Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Daenerys

Daenerys

23-02-2014 om 17:15

Afstromen omdat IQ-test te laag uitvalt?

Een tijdje geleden waren er vermoedens dat onze zoon AD(H)D zou hebben. Dit bleek later niet zo te zijn, maar we hebben ons in die periode wat meer verdiept in wat het betekent om het te hebben. Onze dochter van 13 gaf toen aan dat zij een heleboel symptomen herkende, al vanaf dat ze nog heel klein was (ze was idd altijd heel beweeglijk) en dat ze dat heel graag wilde uitzoeken. Ze had ook wat last van concentratieproblemen en een "druk hoofd" .
Tegenwoordig zijn er ADHD-poli's waar je in relatief korte tijd onderzocht wordt, dus daar hebben we haar aangemeld. Onderdeel van het onderzoek was een aandachtstest en een IQ-test. Die had onze zoon een paar maanden geleden ook gedaan, en achteraf hadden we een beetje spijt dat hij aanwezig was bij het bespreken ervan. (Hij bleek hoogbegaafd, maar ook een grote V/p kloof te hebben)
We wilden dus tijdens de uitslag van de ADHD test van dochter eerst even alleen met de psycholoog praten om te peilen wat hij precies tegen haar zou zeggen.
Tijdens het gesprek bleek dat er onvoldoende aanwijzingen waren die op ADHD duidden. Maar, zo zei de psycholoog, de. IQ-score van dochter was te laag voor het niveau waarop ze zit (2 technasium plusklas). Ze kon maar beter aan het einde van het schooljaar afstromen want ze hield zich nu waarschijnlijk staande met uit haar hoofd leren van rijtjes enzo.
Ik wilde absoluut niet dat hij dat zo tegen dochter zou zeggen, maar hij vond dat we dan niet eerlijk waren tegen haar en hij vond dat we dat niet konden maken. Hij wilde ook contact opnemen met de school om afstromen te overleggen (naar HAVO).
Ik heb gelukkig weten te voorkomen dat hij in het gesprek met dochter over afstromen begon en hij heeft ook haar score niet genoemd, maar hij wilde wel een vervolgggesprek hierover. En nu zit ik te piekeren.
Ten eerste had ik dit nooit verwacht. Dochter doet het prima op school, haalt zevens en achten, heeft tijd voor sociale contacten en sport en besteedt niet bijzonder veel tijd aan haar huiswerk. Ze is juist heel erg slecht in rijtjes uit haar hoofd leren. Ook is ze heel erg slordig en werkt (en praat) ze vaak veel te snel. Maar ik zie op dit moment niet waarom ze af moet stromen als het zo goed gaat. Wil ze zelf naar de Havo dan is dat prima, maar ze voelt zich helemaal thuis in deze klas.
Mijn man en ik weten ons eigen IQ gelukkig niet, maar we hebben zonder problemen onze wo studies afgerond. Maar misschien is dochter wel minder slim... Misschien is de test niet altijd een goede graadmeter.. Maar als je nu al weet dat je niet slim genoeg bent, dan ga je je daar ook naar gedragen en dan lukt het natuurlijk nooit meer deze school af te ronden. Aan de andere kant wil je dochter ook niet overvragen..
Kortom, ik ben er erg mee bezig. Wat vinden jullie hier nu van, wat zouden jullie doen?

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2014 om 17:24

Niets

Iq-testen zijn maar cijfertjes, momentopnames. Handig als je een probleem hebt, maar als je dochter nu lekker in haar vel zit en het gaat goed op school, dan kun je dat hele iq-gebeuren lekker laten voor wat het is en doorgaan zoals het nu gaat. Als je merkt dat het niet goed gaat en dat het te moeilijk voor haar is dan is dat een prima moment om haar te laten afstromen. Maar nu niet.
Lijkt me ook niet zo best voor haar zelfvertrouwen: ja, je doet het goed op school, maar volgens de iq-test ben je niet slim genoeg dus ga maar naar de havo.

donderkopje

donderkopje

23-02-2014 om 17:29

Bizar

Dit is toch een hele rare houding van deze psych of zie ik dat verkeerd? Hoezo denkt hij dit allemaal te mogen bepalen? Zelf school bellen om over af stromen te praten? Hoezo? Hij kan zonder jullie toestemming toch niks?

