Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Simone

Simone

12-05-2019 om 21:07

Afstromen van 3vwo naar 4havo: wie bepaalt?

Mijn dochter is, na 2 jaar brugklas havo/vwo naar 3vwo gegaan. Haar cijfers zijn sindsdien niet om over naar huis te schrijven en ze kreeg voor maar liefst 4 vakken een negatief advies qua profielkeuze. Ze geeft zelf aan dat ze het moeilijk vindt, té veel tijd kwijt is aan huiswerk/leren, dat ze het vaak niet begrijpt en dat ze volgend jaar graag naar de havo wil. Wij als ouders staan hier helemaal achter. Voor de te volgen vervolgopleiding van haar keuze (ze hinkt nog op 2 gedachten) heeft ze voor beide geen vwo nodig.
Wij hebben het aangegeven/aangekaart bij haar mentor maar die veegt het van tafel: "is helemaal niet aan de orde; jij gaat gewoon je vwo-diploma halen"..
(dat ze dit dan moet gaan halen met een vak waarvoor ze een negatief advies heeft gekregen vergeet hij voor het gemak maar even..)

Sinds dat gesprek zijn haar cijfers alleen maar verder gekelderd en nu rijst bij mij toch de vraag: wie bepaalt nu eigenlijk of dochter mag afstromen: school of dochter (en wij)?
Ik snap ook wel dat afstromen voor school 'gezichtsverlies' betekent maar het belang van het kind moet toch voorgaan?
Ben benieuwd of er meer ouders met dit bijltje gehakt hebben.

Gr.

Ingrid

Ingrid

12-05-2019 om 21:15

Op de school waar ik lesgeef.....

Zijn heldere overgsngsnormen. Die de ouders en leerlingen ook kunnen inzien. Als je volgens de overgangsnormen blijft zitten mag je er ook zelf voor kiezen om over te gaan naar 1 niveau lager. ( dus doubleren in v3 geeft je ook het recht om naar havo 4 te mogen) Meestal geeft de rapportvergadering een advies richting ouders / leerling wat wij het verstandigst achten, maar de keus ligt bij de leerling.

Als je er echt heel slecht voorstaat ( slechter dan cijfers waar je mee mag doubleren zeg maar, wederom volgens de helder gedocumenteerde overgangsnormen) dat je een afstroomadvies krijgt, dan zit er niks anders op, dan stroom je af. In overleg wordt dan een enkele keer zelfs besloten dat je van bv atheneum 3 het jaar daarop naar havo 3 gaat. Maar dat komt maar heel zelden voor.

Maar dit werkt niet op elke school hetzelfde, dus zoek die overgangsnormen erbij, en vraag op school om uitleg of aanvullende info als het niet helder is.

Ingrid

Oh. Ik lees helemaal verkeerd zie ik. Sorry.

Vrijwillig afstromen mag bij ons altijd. Behalve als leerlingen dat midden in het jaar vragen, dan is er niet altijd plek in de klas naar keuze, en dan gaat t gewoon niet door. Er zijn ieder jaar leerlingen in v3 die kantjeboord overgaan en dan na een paar maanden v4 heeeeel graag naar de havo willen. T is echt een stuk pittiger in de bovenbouw. Heel jammer als dat dan niet kan.
Dus overleg met je school hoe dat bij jullie werkt. Kan me niet voorstellen dat ze het tegen kunnen houden. Zou toch te gek zijn als je dochter expres een paar slechte cijfers zou moeten halen....

Zou je dochter trouwens met een ander profiel wel gemakkelijker vwo kunnen doen? Kiest ze expliciet voor vakken die niet haar beste zijn? Zit daar een reden achter? Dat lijkt me wel even iets om over na te denken....ik heb een paar leerlingen in mijn mentorklas die van v3 naar havo 4 zijn overgestapt. Ze zijn nu examen aan het doen, en ze vinden het nog niet eens zo gemakkelijk hoor....viel ze nog best tegen hoe hard ze er nog steeds voor moeten werken....wat op t vwo te pittig was ging op de havo ook niet zomaar vanzelf...

