Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

22-06-2018 om 19:44

Korte dagen

Zoon heeft zo te zien gelukkig komende week een paar korte dagen. Op woensdag en donderdag niet tot het 8e maar tot het 4e. Dat geeft weer wat extra ruimte om te leren want de toetsen zijn op woensdag, donderdag en vrijdag. Dinsdag is hij altijd na het 5e uit.
Zelf klaagde zoon wel dat hij nu vrijdag pas na het 7e uit is, maar dan heeft hij de toetsen gehad, dus dat scheelt weer.
Het aftellen is hier dus ook echt wel begonnen. Maandag gaat hij vanaf half 3 waterskiën met de brugklassen. Eerst vond hij dat heel leuk, nu begon hij erover dat hij het niet kan en hoe dat dan moet. Ik heb verteld dat ze dat allemaal gaan uitleggen en dat bijna niemand het zal kunnen. En als hij na een tijdje niet meer wil hij ook gewoon kan gaan kijken. Hij was toen weer redelijk gerustgesteld. Blijft lastig, dingen die anders gaan dan normaal.
Naast de toetsen hier overigens ook nog 2 dingen die af moeten. De kalender, die ik nog niet van de docente heb ontvangen en nu hoorde ik zoon gisteren toch nog over een werkstuk M&M over de foto's van het Archeon. Was daar niet blij mee, zo laat! Heb nog niets zien staan op trajectplanner dus laat het nog maar even. Hopelijk kan dat de week na volgende week ingeleverd worden, want komende week lukt echt niet.
Zoon moest ook nog weer twee (herhalings)hoofdstukken uit het boek van M&M maken voor een cijfer. Dat doen we dus lekker ook thuis, kan ik het hem voorlezen. Gaat een stuk beter.
Verder zit zoon weer wat beter in zijn vel. Hij heeft minder last van zijn teen, dus gaat weer een beetje voetballen. Hij is daardoor al een stuk gezelliger

@nnemoon

@nnemoon

23-06-2018 om 19:43

Zomer en Tango

Zomer, een 9 voor techniek? Super, wat moest ze maken of was het kennis van gereedschap. En een 6,6 gemiddeld voor techniek, zou ik ook niets meer aan doen hoor.

Tango, fijn dat je zoon wat beter in zijn vel zit en minder last heeft van zijn teen. Zijn reactie op het waterskiën is heel herkenbaar. Aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant spannend omdat hij het niet kan overzien. Hopelijk heeft hij een hele leuke middag, aan het weer zal het in ieder geval niet liggen.

Zoon had van de week nog mentorgesprek. Ik was daar niet bij aanwezig en omdat zoon altijd alles in stukjes vertelt op het moment dat hij dat zelf wil hierbij alvast een klein stukje. Uit zijn verhaal begreep ik dat hij het over het kamp had gehad. Dat het hem was tegengevallen dat zij er niet bij was. Hij vond ook dat ze veel moesten. Van 7.00 uur 's morgens tot 22.00 uur 's avonds werden ze bezig gehouden. Zoon is veel alleen en is gewend om zichzelf bezig te houden, hij mistte dat erg op kamp gewoon even een uurtje voor zichzelf. Hij heeft ook aangegeven dat hij niet naar de MAVO klas wil, te veel kinderen en geen begeleiding meer. Mentor kon dat begrijpen. Hij gaat volgend jaar alle vakken op kader doen maar gewoon in zijn basisklas met begeleiding. Aan het eind van die klas kijken ze dan weer verder. Als het te hoog gegrepen is gaat hij gewoon verder op Basis en anders gaat hij in de derde naar Kader.

Met huiswerk zitten we hier al in de vakantie modus, geen huiswerk meer en geen toetsen en/of opdrachten. Dit wordt de eerste grote vakantie voor hem zonder huiswerk. Wel een drukke week voor de boeg, zoon jarig, man jarig, mijn vader jarig, onze trouwdag, mijn zus d'r trouwdag en af en toe moet ik ook nog werken.

Zoon heeft een paar maanden geleden een tweedehands mountainbike gekocht. Dat is een groot succes. Vandaag is hij met een vriend vijf uur wezen fietsen. Rugzak mee met drinken en een broodje en fietsen maar.

Tango

Tango

23-06-2018 om 20:21

Heerlijk!

Geen huiswerk en toetsen meer, @nnemoon. En een vakantie zonder huiswerk? Had jouw zoon dan op de basisschool altijd huiswerk in de vakantie? Hier deden we dat niet hoor. Alleen toen zoon dyslexiebegeleiding had deden we in de zomervakantie nog wat. Verder eigenlijk nooit. Gaf in de schoolweken al genoeg stress.

Wat een goede dingen heeft jouw zoon verteld in het mentorgesprek. Knap hoor!
Als jouw zoon in de derde naar kader gaat, blijft hij dan wel op dezelfde school?

Hier nog volop in de toetsen en het gaat moeizaam. Vandaag wiskunde hoofdstuk 7 herhaald. Die toets gaat zoon over doen. Ging op zich best goed, moesten er wel even inkomen. En zoon was vreselijk gauw afgeleid. Later nog M&M gedaan, daar had hij helemaal geen interesse in, was heel saai vond hij. Daarna vroeg hij of hij koekjes mocht bakken. Had daar van de week ingrediënten voor gekocht want hij vond dat zo leuk op school. Was nu ook leuk om te zien hoe hij dat heeft geleerd op school, alles zelf afwegen en mixen en zo. Ik hoefde opeens nauwelijks meer te helpen. Hij had er ook echt plezier in. We gaan zo bij de thee het resultaat maar eens proeven.