En waarom een probleem creeeren als dat er niet is? Heb je hem verteld dat ze het op school prima doet? Of weet hij dingen die je wellicht in de post niet hebt vermeld? Zo niet dan zou ik helemaal geen vervolg gesprek meer doen.

Je kwam voor een ADHD onderzoek. Heeft ze niet. Dossier gesloten.

wizzer

wizzer

23-02-2014 om 17:31

gekke psycholoog

Ik vind dat een psycholoog ook de schoolresultaten zou moeten betrekken bij zijn conclusies. Als dochter nu al jaren laat zien dat ze ruim VWO niveau heeft, dan is de juiste conclusie uit de IQ-test dat die klaarblijkelijk geen reëel beeld geeft van haar kunnen.

(en eventuele ADHD kan echt wel de resultaten van de IQ-test hebben gedrukt. Zijn er nog opvallende verschillen tussen de subtesten? En wat hebben ze nog meer getest? Oftewel hoe hebben ze geconcludeerd dat er te weinig aanknopingspunten zijn voor ADHD? Juist bij slimme kinderen (en daar reken ik je dochter met haar zevens en achten op VWO plus niveau zeker bij) kunnen veel compenseren, zodat ADHD soms pas later gediagnosticeerd wordt (en je daar ook echt een expert bij nodig hebt om het te zien).

Angela67

Angela67

23-02-2014 om 17:34

jullie zijn verantwoordelijk

dus die spiegoloog mag echt niet zelfstandig dit soort acties ondernemen.
je kunt ook het tweede gesprek af bellen en doorgeven dat jullie geen belangstelling hebben. weet hij welke school ze zit?
gr Angela

Praat me niet over psychologen

Heb een heel nare ervaring met een psycholoog.
Ze kunnen meer kapot maken dan je denkt.
Je gaat ervan uit dat een psycholoog mensen "opwaarts werkt" ze de ondersteuning biedt die nodig is om te groeien.
Helaas zijn er ook psychologen die juist neerhalen en vernietigende oordelen hebben. Mensen uit elkaar rukken zonder enige scupules.

Ik zou zeggen, volg je eigen inzicht en hart, jij weet wat je dochter kan en dat ze goed in haar vel zit.

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 18:34

Vreemd

Zo iemand die niet begrijpt dat niet alleen het IQ bepalend is voor het niveau vind ik niet geschikt voor het vak, veel te zwart-wit. Ik zou daar ook niet meer naar toe gaan.

Je weet toch hoeveel mensen met een hoog IQ het niveau niet aan konden op school en hoeveel juist wel op wilskracht een niveau hoger haalden.

Nee daar zou ik niet meer naar toe gaan.

Rafelkap

Rafelkap

23-02-2014 om 19:33

onbegrijpelijk

"Misschien is de test niet altijd een goede graadmeter.. Maar als je nu al weet dat je niet slim genoeg bent, dan ga je je daar ook naar gedragen en dan lukt het natuurlijk nooit meer deze school af te ronden."

Mee eens. Afstromen kan altijd nog, maar dan op grond van resultaten en niet door een IQ-test. Dat was een momentopname, je dochter heeft al 2 jaar goede resultaten en zit goed in haar vel. Gewoon zo laten, niks aan doen!

Ik vind het onbegrijpelijk van die psycholoog en hoop dat hij niet op eigen houtje actie gaat ondernemen, dat zul je hem wel moeten vragen dit niet te doen. Gesprekje met je dochter is ook niet nodig, mooi dat ze er nu niet bij is. Jullie kunnen ook zelf wel zeggen dat het geen adhd is, doei!!

Welke psycholoog?

Ik ben wel benieuwd wie die psycholoog is. Noem naam en rugnummer aub, zodat anderen voor deze gewaarschuwd zijn.
Let op, het is geen beschermde titel. Iedereen mag zich psycholoog noemen. Brancheverenigingen stellen wel eisen. Is deze meneer daar lid van?
Ik denk niet dat er één psycholoog met diploma is die op basis van een IQ test zou beweren dat een leerling van school moet afstromen. Je moet met een prutser van de bovenste plank te maken hebben.
Ik zou verder geen gesprekken met deze meneer aangaan en hem bovendien op het hart drukken dat hij zijn knar houdt. Hij is niet bevoegd om contact met school op te nemen.

