Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

31-10-2013 om 13:17

Afstromen van HAVO naar VMBO tijdens het schooljaar

Heeft iemand ervaring met afstromen na de kerstvakantie van 3HAVO naar 3VMBO-tl?
Is dat uberhaupt bespreekbaar en/of aan te raden, of wordt dit gewoon een heel lang jaar?

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 13:45

tja

Als dat betekent dat je kind na de zomer kan doorstromen naar vmboT zou ik het doen. Afstromen na havo 3 naar mavo4 kan vaak niet omdat er dan al delen zijn afgerond voor het eindexamen.

Dalarna

Dalarna

31-10-2013 om 13:45

foutje

vmbot vierde klas bedoelde ik dus...

Arawen

Arawen

31-10-2013 om 13:51

Zou het doen

Van 3 Havo over gaan naar 4 VMBO-T kan (meestal) niet. Inderdaad zoals Dalarna al zei; in 3 VMBO-T beginnen ze al met het verzamelen van examenpunten. Dus als je nu al weet dat je kind 3 Havo niet gaat halen, en de school de kans biedt om met de kerstvakantie al af te stromen naar 3 VMBO-TL, dan zou ik die kans pakken. Anders mist het kind een jaar (wat mijn zoon dus is gebeurd).

Ik weet wel dat er scholen zijn die de kans geven van 3 Havo naar 4 VMBO-TL te gaan, met extra vakken en bijklussen in de zomervakantie. Zou je voor alle zekerheid nog even op jouw kind's school moeten navragen.

Heidi*

Heidi*

31-10-2013 om 13:54

Ik bedoel van 3HAVO naar 3TL

dus niet naar de 4e, want dat lijkt mij ook niet handig.
Hij wil het zelf aleen niet en dat wil ik ook respecteren, maar ik vind het ook zo moeilijk om hem zo te zien worstelen. (wat hij overigens al 2 jaar doet)

Yura

Yura

31-10-2013 om 14:07

Hoe eerder hoe beter

lijkt mij. Inderdaad worden er in de voorexamenklas al dingen gedaan voor het eindexamen, dus als je van 3 havo naar 4 vmbo gaat moet je best veel inhalen. Als hij het zelf niet wil is ook lastig, kun je hem niet op een andere manier helpen met bijles etc? Bedenk ook dat hij straks in 4 havo verder gaat met de vakken waar hij goed in is, dat scheelt al een stuk, misschien dan toch dit jaar nog even doorworstelen.

inderdaad

Als hij gemotiveerd is om de Havo te halen, zou ik hem daarin steunen. Door hem zelf te helpen als dat kan of bijles/huiswerkbegeleiding aan te bieden. Van 3 Havo naar 3 VMBO-T is toch een soort dubbel blijven zitten, is dat echt nodig?

bibi63

bibi63

31-10-2013 om 21:18

bedenk ook

dat na het VMBO-T diploma het tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend is en niet meer zo wordt gestimuleerd om daarna HAVO te gaan doen. 'Men' ziet liever daarna MBO(4) en daarna evt. HBO. Dat heeft ook o.a. te maken met de sectoren en profielen. De sectoren van het VMBO-T sluiten vaak niet aan op de profielen van de HAVO. Dus denk daar goed over na en ook over een evt. extra vak, zodat doorstromen makkelijker is, voor zover aan de orde.
Gr. Bibi

Dalarna

Dalarna

01-11-2013 om 08:47

Heidi

Ja, we begrepen jou wel. Het gaat er alleen om dat je, als hij hier blijft, zeker moet weten dat hij na de zomer WEL naar vmbo4 kan als hij toch Havo 4 niet gaat halen. Als dat niet kan zou ik heel snel wegwezen nu naar vmbo derde klas! Een jaar missen kan echt leiden tot grote problemen, dan moet hij dus na de zomer alsnog naar vmboT derde klas want een MBO zit er niet in als hij geen overgang heeft naar havo 4.

Heidi*

Heidi*

01-11-2013 om 15:40

12 vakken, 9 onvoldoendes

Dus met bijlessen verwacht ik echt niet dat het gaat lukken. Hij heeft de vorige 2 jaren steeds op het nippertje gered, maar dan was de start niet zo verschrikkelijk slecht als nu.
Het is 3, 4 en 5 wat de klok slaat.

We hebben het er nog over gehad gisteren en hij wil het echt proberen.
Ik denk dat het een heel lang jaar voor hem wordt, maar we respecteren zijn keuze.
Als hij met 4-en 5-en straks afstroomt, gaat hij neem ik aan toch naar 3TL en niet naar 4TL?

Dalarna

Dalarna

02-11-2013 om 20:52

Heidi

Dat moet je echt even vragen op school maar ik vermoed van wel anders zouden ze dit nu niet aanbieden. Mijn zoon zou de kans krijgen tot aan sinterklaas denk ik. Dus heel november om het te laten zien, dat moet genoeg zijn want als hij niet heel november voldoendes gaat halen haalt hij het sowieso niet.

