Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mbo-mam

Mbo-mam

10-09-2016 om 12:58

Allerlei mbo vragen

Mijn dochter (16) is begonnen aan een mbo-4 opleiding met een havo diploma als vooropleiding. Ze heeft nog geen echte lessen gehad, maar haar eerste indruk is dat er veel voor- en doorgekauwd wordt. De instaptoetsen die ze gemaakt heeft voor niveau bepaling van de leerroutes voor nederlands , engels en rekenen liggen op examenniveau mbo 4, al moet ze volgens mij met de engels- methode nog wel wat verder kunnen. (Misschien ook nog wel buiten de methode , want engels is geen sterk vak).
Onbekend met het MBO vraag ik me nu een aantal dingen af. Ik weet dat ze geen lessen mag skippen vanwege de urennorm, maar (1-3 jaar ) doorgaan op het niveau dat ze beheerst voor deze vakken lijkt me wat onzinnig. Welke mogelijkheden kan en mag een school bieden?. Dochter heeft bij een docent al geïnformeerd of er de mogelijkheid is iets versneld te doen en kreeg daarop een meewarige reactie dat het toch wel een pittige opleiding was. Ze moet dus door naar haar SLB-er. Ik heb haar op het hart gedrukt hier zelf tempo achter te zetten, omdat de eerste indruk is dat niet alles voortvarend gaat.
Vooropgesteld dat we het belangrijk vinden dat ze dit zelf regelt, blijft de vraag :"Waar staan wij als ouders hierin op een mbo? " Info van de school gaat uit van de zelfstandigheid, beroepshouding, naast de docent staan en blabla van de student, maar de betrokkenheid van ouders wordt wel op prijs gesteld. Er zijn zelfs 10- Minutengesprekken.
Mijn man voorziet een heel zwaar jaar. Ik denk dat ze zich zal focussen op de praktijkdelen en ik houd haar voor dat ze ,in overleg met school, een beetje haar eigen plan moet gaan trekken om zich verder te ontwikkelen.
Wat zou daar mogelijk zijn?

Hangt van de school af

De school van dochter heeft voor HAVO klanten een driejarig traject dat verder in 4 jaar afgelegd wordt.
Tot januari wordt gekeken of de HAVO klanten het tempo halen, dan valt de beslissing om het in 3 of in 4 jaar te doen.
Het vraagt creativiteit van de school om zo'n verschil in instapniveau zo goed mogelijk te benaderen en het heeft ook vooral met de ervaringen van de school te maken.
Blijkt na een tijdje dat toch teveel kinderen het tempo niet halen dan wordt het HAVO traject vervolgens niet meer aangeboden, ook als er enkele kinderen zijn voor wie het wel een voordeel zou zijn.
Soms zijn er individuele aanpassingen mogelijk. We hebben hier ook over vrijstelling nagedacht maar bijvoorbeeld het Engels is dan wel op HAVO niveau behaald maar in de lessen op het MBO wordt het vak gegeven gericht op de beroepsopleidng en daarmee leer je de woorden en het jargon dat daar bijhoort, dus ja, makkelijk mogelijk, maar vrijstelling is het ook niet.
Als het te saai wordt kun je mogelijk vragen of het dan kan dat je kind iets voor zichzelf gaat doen, zoals een boek lezen, misschien wel een boek dat betrekking heeft op de opleiding.
Op een van de door dochter bezochtte scholen bleek dat ook een mogelijkheid. Desgevraagd.
School is ook bezig om Wiskunde te gaan aanbieden voor de doorstromers naar het HBO.

bieb63

bieb63

10-09-2016 om 16:07

Huh

Maar waarom is ze niet naar het HBO gegaan?? MBO4 is in principe een vervolg op vmboT. En natiurlijk komen er ook havisten, als hbo net een stapje te hoig is (kan na mbo natuurlijk ook nog). Maar als jouw kind het allemasl ' te makkelijk' vind, waarom is dit dan hasr/ jullie keuze geweest?

Triva

Triva

10-09-2016 om 16:42

Logisch

dat het niveau voor nl, eng en rek gelijk ligt. Je moet 3F halen voor nl en rek bij je diploma MBO4 en je diploma HAVO, wat had je in vredesnaam anders verwacht?

Ik heb ook de route havo-mbo gedaan (en daarna hbo) en toen ik net havo wiskunde examen had gehaald begon ik na de zomer met (letterlijk, ik heb het onthouden) bij rekenen: 1+2. Ik hoefde alleen de toetsen te maken... Het gaat hier dus vooral om nl, eng en rekenen, alle andere vakken zijn voor haar ook nieuw.

