Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

09-09-2014 om 12:45

Alleen in de klas

Onze zoon is twee weken geleden begonnen op de middelbare school. Voor de vakantie had hij al een dag gehad om zijn klas te bekijken en toen had hij gezien dat alle jongens elkaar kennen en naar elkaar toe trekken. Hij was toen de hele tijd alleen geweest en de mentor had hier niets aangedaan. Mijn zoon was daar nogal verdrietig over en wou het liefste direct naar een andere klas. Ik heb toen de coordinator gesproken. Zij zou de mentor hierop wijzen.

Na de vakantie is hij begonnen. Er is nog niets veranderd. Hij zit alleen want er is een oneven aantal kinderen. Als hij zelf naast een jongen gaat zitten dan staat die op om weer naast zijn vriendje te gaan zitten. De jongens zijn niet onaardig maar ze betrekken hem er niet bij en ze denken er ook niet aan dat het niet leuk voor mijn zoon is om altijd alleen te zitten.

Mijn zoon wil niet dat ik de menor waarschuw want hij kan het zelf wel oplossen zegt hij.

Wat zouden jullie doen? Hoe lang moet ik dit aan blijven kijken? Ik vind het zo sneu. Mijn zoon kent gelukkig genoeg kinderen op school dus hij vermaakt zich prima tijdens de pauzes maar ik merk dat hij zit zo ongemakkelijk voelt. Hij heeft geen telefoonnummers van zijn klasgenoten dus hij kan ze niet appen. Ze willen hem hun nummer niet geven (of hij durft het niet te vragen dat kan ook heel goed natuurlijk). En zoals hij zelf ook zegt. Ze gaan hem toch niet appen.

Naar de mentor

Ik zou z.s.m. een gesprek met de mentor aanvragen. Uit je berichtje begrijp ik dat de communicatie tot nu toe via de coördinator is gegaan? Kan zijn dat hier iets mis is gegaan.

Kortom: de mentor moet hiervan op de hoogte worden gebracht!Het is aan hem/haar om naar oplossingen te zoeken. Ik snap best dat je zoon niet wil dat je je ermee bemoeit, maar ik vind wel dat de mentor moet weten wat er speelt.

Mocht er na de herfstvakantie nog niets verbeterd zijn, dan zou ik geloof ik aandringen op overplaatsing naar een andere klas.

Barvaux

Barvaux

09-09-2014 om 13:34

altijd

Altijd hameren alle mentoren er op dat je meteen moet komen met dat soort dingen, bij mijn oudste mochten we zelfs gewoon 's avonds bellen of natuurlijk mailen maar ze wilde dit meteen horen en juist ook van de ouders die het even rustig in een mail zetten. Overtuig je zoon dat jullie dit samen kunnen doen of geef hem tot einde van de week om een gesprek met de mentor te hebben. Vraag alsnog om overplaatsing want dit gaat niet meer goed komen volgens mij. Het blijft oneven!

Odile

Odile

09-09-2014 om 14:14

Naar de mentor

Dochter heeft het vorig jaar zo moeilijk gehad met de overgang van basisschool naar brugklas, als ik je berichtje lees voel ik weer wat ik toen voelde. Is er een klas waar hij al wel kinderen kent? Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen met de mentor en als er niks verandert, gewoon overplaatsen. Het lijkt me zo vervelend om je zo'n groot deel van de dag ongemakkelijk en verloren te voelen!

neteret mut

neteret mut

09-09-2014 om 14:19

zelfde probleem

min of meer dan, want bij mij gaat het om een dochter die naar een andere school gegaan is en nu ik klas 5 zit (middelbare school). Zij heeft samen met een vriendin de overstap gedaan, dat scheelt wel iets maar verder voelen ze zich genegeerd en overgeslagen door de rest vd klas.

Ilva

Ilva

09-09-2014 om 14:28

eerste klas

In de eerste klas zat mijn zoon ook niet op zijn plaats. Wel mogen ze op deze school niet kiezen waar ze zitten. Om de paar weken maakt de mentor een nieuwe indeling. Bij een oneven aantal wisselen drie kinderen iedere uur. Dus dan zit de ene alleen en dan weer de andere. Zoon heeft het de hele eerste klas niet naar zijn zin gehad en het was echt triest maar zijn mentor is altijd voor hem opgekomen en dat heeft hem er doorheen gesleept. In de tweede hebben ze hem in een klas gezet waarvan ze dachten dat hij er beter bij zou passen, en dat klopte. Hij voelde zich helemaal thuis in die klas. En nu in de derde gaat het ook goed.

Praat dus met de mentor. Hij/zij moet zorgen dat jou zoon zich goed kan voelen in de klas.

vlinder72

vlinder72

10-09-2014 om 09:18

Bedankt

Bedankt voor jullie bevestigingen. Fijn om herkenning te lezen. Ik dacht zelf ook dat ik wel contact moet opnemen met de mentor. Dat wordt nog een klus want ik heb nergens een telefoonnummer of mailadres gevonden. En de school neemt niet op als ik 's middags bel. Heel apart.

Binnenkort hebben wij een kennismakingsgesprek en als de situatie dan nog niet verbeterd is ga ik het zeker ter sprake brengen. Ook vraag ik dan hoe ze omgaan met de dyslexie van onze zoon. De schat is gisteren twee uur bezig geweest om 20 Engelse woorden foutloos te leren schrijven. En nu schrijft hij ze weer fout (hij blijft letters omdraaien). Het leren van de woorden zelf was hij zo mee klaar maar het opschrijven is echt een crime.

