken met een zwembad waar echt genoeg ruimte is om je persoonlijke ruimte te blijven claimen.
(hoewel we ook ieder jaar op vakantie in bepaalde zonnige streken dit kind met geen 10 paarden het zwembad in kregen omdat er een kort strak broekje vereist werd)
Waarschijnlijk voegen een hoop kinderen zich wel maar ik wed dat er veel kinderen zijn die zich er niet prettig bij voelen.
Nog steeds ben ik erg voor vrijheid etc maar wel ook in vrijheid, nooit verplicht.
Ik ga zelf graag naar sauna maar krijg niemand uit ons gezin mee. Prima toch.

Dat is interessant, preutsheid kan dus aangeboren zijn. Ik dacht eigenlijk altijd dat het aangeleerd was, maar kennelijk zit ik dan fout.

Het samen douchen was in mijn herinnering niet intiem, volgens mij waren dat allemaal douches op een rijtje. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet meer zeker.

Ik ben zelf opgegroeid in een periode die waarschijnlijk in de huidige ogen wel extreem vrij was (als in niet-preuts) en misschien heb ik daardoor juist een rare kijk op de zaak, dat zou best kunnen (al vind ik dat zelf natuurlijk niet!). Ik vind wel dat het wel héél erg veranderd is en dat lijkt me eigenlijk echt niet goed. We lijken inmiddels te ver doorgeslagen in de vertrutting/verpreutsing.

Athan schreef op 28-03-2022 om 00:13:

[..]

Dat is interessant, preutsheid kan dus aangeboren zijn. Ik dacht eigenlijk altijd dat het aangeleerd was, maar kennelijk zit ik dan fout.

Het samen douchen was in mijn herinnering niet intiem, volgens mij waren dat allemaal douches op een rijtje. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet meer zeker.

Ik ben zelf opgegroeid in een periode die waarschijnlijk in de huidige ogen wel extreem vrij was (als in niet-preuts) en misschien heb ik daardoor juist een rare kijk op de zaak, dat zou best kunnen (al vind ik dat zelf natuurlijk niet!). Ik vind wel dat het wel héél erg veranderd is en dat lijkt me eigenlijk echt niet goed. We lijken inmiddels te ver doorgeslagen in de vertrutting/verpreutsing.

Ik ben hartstikke tegen vertrutting/verpreutsing! Kan er niks mee. Vooral niet als het opgelegd is en dat is het meestal. 
Maar het opleggen van het tegenovergestelde vind ik ook fout. 

Of het bij mijn kinderen aangeboren is weet ik niet, ze zijn op een aantal gebieden veel minder vrij dan ik en meer serieus. Ze zijn ook heel gevoelig. Maar dat ben ik ook. Moet wel zeggen dat ik, ook opgegroeid in de wilde jaren, moeite had met de openheid van mijn ouders. Dat durfde ik niet te zeggen/was geen ruimte voor maar ik had er veel last van.
Ik heb mijn kinderen dan altijd serieus genomen hierin. 
Maar hoewel mijn oudste erg jong was met dit gedrag (maar in alles eigenlijk dus niet zo gek) was hij nu ook weer niet zo jong dat hij het niet ergens anders geleerd kan hebben. Bij de oppas, bij grootouders, bij psz, bij vriendjes, vanalles kan. Maar bij ons thuis heeft hij het niet geleerd 

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat ik zijn preutsheid te serieus genomen heb en dat het gedrag best om te buigen was geweest. Maar ik denk het niet. En ergens maakt het ook niet zoveel uit vind ik. Absoluut niets mis met preutsheid, zolang het niet de norm is!

MoederSterretje schreef op 26-03-2022 om 15:44:

[..]

Er zijn kinderinstellingen die dit voor je filteren.

Dat denk jij.  Vrienden hadden een kinderfilter geïnstalleerd. Dochter maakt voor school een werkstuk over jonge poesjes. Enfin,  je wil niet weten wat er allemaal langs dat filter kwam.

Ik heb mijn kind geleerd dat je bepaalde lichaamsdelen niet aan iedereen laat zien, dat die privé zijn en dat thuis anders is dan elders. Je wil ook niet dat een kind in het openbaar de broek omlaag trekt. Ik wil niet dat mijn kind in het bijzijn van andere mensen naakt is. Zeker met alle telefoons en dergelijke van tegenwoordig.
Op het moment dat iemand mijn kind daartoe dwingt, zorgt diegene niet voor een veilige omgeving en haal ik mijn kind daar weg. Niks mis met regels stellen, maar wel als ze in strijd zijn met grondrechten.

Athan schreef op 28-03-2022 om 00:13:

[..]

Dat is interessant, preutsheid kan dus aangeboren zijn. Ik dacht eigenlijk altijd dat het aangeleerd was, maar kennelijk zit ik dan fout.

Het samen douchen was in mijn herinnering niet intiem, volgens mij waren dat allemaal douches op een rijtje. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet meer zeker.

Ik ben zelf opgegroeid in een periode die waarschijnlijk in de huidige ogen wel extreem vrij was (als in niet-preuts) en misschien heb ik daardoor juist een rare kijk op de zaak, dat zou best kunnen (al vind ik dat zelf natuurlijk niet!). Ik vind wel dat het wel héél erg veranderd is en dat lijkt me eigenlijk echt niet goed. We lijken inmiddels te ver doorgeslagen in de vertrutting/verpreutsing.



Mijn zoon van 5 vindt het elke keer weer lastig om zijn onderbroek uit te doen in de kleedkamer bij de zwemles. Dat moet dan snel en dan -hup- snel die zwembroek aan. Om zich heen kijkend of niemand zijn piemel gezien heeft.
Hij is ook het type dat het genant vindt om met het kinderfietsje van zijn zusje door de speeltuin te gaan, een bepaald shirt met opdruk te dragen of als zijn haar niet helemaal goed zit. Hij is veel bezig met wat anderen vinden.
Mijn oudste zoon van bijna 7 staat in diezelfde kleedkamer nog net niet te helikopteren. Het maakt hem niks uit welke kleding hij draagt, al is het van top tot teen vol vlekken. En wat anderen van hem vinden heeft hij niet eens door.
Zelfde (open) opvoeding, maar een wereld van verschil in gevoel van schaamte. Of het aangeboren is weet ik niet, maar ik ben dus zelf allerminst preuts als het gaat over naaktheid of seks. Maar dat zie je niet weerspiegelt in mijn middelste kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.