Mbo-mam

Mbo-mam

10-09-2016 om 16:59

Hbo

Mijn dochter wil een hbo studie doen waarvoor ze op kamers moet en met nog een aantal overwegingen heeft ze besloten dat nu nog niet te doen. Ze had verwacht op het mbo een buitenbeentje te zijn, maar in haar klas zijn meerdere 5-havo gezakten, geslaagden en met 1 à 2 jaar hbo die om verschillende redenen daar zijn. Ik vond dit ook wel vreemd, maar als ik zie welk hbo aanbod er in mijn omgeving is snap ik dit wel. Vind ik dit wenselijk dat mbo 4 ook een plek voor havisten ipv vmbot-ers? Nee, maar voor mij persoonlijk wel fijn dat ze nog even in de schoolbanken blijft.
On topic. Engels mag versterkt worden. Zijn er zelfstandige methoden behalve bijv. anglia ? Natuurkunde en wiskunde zijn voor de vervolgopleiding op niveau. Ze heeft geen wis A gehad, misschien dat er daar nog onderdelen zijn die handig zijn voor een opleiding in de gezondheidszorg. boeken lezen doet ze alleen als het verplicht is
Ik heb even gevraagd naar haar rooster. Bovengenoemde vakken heeft ze in totaal 6 uur per week, dus beslaat geen heel groot gedeelte van het onderwijs en wat ze verder gaat doen weet ik eigenlijk niet.

Mbo-mam

Mbo-mam

10-09-2016 om 17:43

Triva

Nou, in de klas hadden er maar 2 de nederlands 3f gehaald , en ook niet allemaal het rekenniveau door de havo , hbo-ers die al wat langer van school waren. Het blijkt toch snel weg te zakken. ( ik geloof ook niet dat ik zonder training zo'n rekentoets kan maken...)
( dochter vertelde inderdaad dat ze voor nedrlands bij de deetjes en teetjes gingen beginnen. )
Triva, wat heb je in de tijd gedaan?, bood school je wat, moest je aanwezig zijn. Mocht je zelfstandig wat anders doen ?

Valt mee hoor Mbo-mam

Op niveau 4 ben je echt geen uitzondering met een Havo diploma.
Ook zitten er veel leerlingen met T diploma die ook begonnen zijn op Havo of Vwo.
Net zoals jou dochter presteren leerlingen vaker "onder hun niveau". Er zijn meer oorzaken dan leeftijd of verder gelegen hbo opleiding om te kiezen voor het Mbo.

Mijn zoon hoeft ook alleen de toetsen te maken van rekenen en Engels, dit regelt hij zelf met zijn loopbaanbegeleider. Soms is het lastig voor jongeren om al zelfredzaam te zijn. De lessen moeten nog beginnen, zeg je, je dochter kan dit over een tijdje prima aankaarten als ze tijd over houdt.
Of inderdaad het versnelde traject, dat wordt na de Kerst waarschijnlijk bekeken.
En ja, mijn zoon moet gewoon aanwezig zijn, hij is leer-en schoolplichtig. Prima school dus!

Mbo-mam

Mbo-mam

10-09-2016 om 19:54

Afwachten?

Het is niet duidelijk of het mogelijk is om iets versneld te doen. Je geeft aan dat het verstandig is om af te wachten? Terwijl ik juist denk dat ze direct aan de bel moet gaan trekken.
De slb-er heeft ze na een week ontmoet, nog geen e-mailadres van, gaat ze misschien een enkele les van krijgen en de docentenkamer/werkkamer is verboden terrein(!?).
Hoe leg je dan contact met iemand?

Lente

Lente

10-09-2016 om 19:58

Ik zou als ouder contact maken

Je dochter is pas 16. Dan is het logisch om als ouder direct betrokken te zijn.
Als de lijntjes op school voor je dochter onduidelijk zijn, dan zou ik als ouder aan de bel trekken, natuurlijk in overleg met je dochter.
Vraag een gesprek aan en meld in de mail alvast je onderzoeksvragen. Wat is de situatie, waar zijn jullie bezorgd over en wat willen jullie bespreken. Je doel zou ik daar niet bij zetten.

