Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

11-03-2015 om 23:11

Alcoholbeleid

De school van mijn oudste heeft het schoolreisjesprotocol aangepast. Het bezit en gebruik van alcohol is nu in alle klassen verboden, en geldt dus ook voor 18+'ers. Een duidelijke lijn, en ik ben het er wel mee eens, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige leerlingen (en ouders) wel een tegenvaller is. Misschien ook wel een beetje eigenaardig om volwassen leerlingen zo'n regel op te leggen, ook als ze tijdens zo'n buitenlandse schoolreis een avond 'vrij' hebben. En ik neem aan dat het dus ook voor de leerkrachten geldt.
Hoe is dat bij jullie geregeld?


Hortensia

Hortensia

12-03-2015 om 07:59

Alcohol

Is het werkelijk zo zwaar om even geen alcohol te drinken?

Ik ben echt niet van de Blauwe Knoop, lust wel een wijntje en zo, maar in zo'n geval zou ik er absoluut geen probleem mee hebben als ik verplicht even droog moet staan.

hier ook strenger

Mijn dochter is dit jaar (5e klas) op zo'n buitenlandse reis geweest. Bezit en gebruik van alcohol was voor iedereen verboden en wie toch dronk werd naar huis gestuurd. In dochters groep is dat prima verlopen, maar er waren nog twee groepen (naar andere bestemmingen) en daarvan zijn inderdaad kinderen teruggestuurd. Docenten dronken trouwens ook niet. Daar zou ik ook niet blij mee zijn geweest, je wilt toch dat die mensen nuchter zijn op het moment dat er iets gebeurt. Ze zijn wel verantwoordelijk voor 40 minderjarigen (en een enkele 18 jarige).
Ze hebben op water en frisdrank een fantastische week gehad.

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 09:42

ach

Er waren vorig jaar (derde klas) toch kinderen die alcohol mee hadden genomen, ik vind het te gek voor woorden en heel goed dat het afgeschaft is. Hadden ze overigens jaren eerder moeten doen. Een vrije avond? Wat een onzin, ga lekker thuis je hersenen verdrinken!

Hortensia

Hortensia

12-03-2015 om 10:25

eigenlijk vreemd...

Ik wil de discussie wat breder trekken.

Nogmaals, ik ben niet van de blauwe knoop en op zijn tijd geniet ik echt van een glaasje. Maar de alcoholdrammerij vind ik eerlijk gezegd zorgwekkend.

Blijkbaar is alcohol een must!

Ook mensen die wél maat kunnen houden protesteren zodra er sprake is van een "alcoholverbod". Een receptie zonder drank bijvoorbeeld, is "not done", hoorde ik laatst van iemand die een principieel niet-drinker is en de receptie voor zijn zilveren jubileum bij zijn werk zonder drank wilde laten verlopen. Er waren mensen die daarom gewoon weigerden op te komen draven, ook close collega's van hem. Geen drank? Dan kom ik niet.

Kunnen we echt zo moeilijk zonder ons biertje en ons wijntje dat er verontwaardiging is als we die drank eens moeten missen, bijvoorbeeld omdat we een groep minderjarige kinderen moeten begeleiden? Zijn we werkelijk stiekem toch zo verslaafd aan de drank (ook zonder dronken te worden) dat we niet zonder kunnen, ook niet tijdens kamp of op een receptie?

Of is het echt een uitzondering dat iemand als ik, die gráág op zijn tijd een glaasje drinkt, net zo makkelijk aan de jus of het spawater gaat zonder mopperen?

Ik vind dit eerlijk gezegd bizar. Alcohol is in feite gewoon een drug, net als joints, xtc en zo. We gaan toch ook niet gezellig een blowtje doen om wat relaxter te raken? Maar alcohol is zo'n sociaal geaccepteerde drug dat het bijna verplicht is als je eenmaal boven de 18 bent. Wat is het verschil precies tussen een blow en een glaasje? (ik blow zelf niet) Ik ken meer mensen die kapot zijn gegaan door de drank dan door de joints. En dat is volgens mij omdat alcohol zo geaccepteerd is door de samenleving. Zó zelfs, dat de pleuris uitbreekt als er eens geen drank is op een schoolkamp, feestje, receptie etc.

De meeste mensen kunnen wel maat houden, maar het is en blijft een drug. En ik zie het telkens weer fout gaan. Ik ben al van jongs af aan lid geweest van clubs, ik ben meegeweest op school- en scoutingweekends, heb allerlei meetings, (bedrijfs)feesten en zo meegemaakt, er was bijna altijd alcohol mee, en elke keer wéér viel het me op dat in een groep, hoe groot of klein ook, mensen zijn die niet met drank kunnen omgaan.

