Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MoederVan3

MoederVan3

19-06-2014 om 14:22

Afstromen op MBO

Zoon is dit jaar aan MBO-3 opleiding begonnen. Hij heeft een MBO-2 diploma in andere richting. Eén van de onderdelen is rekenen (de beruchte rekentoets). Eis was dat de leerlingen na een jaar F2 moeten halen, in ieder geval bijna. Zoon is dat tot op heden niet gelukt, zo ook een aantal anderen uit zijn klas. Nu zegt school dat deze leerlingen volgend jaar naar niveau 2 moeten afstromen en dat kost hun dan waarschijnlijk ook nog extra tijd omdat ze in het eerste jaar niet voldoende stage hebben gelopen. Er zijn ook kaderleerlingen bij en zelfs een leerling met VMBO-K diploma die na VMBO-B een jaar extra heeft gedaan om het kader-diploma te halen, zodat hij op niveau 3 kon instromen. De resultaten van mijn zoon zijn verder goed. Vooral 7-ens en 8-en. Een enkele zes en nooit hoeven herkansen. Voor de anderen geldt dat ook, volgens zoon.
Kan dit zomaar?

Rijksoverheid,

zonder dyscalulieverklaring kan een leerling dat vastloopt in rekentoets, extra tijd en hulpmiddelen krijgen MAAR er komt wel een aantekening op de cijferlijst en beperkte doorstroommogelijkheden. Misschien dan maar inzetten op bijles?
Kan je de toets eigenlijk herkansen?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/kunnen-leerlingen-met-dyscalculie-vrijstelling-krijgen-van-de-rekentoets-het-rekenexamen.html

http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/dyscalculie-op-school/aangepaste-eindexamens/

MoederVan3

MoederVan3

19-06-2014 om 15:09

Is niet de officiële rekentoets

Het gaat nog niet om de officiële rekentoets. Het gaat om school-toetsen. Als je die te slecht maakt en school denkt dat je 2F niet kan halen, dan laten ze je alvast afstromen. Extra vreemd is dat zoon in het laatste pilot jaar van de rekentoets op MBO-3 zit, dus de toets telt niet mee. Maar school wil blijkbaar geen gezeur over het slechte niveau van het rekenen. Op niveau-2, waar de eis ook 2F is, is dat blijkbaar minder een probleem.
Zoon heeft overigens geen dyscalculie verklaring.
Bijles heb ik hem al een paar keer aangeboden, maar dat wilde hij niet. Cijferlijsten gaan naar zoon, niet naar ons. Zoon is volwassen. En we hadden de indruk dat het goed ging. Ik heb de cijferlijst nu wel gezien en die indruk was niet onterecht, alleen dat rekenen is zwaar onder de maat.

gisteren

Hierover is gisteren uitgebreid gesproken in de kamer. De conclusie was dat de MBO scholen kinderen niet mogen afrekenen op deze toetsen. De toets is namelijk niet valide en de vragen zijn erg slecht. Tot deze conclusie kwam een commissie van wijze rekendeskundigen onlangs.
Gisteren in de kamer is door de minister toegezegd dat MBO scholen geen leerlingen mogen selecteren op basis van deze niet valide en rammelende rekentoets. De staatssecretaris heeft toegezegd hier op toe te zien.

MoederVan3

MoederVan3

19-06-2014 om 15:17

Mach - interessante reactie

Mach,

Bedankt. Ik zal dat opzoeken. Maar maakt zoon kans als wij protesteren? Ik heb altijd begrepen dat MBO zelf van alles mogen bepalen omtrent toelating en doorstroming van studenten. Wij hebben dus wel bewijs dat zoon het verder goed doet.
Ik ga in ieder geval uitzoeken wat er in de kamer over is besproken en dan een gesprek aanvragen op school samen met zoon.

raar

Hij is dus al een jaar bezig. Dus het gaat niet om toelating, maar binnen de school verder op niv 3 of afstromen naar niv 2
Voor niveau 2 en 3 geldt straks de rekeneis 2F, dus dat is geen verschil. Enige dat ik nu kan bedenken is dat hij op niv 2 een jaar eerder examen doet en dat dan de rekeneis nog niet in de slaag-zakbeslissing zit, maar een jaar later wel.

Hoewel als je zoekt op cohortenschena taal en rekenen dan gaat rekenen pas in schooljaar 2015-2016 meetellen.

Scholen reageren op dit moment vrij hysterisch op rekenniveaus.
Het is in mijn ogen te weinig voor afstromen, maar daarvoor ken ik de rest van zijn dossier en de regels van de school te slecht.

In gesprek gaan en bezwaar maken als het onredelijk blijkt.

aanvulling

Afstromen geeft ook problemen met de studiefinanciering !

Kan hij wel afstromen?

Je schrijft dat je zoon al een mbo-2 diploma heeft. Het lijkt me sterk dat je nogmaals mbo-2 examen kan doen.

skik

MoederVan3

MoederVan3

20-06-2014 om 09:20

riannej en skik

Rianne, goed punt van die studiefinanciering. Kunnen we ook inbrengen. En verder, ja ik geloof dat scholen wat hysterisch reageren. Ik ken een meid, die drie jaar geleden zonder problemen op een mbo-4 opleiding is geplaatst en daar na een half jaar mee is opgehouden en daarna van alles heeft gedaan behalve naar school gaan. Komend studiejaar wilde ze weer een mbo-opleiding oppakken, ze schreef zich in voor niveau-4 en is uiteindelijk geplaats op niveau-2. Nu zal er ook wel wat kennis weggezakt zijn, maar ik vind dit toch wel bizar.
Skik, ja hoor je kan zonder problemen twee MBO-2 opleidingen doen, de zelfde richting niet, maar zoon doet nu een andere richting dan zijn eerste opleiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.