Annet

Annet

23-02-2014 om 19:40

Schoolresultaten zeggen meer over succes op school dan iq-test

Stel dat je dochter de IQ-test had gedaan in groep 6, dan zou je dat als een voorspeller kunnen zien van de kansen op het VO. Maar ook dan zeggen de cito's vaak meer dan het IQ.
In dit geval zit je dochter al op een hoog VO niveau. Haar resultaten laten zien dat ze daar hoort. Het IQ is slechts aanvullend.

Ik ben wel benieuwd wat de score dan is. Ook een Vp kloof?
De V-score is een betere voorspeller dan de IQ-score.

Daenerys

Daenerys

23-02-2014 om 20:26

Reactie

Dank voor de snelle reacties! Even in het kort wat vragen beantwoorden: psycholoog werkt voor GGZ-organisatie, dus neem aan dat hij erkend psycholoog is. Dochter had volgens hem geen ADHD omdat het drukke en impulsieve gedrag op school niet storend genoeg was (hij had dus al contact opgenomen met school besef ik nu, terwijl ik daar geen toestemming voor had gegeven volgens mij) en ook tijdens de concentratietesten deed dochter het nog best aardig. Iemand met adHd kan zich nooit goed concentreren, was het verhaal, hoe zeer hij ook zijn best doet.
Er was idd een kloof, lang niet zo groot als die van zoon (maar zijn resultaten op school zijn stukken slechter), verbaal sterker dan performaal, wat volgens psycholoog betekent dat ze constant overvraagd wordt. (Wat ze ook over zoon zeiden, ondanks hoogbegaafdheid)
Pfff ik ga idd checken of psych de school niet gaat bellen en dan denk ik dit traject afsluiten. Ook geen vervolggesprek!!!

Annet

Annet

23-02-2014 om 20:55

Snel weg daar......

Het is echt onzin dat een Vp kloof betekent dat kind overvraagd wordt. Mijn kind heeft een enorme Vp kloof. In het rapport van psycholoog staat juist dat hij extra uitgedaagd moet worden en dat school moet uitgaan van zijn V-score. Hij zit nu in een brugklas vwo+ en doet het prima.
Ik zou na afronding van het traject een klacht indienen dat de psycholoog zonder jouw toestemming en zonder overleg contact opgenomen heeft met de school.

Dit geeft nogmaals aan dat je bij dit soort onderzoek beter zelf de regie kunt hebben, oftewel niet via de GGZ.

Suze

Suze

23-02-2014 om 20:59

Schriftelijk vasfleggen

Mijn advies: stuur die psycholoog zo snel mogelijk een mail dat je geen toestemming geeft dat hij nog met school, dochter of wie dan ook contact opneemt over dochter.

En bel hem daarnaast om ervoor te zorgen dat hij die boodschap nu meteen meekrijgt en geen schade kan aanrichten.

Ik zou het hele onderzoek en zijn mening met een grote korrel zout nemen.

Het zou zomaar kunnen dat je dochter toch adhd heeft, maar gezien haar intelligentie evt. nadelen compenseert.

Waarom wim ze het trouwens weten?

Ik weet er te weinig vanaf, maar als ze er zelf veel in herkent, dan is het voor haar wellicht zinvol, als ze dat zelf wil, om bepaalde dingen te doen alsof ze het wel heeft. Misschien is dat voor haar wel prettig, werkt dat goed. Ze hoeft natuurlijk geen officiële diagnose te hebben om maatregelen te treffen en er rekening mee te houden.

Suze

Suze

23-02-2014 om 21:12

p.s.

wim = wil.

En verder eens met Annet.

koffiekwast

koffiekwast

23-02-2014 om 22:11

wat een onzin

belachelijke conclusie - en als hij inderdaad zonder jullie toestemming contact heeft gezocht met school is hij ook nog eens flink buiten zijn boekje gegaan.