Ik heb heel nette, goed opgeleide mensen in een hoge maatschappelijke positie op bedrijfsfeesten kacheltjelam zien worden. Heel leuke mensen zien veranderen in vervelende dronken dropjes, ook mensen die een vreselijke drukte maken over een onderwerp als "mag mijn zestienjarige een Radler 0,0?". Op scoutingkamp kwam na kinderbedtijd de fles op tafel en er waren altijd weer begeleiders die op zijn minst aangeschoten raakten. Zelfs op mijn werk in de zorg (weliswaar 25 jaar geleden) maakte ik mee dat er voor de slaapdienst alcohol werd gedronken en kreeg ik telkens "ach joh, één moet kunnen!" te horen.

Het is terecht dat er op roken zo'n taboe is gekomen. Maar een roker heeft geen gedragsverandering/roes als hij zijn peuk op heeft en kan nog steeds zijn verantwoordelijkheden nemen als dat moet. Bij drank, waar nog steeds amper een taboe op rust, ligt dat anders. Eén glaasje "moet kunnen", maar er zijn echt meer mensen dan je denkt die na dat ene glaasje er nog maar eentje nemen. En niemand die daar moeilijk over doet, ook al heb je je verantwoordelijkheden en een voorbeeldfunctie.

Ik ben er van overtuigd dat er tijdens die schoolreis tijdens een "vrije avond" ook iemand zal zijn die zijn of haar grens niet kent en aangeschoten raakt. Gezellig, joh...!

Karen

Karen

12-03-2015 om 10:46

Eens, maar

Hortensia, ik ben het eens met wat je zegt in #5. Maar ik denk dat het er ook om gaat dat we dit als volwassenen graag zelf willen bepalen en niet willen dat het voor ons gereguleerd wordt.

Half a twin

Half a twin

12-03-2015 om 11:03

"discriminatie" van de niet drinker

Als principiele/om medische redenen niet drinker voel ik mij bij tal van gelegenheden een soort van gediscrimineerd. Op de vraag: Allemaal een wijntje wit of rosé? Volgt dan mijn vraag: Heb je ook een sapje of ander fris? Steevast krijg ik dan te horen ach joh doe gezellig mee! En moet ik verantwoording afleggen waarom ik wel gezellig wil zijn maar nket mee wil doen.
In december was ik op het bedrijfsfeest van mijn man. In een grote hal waren talloze kramen neergezet waar vanalles te eten gehaald kon worden en ook diverse bars waar je iets te drinken kon halen. Bier, wijn, cocktails overal te halen, de alcoholvrije drankjes waren maar op 2 plekken te krijgen.

Op de school van mijn oudste is alcohol ook verboden, ook voor de 18 plussers. Het hele schoolterrein is rookvrij, ook voor leerkrachten (die moeten indien gewenst een aardig stukje lopen om in de pauze er eentje op te steken). Bovendien komt ieder jaar een team met getrainde honden snuffelen of er drugs op school zijn. Ik juich dit beleid helemaal toe, kan mij niet streng genoeg zijn.

Half a twin

Half a twin

12-03-2015 om 11:12

Karen

Thuis tegenover op je (vrijwilligers)werk. Thuis kan jij bepalen wat je drinkt en of dat 1 of 2 alcoholische versnaperingen zijn. Als je als leerkracht mee bent op een schoolreis, als begeleider mee bent met een scouting kamp dan gelden de regels van school/club. Iemand die het niet eens is met die regels heeft dan de keus om wel mee te gaan en de regels te respecteren of niet mee te gaan en thuis de gewenste drankjes te drinken.
De basisschool van mijn jongste is rookvrij, ouders die meegaan op schoolreis mogen tijdens de schoolreis niet roken, dat weten ouders van tevoren, dus als je dat echt niet kan, van 8.15 tot 16.30 zonder sigaret dan kan je niet mee.

Hanne.

Hanne.

12-03-2015 om 11:21

niet erg

Ik zou het zeker niet erg vinden als er een alcholverbod op school is.

Draai het eens om. Hoe komt het over als de 18+ leerlingen en/of de docenten tijdens een zonnige pauze lekker een fles rose opentrekken?

Van de docenten zou ik het in iedergeval erg onprofessioneel vinden. Van de leerlingen kan ik niet zoveel zeggen, maar van mijn kind zou ik het niet waarderen.