@Zomer, ik snap dat goed hoor, dat je niet meer achter dat cijfer aan gaat wat nog ingehaald moet worden. Als ze een 6,6 staat is dat helemaal prima. Zou het hier liever ook niet doen, maar hier nog een project voor ICT dat af moet en waar zoon dus nu een 3,6 voor staat. Dus dat moet wel. Bij M&M gaan we nog wel even kijken of het werkstuk van het Archeon nog nodig is. Ik vind dat echt zo raar dat dat nu nog moet. Heb gezegd dat zoon eerst maandag moet vragen wat precies de bedoeling is. Hoeveel foto's en waar moet het over gaan?

@nnemoon

@nnemoon

25-06-2018 om 08:38

Zomer en Tango

Tango, ik hoop dat je een zoon een leuke middag heeft met het waterskiën. Wat leuk dat je zoon plezier heeft in koekjes bakken. Knap dat hij dat nu zelf doet. Afwegen, mixen enz. wie weet wordt hij wel banketbakker? Ik hoop ook dat het werkstuk van M&M te doen is en dat van ICT blijft naar mijn idee iets moeilijks.

Zomer, hoe is het bij jou met M&M afgelopen, dat moesten jullie toch nog aanpassen?

Als zoon eventueel in de derde naar Kader zou gaan blijft hij gewoon op dezelfde school hoor. VMBO-B t/m VMBO-T zitten hier namelijk in het zelfde gebouw.

Zoon heeft inderdaad vanaf groep 4 in iedere vakantie huiswerk gehad, hooguit een half uurtje per dag hoor. Hij heeft een sterk disharmonisch intelligentieprofiel, een V/P kloof van 30, lage verwerkingssnelheid, automatiseringsproblemen en ernstige rekenproblemen. Hij zat op een basisschool waar ze de lat vrij hoog legde. Pré teaching, verlengde instructie, RT en zelfs een arrangement voor rekenen waar hij één op één begeleiding kreeg. Ze probeerde er echt uit te halen wat er in zat. Ik denk dat het in zijn geval goed is geweest. Hij was gewoon niet anders gewend. Ik denk dat dat ook het verschil is met veel klasgenoten, die vonden de overgang naar het VO zo groot. Hij niet hij was er aan gewend om er keihard voor te moeten werken. Ik heb tegen hem gezegd dat als hij op het VO zit en hij een goed rapport heeft dan stoppen we met huiswerk in de vakantie.

Tango

Tango

25-06-2018 om 09:46

@nnemoon

Dat moet echt pittig zijn geweest voor je zoon, zo hard werken. Maar inderdaad, het heeft voordelen voor de overgang naar VO. Leverde het nooit strijd op, dat huiswerk? Hier was het echt wel lastig vaak om zoon te stimuleren om huiswerk te maken. Maar het werd dan ook niet altijd even goed begeleid vanuit school. Soms kreeg hij huiswerk mee over iets wat hij op school helemaal niet had opgepikt en dan verwees ik ook weer terug naar de juf. Ik zei altijd dat ik best huiswerk wilde begeleiden maar het leren van lesstof aan de juf overliet.
Wat fijn dat jullie het huiswerk in de vakantie nu los kunnen laten. Echt vakantie is ook wel heel lekker natuurlijk.

Vanmorgen maakte ik even een foute inschatting. Zoon wilde niet naar school, hij was misselijk. Ik dacht dat het zou komen door het waterskiën dus heb toch flink aangedrongen dat hij zou gaan. Hij ging dus, enigszins laat, de deur uit. Werd ik net door hem gebeld dat hij zich echt niet lekker voelt. Hij mocht van de conciërge naar huis, maar moest eerst even bellen. Hij is dus nu onderweg terug. We gaan vanmiddag wel kijken of hij nog naar het waterskiën gaat. Hij kan er vanuit huis makkelijk heen fietsen.

Het project kalender is af. Ik heb zoon de plaatjes laten zoeken en op de ipad er in laten zetten. Hij had het gelukkig allemaal in zijn ipad staan, want de docente had het nog steeds niet naar mij gemaild. Daarna heb ik het document helemaal nagelopen en er wat feestdagen ingezet. Was nog een heel gedoe, want soms liepen de maanden over 2 pagina's, wat dan weer niet de bedoeling was en dit was nog een gedoe om te herstellen. Zoon heeft het nu gemaild naar de docente. Het moest eigenlijk uitgeprint worden en dan een touwtje er doorheen, maar zoon heeft geen ICT meer dus wist niet wanneer hij het dan moest geven. We wachten dus maar even af of dit goed is.
Het M&M wordt nog even een dingetje. Zoon is nu vandaag niet bij de M&M les, dus moet hij morgen maar even vragen wat nou de bedoeling is. En dan zien we wel weer verder.

Gisteren ging het leren gelukkig weer beter dan zaterdag. We hebben een flink stuk biologie gedaan en zoon zei dat hij het best makkelijk vond. We hadden er een stukje praktijk bijgepakt want buiten hebben we een paprika-plant staan en die hebben we even goed bekeken. Sloot precies aan bij het onderwerp (bevruchting van planten). Je merkt dan dat zoon het op die manier ook makkelijker oppikt. Biologie vindt hij ook wel een leuk vak. M&M is hier momenteel het grootste probleem.

Tango,

Heeft je zoon wel eens last van migraine, een spanningshoofdpijn die per persoon verschillend, gepaard gaar met misselijkheid?

Als hier kind last had van migraine-aanval, dook kind het bed in. Dan geen drukte of waterpret, alleen maar stilte omdat de maag ook instabiel aanvoelt.