Dochter deed hier in de 1e klas mee aan een algemene intelligentietest op school (werd in alle 1e klassen afgenomen om te zien of er leerlingen waren die voor verbreding in aanmerking kwamen en die nog niet "gezien waren") Dochter scoorde zeer laag op de test - en ik ben blij dat school daar heel laconiek op reageerde ( ze kon gewoon verbreding gaan doen op basis van haar motivatie en cijfers uit het 1e semester van de brugklas en daarnaast kreeg ze via school faalangsttraining). Niks afstromen dus op basis van 1 mindere test.
(gelukkig maar want inmiddels staat ze nog mooi op cum laude slagen en zit ze gewoon in de beta topklas.)

Een goede psycholoog en goede leraren weten gewoon dat dit momentopnamen zijn en kijken naar meer dan alleen maar 1 test.

Andersom

Andersom kan je met een IQ uitslag van 140 toch ook geen VWO diploma eisen? Een IQ is 1 ding, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen, wel laten zien. Ik denk dat er heel veel leerlingen zijn met een middelmatig IQ maar een zeer goede werkhouding die het VWO met succes afronden, En is daar iets mis mee? Nee.

Inzet is belangrijk, ook voor de rest van je leven. IQ is niet zaligmakend.

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 08:07

oja

Als deze man zich nog eens bemoeit met school kun je hem dus ook gewoon publiekelijk aan de schandpaal hangen, ik zou er alles voor doen om dit bekend te laten worden en eigenlijk nu al omdat hij zonder jullie toestemming contact heeft opgenomen met de school. Verder: mag een school zomaar informatie geven zonder toestemming van de ouder?

Vreemd verhaal maar als het mijn kind was was ik hier niet klaar mee, zo iemand mag van mij uit zijn beroep gezet worden.

Daenerys

Daenerys

24-02-2014 om 12:06

Sorry

Heb gisteravond even met echtgenoot gesproken hierover en blijkt dat de psycholoog via de mail toestemming heeft gevraagd om met school contact op te nemen. Man heeft hem naam en nummer van de mentor gegeven, hij heeft het er verder niet met mij over gehad. Dus wat dit betreft valt de psycholoog niets te verwijten.

@Daenerys

Oei, wat jammer.

alcedo atthis

alcedo atthis

24-02-2014 om 12:24

absurd

Ik kan werkelijk niet geloven dat een psycholoog op basis van een IQ-test serieus wil adviseren om kind af te laten stromen. Absurd!! Dit is een psycholoog die het fenomeen IQ-test veel en veel te serieus neemt. Een IQ-test laat zien hoe goed een kind de test heeft gemaakt, niet meer en niet minder. Het is in die zin niet vergelijkbaar met een weegschaal oid (die liegt niet).
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een kind een IQ-test minder goed maakt dan verwacht. Een slechte concentratie en een 'druk hoofd' kunnen van die redenen zijn. En daarvoor ging je toch naar de psycholoog?
"Dochter had volgens hem geen ADHD omdat het drukke en impulsieve gedrag op school niet storend genoeg was"
Ook daar krijg ik jeuk van. Alsof een AD(H)D'er altijd storend gedrag moet vertonen... Alsof de lijdenslast van de omgeving belangrijker is dan de lijdenslast van het kind zelf.
Nee, ik vind dit allemaal heel slecht klinken!

Suze

Suze

24-02-2014 om 12:52

Daenerys

Volgende keer maar jouw e-mailadres/telnr opgeven en niet die van je man, zodat er met jou gecommuniceerd wordt door de peuten .

Suze

Suze

24-02-2014 om 12:53

P.s. / contact met school

Heb je wel al aan de psycholoog aangeven (mail) dat hij verder geen contact meer opneemt met school?