Mijn ervaring van het schoolkamp (lang geleden) is dat er inderdaad veel gedronken werd. Mijn ervaring met andere clubs is dat er juist heel goed met alcohol om wordt gegaan. Zowel leden als begeleiding drinkt geen alchohol maar gewoon fris/sap tijdens de activiteiten. Ook bij meerdaagse activiteiten.

Maar misschien dat ik het aantrek. Ik kom eigenlijk nooit bij bijeenkomsten waar ik wordt aangesproken op geen alchohol drinken of waar fris moeilijker te krijgen is. Ook op verjaardagen wordt er aanzienlijk meer fris dan alchol gedronken.

Nur

Nur

12-03-2015 om 11:58

Wel logisch

Ik vind het wel logisch dat ze alcohol ook voor 18plussers verbieden op schoolreizen. Er zitten meestal ook 18minners in zo'n klas en het lijkt me erg moeilijk om in de praktijk vervolgens dat onderscheid te maken. X mag wel een biertje bestellen en Y niet. Dan moeten de docenten dus opletten wie er 18plus is en dus een biertje mag bestellen en er voor zorgen dat X zijn biertje niet deelt met Y of een biertje voor Y koopt. Dat gaat natuurlijk mis. Of je krijgt de situatie dat de 18plussers samen uit gaan en de 18minners niet mee mogen. Ook niet leuk zo'n tweedeling. Veel handiger om het gewoon maar te verbieden.
Daarnaast is verbieden ook makkelijker dan in de gaten houden wat een redelijke hoeveelheid is en of niemand te veel drinkt. Dronken scholieren doen eerder stomme dingen en als docent heb je toch een soort verantwoordelijkheid.

amk

amk

12-03-2015 om 12:11

werk

Ik verbaas me er over dat er bij gelegenheden op het werk alcohol geschonken wordt. Bij onze bedrijfsrecepties op het terrein wordt er geen alcohol geschonken. Bij recepties buiten het terrein betaald door de werkgever (als pensionado krijg je een bedrag en organiseer je het zelf) wordt er geen alcohol geschonken.

Bij bedrijfslunches binnen of buiten het bedrijf mag geen alcohol genuttigd worden. ook niet door de verkoopafdeling in het buitenland. Zelfs onze Franse productie locaties zijn wijn vrij.

Karen

Karen

12-03-2015 om 12:18

Helemaal eens halfatwin

Ik ben het helemaal eens met rook- en drankvrije scholen. Mijn opmerking was bedoeld als mogelijke reden voor de protesten die komen bij zo'n verbod. Behalve de reden dat mensen kennelijk tóch graag willen/moeten roken of drinken kan het ook een kwestie zijn dat mensen vinden dat het niet gereguleerd moet zijn.

Nur

Nur

12-03-2015 om 12:52

AMK

Dat is dan wel een uitzondering. Op alle werk gelegenheden waar ik ben geweest en bij verschillende bedrijven wordt er alcohol geschonken. Enige uitzondering zijn werk lunches bij een bedrijf zelf. Als de werk lunch gehouden werd in een restaurant dan komt er vaak wel wijn op tafel. En zeker na afloop bij recepties en diners is er altijd alcohol. Ik heb bij verschillende bedrijven/organisaties gewerkt en nergens een beleid waarbij er geen alcohol mocht worden gedronken.

amk

amk

12-03-2015 om 12:55

Nur

het is een vrij gebruikelijk regime in de chemische industrie. Vooral de chemie giganten hebben dit soort strenge regels en leggen die ook meer en meer op aan hun leveranciers en de leveranciers van de leveranciers.

Nur

Nur

12-03-2015 om 13:03

AMK

Hele andere sector inderdaad. Ik heb op universiteiten/advocatenkantoren gewerkt en daarnaast nog in een telecommunicatie bedrijf. Werk nu al jaren weer bij een universiteit. En daar is er zelden een sociale gelegenheid zonder drank.

Anna G.

Anna G.

12-03-2015 om 14:00

Hmm

Nou ik werk bij een bekend Brits Nederlands olieconcern, toch ook chemische sector, en daar geldt dat niet hoor. Zelfs niet op grote plants. Zal toch per bedrijf verschillen.

Barvaux

Barvaux

12-03-2015 om 15:07

amk/algemeen

Het was hier heel normaal dat bij de feestjes op de basisschool er bier of wijn werd geserveerd Ik verbaasde me er wel wat over maar ik vind het niet echt een probleem. Kinderen komen ook op andere feestjes waar alcohol wordt geserveerd.

Hortensia

Hortensia

12-03-2015 om 16:06

serveren is geen probleem, maar...

Op zich heb ik geen probleem als er ergens alcohol wordt geserveerd. Soms neem ik het, soms niet.

