Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lelietjes der dalen

Lelietjes der dalen

05-07-2017 om 18:47

Afspraken gebruik van laptop in de klas

Zoon (11) heeft een vreselijk handschrift en is al jaren onder behandeling bij een ergotherapeut geweest. Ook het afgelopen jaar. Deze heeft aangegeven dat zij met hem blijft oefenen maar dat de gebrekkige fijne motoriek zo in de weg zit met rekenen en dictee etc dat het de schoolprestaties in de weg zit.
Met school hebben wij de afspraak dat hij gebruik mag maken van een laptop zodra hij zijn typediploma heeft gehaald. Die heeft hij nu en ondertussen is er door ons een laptop aangeschaft voor op school.

Maar hoe nu? Wat moet er op de laptop staan en wat juist wel? Welke afspraken maken wij daarover, met school en met zoon? School heeft namelijk geen ervaring hierin en wij evenmin.

Groet,

LdD

Jackie

Jackie

05-07-2017 om 18:59

in ieder geval geen internet lijkt mij?

Hij moet dan in ieder geval niet op internet kunnen. Ook al krijgt hij daar geen toegang voor vanaf school, als er klasgenoten zijn met mobiel internet kan hij ook gebruik maken van hun netwerk. Ik weet alleen niet of je een laptop kan afsluiten voor internet? Een ander alternatief is met het scherm in het zicht van de leraar blijven, maar dat lijkt me voor hem vervelend en ook gewoon praktisch niet haalbaar (misschien alleen bij proefwerken?) . Lastig hoor.
Wel fijn dat zoiets wordt aangeboden trouwens.

Anoniem

Anoniem

05-07-2017 om 19:38

Hetzelfde

Hier liepen wij 3 jaar geleden tegen exact hetzelfde aan.

Zoon kreeg al jaren therapie vanwege zijn slechte motoriek, of schrijfmotoriek, maar hij moest zich bijvoorbeeld met een dictee zo focussen op hoe hij een letter een beetje leesbaar moest schrijven, dat hij zich niet meer op de spelling van een woord concentreerde. Met rekenen ging hij bijvoorbeeld de mist in als hij iets onder elkaar moest uitrekenen of doordat hij niet eens meer kon lezen wat hij zelf had opgeschreven (en dan verder rekende met een 6 als er een 0 stond).

Zoon kreeg op papier dat hij dysgrafie had en via via werd ons aangeraden om een laptop bij het uwv aan te vragen. Ik had geen idee dat dat kon, ik heb gewoon een baan en dacht dat uwv meer voor uitkeringen en dergelijke was, maar je kunt er dus ook hulpmiddelen voor je kind voor school aanvragen. Jij geeft aan dat je al een laptop hebt gekocht, maar misschien wel handig voor anderen om te weten.

Wij hebben vervolgens de laptop door school laten instellen, zodat hij op hun netwerk kon. Niet per se voor internet, maar bijvoorbeeld wel om dingen uit te kunnen printen. Soms was internetverbinding wel handig, met bijvoorbeeld een werkstuk, zodat ze niet steeds heen en weer hoeven naar een computer van de klas om iets op te zoeken.

Verder hebben wij er office opgezet. Dan kon hij bijvoorbeeld in word dingen schrijven.

Veel andere programma's waren niet nodig. We hebben er zelf wat handige dingen op gezet zoals woordkasteel (om woordpakketten van spelling te oefenen), maar dat was meer een extra manier om te oefenen.

We hebben nog geprobeerd om de rekenmethode van school er digitaal op te krijgen. Daar was een digitale variant van, maar school had die licentie niet. Zoiets zou je nog kunnen vragen, maar wij hebben nooit veel nodig gehad.

Tango

Tango

05-07-2017 om 21:10

Zoon hier ook

Zoon hier had ook een laptop op de basisschool, vanaf groep 7. Wij hadden een tweedehands gekocht, want op school gebeurt er nogal eens iets met die dingen. In eerste instantie hoefde hij niet op het internet en stond er alleen Office op zodat hij in Word zijn dictees kon maken en taalwerk.
In groep 8 kreeg de school Wifi en konden de laptop gebruikers het internet op. Toen kon hij bijv. ook Nieuwsbegrip, Ambrasoft en Yoleo er op doen. Het laatste jaar heeft hij er dus behoorlijk wat gebruik van gemaakt.
Van die tweedehands hebben we nooit spijt gehad. Hij werkte prima, alleen de batterij was verouderd en moest onder stroom blijven, maar dat was geen punt. Tussendoor ging er weleens een muis kapot en ook een keer de oplaadkabel. Maar een meisje uit de klas liet een keer haar splinternieuwe laptop op de grond stuiteren die dus vervolgens kapot was. Toen was ik zo blij met ons tweedehandsje van 50 euro!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-07-2017 om 21:39

niet veel afspraken nodig

Op de basisschool is de laptop vooral (alleen?) een vervanger van het schrift + pen. Dus met alleen word op de laptop ben je er denk ik al.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.