Ingrid

Triva

Triva

12-05-2019 om 21:38

idd

Ik vind dat jullie dat bepalen en niet de school, als zij nu een profiel moet gaan kiezen waar ze niets mee kan heeft ze een diploma waar ze niks aan heeft. Gewoon voet bij stuk houden en op de havo een goed passend profiel kiezen en als ze toch iets wil doen met vwo dan verliest ze maar 1 jaar. Als ze volgend jaar blijft zitten verliest ze ook dat jaar.

Simone

Simone

12-05-2019 om 21:49

Ingrid

Ze heeft een z(wak) voor tekenen, een z(wak) voor geschiedenis, een z(wak) voor scheikunde en een o(nvoldoende) voor natuurkunde..

Dat zo bezien zou ze geen enkel profiel kunnen kiezen. Niet echt bemoedigend voor een kind!

Voor haar gewenste vervolgopleiding (HBO-verpleegkunde óf Hotelschool) heeft ze resp. niet een bepaald profiel en het EM-profiel nodig.
Dat laatste heeft ze dus gekozen met het met zwak beoordeelde vak geschiedenis dus...

Simone

Simone

12-05-2019 om 21:52

Triva

Ze heeft nu het EM-profiel gekozen en dat is wel het door haar gewenste profiel maar mét het met zwak beoordeelde vak geschiedenis..

Angela67

Angela67

12-05-2019 om 21:59

profieladviezen

Dat zijn hier *adviezen*, en daarbij vind ik het weinig zeggen. Behalve als je voor bijvoorbeeld álle talen of voor álle bèta vakken een C hebt (dat betekent hier: we raden het écht af).
Dus ik vind het best heftig dat je dochter het idee heeft dat men daar adviezen over 'haar toekomst' aan het geven is. Zo moet je het echt niet zien hoor, dat maakt het allemaal zo zwaar.
Wat vind ze leuk om te doen? Heeft ze EM gekozen omdat ze het leuk vindt? Dan zou ik het gewoon doen ook al zit er GS in. GS is ook niet iets wat je niet kunt 'leren': het is veel werk als je het niet leuk vindt, maar het vereist niet een inzicht zoals bijvoorbeeld een bèta vak.
gr Angela

Second opinion

Is er een zorgcoördinator of een teamleider waarmee ze hierover kan praten?

Nu is het wel zo dat ze in het tweede jaar mooie cijfers haalde, anders ging ze niet naar 3-vwo. Maar als ze nu mindere cijfers haalt, betekent dat m.i. niet dat ze vwo niet aan kan. Volgend jaar vallen een paar vakken af,
Doet ze examen intekenen? Zo nee, negeer de zwak voor tekenen
Natuurkunde en scheikunde zwak/onvoldoende; volgend jaar ook geen last meer van.
Geschiedenis; soms ligt dit ook aan de docent.
Dus ja, ik begrijp de mentor ergens wel.

Maar als ze na gesprek voor een second opinieonderzoek echt niet op het vwo wilt blijven, kan ze zich aanmelden op een havo. De zorgcoördinator/ teamleider zal haar, vanwege de overdracht, hierbij helpen. Dat kan een mentor niet tegen houden.

Hier een beetje hetzelfde

Mijn zoon zit nu in 3 atheneum en staat op zittenblijven. Voornamelijk omdat hij nog steeds niet weet hoe hij moet leren. Ik wil hem naar havo4 hebben, met Frans als extra vak zodat hij later evt. nog naar vwo kan. Mentor zegt nee, hij blijft zitten want zijn basis is niet voldoende en havo gaat hij ook niet halen. Terwijl hij ruim voldoende punten heeft als je zijn cijfers omrekent naar havo-cijfers.

Ik ben nu dus ook 'in gevecht' met school. Teamleider is gemaild maar heeft nog niet gereageerd. Hebben jullie een teamleider die gemaild kan worden? Als de mentor jullie wens van tafel veegt moet je het hogerop zoeken.

Hoe reken je cijfers om naar Havo cijfers ?