Gisteren waarschuwde de mentor de klas dat als je niet je best deed je ook nu nog naar in een VMBO klas geplaatst kan worden. Er zitten in de klas van mijn zoon een aantal jongens die niets doen. Ze komen te laat. Maken geen huiswerk. Zetten hun mobiele telefoon expres op de speaker, nemen de docent op om dit door te sturen via what's app. Heel apart. Ik ga ervan uit dat het stoerdoenerij is maar maar het heeft wel invloed op de sfeer in de klas. Dus wie weet lost het oneven aantal leerlingen vanzelf op als een van deze jongens inderdaad uit de klas geplaatst wordt.

Druif

Druif

10-09-2014 om 09:55

Oei

Ik vind niet dat het erg prettig klinkt allemaal.
Wat jij beschrijft over die telefoons en zo en het slecht bereikbaar zijn van de school, daar zou ik niet blij van worden.

Bij mijn pubers op school is een schoolgids. Daarin staan alle school e-mailadressen van alle docenten. Mailen is dus heel laagdrempelig en wordt zeer aangeraden.

Ik zou toch wel een persoonlijk contact willen. Mijn ervaring is dat dit op een informatieavond best wel lastig is. Al die ouders die allemaal hun dingetje hebben. Het voelt iedere keer weer een beetje als de ouders van een kleuterklas die allemaal bij de juf willen melden dat Pietje vandaag geen banaan maar een mandarijn bij zich heeft.

Dit probleem verdient meer aandacht dan dat. Ik zou dus opnieuw de school bellen en ook gaan snuffelen op de website van de school of er een schoolgids met contactgegevens op staat.

Evanlyn

Evanlyn

10-09-2014 om 09:58

Druif

Heb je de laatste aflevering van Koefnoen gezien, met de ouderavond van basisschool De Karrekrak? Verplichte kost

Druif

Druif

10-09-2014 om 10:02

evanlyn

Ik ga gelijk googlen

druif

druif

10-09-2014 om 10:07

evanlyn!

Geweldig! Zo herkenbaar! HAHAHA

Dit is een linkje


http://www.youtube.com/watch?v=WED3FwQKP4Y

vlinder72

vlinder72

10-09-2014 om 10:13

Ja, die is grappig

Wij krijgen trouwens een individueel gesprek met de mentor. Zo'n algemene bijeenkomst is al geweest. En inderdaad dan zijn er altijd weer mensen die het fijn vinden om zichzelf even te horen praten

In de schoolgids staan trouwens ook geen mailadres of telefoonnummers van docenten. Blijkbaar zijn die strikt geheim.

Druif

Druif

10-09-2014 om 10:17

o, gelukkig

Dat is dan wel beter, zo'n individueel gesprek.

Ik vind de verschillen tussen scholen wel groot, op dit soort punten. Het lijkt mij helemaal niet zo lastig om werk gerelateerde e-mail adressen voor leraren te maken. Hoe moeten de kinderen dan met hun docenten communiceren over het inhalen van een toets of zo? Hier gaat dat allemaal via de schoolmail. Daarnaast ook nog Magister, waar je elkaar ook berichten in kunt sturen.

grinnik...

http://www.npo.nl/koefnoen/30-08-2014/AT_2015747
Rekenmethode 'Hoi-Getallen!'
Ik kijk eigenlijk nooit maar het is humor!
Imitatie Stromae: Merde, on dit: wattu, wattu, had ik maar bij Frans opgellettu.

Lijst met woorden

Hier werkt de docent Engels met een lijst met woorden. Als een dyslect een woord 'fout' schrijft, en het woord komt op de lijst voor als zijnde moeilijk voor dyslecten, rekent de docent het woord niet fout. Ze houden rekening met de handicap. Net als de hoofdletters bij Duitse naamwoorden.

de school is net begonnen. De inburgering dmv groepsopdrachten en gym moet nog op gang komen. Jongens hebben over het algemeen meer tijd nodig. Geregeld hoor ik geluiden dat het maken van echte vrienden wel 2 jaar kan duren. Alleen zitten heeft ook een voordeel; kan hij lekker zijn boeken uitspreiden en pakt niemand zijn etui af.

De melding van de mentor geldt voor elk jaar maar is meer gebaseerd op werkhouding en slechte cijfers dan moeite hebben met vreemde talen door dyslexie. De school heeft namelijk ook een zorgplicht.

Maar in een klas met leerlingen die de les verstoren, wordt vaker gedreigd met afstromen. Dat dreigement heeft dus helemaal geen zin. Dat hebben de stoorzenders prima door. Het gaat om de cijfers.

Tip voor het leren van woorden; verdeel in stukken en drie dagen van te voren oefenen. Dat komt niet alles tegelijk. Kijk in de agenda naar rustige dagen en werk vooruit om de druk te verlagen.

contact opnemen

inderdaad met de mentor contacto opnemen. Maar je zoon ken wel andere kinderen op school, doen die een ander nivo?
Anders zou je ook nog overplaatsing aan kunnen vragen want dit klinkt niet echt als een fijne klas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.