Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alleen plassen in pauze

Ik ben zo benieuwd naar jullie mening
Mijn dochter is 7 en zit in groep 5 en zij mogen alleen naar de toilet in de pauze.
Dus alleen om kwart over 10 en tussen de middag (op school Continurooster)
Mijn dochter heeft blaasproblemen en vaak infecties dus zij mag wel.
Maar doordat ze daardoor een uitzondering is weet de klas dat ze iets mankeert en gaat ze alsnog niet naar de wc, ze schaamt zich. Uit diverse medische artikelen blijkt dat het regelmatig ophouden van de plas schadelijk is: gevaar van infectie, incontinentie en nierschade. Ook voor gezonde kinderen. Voor mijn dochter helemaal. Ikzelf vind het abnormaal dat kinderen niet mogen plassen als ze moeten.
Ze drinkt nu minder merk ik en het probleem wordt zo alleen maar groter.
De school houdt vast aan deze regel en de leerkracht is niet bereid om hier iets aan te veranderen.
Ik ga in gesprek met de leerkracht maar ben benieuwd hoe het op andere scholen gaat

Pirata

Pirata

29-09-2017 om 13:34

Nou ja zeg

Lijkt me heeeel ongezond.
Hier op de basisschool mag je volgens mij alleen niet tijdens de uitleg naar de wc. Behalve in noodgevallen natuurlijk.

Triva

Triva

29-09-2017 om 14:16

precies

Praat eens met de juf, of als het dus echt schoolbreed is met de directeur en opper dat er alleen niet geplast mag worden tijdens de uitleg. Wat willen ze nu, in de pauze een rij kinderen voor de toiletten zodat ze geen normale pauze hebben?

Gezin en Ik

Gezin en Ik

04-10-2017 om 08:53

Behoeften

Plassen is een menselijke behoefte, net als eten, drinken enzovoorts. Het lastige is dat plassen niet uit te stellen is net als eten of drinken.
Zeker met een medische indicatie is het kwalijk dat er vaste tijden zijn voor toiletgebruik.
Helemaal eens met Triva: praat met de leerkracht en zo nodig met de directeur. Er zijn voldoende manieren om het toiletbezoek in een klas te regelen (bordjes omdraaien, de aloude ketting . Kinderen zouden de mogelijkheid moeten bepaalde behoeften te doen.

Succes!
Een leerkracht

Vervelend

Kijk, op de middelbare is het te begrijpen. De leerlingen gebruiken vaak het WC excuus om 5 mn uit de les te gaan voor een bellwtje of kattekwaad. Maar een kind van 7? Vervelend en aankaarten bij schoolleiding

Via GGD-arts

Je kunt ook je probleem voorleggen aan de GGD-arts/jeugdarts en vragen of die eens op school gaat praten over het belang van plassen als het moet.

Inderdaad, de situatie is ongezond voor alle kinderen. Niet alleen voor je dochter

Dees

Dees

05-10-2017 om 09:42

aankaarten

Kan me wel voorstellen dat je het eerste uur na start/pauze niet naar de wc mag en een kwartier voor de pauze/eind school ook, want als je voor schooltijd of in de pauze even gaat hoef je zeker wel een uur niet. Maar zeg maar tussen 9:30 en 10:00 en 11:30 en 11:45 moet een wc bezoek toegestaan zijn! Ik zou dat zeker aankaarten.

Freya

Freya

06-10-2017 om 14:56

zelfs in de middelbare school

Mijn twee zonen zitten op de middelbare school, en daar is het ook een probleem. Ze hebben 's morgens vijf lesuren (3-pauze-2), en die eerste drie lesuren overbruggen zonder plaspauze is voor de 'grote jongens' soms ook moeilijk.
En eerlijk gezegd: ik begrijp niet waarom ze niet mogen gaan plassen. Als ik aan het werk ben, en ik moet gaan, dan ga ik ook. Waarom mogen schoolkinderen dat niet?

Bregje

Bregje

08-10-2017 om 20:22

vreemd.

Mijn oudste dochter had vroeger wel een probleem met plassen. Ze plaste vaak in haar broek, omdat ze van de juf (invalkracht in de kleuterklas) niet naar de wc mocht en dan plaste ze in de broek. Ze moest gewoon vaak. Toen heb ik de directeur van de school aangesproken en toen hebben we afgesproken dat ze gewoon naar de wc mocht gaan als ze moest, behalve tijdens de uitleg en toetsen. De juf had ook letterlijk een keer gezegd dat ze gek werd van de kleuters die aldoor moesten plassen en als ze niet mochten dat ze zo vaak ongelukjes had in de klas.
Dit ging op zich beter maar nu durfde ze niet meer te vragen of ze naar de wc mocht, ze heeft tot groep 3 regelmatig ongelukjes gehad.
Ze was trouwens niet de enige.

Tegenwoordig mag iedereen gaan, ze hoeven het niet altijd te vragen, maar tijdens de toetsen en de uitleg mogen ze nooit. Gaan ze bijvoorbeeld een boswandeling maken of ergens heen, dan wordt er vooraf even naar de wc gegaan.

Tango

Tango

10-10-2017 om 16:27

Bregje

Jeetje zeg, zo'n juf moeten ze niet op een kleuterklas zetten. En tijdens uitleg en toetsen niet mogen, tja dat snap ik. Maar in de kleuterklas heb je die toch niet veel?
Hier mochten ze altijd wel naar het toilet in de kleuterklas. Zelfs tijdens het kringgesprek e.d. Zoon ging altijd heel vaak, want die had moeite met de aandacht erbij houden en zo'n kringgesprek was voor hem al teveel gevraagd. Dochter ging zelden. Die hield het op en plaste dan of op school, maar meestal thuis in haar broek. Met haar moest ik afspraken maken dat ze in ieder geval 1 keer per dagdeel ging. De juf had ik daar ook in gekend en die stuurde haar soms ook. Toen ging het wel beter.

Irm

Irm

17-10-2017 om 08:55

Dit kan niet

Dit mag volgens mij niet. En ook op middelbare school en groep 8 vind ik het van de zotte, mijn maandverband hield het geen uren uit, hoe had ik dat moeten doen dan?

Roosanne71

Roosanne71

07-11-2017 om 13:09 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reakties!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.