Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emma

Emma

31-03-2015 om 22:45

Afstromen?

Hallo allemaal,
Moet mij even iets van het hart. Dochter van 14 in 2 vmbot, categoriale school. Ze heeft dyslexie, add, lwoo. Cijfers waren altijd redelijk en hoe ze zich ontwikkelt, dat is werkelijk fantastisch! Nu, waarschijnlijk door verhuizing en gebrek aan structuur afgelopen december, een slecht tweede rapport. Je wil niet weten wat er dan voor afstroomprocedures in gang worden gezet. Sinds februari: Brieven, gesprekken, ontwikkelperspectieven die drievoudig ondertekend moeten worden, gesprekken met haar individueel, telefoon, lijsten met kader-scholen in de buurt. Ik schrik me iedere keer lam. Intussen heeft mijn dochter al 5 van de 8 onvoldoendes weggewerkt. Ze zou nu een "bespreekgeval" zijn bij het eindrapport. De kans is erg groot dat ze nog een onvoldoende wegwerkt en dan is ze er. We hebben gekeken bij een erg leuke vakschool met kader. Dat zou een mooi alternatief zijn, plan B zeg maar. Maar ze wil geen kader, ze wil bij haar vriendinnen blijven en dat vind ik volkomen normaal op die leeftijd.
Die hele procedure is gebaseerd op een momentopname ergens begin februari toen de mentor blijkbaar alarm heeft geslagen.
Ze heeft een draak van een mentor. Die snapt helemaal niets van dyslexie of lwoo. Ze slaat mij om de oren met de lage citoscore van 2 jaar geleden. Snapt het schooladvies niet en al helemaal nooit gehoord van aanvullend onderzoek. Ze wil het onderzoeksrapport van het add- onderzoek "even inscannen en dan het dossier in". Maar dat wil ik niet, het is ook eigenlijk maar een jaar geldig. Dus ze mocht het wel lezen van mij maar meer niet. Maar dat wilde ze niet. Het interesseert haar dus eigenlijk geen moer, maar het moet wel online allemaal.
Ik heb beter contact met de teamleider, die heeft me zelfs voorgesteld het onderzoeksverslag bij me te houden en niet in het dossier te laten zetten.
Ik heb ook goed contact met de remedial teacher rekenen van de school. Dat loopt prima. Er moet toch echt wel een 4,5 inzitten met die verschrikkelijke eindtoets voor leerlingen met rekenproblemen. En dan heeft ze nog 3 kansen over. Daar was een jaar geleden absoluut geen sprake van.
Voor mij (ik voed haar alleen op) is dit een ware emotionele achtbaan. Van de absolute top en helemaal perfect naar nul komma niks, en weer terug, en dat allemaal vaak binnen een dag. Pffff ik dacht dat jonge kinderen energie kosten, maar dit is bijna niet vol te houden. Wie herkent dit?

Evanlyn

Evanlyn

31-03-2015 om 23:45

Herkenning

Jazeker. Het gaat hier nu goed, maar ik weet dat het zomaar weer mis kan gaan. Het is een achtbaan. En wat me opvalt is dat juist naar zorgenkinderen heel kritisch wordt gekeken. Kan hij het wel, wil hij het wel, enzovoorts. Terwijl hij beter scoort dan een hoop anderen, maar kennelijk zien ze hem toch als een risico.

Wat ik doe is aan de ene kant stroop smeren (hij ontwikkelt zich geweldig, en dat komt door jullie onderwijs!), en aan de andere kant niets pikken en overal bovenop zitten. Zodra er negatief wordt gedaan, kap ik dat af en probeer ik het weer naar het positieve te sturen. Bijvoorbeeld dat ze bij jou die CITO er nog bij halen, dat is echt ongehoord zeg! En als het moet, ga ik direct hogerop.