@nnemoon

@nnemoon

25-06-2018 om 12:29

Tango

Zonde van je zoon, maar ik zou ook dezelfde inschattings fout gemaakt hebben. Je denkt hij is misselijk zal wel van de spanning komen voor het waterskiën. Niet aanstellen, je kunt gewoon naar school. Hopelijk gaat het al iets beter met hem, anders rustig even op bank of bed laten liggen. Wat Flanagan zegt kan natuurlijk ook dat hij last heeft van migraine. Ik heb veel last van migraine en dan ben ik ook altijd erg misselijk.

Dat huiswerk leverde natuurlijk weleens strijd op. Ik heb hem toen uitgelegd dat een half uur serieus werken niet in verhouding staat tot de uren die hij buiten speelt of met gamen doorbrengt. Hij weet dan dat ik gelijk heb en nu hij ouder is gaat het eigenlijk makkelijker.

Super dat die project kalender af is, gelukkig daar ben je vanaf. Nu het werkstuk van M&M nog.

Ik zag net op Somtoday dat zoon voor zijn extra opdracht een voldoende had gehaald voor DTV. Hij staat nu precies een 5,5, dus een magere 6 op zijn rapport voor DTV, maar in ieder geval beter als de 3,5 gemiddeld die hij stond.

Zomer

Zomer

25-06-2018 om 13:37

Laatste loodjes

Tango, vervelend dat je zoon niet lekker is. Ik snap dat wel hoor. Dat je hem in eerste instantie naar school hebt laten gaan. Bij dochter vind ik dat soms ook lastig inschatten. Ik zou ook niet te moeilijk doen en hem lekker thuislaten. Tenzij hij zelf ook graag heen wil. Wat fijn dat die kalender nu af is. Weer iets om af te vinken. Op een gegeven moment ben je ook wel klaar met die doe opdrachten pffff Gelukkig heeft hij wel een korte week deze week! Hopelijk voelt hij zich snel weer fit!

@nnemoon, pittig hoor dat huiswerk in de vakantie. Hier moest het destijds ook en af en toe deden we ook wel wat maar elke dag ging hem niet worden. Dat was mij de strijd niet waard. Maar wat fijn dat je zoon zich zo goed kan verwoorden. Echt super hoe hij het gesprek met de mentor is aangegaan. Ook mooi dat er nu duidelijkheid is. Komend jaar lekker alles op kader en wel gewoon de begeleiding die hij nu ook heeft. Helemaal top. In jaar 3 zie je het wel weer. En wat heerlijk dat jullie al in de vakantiemodus zitten! Trouwens, gefeliciteerd met alle verjaardagen en trouwdagen. Onze trouwdag is ook volgende week! Wat leuk trouwens die moutainbike!

Tango, we kunnen elkaar de hand schudden want hier gaat het leren ook best moeizaam. Ik kan dochter maar moeilijk motiveren. Ik moet daar wel eerlijk bij vermelden dat ik zelf ook een stuk minder geduldig ben dus het gaat dan al snel tegen elkaar. Gisteravond heeft man met haar geleerd en dat ging een stuk beter. Alleen appte ze net dat ze een 5.7 had. Ze had geen idee wat ze fout had gedaan want gisteren zat het er wel goed in. Kleine black out. Maar de stof bleef niet echt hangen dus het kan best dat ze het helemaal niet meer wist. Dat gebeurt wel vaker als het zo moeizaam gaat. Gemiste kans want het was op zich best makkelijk en vooral stampwerk. Maar goed, ze staat nog steeds een 7 gemiddeld. Komende vrijdag Engels. Ook niet heel veel dus ik heb al gezegd dat ik wel een betere leerhouding wil dan afgelopen dagen.

Die 9 voor techniek was op het maken van een spijkerplank. De opdracht waar nu een 1.1 voorstaat is voor het maken van een mobiel o.i.d.. Ik heb besloten om hier niks meer van te zeggen. Als de leraar of mentor haar er nog op aanspreekt dat ze het af moet afmaken dan sta ik daar volledig achter en zal haar zeker aansporen (zoals ik ook al een paar keer heb gedaan) maar ik vind het op dit moment wel goed zo. Ik las net op de website dat deze week en volgende week nog gewoon les is en dan is het hier ook vakantiemodus. Die laatste week is ze sowieso al vrij. Dan hoeft ze alleen nog maar haar boeken in te leveren en die week daarvoor zijn er wat activiteiten. Lekker hoor! Ik ben ook wel een beetje klaar met de begeleiding Oja dat werkstuk van MM heb ik dus helemaal niet meer aan gedacht en ik geloof ook niet dat dochter vrijdag nog heeft gevraagd over wanneer het nu ingeleverd moet worden. Goed dat je het zegt Gaan we deze week afronden!!!!!

Tango

Tango

25-06-2018 om 17:25

Vervolg

Zoon is uiteindelijk niet gegaan. Ik moest zelf vanmiddag werken en was de deur uit. Heb hem gezegd dat hij het zelf mocht weten maar dat het misschien leuk zou zijn om nog even te kijken. Ben nu net weer thuis en hoorde dat hij niet gegaan is.
Ik vind het soms lastig om me erbij neer te leggen, denk dan dat hij zoveel mist op die manier. Maar zelf doet het hem eigenlijk niet zoveel. Ik heb dit ook aan hem gevraagd, of hij het erg vond om het waterskiën te missen. Hij vond van niet.
Ik zal hem zo eens vragen of hij ook hoofdpijn heeft, want inderdaad is migraine dan best een logische verklaring. Maar hoor hem dus nooit over hoofdpijn, alleen misselijkheid.