bieb63

bieb63

10-09-2016 om 21:38

wat dingen

Ondanks het feit dat startende MBO-ers vaak nog pas 16 zijn, of zelfs 15 (en met een VMBO-T diploma ben je dan nog leerplichtig, want geen startkwalificatie),zijn er ook zat die al 18, 19 of wellicht zelfs begin 20 zijn. Volwassen en sowieso niet meer leerplichtig. Bij mijn dochter zat in de 1ste (en nu ook in de 2e) een leerlinge die 25 is en al getrouwd... Kortom, het is iets anders dan een VO, het is een beroepsopleiding, ondanks het feit dat er ook nog 18-minners en leerplichtigen zitten, zijn er velen niet meer leerplichtig. Dus andere benadering. Sowieso een andere benadering dan op het VO. Op het MBO-4 moet je eindexamen doen voor de algemene vakken op een bepaald niveau (3F o.a.). Simpelweg met het idee dat je dat niveau i.i.g. zou moeten hebben om leidinggevend of zelfstandig ondernemend te kunnen functioneren. Dat je dat al 'kan' omdat je HAVO hebt gedaan, of dat je daar sowieso goed in bent. Prima, maar je bent daar uiteindelijk om een vak te leren. Dat is de essentie. Daarnaast heb je verplichte algemene vakken om het beroep een totaal plaatje te kunnen geven. Maar dat is niet de reden waarom je op MBO-4 opleiding X of Y zit.
Kortom, versnellen/verdiepen e.d. in Engels of NL of rekenen is geen MBO ding, daar zijn ze niet op ingericht, dat is niet hun doelstelling. Dat is een VO verhaal. Als je je op dat vlak wilt verdiepen, moet je dat op een andere manier doen, buiten het MBO om en verder gewoon de lessen volgen, en als je de algemene vakken makkelijk vind, des te meer tijd om te investeren in het vakgebied waarvoor je op die school zit.

MBO-mam

"Iets versneld" doen heeft niet veel zin. Wat Bieb ook zegt, het draait hoofdzakelijk om de beroepsgerichte vakken. Als school de mogelijkheid biedt om 4 jaar in 3 jaar te doen dan staat dat op de website van de school.
Als je dochter echt goed scoort in haar vakgebied, uitblinker zeg maar, zou ik daar zeker over praten op school. Daar beginnen ze niet altijd zelf over.
In die zin bedoelde ik dat dat misschien nog even afwachten is, je schrijft dat er nog geen echte lessen zijn gegeven, dus hoe je dochter het bij de beroepsvakken gaat doen is nog afwachten. De niveau's voor rek, eng en ned zijn daarin minder bepalend, vooral aan het begin. Een aantal leerlingen gaat er misschien wat langer over doen om het gewenste niveau te halen maar het is ook nog maar net het begin van het eerste jaar. Vandaar direct die toetsen, die bepalen het huidige niveau.
Ook zegt het nog niets over de kunde in het gekozen vakgebied.

Vreemd dat je dochter geen mailadressen heeft, vaak is dat gewoon:naamleerkracht@school.
Bij mijn zoon staan die in zijn leeromgeving. Zijn loopbaanbegeleider heeft ons een mailtje gestuurd zodat wij eventueel ook persoonlijk kunnen mailen.

Mbo-mam

Mbo-mam

11-09-2016 om 09:25

Versneld

Versnellen lijkt me inderdaad heel lastig. ( het is overigens een 3-jarige opleiding) Kan me geen voorstelling maken hoe dat ingevuld zou kunnen worden. Heb wel gehoord dat bij een opleiding in dezelfde richting er dan gesneden werd in de stage, maar dat lijkt me niet wenselijk. Waar het me om gaat is dat ze zich verder kan ontwikkelen op momenten dat ze stof al beheerst. Of en wat school daarin kan betekenen, ze daaraan medewerking kunnen en mogen verlenen. Als je het zelf moet doen, prima. Maar wat dan? Binnen het mbo gaan ze werken met keuzedelen/ modules, maar de informatie die ik daarover kan vinden is nog heel summier. Misschien dat dat een optie is.
De klas is inderdaad heel gemeleerd.

Vraag het de school of...http://www.jobmbo.nl

Zet deze even in je favorieten http://www.jobmbo.nl
Daar kun je een heleboel vragen kwijt.

