Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Silke

Silke

29-04-2015 om 10:27

Afwezigheid tijdens schooltijd

Ik zie net in de krant een foto van een 16-jarig meisje dat in Nepal gewond is geraakt en nu weer terug is en dan vraag ik me altijd af bij dit soort berichten waarom zij niet op school zat? Ze is 16, leerplichtig, het was geen vakantie en zij zat in Nepal.


Meivakantie

Kan de meivakantie zijn. Hier wel 2 weken.

Ulla

Ulla

29-04-2015 om 11:30

Waar maak je je druk om?

Zie titel

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 11:30

Anne

Heel knap als je na een lange schooldag op vrijdag al in Nepal zit op zaterdag om 8 uur Nederlandse tijd.

Verder heb ik er geen mening over, misschien werken haar ouders daar?

Madelief

Madelief

29-04-2015 om 11:34

Examen??

Misschien moet ze examen doen dit jaar en dan heb je wat langer 'vrij' dan bij een normale meivakantie.

Minthe

Minthe

29-04-2015 om 12:52

Toestemming

Ik heb de foto niet gezien, maar het kán natuurlijk dat ze geen 16 is. Journalisten schrijven over het algemeen maar wat, en vooral leeftijden gaan nogal eens mis (ja, ervaring hier). En misschien is ze wél 16 en heeft ze gewoon toestemming om van school weg te blijven. Of niet.

Zelf reis ik best veel met één van mijn leerplichtige kinderen, en vrijwel allemaal buiten de schoolvakantie. Ik denk dat kind op die manier 3-4 weken per jaar mist. Met toestemming.

Fiorucci

Fiorucci

29-04-2015 om 13:05

Zucht

In veel delen van dit land is het al meivakantie, misschien had ze wat extra vrije dagen ivm examens, etc etc. Misschien heeft ze vorig jaar al examen gedaan en houdt ze een tussenjaar, misschien heeft ze toestemming.

four

four

29-04-2015 om 13:11

inderdaad

Als ze bijvoorbeeld versneld is, en vorig jaar al eindexamen havo of vwo gedaan heeft dan is ze helemaal niet meer leer- of kwalificatieplichtig.

Hortensia

Hortensia

29-04-2015 om 13:39

Expat?

Zie titel.

Silke

Silke

29-04-2015 om 13:48

Waar ik me druk om maak?

Nergens om. Ik vroeg het me gewoon af. Als ze examen doet is het vreemd dat ze in Nepal zit, als ze echt 16 is, kan ze VMBO-examen hebben gedaan vorig jaar, maar heeft ze geen startkwaliificatie en moet ze nog naar school, als ze vakantie heeft is ze wel heel snel vanuit Nederlnad in Nepal aangekomen.
Er stond bij dat ze uit Kerkrade kwam dus ze is waarschijnlijk geen expat. Nou ja, was ook verder niet belangrijk, maar het viel me gewoon op. Ik lees hier altijd dat niemand zomaar vrij krijgt.

bieb63

bieb63

29-04-2015 om 14:38

Silke

Als je een 'vroege' leerling bent én misschien wel 16, maar.. bijna 17, dan zou het heel goed kunnen zijn dat zij vorig jaar eindexamen HAVO heeft gedaan, dus SK en met 16 niet meer leerplichtig.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 14:46

bieb

Kan niet, als je een vroeg leerling bent EN 16 zit je nu in havo5.

Yeti

Yeti

29-04-2015 om 15:42

goh

ik ging er automatisch vanuit dat ze vakantie had.

Hanne.

Hanne.

29-04-2015 om 15:43

vroege leerling + klas overslaan

Vroege leerling+ een klas overslaan dan? Dan kan je op je 15e eindexamen havo doen

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 16:02

bieb

Ja dat kan maar dat zei Hanne dus niet. Ik denk dat ze een andere leeftijd had, die gegevens kloppen inderdaad heel vaak niet of ze is er daar gewoon ivm werk ouders.

In de meivakantie voor je mavo-examen naar Nepal gaan.... nee daar geloof ik niet in.

16 inavo kan

Dan wordt ze in de zomer 17.

Maar idd beetje onwaarschijnlijk dat ze inderdaad 16 is

Een beetje ziek

Vraag je je dat echt altijd af in dit soort gevallen?
Tjeee.

Silke

Silke

29-04-2015 om 17:52

Ziek?