Knap zeg die 9 voor de spijkerplank, Zomer! Soms maken ze ook echt leuke dingen bij techniek. Hier ook vind ik.

@nnemoon, ik had over jouw verjaardagen en trouwdagen heen gelezen. Gefeliciteerd alvast? Wij waren vorige week 20 jaar getrouwd, maar niet heel uitgebreid gevierd hoor. Wel lekker samen geluncht.

Hier eigenlijk geen duidelijkheid over wat er na deze schoolweek nog gebeurt. Er staan in ieder geval geen toetsen meer gepland. Woensdag 4 juli moet zoon een dag stage lopen (bij mijn man in het bedrijf) en de dag daarna er een verslag over maken en volgens mij ook presenteren. Ook weer iets lastigs voor hem om zich nu al druk over te maken. Maandag en dinsdag dan w.s. nog gewoon les.

Zoon hangt nu nog wat op de bank voetbal te kijken. Ik ga eens kijken of hij zo nog wat M&M wil maken, want hij moet nog een hoofdstuk doen voor een cijfer. Vanavond ook nog even aan wiskunde. Gisteren ging het beter nadat ik hem even flink had aangesproken dat ik dit voor hem doe, dat ik het ook los kan laten en dat hij dan missschien nog een paar onvoldoendes gaat halen (en dat wil hij echt niet) en dat ik verwacht dat hij zich wat meer in zet. Want daarvoor was het echt drama. ik kon alles 10 keer aan hem vragen maar hij deed niets. Hij zei eerst dat het hem niets uitmaakte, maar 's avonds was hij toch goed te motiveren om biologie te doen.
Hopelijk helpt het bij jouw dochter ook dat je haar hebt aangesproken, Zomer.
Succes maar met de laatste loodjes!

Zomer

Zomer

25-06-2018 om 20:37

Tango

Hier ging het vanavond ook even mis en toen heb ik ook een hartig woordje met haar gesproken. Daarna ging het super! Het lijkt soms of het even nodig is ofzo. Ze gaf ook toe dat ze aan vakantie toe is. Dat snap ik wel maar dat wil niet zeggen dat je alle shit maar op mij kan afreageren. Ik kan een hoop hebben maar soms moeten ze ook even weer weten hoe het hoort. Maar nu is het weer goed.

Ik snap je heel goed met dat hij misschien veel mist. Ik heb dat het afgelopen jaar steeds meer kunnen los gelaten. Ik probeer vooral te kijken naar wat er wel goed gaat en waar ze wel van geniet. Het maakt dochter echt niks uit dat ze bijvoorbeeld niet heeft geslapen op kamp en een deel van het avondprogramma heeft gemist en zo zijn er wel meer dingen. Ik kan dat voor mijzelf ook steeds mee loslaten en dat is erg fijn moet ik zeggen

Jeetje, dus op de valreep nog een dag stage en een verslag. Ze gaan ook echt door tot het einde bij je zoon op school.

Tango

Tango

26-06-2018 om 10:53

Zomer

Herkenbaar ook weer. Voor zoon maken dat soort dingen ook weinig uit. Hij gaat liever niet op kamp en al helemaal niet graag slapen. Alleen gaat hij de komende keer naar de Ardennen en daar kunnen we hem niet ophalen. Dat weet hij ook. Maar zal best lastig worden denk ik.
Zoon houdt ook niet van drukke en grootse gebeurtenissen. Laatst had hij met de voetbal een sportweekend voor alle jeugdleden en daar wil hij dan ook echt niet heen. Is natuurlijk ook niet verplicht, maar ik ben dan toch bang dat hij een uitzondering wordt in zijn team als de rest wel gaat. Voor zoon maakt dat niets uit. En eigenlijk is hij die uitzondering al, want hij maakt ook binnen het team niet veel contact. Het is dat hij goed kan voetballen, daardoor wordt hij geaccepteerd.
Ik begin het ook meer los te laten en inderdaad te kijken naar wat wel goed gaat. Vandaag ging hij bijvoorbeeld weer vrolijk naar school. Hij maakt zich dan ook helemaal niet druk over wat zijn klasgenoten zullen zeggen over dat hij er gisteren niet was.

Zomer

Zomer

26-06-2018 om 11:47

Tango

Ja klopt hoor. Hier net zo. Ik maak mij er ook wel eens druk om dat ze zich te veel buiten de groep plaatst maar zelf heeft ze er helemaal geen last van dus probeer ik mij er ook niet (te) druk over te maken. Ze heeft wel vriendinnen en sociale contacten dus dat zit wel goed. In de zomervakantie komt haar vriendin uit een ander deel van het land een week logeren en daar verheugt ze zich ook heel erg op. Daar geniet ze dus wel van. Ik houd mij ook voor dat ze "nog maar" 12 jaar is en dat ze dit soort dingen in de toekomst ook beter kan handelen. Het is gewoon ook een heel dromerig kind en er gaan sowieso vaak zaken langs haar heen. Ik prijs haar wel om het feit dat ze vaak weet wat ze wel en niet wil. Ik probeer het altijd richting haar ook zo positief mogelijk te benaderen. Maar dochter is zeker niet het typ van grote groepen. Ik zelf ook niet al kan ik daar de laatste jaren ook beter mee omgaan. Maar ik vind een groepje van max 4 ook meer dan genoeg .