Maar de vanzelfsprekendheid waarmee je een drug, want dat is het, serveert, vind ik eigenlijk best wel bijzonder. En als alternatief sap of fris met suiker (kan ik niet goed tegen, en wat is er mis met een glas kraanwater? En een heerlijk glas koude melk is ook wel eens lekker).

In mijn eigen omgeving wordt niet echt moeilijk gedaan als ik drank afsla, maar wel vaak verbaasd gereageerd, zeker als de mensen weten dat ik op zijn tijd echt wel een glaasje lust. Nog niet zo lang geleden werd me zelfs serieus gevraagd of ik zwanger was... Ik ben al over de vijftig, hahaha!

Alcohol doet iets met je hoofd en met je lijf. Ook al kun je er goed tegen, je neemt het gewoon niet als je verantwoordelijkheid hebt voor anderen. Je gaat ook in je pauze niet zitten blowen.
En als je met een groep 18- en 18+ te maken hebt vind ik het: "samen uit, samen thuis". Als 18minners niet mogen drinken, dan niemand drinken. Is dat nou echt zo'n ramp om een paar daagjes droog te staan? Als het antwoord ja is, haal er dan geen verhalen bij als "het is een vrij moment" en "het moet niet gereguleerd zijn" maar beken eerlijk dat je niet zonder drank kunt.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-03-2015 om 16:49

Anna G

Dan zijn we collega's... Maar bij mijn weten wordt er ook op )de meeste) productielocaties in het buitenland echt geen alcohol geserveerd. 25 jaar geleden al hadden we hierover hoogoplopende discussies in Frankrijk toen er geen wijn meer in de kantine bij de lunch verkocht werd (nog wel bier toen). Er wordt nog wel alcohol geschonken bij (afscheids)borrels of afdelingsfeestjes buiten het terrein na werktijd, ook als die betaald worden door het bedrijf. Dat is 'eigen tijd' en ook eigen verantwoordelijkheid als je nog moet rijden. In de praktijk wordt er dus weinig alcohol gedronken.

Op school (VO) is het een beetje dubbel... Bij feesten op school was het dit jaar extra makkelijk, gewoon helemaal geen alcohol. Maar bij buitenlandse reizen is dat dus lastiger. Jongste zoon (15, 4VWO) is in oktober op uitwisseling naar Italie geweest, daar werd in zijn gastgezin gewoon wijn geschonken ook aan de kinderen. Hij vond het gelukkig niet heel lekker. In de kerstvakantie zijn beide zoons (oudste is 17) op skireis geweest met school, er mocht NIET gedronken worden. Op oudjaarsavond gaan ze wel altijd naar de disco, en de 18-minners krijgen dan een ander polsbandje. Oudste is met een paar vrienden naar een ander cafe gegaan (veel betere muziek, en geen leraren), en heeft gewoon lekker een paar biertjes genomen. Er zijn in de disco een paar leerlingen tegen de lamp gelopen en die hebben de laatste dag niet mogen skien.

Bij scouting wordt inderdaad ook door de leiding niet gedronken tijdens kampen. Gewoon helemaal niet, ze hebben tenslotte de verantwoordelijkheid. Gewoon geen drank meenemen. Bij muziekkamp waar ik zelf mee ga wordt door de leiding niet of hooguit ééntje) gedronken. Daar is wel drank mee (wijn en bier), voor de overige volwassenen en oudere pubers.

Katniss

Katniss

15-03-2015 om 18:36

Tja

Als alles volgens plan gaat maakt mijn dochter geen schoolreis meer mee als 18+'er, dus in zoverre is het niet op ons van toepassing. Ik ben echter niet zo mordicus tegen voor de 18+'ers, zelf laat ik me ook niet graag iets verbieden, zeker niet in 'vrije tijd'. Ik denk dat ik op een terrasje in Parijs toch lekkerder zit met een wijntje dan met een ijsthee. Dat heeft niets te maken met niet zonder alcohol kunnen. Dat kan ik best, ik heb het tegenwoordig nooit meer in huis.

Barvaux

Barvaux

15-03-2015 om 18:47

Katniss

'Ik denk dat ik op een terrasje in Parijs toch lekkerder zit met een wijntje dan met een ijsthee. Dat heeft niets te maken met niet zonder alcohol kunnen. Dat kan ik best, ik heb het tegenwoordig nooit meer in huis.'

Tja, jij bent niet nét 18 en als je nét 18 bent en al zo denkt over wijntjes en ijsthee op terrasjes in Parijs dan is er toch iets goed mis met je vind ik. Verder denk ik niet dat ze een wijn(tje) op een terras(je) kunnen voorkomen als je echt vrij mag rondlopen. Alcohol meenemen naar de plek van overnachting lijkt mij een groter probleem.