Miriam, ziek?
Ziek vind ik hier de eindeloze draadjes waarin gescheiden vrouwen zeuren over hoe erg hun ex wel niet is en adviezen vragen hoe ze hem een poot uit kunnen draaien. Dezelfde ex met wie ze seks hebben gehad en kinderen hebben gekregen. Ziek vind ik de eindeloze pogingen van Onno om zieltjes te winnen voor zijn oplichterij. Ziek vind ik de poging van Anne om elk draadje dat over kinderen gaat te linken aan de misstanden bij jeugdzorg.
Maar als ik me gewoon iets afvraag word ik ervan beticht ziek te zijn?
Heb jij nooit eens nutteloze gedachtekronkels?

neteret mut

neteret mut

29-04-2015 om 17:57

ook gedachtekronkel

maar over iets anders. Op TV bij een programma over handcameraatjes (radar?) zat een stukje film met een vrouw met 2 kinderen in een auto. Gefilmd tijdens het rijden en de kinderen duidelijk niet in de gordels. Het was toch geen oude auto zonder gordels? Of was het op een privéterrein.
Ook een zomaar gedachte die toch even hangen bleef en waar een ander niets mee kan.

Evenano

Evenano

29-04-2015 om 17:59

Nou en?

Hier op de basisschool soms een paar weken twee kinderen die tijdens het verlof van hun moeder op onze school onderwijs volgen. Als ze "daar" zijn gaan ze daar naar een internationale school.
Dat zo'n 16 jarige Nederlandse daar in schoolweken gewond raakt kan gebeuren. Vakantie, ouders die daar werken ik lig er niet wakker van en vraag me ook niet af hoe het kan. Snap dan wel weer dat ze hier naar toe komt om te herstellen.

Barvaux

Barvaux

29-04-2015 om 20:43

marsy

Het ging er om of ze een startkwalificatie kon hebben en dat kan alleen als ze twee jaar heeft overgeslagen of een vroege leerling is én een jaar heeft overgeslagen.

16 jaar in de vijfde klas middelbare school is heel normaal

Een leerling jarig in juni tot en met december is, als het niet is blijven zitten (dus ook niet drie jaar kleuterklas), 16 jaar in de meimaand van het vijfde jaar middelbare school. Dus 16 na het Havo examen.
Daar hoef je helemaal niet een jaar voor overgeslagen te hebben.

Barvaux

Barvaux

30-04-2015 om 09:24

zucht fay

Jaha maar het ging er om dat iemand zei dat het best kon dat ze haar startkwalificatie al HEEFT en dat kan dus niet als je een vroege leerling bent, dan moet je ook een jaar hebben overgeslagen.

Verder blijf ik het absurd vinden dat mensen denken dat het een mogelijkheid is om even twee wk naar Nepal te gaan vlak voor je eindexamen maar goed ik vind de hele discussie al onzinnig. Kans is groot dat de leeftijd niet klopt of dat ze daar gewoon met haar ouders is vanwege werk ouders.

mijk

mijk

30-04-2015 om 09:28

Mijn nichten wonen in

Een ver buitenland en gaan op vakantie wanneer hun buitenlandse chool vakantie heeft maar gewoon nederlands paspoort en geen spijbelaars... Kan ook.

Mijk

Juno

Juno

30-04-2015 om 10:23

Hmm

Je kan het je toch gewoon afvragen? Niets vreemds of 'zieks' aan. Zelfde als in het draadje over longkanker en roken. Je hóórt het niet te denken maar ik kan me voorstellen dat het echt wel een nanoseconde door je heen flitst. Na een posting als die van Mijk denk ik 'goh ja, dat kan natuurlijk ook.' Daar was ik zelf nooit opgekomen omdat dit in mijn directe omgeving niet gebeurt.

Ulla

Ulla

30-04-2015 om 10:47

Draadje

Maar daar dan een draadje over openen? Wat doet het ertoe? Ik noem het niet ziek overigens.

mijk

mijk

30-04-2015 om 13:53

Als we alleen draadjes zouden openen over dingen die er toe doe

Zou het een stuk rustiger zijn op OOL.

Ulla

Ulla

30-04-2015 om 14:05

Dan nog

...

bieb63

bieb63

30-04-2015 om 14:26

zucht Barvaux

Neehee, het kan wel! met een startkwalificatie (HAVO) en nu 16 zijn, zonder klas overslaan, maar kort kleuteren.
Als je in mei jarig bent en je gaat na een vol jaar kleuterklas (plus een paar maanden) naar groep 3, dan wordt je in groep 3 in mei pas 6. En dus rond je eindexamen op de HAVO (mei) word je 16. Als je dat vorig jaar hebt gedaan, ben je nu dus nog steeds 16 en word je binnenkort 17..

zozo

zozo

30-04-2015 om 14:48

bieb

Als je van mei bent en al na iets meer dan een jaar naar groep drie bent gegaan,heb je dus een klas overgeslagen..

Barvaux

Barvaux

30-04-2015 om 15:56

bieb

Zie zozo... het punt was dat iemand zei dat het kon zonder een klas te hebben overgeslagen en dat is dus niet zo.

Tjonge dat mensen dit zolang kunnen volhouden zeg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.