Daenerys

Daenerys

24-02-2014 om 15:00

Ik heb de psycholoog een mailtje gestuurd met het verzoek geen contact op te nemen met de school. En ik zal idd de volgende keer weer als contactpersoon fungeren (maar wat mij betreft komt er geen volgende keer).
Het idee van de psycholoog was volgens mij dat hij de oplossing had gevonden voor het "drukke hoofd" en concentratieprobleem. Het kwam omdat het niveau op school te hoog was voor dochters intelligentie. En dit zou opgelost kunnen worden door afstromen. Tadaa.. Maar we hebben het er ook uitgebreid met hem over gehad dat dat al vanaf het begin van de basisschool speelt, en ik neem aan dat toen het niveau nog niet te hoog was voor dochter.
Blij ook van jullie voorbeelden te horen dat het ook prima kan aflopen met een lage score op zo'n test. (En even een zijpaadje, maar als ik nog één keer te horen krijg dat zoon met verbale score 146 maar grote kloof continu op school "overvraagd" word, terwijl hij op geen enkele manier extra uitdaging krijgt, ga ik boos worden. Maar dat vraagt om een apart draadje denk ik)
Waar ik nu nog over twijfel is mijn eigen houding. Hopelijk kan ik gewoon het vertrouwen in dochter's leercapaciteiten behouden en haar steunen als dat nodig is, maar het voelt een beetje vertroebeld nu. Ik wou dat ik die test nooit had laten afnemen.

alcedo atthis

alcedo atthis

24-02-2014 om 15:06

V/p kloof

Ken je dit artikel? Er is wel meer te vinden. http://www.eduratio.be/vpkloof.html

Het probleem is dat bij zo'n kloof allerlei alarmbellen gaan rinkelen. Zeker bij mensen die dit soort testen Zeer Serieus nemen. Hier ook een zoon met een kloof van 40 punten. Tenminste, in de test van 4 jaar geleden. Geen idee wat er nu uit zou komen. We hebben de cijfertjes nadrukkelijk niet gedeeld met de leerkrachten. Er hoeft er maar 1 bij te zitten die ook ergens heeft gelezen dat kinderen met een V/p-kloof 'snel overvraagd worden', en hij kan de extra uitdaging wel vergeten (en het kost al zoveel moeite om hem werk op niveau te laten krijgen).

Vera*

Vera*

24-02-2014 om 15:16

Hier ook

Op zoek naar mogelijkheden om dochters chronische vermoeidheid te verminderen (schildklierziekte plus primaire taalstoornis) moest er bij het audiologisch centrum eerst, zucht, een nieuwe wisc worden afgenomen.
Ik was erg blij dat dochter liever naar school ging en dat wij het gesprek mochten afhandelen.
Dochter had een score die volgens haar vmbot aangaf en dat ze gewoon op een te hoog niveau zat op school. Ze deed toen tweetalig havo (dit jaar tweetalig vwo). De peut vond ook dat ze beter naar het vmbot kon gaan.
Ook moest ze maar stoppen met zwemmen en werd ongeveer boos toen ik zei dat het enige waar ze sociale contacten had niet ging opgeven.
Ze snapte ook niets van chronische fysieke vermoeidheid.

Karmijn

Karmijn

24-02-2014 om 15:57

Raar

Ik vind het een rare psycholoog. Ik vind de conclusie: op school valt ze niet op en daarom kan het dus geen adhd zijn, echt te kort door de bocht. Vooral meisjes staan erom bekend dat ze veel adhd-kenmerken kunnen compenseren met wenselijk gedrag. (jongens worden eerder kwaad en lastig, meisjes gaan eerder giechelen, dromen en kletsen, dat lijkt 'gewoon gezellig') Ik zou niet te veel waarde hechten aan zijn mening. Misschien heeft hij die IQ_test ook wel niet zo goed afgenomen, zodat daar ook niet veel van klopt. Zonde.

Als ik jouw was, zou ik het doen, zoals wij het ook met onze dochter (puber) doen.

'Lieve schat, Het valt niet mee voor je. Het is af en toe een chaos in je hoofd. Je bent zo vergeetachtig als een goudvis en je bent impulsief. Je hebt dus een aantal kenmerken van adhd. We weten niet of je adhd 'hebt', misschien wel, misschien niet. Misschien komt het ook wel door de combinatie van adhd-kenmerken met de puberteit. Zolang je het redt, dan houden we het voorlopig zo, zonder diagnose. Als je volwassen bent en je loopt nog steeds tegen deze dingen aan, dan kun je altijd nog laten beoordelen of je echt adhd hebt. Maar voorlopig behandelen we je wel als iemand met adhd. Dat betekent: kalm blijven, positief blijven, georganiseerd blijven en door blijven gaan.
Die aanpak is voor niemand slecht. Dus het kan geen kwaad om dat bij jou ook te doen. En daarbij helpen we je bij de organisatorische dingen die je nog niet lukken en helpen we je bij het nemen van beslissingen.'

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.