Maar jouw zoon doet het volgens mij heel goed want spreekt best veel af met vrienden als ik dat zo lees. Dochter doet dat door de weeks echt sporadisch. Maar dan zegt ze ook heel eerlijk dat ze daar geen zin in heeft omdat ze na een dag school lekker wil chillen en dan het liefst alleen. Ze skypt en belt wel veel met haar vriendinnen. Dat is meer haar ding! Maar ik zie dat ze ook genoeg onderneemt en daar houd ik mij aan vast zeg maar.

@nnemoon

@nnemoon

26-06-2018 om 12:03

Herkenbaar

Ik had ook altijd het gevoel dat zoon zo veel dingen miste als hij bijvoorbeeld niet mee op schoolreis ging op de basisschool. Hij geeft er zelf helemaal niets om en hij vindt het snel te druk of te veel lawaai. Een pretpark is aan hem niet besteed en in een dierentuin loopt hij alleen maar te niezen.

Zoon kreeg gisteren een appje of hij vandaag zijn boeken in wilde leveren. Prima maar wat gaan ze voor de rest van de week dan nog doen? Beetje uit het raam kijken ofzo? Volgende week moet hij alleen om zijn rapport. Hij moet zich die week wel beschikbaar houden voor als hij nog iets af moet maken, in moet halen of over moet doen, maar ik geloof niet dat dat geval is.

Tango, wat verwachten ze nog veel van jouw zoon voor de vakantie. Een stagedag en dan ook nog een verslag daarvan.

@nnemoon,

Hier hoefden de kinderen niet naar school, als ze geen les hadden. In de laatste week gingen ze alleen naar school op de dagen dat er iets op programma stond. Dochter deed in die week reeds vakantiewerk en kwam tijdens de pauze even langs voor een rapport.

Als je zoon iets moet inhalen, kan hij de boeken voor dat vak nog niet inleveren want die heeft hij mogelijk nog nodig. Hij kan de rest wel inleveren maar zal die achtergehouden boeken later alsnog per post moeten opsturen.
Soms gaan lln dan hoofdstukken kopiëren, om zo wel alles tegelijk in te leveren en zo porto kosten te voorkomen.

Het is een week waarin klasgenoten via groepsapp afspreken bv naar een park met water te gaan.

Zomer

Zomer

26-06-2018 om 13:37

@nnemoon

nee grappig he, zelf hebben ze dat helemaal niet dat ze wat missen. Bij dochter is het meer dat ze geen controle meer heeft als ze zich in grote groepen bevindt en die dan ook nog ergens naar toe gaan. Dan overziet ze het niet. Hier gaan ze trouwens volgende week nog naar een kleinschalig pretpakje. Hier is ze vaker geweest en mijn man rijdt ze heen en weer. Het is nog de vraag of het doorgaat want er waren te weinig auto's. Maar dat ze het park(je) kent geeft wel rust. En nu man mee gaat is het helemaal prima natuurlijk!

Wat heerlijk zeg! Vakantie voor je zoon! Misschien hebben ze nog een paar activiteiten staan? Dat is hier wel zo. Bij oudste werd dat destijds steeds uitgesmeerd. Ene dag sleutel kluis inleveren, andere dag boeken inleveren en dan weer de volgende dag rapport ophalen. Dochter hoeft in haar laatste week alleen woensdag haar boeken inleveren + rapport ophalen dus dat is wel heel goed geregeld. De rest van die week is ze lekker al vrij!

Gaan jullie ook nog op vakantie?

Tango

Tango

26-06-2018 om 16:36

Verwachten

@nnemoon je schrijft: Tango, wat verwachten ze nog veel van jouw zoon voor de vakantie. Een stagedag en dan ook nog een verslag daarvan.
Nou precies, dat vind ik dus ook. En dan heb ik het nog niet eens over dat stageverslag en die stage.
Het gaat deze week echt erg mis. Zoon kwam vanmiddag weer eerder naar huis. Klachten: misselijkheid en hoofdpijn. We gaan toch denken aan die migraine....
Omdat hij meteen het bed in is gedoken en dus wat mij betreft niet aan het geplande huiswerk kon beginnen: een deel van een lange oefentoets Nederlands maken op de ipad, ben ik na mijn werkafspraak van vanmiddag maar een mail aan de mentor en de leerlingbegeleider onderbouw (en tegelijkertijd M&M docent) gaan sturen.
Wat bleek namelijk nog meer: zoon had gisteren een toets M&M gemist die niet in trajectplanner stond, er stond alleen leren, geen toets en moet morgen of woensdag het werkstuk over het Archeon al inleveren waar we geen opdracht voor hebben gekregen. Tja, vind je het gek dat er stress ontstaat.
Ik heb nu gevraagd wat er echt deze week moet en wat evt. later (of natuurlijk liefst niet, maar dat heb ik niet gezegd) kan. Wat ons betreft doen we nu alleen de 3 toetsen, 2 keer wiskunde en biologie. Dat is te behappen maar meer even niet.
Ben heel benieuwd wat de reactie is. Maar de koek is hier even op....

Flanagan, jij was degene die begon over migraine. Heb jij hier verder nog tips voor? Zoon heeft vanmiddag geslapen en klaagde net nog over hoofdpijn. Heb hem paracetamol gegeven. Ik vraag verder even niets van hem. Vanavond gaan we aan wiskunde. Hij moest van mij alleen even kijken hoe lang de oefentoets Nederlands was.

Tango

Tango

26-06-2018 om 16:45

En nog even over schoolreisjes etc.