Arawen

Arawen

04-11-2013 om 19:39

Yup

Dat was met mijn zoon destijds ook. Zijn eindrapport van 3 Havo/VWO leek een lotto uitslag met 3-en en 4-en. Hij is toen over gezet naar 3 TL. Dat is inderdaad een soort van 'dubbel blijven zitten' ja. Gelukkig is de overstap hem verder wel goed bevallen. Hij heeft heel gemakkelijk de VMBO-TL afgemaakt en wat hij wilde worden kon ook met VMBO, dus verder geen drama.
Maar als we het over hadden kunnen doen en we de kans hadden gehad, had ik hem zeker halverwege 3 Havo al naar 3 VMBO-TL laten gaan. Dat had een jaar gescheeld.

crientje

crientje

08-11-2013 om 17:07

hier ook

Hier een dochter in 3 havo en 9 onvoldoendes.
Maar het verschil met jouw zoon is dat het in de eerste en grotendeels in de tweede wel goed ging.
Hier kan je na 3 havo wel naar 4 mavo.In de laatste 3 maanden van het schooljaar worden de kinderen die naar 4 mavo willen of moeten bijgewerkt.Maar wij weten ook niet wat we hier mee aanmoeten,dochter ging altijd prima en nu opeens erg slecht.Ze leert hard,lijkt de stof prima te beheersen,we overhoren alles en toch weer die onvoldoendes.
We denken nu aan faalangst en ook beelddenken lijkt erg op de manier van dochter.Geen idee wat we er mee aanmoeten.Hoe gaat het nu met je zoon?

Dalarna

Dalarna

08-11-2013 om 20:53

crientje

Eigenlijk is dat precies hetzelfde al beginnen ze bij jou 3 maanden later maar toch zal al wel met de kerst bekend zijn met welke kinderen ze dat gaan doen en wat is er dan op tegen ze meteen naar de mavo over te zetten ipv op de havo te laten en er de laatste 3 maanden extra werk bij te geven.

Het is een zeldzaamheid dat een school eind juni kan besluiten een kind na havo 3 over te zetten na de zomer naar vmbot4.

Wel blijven zitten in Havo 4?

Hoe zit het dan eigenlijk als je opeens slechte cijfers gaat halen in Havo 4? Scholen houden kennelijk niet van zittenblijvers, dus je moet afvloeien, maar je kan niet naar Vmbo4 want dan mis je examenonderdelen. Moet je dan van Havo 4 naar Vmbo3 terug?

crientje

crientje

09-11-2013 om 10:31

Dalarna

Ik vind het niet hetzefde.Ze beginnen hier na de mei vakantie om deze leerlingen klaar te stomen voor 4 mavo.
En tuurlijk zie je met kerst al welke leerlingen er slecht voor staan,maar dan zou de school van dochter een probleem hebben; dochter hoorde gisteren van haar mentor tijdens het mentoruur dat van de 8, 3 havo klassen 89% op een niet overgaan rapport staat.
Ik vind deze cijfers toch erg schokkend.
Het schooljaar is eigenlijk pas twee en een halve maand bezig,dus met twee goede cijfers zijn de onvoldoendes al weggewerkt.
Om nu al een kind naar 3 mavo te doen zou ik dus niet doen er kan nog zoveel gebeuren.

wizzer

wizzer

09-11-2013 om 11:00

nee dat hoeft niet

Van havo 4 terug naar VMBO zou geen enkele meerwaarde hebben. De overgang naar 4 havo geeft namelijk dezelfde toegang tot het MBO als een VMBO diploma. Als een kind in 4 havo niet mag doubleren kan hij dus afstromen naar het MBO (i.p.v. het VMBO).

Heidi*

Heidi*

14-11-2013 om 17:07

Eind november een gesprek

Het gaat helemaal niet goed met onze zoon. Hij heeft 6 vieren, 4 vijven en 3 zessen.
Zijn inzet thuis is goed dit schooljaar en ik herken het verhaal van Crientje. De oefentoetsen zijn voldoende maar de echte toets is praktisch altijd onvoldoende.
Tijdens het nakijken van de toets ziet hij wel wat er mis gaat, maar kan de vertaalslag naar de volgende toets niet maken.
Doubleren doen ze op onze school niet, afstromen is het devies.
Mijn angst is dat hij TL ook niet zal halen, omdat hij niet goed kan aangeven wat er mis gaat.

Is het verschil tussen HAVO en TL zo groot dat hij het met dezelfde inspanning wel zal kunnen bijbenen, of is er sprake van verkeerd leren?

Wij gaan het gesprek in met de instelling om eerst maar eens aan te horen wat school zegt. Maar er zullen ook vragen aan ons gesteld worden. Hebben jullie tips voor ons?

crientje

crientje

15-11-2013 om 11:18

heidi

Wat moeilijk he om te zien hoe onze kinderen worstelen!
Dus op de school van je zoon mag je niet doubleren en ook kan je na 3 havo niet naar 4 tl?
Dan lijkt het me helemaal moeilijk.Net als jij vraag ik me ook af of er op de mavo wel goede cijfers gehaald worden.Dochter leert hard,snapt het prima maar kan inderdaad de vertaalslag niet maken.
Naar mijn idee zal dit op de mavo niet anders zijn en misschien alleen vanwege het niveau betere cijfers geven.
Wij krijgen hier trouwens nooit de toetsen te zien,die krijgt dochter niet mee naar huis en vaak worden de toetsen in de les ook niet besproken.Volgens de regelementen zou dit wel moeten,maar ja tijdgebrek zegt de leerkracht.
Heeft jouw zoon inmiddels misschien ook faalangst?
Ik heb voor dochter een site gevonden die ze erg interessant vond, www.lereniseenmakkie.nl
Daar haalde ze een hoop tips vandaan en ook hoe ze een goede mindmap kon maken.
Misschien iets voor je zoon?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.