In het algemeen: Het mbo is niet als 'school' georganiseerd.
Zeker mbo-4 is in beginsel voor niet leerplichtigen. Jouw dochter is niet meer leerplichtig.
Daarmee zijn dingen als 'urennorm' (als dat al bestaat op mbo4) ook relatief.
Met de school kunnen afspraken gemaakt worden over een verkort programma.
In het beroepsonderwijs zijn er ruime mogelijkheden om maatwerk aan te bieden (geen wettelijke bezwaren). Dat wil niet zeggen dat de school ook bereid is om die mogelijkheden te bieden.
Zeker leerkrachten hebben nog wel eens moeite met het organiseren van afwijkende programma's.

Maar, itt wat bied en Wil zeggen: programma verkorten omdat je delen al kent is heel gewoon in het MBO. Voor sommige vooropleidingen zijn daar standaard oplossingen voor. Voor andere zul je ze moeten maken.

Ik wil niet vervelend zijn maar als je dochter nu al aanloopt tegen een gebrek an aansluiting, dan zal het een taaie opdracht worden om dat hele mbo uit te kauwen.

Wat ze zou kunnen doen is een baan zoeken en kijken of ze de opleiding in een BBL traject kan doen. Dan werkt ze meteen. Kan ze sparen om toch hbo te doen. Bovendien levert de werkervaring studieverkorting in het hbo op.

Triva

Triva

11-09-2016 om 11:13

mbomam

Ik weet het niet meer hoor, dat is zolang geleden. Ik ben wel van mening dat je je er te druk om maakt, het is maar 6 lesuren in de week en ze moet toch die toetsen daarvan maken. Gewoon naar de les gaan zou mijn advies zijn tenzij het het eerste/laatste uur van de dag is. Ik had het niet fijn op de havo maar op het mbo kwam ik tussen een leuke groep mensen. Ik heb er veel bijles gegeven en heb gewoon een leuke tijd gehad die drie jaar. Vind ik veel belangrijker dan zoveel moeite doen voor vrijstellingen en sneller door de lesstof. Houd er rekening mee dat de prakijklessen misschien best moeite kosten.

Verder: waarom niet toch richten op HBO volgend jaar is mij een raadsel eigenlijk. Waarom DRIE jaar wachten voor die HBO die ze toch wil doen en je nu wellicht gaan vervelen?

Iets te optimistisch?

Mirjam: 'Bovendien levert de werkervaring studieverkorting in het hbo op.' Ik ken daar geen voorbeelden van, zeker niet als het gaat om bijbaantjes (dus buiten het vakgebied dat je in wil gaan en/of niet op een erkend stagebedrijf. En ook al is het wel op een erkend leerbedrijf, dan ken ik nog geen voorbeelden van verkorting van HBO-opleidingen.
MBO verkorten kan inderdaad soms wel, dan staat het op de website. Meestal niet individueel, maar een aangepast traject.
Wat betreft het behalen van de taal-en rekentoetsen: de minister wide indertijd dat leerlingen toch de lessen zouden volgen om het behaalde niveau te onderhouden. Dus klachten daarover kun je bij het ministerie kwijt.
Maar werken om je HBO te betalen is ook een optie.

Tsjor

Ken ik wel

" Ik ken daar geen voorbeelden van, zeker niet als het gaat om bijbaantjes"
Ik wel. Ik had het ook niet over bijbaantjes maar over een BBL werkgever.
Veel HBO opleidingen kennen ook een lange (werk) stage periode.
Als je al gewerkt hebt in de sektor, zeker bij een opleider, dan hoef je dat op het HBO niet meer te doen.
Dat kan een vol jaar schelen.

En dat alles na een week.

"Wisselen naar BBL, versnellen, door werkervaringen verkorten op HBO."
En dat gaat een 16 jarige met Havo diploma, die na veel overdenkingen bewust kiest voor opleiding dichtbij, zelfverzekerder en zelfstandig maken?
Er zijn diverse redenen waarom dit meisje (nog) niet kiest voor Hbo en zo zitten er meer in haar klas.

En al deze opties overdenken terwijl ze een week op haar nieuwe school zit, nog geen les heeft gehad, ik zou er niet mee bezig zijn.

Ik zou het een half jaartje laten rusten. Eerst maar eens kijken of de praktijkvakken net zo soepel verlopen als Engels. Eerst maar eens uitvinden of de gekozen richting de juiste is voor haar.
Eerst maar uitzoeken wat de mailadressen zijn van docenten en uitzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Triva

Triva

11-09-2016 om 13:56

echt niet

'Als je al gewerkt hebt in de sektor, zeker bij een opleider, dan hoef je dat op het HBO niet meer te doen.
Dat kan een vol jaar schelen.'