Ot: waarom moet drank altijd samengaan met verkleinwoorden?

Katniss

Katniss

15-03-2015 om 19:08

Barvaux

Dat is wel zo, van die net 18-jarige. Ik reageerde echter vooral op o.a. Hortensia die er al iets mis met je vindt als je graag iets alcoholisch drinkt, net alsof je dan niet zonder zou kunnen.
Colaatje wordt ook vaak verkleind, maar whisky niet, ik denk dat dat aan het soort woord ligt.

Moni

Moni

15-03-2015 om 19:47

Ze zijn laat op die school met aanpassen

Het beleid t.a.v. alcohol voor jongeren is veranderd per 1 januari 2014. Op school van oudste hebben ze het protocol gelijk aangepast.
In december was het eerste alcoholvrije kerstgala voor de bovenbouw (eerder alleen alcoholvrij voor 16+). De tendens was eerst dat veel leerlingen niet zouden komen om die reden. Uiteindelijk waren er bijna evenveel leerlingen als vorige jaren. De jaargroep hierna is al gewend aan zonder alcohol. Er zijn flinke controles om indrinken te voorkomen. Dat was altijd al zo.

Met de buitenlandreis eind 5e klas (medio 2014) was er ook een streng anti-alcoholbeleid met tassencontrole voor vertrek en zo. In de praktijk werd er dagelijks tot 23.00 uur gecontroleerd. Er werd wel gedronken door een aantal leerlingen, vooral na 23.00 uur. Gelukkig begonnen ze altijd vroeg. Dat scheelt in de drinktijd.

Anna G.

Anna G.

15-03-2015 om 21:50

amk/Marjoleine64

Ik reageerde op amks stelling dat het in de chemische sector not done was. Dat is niet mijn ervaring, maar uiteraard heb ik het niet over lunches in het bedrijfsrestaurant, maar over recepties e.d. Daarvan beweerde zij dat die in de chemische sector ook alcoholvrij zijn. Nou die indruk heb ik niet.

Ik werk overigens in Nederland, maar ben op verschillende locaties werkzaam geweest.

Charis

Charis

16-03-2015 om 10:35

"gewoon lekker een paar biertjes genomen"

Dit is nou precies het probleem. Zo wordt momenteel door de meerderheid nog gedacht over alcohol en minderjarige jongeren. Het kost tijd voordat dit beeld verandert, dus ik vind het wel goed van de VO-school van TS dat ze consequent beleid voert.

En idd. alcoholgebruik wordt altijd verharmlost en goedgepraat met verkleinwoordjes: ik hoor mensen zeggen 'ach, ik heb maar vier wijntjes gedronken', niet 'ik heb een hele fles wijn achter de kiezen'.

Barvaux

Barvaux

16-03-2015 om 16:40

verharmlost?

Daar kan ik niets meer van maken... had het niet verharlostje moeten zijn

Katniss

Katniss

16-03-2015 om 16:50

Barvaux

Deze was goed, van harmless (denk ik).

Charis

Charis

16-03-2015 om 17:24

verharmlosen

bagatelliseren in het Duits

Barvaux

Barvaux

16-03-2015 om 17:46

Tjonge

Dat vind ik nog erger dan verkleinwoordjes: Duitse woorden toevoegen.

Charis

"'ach, ik heb maar vier wijntjes gedronken', niet 'ik heb een hele fles wijn achter de kiezen'."

Zuipschuit. Ik haal altijd 7 glazen uit een fles wijn

Groeten,

Temet

Lynn

Lynn

16-03-2015 om 21:51

"gewoon lekker een paar biertjes genomen" (Charis)

Ik viel ook over deze zin.

Ik drink zelf erg weinig (thuis alleen 2x pjr met een feestje en verder misschien 5 a 6 x p jr een glas, en verder alleen een glas als ik uiteten ga en ik doe dat niet dagelijks ). Ik vind een glas wijn echt wel lekker, maar kan me ook prima vermaken zonder.

Ik vind het zo triest dat er kennelijk al jongeren zijn (maar ook volwassenen) die vinden dat een feestje of uitgaan niet leuk kan zijn als er geen alcohol is / ze geen alcohol mogen drinken. Of dat ze mee moeten doen (tegen de regels in) om "stoer" te doen. Echt jammer.

Ik vind het prima als een school een duidelijk beleid heeft: geen alcohol en als je het doet en gepakt wordt, meteen naar huis.

Ze moeten toch wel een paar dagen of een week zonder alcohol kunnen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.