Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ariane

Ariane

20-04-2018 om 09:17

Ak of Eco (4 VWO)?

Zoon gaat volgend jaar in 4 VWO NT/NG doen met Nl, En, Fa. Twijfelt tussen Ak en Eco. Is in beiden ongeveer even goed, snapt economie wel goed. Vindt aardrijkskunde wel leuk.
Is daarnaast een luie donder.

Zijn er mensen met kinderen met een betaprofiel die beide vakken hebben en iets kunnen zeggen over de zwaarte en de hoeveelheid werk. Liefst die het al t/m de 6e gedaan hebben (om alles in de bovenbouw mee te rekenen).

Ik kan me voorstellen dat er veel leerlingen zijn met beide vakken in het E&M profiel en die vinden misschien snel Eco makkelijker en leuker, maar ja, die hebben niet voor niets E&M gekozen.

Mijn gevoel is dat Eco, ALS je het snapt, makkelijker en minder werk is dan AK. Voor Ak moet je meer leren en bij ons op school voor de SE's een megagrote opdracht maken.

Wie heeft ervaring en/of wil meedenken?
Uiteindelijk zal zoon natuurlijk moeten kiezen, maar overwegingen en input kunnen misschien helpen bij zijn keuze.

Triva

Triva

20-04-2018 om 09:34

aantal uur

Er zijn toch overzichten met het aantal uur wat ze per vak bezig zijn?

Ariane

Ariane

20-04-2018 om 10:10

Triva

Goed punt, had ik niet aan gedacht.

Ik vind in de schoolgids alleen het aantal uren in 4, 5 en 6 VWO dat ze les hebben. Zegt niets over de studiebelasting, m.n. i.v.m. (grote) opdrachten.

bicyclette

bicyclette

20-04-2018 om 10:33

Ariane

Zoon (NT/NG) stond ook voor die keuze. Voor mij was het duidelijk: economie natuurlijk (algemene ontwikkeling etc.). En zoon heeft dat advies netjes opgevolgd. En wat heeft hij daar een spijt van gehad! Hij had niets met dat vak en had er de grootste moeite mee. Uiteindelijk (mede door economie) gezakt voor zijn eindexamen.

Hij heeft er toen voor gekozen om het jaar erna naar VAVO te gaan, en daar alleen zijn slechte vakken over te doen. Omdat hij dus maar een paar vakken deed, hebben ze hem daar geadviseerd om ook aardrijkskunde weer op te pakken. In dat ene jaar op VAVO nemen ze namelijk alle stof door die je moet kennen voor het eindexamen, dus het is geen probleem dat je dat een paar jaar niet hebt gehad. En daarmee kon hij zijn kansen spreiden. Het was namelijk maar zeer de vraag of economie deze keer wel zou lukken.
Uiteindelijk voor beide vakken geslaagd (en de 2 andere vakken ook). Maar voor hem was aardrijkskunde véél eenvoudiger dan economie.

Als je zoon niet te hard wil werken en een n profiel heeft zou ik voor ak gaan. De helft van ak sluit heel fijn aan bij een exact profiel. Een en al natuur en scheikundel en bio als je praat over zee- en lichtstromen, klimaten, stralingsbalans vd aarde, erosie, vulkanisme....

Ak is ook heel fijn voor je algemene ontwikkeling trouwens,,,,t sociale stuk leert je veel over de ontwikkeling van onze wereld op sociaal, cultureel en politiek gebied.

En ( maar ik ben niet objectief, sorry) economie is ech dodelijk saai. Zeker op t voortgezet onderwijs.

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-04-2018 om 11:48

Ingridt

Grappig, ik vond economie juist heel leuk, en aardrijkskunde dodelijk saai, maar ik had niet gereageerd omdat dat niet echt een argument is Qua algemene ontwikkeling ben ik voldoende behept met ak, daar mis ik niets aan, en heb ik toch veel profijt gehad van economie.
Volgens mij had mijn dochter ak verplicht in haar CM-profiel, maar het heeft inderdaad ook wel raakvlakken met beta.

Phryne

Volgens mij is ak in geen enkel profiel verplicht....( mijn jongste doet ook cm...ge was verplicht, Ak niet).

( en nee, ik ben absoluut niet objectief....maar dat heb ik er netjes bijgezegd...)