Ik ben samen met zijn vader, maar de onderhandelingen voer ik meestal alleen, hoewel hij wel meegaat als ik het niet meer trek. Maar ik heb ook wel eens Opa meegenomen. Zoiets lijkt me voor jou ook wel goed. Of een vriendin, liefst een die ook in het onderwijs zit of zo, zodat ze haar serieus nemen.

Maar ja, het is en blijft loodzwaar. En niet vanwege het kind, want dat is een schatje, maar vanwege iedereen die wat van hem vindt.

Manja

Manja

01-04-2015 om 08:18

Maar

Ik kanmij wel voorstellen dat een school in actie komt bij 8 onvoldoendes. Dat zijn bijna alle vakken!

Manja,

TS schrijft dat haar kind reeds 5 van de 8 heeft weggewerkt. Dat toont dubbele inzet, een positieve werkhouding en wilskracht.

@Emma, het veschil van mening over het onderzoek hoe de mentor het bekijkt en de teamleider vind ik opvallend. Is de teamleider hetzelfde als de zorgcoördinator? Kan de teamleider het docententeam overtuigen dat dit kind met intensievere zorg door school en de getoonde motivatie, binnen de gelederen van deze school kan blijven?

Verder is een mentor vaak alleen maar de slechte nieuws- brenger van wat er in het docententeam besproken is, de zorgcoördinator is degene die dat beeld kan keren.

Barvaux

Barvaux

01-04-2015 om 10:05

flanagan

Ik denk dat Manja zich afvraagt waarom TS zo'n probleem heeft met alles wat is ingezet: "Nu, waarschijnlijk door verhuizing en gebrek aan structuur afgelopen december, een slecht tweede rapport. Je wil niet weten wat er dan voor afstroomprocedures in gang worden gezet. Sinds februari: Brieven, gesprekken, ontwikkelperspectieven die drievoudig ondertekend moeten worden, gesprekken met haar individueel, telefoon, lijsten met kader-scholen in de buurt. Ik schrik me iedere keer lam."

Logisch toch bij ACHT onvoldoendes! Ik ben blij dat een school dan alles inzet ipv niets te doen zodat kind te laat is om er nog wat aan te doen. Het gaat nu goed, houden zo.

Verder geloof ik niet dat je veel kunt verwachten van LWOO op mavo-niveau maar roepen dat de mentor niets begrijpt van LWOO en dyslexie gaat mij ook een beetje te ver.

Emma

Emma

01-04-2015 om 11:04

Manja en Evanlyn

Dat is helemaal waar Manja, en dat moet een school ook zeker doen. Zelf werk ik in het onderwijs en ik heb dagelijks te maken met dit soort procedures. Maar wat mij als professional, en helemaal nu als ouder, tegenstaat is dat alles alleen maar gericht is op afstromen. Ouders en leerlingen worden in een wurggreep gehouden met handtekeningen en contracten, alleen maar omdat de instelling juridisch moet worden ingedekt en omdat het rendement omhoog moet. Beter is om te kijken wat een leerling nodig heeft en dat op zijn minst er naast te houden. Maar met deze mentor schiet dat helaas niet zo op. Gelukkig is er een teamleider en een rt'er rekenen!

Evanlyn, dank voor je reactie! Zeer herkenbaar. Ik zelf zit in de Medezeggenschapsraad van de school. Zo hoor je nog eens wat anders dan de mentor alleen. Ze zijn verder heel prima bezig op de school namelijk en ik vind het leuk om mee te denken. Op mijn dochters basisschool zat ik ook in de MR. Voor mij was dat op een gegeven moment de enige manier om met de school in gesprek te blijven. De contacten zijn net even wat anders. Ik kan het iedereen aanraden .
Klopt dat ze zo kritisch naar zorgkinderen kijken. En dan moet ze dus niet alleen haar cijfers ophalen, maar ook nog tegen het (voor)oordeel van de mentor op.