Jester4, hoe reken je cijfers om naar Havo cijfers ?

Hier overigens ook een zoon in 3 Atheneum. Echt goede cijfers voor de betavakken, de rest is hangen en wurgen. Proberen nu vrijstelling te krijgen voor de tweede vreemde taal. Met zijn cijfers nu (3 5’en), zou hij een bespreekgeval zijn. Als het zo blijft verwacht ik wel, dat hij over gaat (1 5 is voor een vak, die hij toch laat vallen en 1 voor kunst). Mochten we de ontheffing niet krijgen, zou havo ook een optie zijn. Ik verwacht dat dat gewoon mag op onze school ?

Simone

Voor HBO V wordt niet een specifiek profiel gevraagd. Echter is biologie wel superhandig om gehad te hebben. Kan ze dat als keuzevak kiezen bij haar EM profiel ?

Zorgleerling

De afgelopen jaren zijn meerdere scholen onder toezicht gezet omdat niet-zorgleerlingen moesten afstromen.
Als een school een leerling van 3vwo wil plaatsen op de havo, moet er een flink dossier zijn waaruit blijkt dat alles is gedaan om de leerling op het huidige niveau te kunnen laten blijven.
In het verleden was er geen prikkel voor scholen om zich hiervoor in te spannen omdat van 3vwo naar 4havo gaan niet telt als doubleren.

Of vrijwillig afstromen kan durf ik niet te zeggen. Scholen zijn terughoudend omdat dit als verdacht kan worden aangemerkt.

Zonnebloemolie,

Hier geldt H= (0,8 x A) + 2. Dus een 6 op vwo is een 6,8 op havo.

Overigens heeft de teamleider mij vandaag gebeld en zolang zoon aan de puntennorm voldoet kunnen ze hem niet beletten naar havo4 te gaan.

Simone

Simone

13-05-2019 om 22:50

Reactie

Flanagan: het gaat nu idd om geschiedenis wat een heet hangijzer is/wordt. Ik zou zeggen dat geschiedenis 'slechts' leerwerk is maar dochter geeft aan dat ze moeite heeft met de bronnen. Ze heeft me geprobeerd uit te leggen wat dat inhoudt (ik heb examen gedaan in 1985 en niet in geschiedenis!) en als ik het goed begrijp is het begrijpen/toepassen daarvan nou typisch dat vwo- niveau. Corrigeer me als ik het fout heb..
Een teamleider heet hier afdelingsleider denk ik en die zou ik ook nog kunnen aanspreken. Ik vind het echter ook wat bezwaarlijk de mentor te overrulen zonder het eerst nogmaals met hem besproken te hebben.

Zonnebloempje: dat extra vak Biologie kiezen zou zeker een optie zijn alleen hebben ze op deze school de eis dat ze dan voor alle vakken gemiddeld een 7 moet staan en dat haalt ze niet.

Niet als extra vak, maar als keuzevak

Simone, ik bedoelde niet als extra vak, maar als 7de keuzevak ? Maar ik weet ook dat niet alle keuzemogelijkheden op iedere school mogelijk zijn.
Mocht ze uiteindelijk toch HBO V gaan doen er zijn ‘cursussen/boeken’ verkrijgbaar met alleen het biologiegedeelte wat voor HBO V handig is. Kan dan ook nog.

Ik zou inderdaad nog een gesprek met mentor aanvragen. Misschien was zijn opmerking motiverend bedoeld en niet als ‘het mag niet’ ?

Mia9

Mia9

14-05-2019 om 13:30

Simone: geschiedenis

Los van wat je kind gaat doen, wellicht vinden jullie in dit draadje tips?

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/geschiedenis-2-vwo

Simone, nog nieuws

Simone, nog nieuws ? Of nog een gesprek ingepland ?

Ik heb vanochtend goed nieuws gekregen. Mijn zoon heeft vrijstelling voor zijn tweede vreemde taal gekregen. Naar Havo willen gaan is hier dus van de baan. Hij moet nog wel even zorgen, dat hij ook daadwerkelijk over gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.