Een kwart van je HBOstudie? Natuurlijk niet. Vaak is de stage in totaal maar een kwart van je studie dus dat kan echt niet. Ik weet dat als je van een MBO laboratorium opleiding naar een HBO gaat je het in een jaar minder kunt doen maar ik zou daar toch heel erg mee oppassen.

Mbo-mam

Mbo-mam

11-09-2016 om 14:41

Aansluiten

Deze studie wordt op deze school niet ( meer?) aangeboden als bbl. Er is wel een hbo studie die hierop aansluit, maar dat is niet haar eeste keuze. Wij hebben inderdaad onze twijfels of deze studie bij haar past, maar staan wel volledig achter haar keuze om deze weg te volgen. Het zou ons niet verbazen als ze over een jaar inderdaad naar het hbo van haar keuze gaat.
We zouden inderdaad af kunnen wachten..., maar hebben geen goede ervaring met het nemen van een afwachtende houding t.a.v. scholen. (Niet met dit kind)
Na een week de tijd doden, beginnen komende week de lessen en komt ze hopelijk met positieve berichten thuis.
( enne, met het uurloon van een 16-jarige moet je flink werken om een studie-spaarpotje te
maken)

Wat een koppige eigenwijsheid

Trina "Een kwart van je HBOstudie? Natuurlijk niet"
Natuurlijk wel. Er zijn opleidingen waar stage - zeemijlen maken, vlieguren maken, machine uren maken, noem het maar - een kwart van je studie uitmaakt.

"Ik weet dat als je van een MBO laboratorium opleiding naar een HBO gaat je het in een jaar minder kunt doen maar ik zou daar toch heel erg mee oppassen."

Dus als de opleiding het goed vindt, dan vind jij het niet goed.
Jemig.

Bedankt trouwens dat je toch tussen neus en lippen door bevestigt wat ik zeg.

Sorry

Mijn machine maakt van Triva trina.
stom ding.

Triva

Triva

11-09-2016 om 15:50

Trina, ook leuk, een soort samenvoeging van Truus en Tina

Nee ik zeg niet wat jij wilde zeggen. Jij had het over werk/stageuren, ik over tijd in een laboratorium en daar mee leren omgaan. Het wordt een verkorte opleiding maar ik denk niet dat de stage verkort wordt. Verder heb je als MBO'er toch wel een achterstand mbt de theorie. Ik zou dus heel goed oppassen of je een verkort programma wel aan kunt. Het gekke is dat er soms ook een verkort programma mogelijk is voor VWO'ers. Ik vraag me af wat de overeenkomst is tussen MBO en VWO waar ze verschillen van de HAVO? Oppassen is dan wel mijn advies. Kan te zwaar zijn.

Waarom zouden zee/vlieg/machine-mijlen/uren maken op MBO niveau hetzelfde zijn als zee/vlieg/machine-mijlen/uren maken op HBO niveau? Hoe kan het dat je op het HBO geen enkele stage hoeft te lopen?

bieb63

bieb63

11-09-2016 om 16:03

stufi

Is ook nog een punt. Voor de (standaard) MBO stufi moet je dus wél aan normuren voldoen. Dat is dan pas met 18, maar daar zou ik ook even op letten.

Je eigen invulling

"Jij had het over werk/stageuren, ik over tijd in een laboratorium en daar mee leren omgaan."
Lieve Triva, dat kan ook werk zijn.
Geloof me nou.
Dat jij die situatie niet meemaakt wil niet zeggen dat het niet bestaat.

"Waarom zouden zee/vlieg/machine-mijlen/uren maken op MBO niveau hetzelfde zijn als zee/vlieg/machine-mijlen/uren maken op HBO niveau? "
Omdat ze hetzelfde zijn. Een mijl is een mijl. Een uur is een uur.

Er zijn heel veel opleidingen die een deel van de opleiding benoemen in concreet te maken mijlen of te vervullen uren.

Triva

Triva

11-09-2016 om 16:38

heel veel?

'Er zijn heel veel opleidingen die een deel van de opleiding benoemen in concreet te maken mijlen of te vervullen uren.'

Nee dat zijn er niet heel veel... zijn er MBO opleidingen tot piloot dan en als die er al zijn: geen verschil met HBO?

bieb63

bieb63

11-09-2016 om 20:27

Lente

Lente

11-09-2016 om 20:33

7 minuten verschil

Heel actief Wil en Bieb.
Interessante site trouwens

bieb63

bieb63

12-09-2016 om 16:59

hahaha

Dat is toevallig zeg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.