Emma

Emma

01-04-2015 om 11:14

Barvaux

LWOO is niet iets wat alleen maar voorkomt op het laagste niveau hoor. Het is een indicatie voor wat extra zorg, op welk niveau dan ook. Er zijn ook gymnasiasten met een LWOO indicatie. Of een school ze aanneemt of daartoe bevoegd is is wat anders. En ja, als VMBOT met LWOO in je pakket bied je die extra zorg, en dat doet deze school (steunlessen, rt). En dat deze mentor daar niets van begrijpt neem ik haar zeer kwalijk.

Barvaux,

Zo zijn er dyslecten die zo audiovisueel zijn ingesteld dat ze geen hoofdleters of leestekens schrijven omdat je die ook niet uitspreekt wanneer je ze tegen kom. Een lln die van een docent te horen blijft krijgen dat het met hoofdletters moet schrijven, zal ook het gevoel krijgen dat die docent er niets van begrijpt of anders wel de ouder die al jaren met de begeleidng van het kind betrokken is.
In het onderwijs kom je docenten tegen die veel begrip hebben voor dyslexie en die waarbij je je afvraagt of ze het wel weten. De beschrijving van TS is pure frustratie van iemand die een verhuizing achter de rug heeft en zich zorgen maakt om haar kind.

Het gaat erom wat kan TS het beste kan doen.. Focussen op de verbeteringen.

Emma

Emma

01-04-2015 om 11:36

Flanagan

Teamleider is niet dezelfde als ze zorgcoördinator. Maar het verschil in opvatting over dat dossier bijvoorbeeld is inderdaad opvallend. Ik zal het zeker nog eens ter sprake brengen. De zorg die geboden wordt op school is op zich voldoende, gezien het feit dat ze nu zelf haar cijfers ophaalt. Hoop dat deze storm snel overwaait....

Manja

Manja

01-04-2015 om 13:38

Nou ja emma

Dan snap ik het probleem niet. Kind had 8 onvoldoendes, logisch dat er van alles wordt geregeld en bekeken voor het geval kind af moet stromen. Daarnaast krijgt het blijkbaar extra zorg en dat is voldoende. Dat schrijf je in je laatste posting. Er zijn al 5 cijfers opgehaald ! Goed gedaan van kind en blijkbaar mede door de extra zorg. School heeft straks veel werk voor niets gedaan! Allemaal voor het geval jouw kind het toch niet zpu redden, wat niet zo onwaarschijnlijk leek met 8 onvoldoendes

Emma

Emma

01-04-2015 om 15:05

Manja

Dit topic gaat ook over mijn zorgen en niet over of jij vindt dat de school teveel werk doet. Snap je mijn opmerkingen over de mentor, over de verschillen binnen één school en over het rendement?
Ik vraag in mijn eerste post of mensen dit herkennen, niet of ze een oordeel hebben. Mensen met een oordeel zijn er meer dan genoeg.

Manja

Manja

01-04-2015 om 15:22

Tja

Je klaagt dat school van alles onderneemt. Daar reageer ik op. Want uiteindelijk zeg je zelf ook dat school zorgt voor extra ondersteuning om haar cijfers op te halen. Nou, dan is er toch geen probleem? Wat had de school dan anders moeten doen? Alleen extra zorg? En als het dan niet lukt ok 8 onvoldoendes op te halen is er geen tijd meer om naar een alternatief te zoeken.
Echt, ik vind dat je geen terechte kritiek hebt

Tsja, op een forum,

Kan je de wind uit alle hoeken verwachten.
Maar de mensen die het herkennen, begrijpen vaak dat je meer gebaat bent aan iets positiefs zodat je wat rust kan vinden om de situatie weer scherp in te kunnen schatten.
Je dochter doet haar best om eruit te kruipen, en ze weet dat je er voor haar bent.
Het gaat om de getallen en de stijgende lijn.

Emma

Emma

01-04-2015 om 20:34

Zo is het

maar net Flanagan !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.