Ingrid

Sas

Sas

20-04-2018 om 13:10

Zoon gevraagd (5 VWO)

Hij zegt:
Hangt ervan af of je goed bent met wiskude. Zo ja, dan is economie makkelijker, anders al.
Ak is beter voor je wereldkennis, eco is beter voor praktische dingen zoals hoe werken rente, banken, pensioen, etc.

Dat laatste zou ik algemene ontwikkeling noemen.

Jennifer

Jennifer

20-04-2018 om 13:49

NT NG

Mijn oudste doet NT/NG op havo en mijn middelste NT/NG op VWO, en zij hebben de vakken natuurkunde, wisB, scheikunde en bio (en nl, eng en spaans/duits). Beiden geen ak en geen ec.
Dus ik snap niet goed waarom hier wordt uitgegaan van of ak of ec, maar niemand de mogelijkheid noemt om geen van beiden te doen...? Mis ik iets?

Ariane

Ariane

20-04-2018 om 14:08

Jennifer

Mijn zoon wil een van beide vakken doen. Hij wil geen ander vak doen. Het is nu alleen nog kiezen welke van de twee.

Anderen bedankt met ervaringen en overwegingen.

Andere reacties blijven welkom.

Mij is in elk geval duidelijk dat HIJ moet kiezen, met dank aan bicyclette . Nee hoor, had ik sowieso al bedacht.

bicyclette

bicyclette

20-04-2018 om 14:16

Jennifer

"Dus ik snap niet goed waarom hier wordt uitgegaan van of ak of ec, maar niemand de mogelijkheid noemt om geen van beiden te doen...? Mis ik iets?"

Je kunt ook wat anders kiezen, bijvoorbeeld wiskunde D, informatica, tekenen, een extra taal of geschiedenis. Afhankelijk van het aanbod van de school natuurlijk.

Ik denk dat jouw middelste op het VWO een vak meer heeft dan je hebt genoemd? Of bedoel je Spaans én Duits? Anders lijkt het mij een vak te weinig.

Jennifer

Jennifer

20-04-2018 om 15:07

bicyclette

Klopt ja, ik was voor middelste wiskunde D nog vergeten

maan.

maan.

20-04-2018 om 18:15

Lastig

Een lastige keus, ik ken jouw kind niet en de betreffende school niet. Dochter had beide vakken in haar profiel en vond eco lastig maar met goede uitleg goed te doen, ak vond ze vooral vaag. Een groot deel van haar mening is vooral gebaseerd op hoe het vak gegeven werd en niet zozeer het vak zelf. Een goede docent kan een vervelend vak leuk maken terwijl een slechte docent een vak kan verzieken.

Dus mijn -foute- advies is; weet jouw kind welke eindexamendocent er opvde betreffende vakken zit? Is misschien waard om mee te nemen bij de overweging...

Emmawee

Emmawee

20-04-2018 om 22:49

Vind ik een goed advies, Maan!

Ook hier (3HAVO) bleef de keuze tussen ak en eco over. Wij hebben de docenten om advies gevraagd en zoons keuze is gemaakt: het wordt ak. Eco zou te moeilijk worden voor zoon, was de verwachting, met name vanwege het hogere abstractieniveau. Voor ak verwacht de docent dat hij het wel moet kunnen (met iets meer inzet).

Als het vwb de vervolgstudie en moeilijkheidsgraad allemaal niet uitmaakt, zijn leuk en haalbaar belangrijke criteria. De docent heeft hier héél veel invloed op.

ervaring

Mijn zoon in gym 6 doet NT met (o.a.) eco. Halverwege de 5e kwamen wij erachter dat hij tot dan tot nog nooit huiswerk voor eco had gemaakt. Hij stond een krappe 6, maar dat was lang niet slecht, aangezien hij op dat moment 8 tekorten had. Inmiddels staat hij (vlak voor het eindexamen) nul tekorten en een iets ruimere 6 voor eco. Volgens hem is eco 'wel leuk, maar beetje saai' en een vak dat je er dus prima 'even bij' doet.

Andere zoon (op andere school) in gym 4 doet NT/NG plus (o.a.) Ak. Ak volgt hij een jaar vooruit, dus nu in de vijfde. Zoon vindt het een erg leuk vak, maar het kost wel serieus veel tijd, want je doet veel bewerkelijke projecten.

Mijn kort door de bocht conclusie: als je geen duidelijke voorkeur hebt, een beetje lui bent maar wel makkelijk leert, dat kost eco minder tijd dan ak. Máár, qua algemene ontwikkeling denk ik dat je aan ak meer hebt dan aan eco.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.