Zoon hier ging eigenlijk altijd wel mee op schoolreisjes. Voelde zich veilig genoeg in die setting om mee te gaan. Meestal gingen ze ook niet naar pretparken maar interactieve musea zoals Nemo of naar Speelderij/Uitvinderij. Dat soort dingen. Hij vond het altijd wel aardig maar heel enthousiast was hij niet.
Kampen heeft hij ook gewoon meegedaan in groep 7 en 8. Zelfs prehistorisch kamp. Maar het scheelde dat hij al wel kamp-ervaring had met de voetbal wat hij naar ons idee altijd wel leuke kampen vond.
Het niet mee willen en kunnen is meer van de laatste tijd. Terwijl hij wel een groei doormaakt in wat hij durft. Bijvoorbeeld in meer attracties bij Drouwenerzand toen we daar waren. Het lijkt er dus op dat hij het beter zelf gaat aangeven. Misschien is hij eerder ook wel vaak over zijn eigen grenzen heen gegaan terwijl we dachten dat hij het leuk vond. Dat is een goede ontwikkeling vind ik. Dat hij het zelf aangeeft.

Vakantie? Wij hebben dus helemaal nog niets gepland voor de vakantie. We gaan echt lastminute iets doen. Vliegen of zo. Of een huisje in Nederland. Geen idee. Dochter wil alleen mee als we gaan vliegen. Ik heb wel een paar dagen staan samen met mijn moeder en zus in een trekkershutje in Overijssel. Zoon gaat dan mee en het zoontje van mijn zus. Dat soort dingen vind zoon heerlijk. Lekker in het bos, beetje voetballen op de camping als hij zin heeft en af en toe een uitstapje of stukje fietsen.
Hebben jullie plannen?

Migraine

Alleen hoofdpijn en misselijk? Dan mag je nog blij zijn;-(, hier met een zware migraine aanval ook koorts en overgeven.
Toch knapt kind hier snel op als het eenmaal heeft overgegeven en de maag heeft geleegd.
Juist vanwege die snelle herstel na overgeven, slikt hij geen medicatie. Medicatie zou toch alleen maar weer uitgekotst worden. Dus zo direct, heb ik geen tip. Er bestaan wel medicatie voor migraine, maar die hebben we nooit uitgeprobeerd.

De eerste keren schreven we toe aan zonnesteek, nu zijn we waakzamer. Niet te veel afspraken op elkaar plannen en pauzes inlassen. Met huiswerk, kijken of je vooruit kan werken of niets extra’s doen dan nodig. Vandaar de opmerking over de wiskunde toetsen van je zoon; hoe schadelijk is één onvoldoende? Staat hij dan een onvoldoende op zijn rapport? En zo ja, hoe schadelijk is dat voor zijn overgang?

Als je zoon alleen maar voldoendes wilt, zal hij volgend jaar zijn werk ‘beter’ of anders kunnen indelen, al was het maar om die migraine voor te zijn. Nu, op dit moment kan hij die idealen misschien beter even loslaten en zich focussen op wat belangrijk is.

Het werkstuk kan je ook voor hem in elkaar zetten. Dat mag wel niet, maar het typewerk en kopiëren van foto’s kan iedereen. Je zoon hoeft alleen te vertellen wat hij gezien heeft, wat hij interessant vond en welke foto’s. Dan ben je maar even zijn secretaresse.

Tango

Tango

26-06-2018 om 21:26

Haha, Flanagan

Jij zegt precies wat ik al af en toe doe. Van de week heb ik de kalenderopdracht ook al grotendeels afgemaakt en inderdaad bij dit werkstuk zou dat ook kunnen.
Zoon heeft gelukkig uitstel gekregen tot maandag. De docent M&M heeft dit gemaild. Hij mag er donderdag in de les nog aan werken. Ik heb dus gezegd dat hij dan alvast de foto's kan uitzoeken die hij wil gebruiken (ongeveer 3 per tijdperk) en dan zetten we er thuis de tekst wel bij. De opdracht valt gelukkig erg mee. Het hoeft alleen maar een verslag te zijn over de ervaringen in het Archeon. Was alleen handig geweest als deze opdracht kort na het uitstapje was gegeven want toen hadden we en meer tijd en zat het nog vers in het geheugen. Maar goed, komen we wel uit.

En verder haalt zoon inderdaad het liefst voldoendes. Wie niet eigenlijk? Dat dit niet haalbaar is voor hem zien we ook. Wiskunde wil hij heel graag inhalen, dat vak vindt hij ook leuk en hij leert daar redelijk makkelijk voor. De beide toetsen zitten er nagenoeg al in. Het is meer wat erbij komt, toets biologie, oefentoets Nederlands, toets M&M. Dat vraagt veel van hem.

En ik begrijp heel goed dat dit w.b. migraine meevalt. Andere medicatie dan paracetamol vind ik vooralsnog ook niet nodig. We gaan eerst maar eens zien hoe het verder gaat. Ik heb eigenlijk wel het idee dat het zowel de spanning is als een virusje. Zoon was ook flink verkouden en is daar nog niet echt vanaf. Hij hoest nog steeds. Dus alles bij elkaar gaat het net even niet lekker.

Sas

Sas

26-06-2018 om 21:47

Ik lees eigenlijk alleen mee, maar reageer nu toch op Tango

Het kan zijn dat je zoon migraine heeft.
Bij mijn dochter bleek het geen migraine te zijn maar hoofdpijn/misselijkheid vanwege slechte ogen. De ‘migraine’ ontstond altijd op school.
Uiteindelijk bleek ze een bril nodig te hebben. Daarna zijn de klachten verdwenen.

Natuurlijk is jullie situatie anders maar ik wil dit toch even meegeven.

Tango

Tango

26-06-2018 om 22:09

Sas

Bedankt voor je reactie, Sas. Het had zomaar gekund hoor. Zoon heeft alleen al een bril, die hij op school over het algemeen netjes opzet. De laatste tijd thuis ook meer, bij o.a. televisie kijken.
De klachten zijn eigenlijk sinds vorige week heftiger geworden, maar misselijkheid heeft hij eerder al regelmatig aangegeven, vaak in periodes van spanning. Geen idee of daar altijd hoofdpijn bij kwam. Of kan je ook migraine hebben zonder hoofdpijn?

Tango

Tango

26-06-2018 om 22:17

Pffff

Totaal geen begrip van de mentor. Kreeg net een mail terug met alleen maar dat de laatste lootjes altijd zwaar zijn en daarnaast dat vrijdag geen oefentoets ingeleverd moet worden maar een echte toets is. En hij zei ook nog dat zoon maandag de oefentoets in de les heeft gemaakt en daar redelijk op scoorde. Toch knap als zoon in die les niet eens aanwezig was..... De man is ook aan vakantie toe denk ik.
Heb dus maar weer teruggemaild dat zoon die oefentoets naar ons idee niet heeft gemaakt en of hij dat nog even wil bekijken. En dat nog een toets erbij echt niet haalbaar is nu.

En tot overmaat van ramp heeft mentor, na mijn mail terug, in trajectplanner aangepast dat er nu wel een toets staat. Kinderachtig vind ik. Ik ga morgen maar eens even bellen. Weet alleen niet of hij dan op school is.

@nnemoon

@nnemoon

27-06-2018 om 09:23

Pfffff

Zonde van je zoon, die heeft gewoon hoofdpijn van de stress. Zo veel achter elkaar, daar zou je zelf al de kriebels van krijgen. Gelukkig vindt hij wiskunde leuk om te doen, maar dan ook nog een toets biologie en een toets Nederlands, werkstuk, stage, verslag enz. De mentor ziet toch ook wel dat hij vaker ziek is, gaat er dan niet een lichtje branden? Hoe verzint hij het trouwens dat je zoon die oefentoets goed gemaakt had als hij niet eens op school was. Ook heel knap. Jammer dat die laatste loodjes allemaal tegelijk moeten. Je zou daardoor net je cijfer weer naar beneden halen. Akelig dat er zo weinig begrip is vanaf de kant van de mentor.

Ik vind een toets ook belangrijker dan een werkstuk en omdat ik nu eenmaal sneller typ dan zoon ben ik ook meestal zijn secretaresse.

Wat vakantie betreft, wij blijven dit jaar in Nederland. We gaan een week naar de Reeuwijkse plassen en hebben dan nog twee weken thuis aan de Zeeuwse Riviera.

@nnemoon

@nnemoon

27-06-2018 om 09:35

Mentor

Mentor belde gisterenmiddag. Maandag was er een overgangsvergadering geweest. Bij elke leerling wordt dan gekeken of hij/zij op de juiste plek zit binnen school. Bij zoon was er uit gekomen dat zijn plekje het beste zou zijn in een kaderklas. Zoon wilde alle vakken op kader doen maar gewoon in zijn basisklas. School vindt dit een gemiste kans en vroeg of wij eens met zoon wilde praten. Hij zit nu in een klas van 14 leerlingen, volgend jaar zouden dat er 16 worden en in de kaderklas zitten er 18, dus dat is maar twee leerlingen meer. Zoon heeft heel veel gehuild en nu weten we ook de reden. Zoon heeft dit jaar een geweldig jaar gehad en heeft het gevoel dat hij zijn vrienden in de steek laat en dat ze boos op hem zouden zijn als hij weg zou gaan. Er is ook een jongen waar hij een soort vertrouwenspersoon voor is. Hij kreeg later die middag een berichtje van een meisje uit zijn klas dat ze er volgend jaar samen een leuk jaar van gaan maken. De kogel is dus door de kerk. Zoon vindt het spannend maar gaat volgend jaar naar een kaderklas. Hij gaat het gewoon proberen en gaat het niet, kan hij met oktober of december weer terug in zijn oude klas.

Zomer

Zomer

27-06-2018 om 10:36

Laatste loodjes!

Tango, wat sneu voor je zoon. Voelt hij zich al wat beter? Gelukkig kan MM verplaatst worden en inderdaad, nu goed kijken wat hij wel en niet kan doen. Ik vind een toets leren ook veel belangrijker dan een werkstuk. En gaan voor een voldoende begrijp ik helemaal van je zoon maar een voldoende is ook een 6. Hopelijk houdt hij hier geen nare nasmaak van over zo aan het eind van het jaar en overheerst het leuke schooljaar dat hij heeft gehad. Maar die mentor lag nog even te slapen toen hij mailde dat zoon het goed had gedaan op de oefentoets haha. Jammer dat er niet meer begrip is. En ik vind het heel vreemd dat je nu nog een verslag moet maken van een uitje dat al weken geleden is geweest. Plus nog op de valreep een stagedag. Hoe verzinnen ze het.

@nnemoon, wat fijn dat de kogel door de kerk is en 18 kinderen in de klas valt ook reuze mee. Dan is het ook voor hem goed te doen. Als je in eens weer in een klas van 25/30 komt lijkt het mij toch hele andere koek. Dat gaat vast helemaal goed komen!!!!

Hier ging het gisteren heel goed met leren voor Engels. Ze wilde zelfs meer doen dan nodig was. Dat gaat wel lukken komende vrijdag. Die week daarop waarschijnlijk de uitgebreide toets. Ik heb dochter gecomplimenteerd voor haar houding. Heerlijk even weer zo. Ze hoeft niet altijd mega geconcentreerd te zijn maar dat hangen en wurgen van de laatste week was ik wel klaar mee. Dochter is wel wat moe. Ik krijg haar bijna niet wakker 's morgens en ze moet ook nog eens vroeg beginnen. Gelukkig vandaag alweer om 11:35 uur vrij dus dat is wel lekker. Maandag hebben ze een uitje met de klas!

Wij blijven heel toevallig ook in Nederland dit jaar. Wij gaan volgend jaar meivakantie een vliegreis (redelijk verre) maken buiten Europa en dat kost ook geld. Maar we gaan er een leuke zomervakantie van maken en ik ben gek op ons eigen kikkerlandje dus dat scheelt

Tango

Tango

27-06-2018 om 16:11

Chaos

Tja, wat een chaos hier zeg! Maar goed, we komen eruit hoor. Zoon is vandaag nog thuis gebleven, voelde zich niet fit genoeg om naar school te gaan. Omdat hij vandaag nog geen toetsen had vond ik dat eigenlijk prima. Vanmiddag leefde hij op en wilde zelf aan wiskunde. Heeft hard gewerkt daaraan en wilde ook nog biologie doen. Ik wist niet wat me overkwam Er is weer energie blijkbaar. Halverwege biologie was de aandacht weg. Even pauze gehouden en toen weer verder. 1 paragraaf was lastig en die herhalen we vanavond nog even. Maar voor morgen zit alles er aardig in.
De toets Nederlands moet zoon dus vrijdag gewoon maken. We gaan morgenmiddag met de oefentoets aan de slag. Zoon moet eerst zelf daarmee beginnen, want ik ben aan het werk. Daarna doen we de rest verder en dat is dan tegelijk het leerwerk. Hopelijk voldoende. Dan nog wiskunde hoofdstuk 10 maar dat begrijpt zoon op zich wel. Alleen het tekenen is erg lastig. Gelukkig een begripvolle docent hiervoor, dus gaat wel lukken.

En verder blijft het chaos. Vandaag weer een mailtje van de mentor, dat zoon het 5e en 6e uur niet in een les was verschenen. Tja, eh hij was ziek. Heb dit gemeld en daarna weer excuses van de mentor. Lekker bezig dus.
Volgende week wordt ook nog een drukke week: maandag en dinsdag een soort waterproject met fietsen naar 2 verschillende watergebieden waar natuurlijk ook nog een uitwerking op volgt. En dat samen met die stage plus verwerking. En nog een toets M&M die nog ergens ingepland moet gaan worden, maar dat zoeken ze op school maar uit.
Zoon was al boos toen hij het hoorde van het fietsen etc. Hij riep dat hij liever op school zit. Gelukkig is hij volgende week vrijdag vrij, dat deed alweer goed.
We slaan ons er maar doorheen, maar leuk is anders inderdaad. Ik heb van de week al overwogen om in de ouderraad te stappen, want dit moet toch voor heel veel kinderen niet leuk zijn! Geen idee of je daarmee iets bereikt hoor. Ga dit nog even uitzoeken.

Zomer

Zomer

27-06-2018 om 16:36

Goed zeg!

Je zoon heeft goed gewerkt vanmiddag zeg! Die toetsen gaat wel goed komen. Jeetje, die waterprojecten van 2 dagen, daar heeft toch niemand meer zin in. Pfffff. Ik weet niet of plaatsnemen in de ouderraad wat op gaat leveren maar misschien vindt je dat sowieso wel leuk? Ik had mij opgegeven voor de ouderraad maar sinds een paar jaar krijgen ze veel respons en hebben ze geloot. Ik was uitgeloot. Niet heel erg maar het had mij best wel wat geleken. Wellicht in de komende jaren nog een kans.

Lente

Lente

27-06-2018 om 16:42

Laatste dagen zijn vaak bezigheidstherapie

Scholen moeten een minimum aantal uren maken. Maar aan het eind van het jaar zijn er geen lessen meer, dan moet er vergaderd worden en zo. Leerlingen worden dan bezig gehouden. En dat doet elke school anders.

Mijn kind heeft meegemaakt dat de opdrachten die ingeleverd werden (over een uitstap) direct in de papierbak verdwenen.

Tango

Tango

27-06-2018 om 22:08

Ja, ik hoop maar

Dat die laatste opdrachten niet meer voor een cijfer zijn. Ik zou ook niet weten voor welk vak ook hoor. Waterproject voor biologie misschien of juist M&M en stage geen idee.

Zomer, zoon ging inderdaad goed vandaag. Die paar dagen rust hebben gelukkig iets opgeleverd. Hij ging vanavond ook opgewekt slapen en vroeg of ik hem morgen iets eerder wakker kon maken zodat hij rustig de tijd heeft om zich klaar te maken voor school. Helemaal prima natuurlijk.
We komen er wel.
En die ouderraad leek me inderdaad al eerder wel leuk. Ik heb jarenlang bij de voetbal iets gedaan maar dat is gestopt toen zoon naar een andere club ging. En ook op de basisschool altijd veel geholpen. Ik wil nu ook wel weer iets gaan doen, dus misschien het nieuwe schooljaar eens gaan kijken of ik het wat vind.

@nnemoon

@nnemoon

28-06-2018 om 08:06

Tango

Fijn om te lezen dat die paar dagen rust je zoon goed hebben gedaan. Ik hoop dat zijn toets wiskunde, biologie en Nederlands goed mogen gaan. De stage hier op school zou denk ik voor het vak M&B (mens en burgerschap) soort maatschappijleer zijn.

Zoon had hier gisterenmorgen een film kijken en daarna met heel de klas en mentor friet eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.