Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Klassenouder

Klassenouder

02-06-2012 om 11:34

Afscheidskado

Wij als klassenouders van groep 8 (2 klassen)hadden gedacht om een straatnaambordje kado te geven aan de leerkrachten namens de kinderen voor op het schoolplein. Alleen, wat zetten we daarop ?

Iets origineels natuurlijk, maar wat.

Ik zie hier altijd erg leuke ideeën voorbij komen voor het een of ander, en dacht, waarom niet, ik vraag het gewoon.

Groepachtpleintje
2004-2012

verder dan dit was ik nog niet gekomen, en is ook niet echt heel origineel....

vast bedankt voor het meedenken.


Sja

een straatnaambordje is eigenlijk vooral leuk als er een leuke naam in verwerkt zit. Puur groep 8 en de jaartallen wanneer ze op school zaten zegt niet zoveel, dus als jullie niks kenmerkends weten te verzinnen is een alternatief misschien leuker.

Hier is weleens een bankje voor op het plein gegeven met daarin alle namen van de leerlingen. Of een tafeltennistafel. Een basketbalpaal met inscriptie. Een spiegel in de hal met daaromheen fotootjes.

Succes met verzinnen!

Vic

Vic

02-06-2012 om 18:08

Naambordje

Ik denk dat ik eerst bij de school zou informeren of ze wel blij zijn met zo'n naambordje. Op zo'n manier maak je je groep 'belangrijker' dan hij is. Hier is het schoolplein vernoemd naar de concierge die er jaren heeft gewerkt en plotseling overleden is. Bij een andere school heeft een groep 8 een muurschildering gemaakt met 'groep 8 zwaait af' o.i.d. Daar staat geen jaartal bij, maar het is toch een leuk aandenken.
De groep 8 van mijn dochter heeft vorig jaar een theedoos gegeven voor in de lerarenkamer, met daarop (volgens mij) alle namen. Dat is precies leuk en beperkt genoeg

koentje

koentje

03-06-2012 om 13:25

Doen ze dat

overal eigenlijk, zo'n afscheidskado?
Bij mijn zoon op school vorig jaar heb ik er niemand over gehoord. Ik vraag me ook wel af of dat nou werkelijk zo gewaardeerd wordt. Als juf of meester blijf je toch ook niet stilstaan bij de groep l.l.die je hebt? Je krijgt gewoon het volgende schooljaar weer een klas vol nieuwe! Het is op dat moment misschien even leuk om te geven. Maar daarna.... En dan is het de vraag of je vindt dat dat het geld waard is.

Klassenouder

Klassenouder

03-06-2012 om 14:00

Tja,

ik vraag om leuke ideeën, niet wat jullie kinderen/school hebben gedaan, en of het nou wel nodig is.

Mama 5

Mama 5

03-06-2012 om 14:03

Mwah

Ik ben altijd voor cadeautjes die je zonder pijnlijke situaties weer weg kunt gooien na verloop van tijd.
Volgend jaar zijn ze deze klas alweer vergeten en is er weer een nieuwe groep 8 die afscheid neemt. Ik zou iets doen als een theeblad voor de lerarenkamer waarop ieder kind iets tekent. Bij mijn dochter hebben ze allemaal een roos gegeven met een persoonlijke wens aan een kaartje vast en bij mijn zoon niets geloof ik.
Zo'n straatnaambordje vind ik te lang houdbaar.

mama 5

mama 5

03-06-2012 om 14:05

Sorry

Nou, lees ik je laatste bericht net te laat.
Maar dan kan ik je dus niet helpen. Ik zou geen leuke naam weten voor zo'n bordje, omdat ik zo'n bordje sowieso overdreven vind.

Vic

Vic

03-06-2012 om 14:50

Klassenouder

Maar zo'n bordje is toch een stom idee? Het geeft mij de indruk dat je 'jullie' groep 8 belangrijk genoeg vindt om te blijven onthouden. Dat kan best, maar over het algemeen moet je wel iets heel bijzonders gedaan hebben om een heel schoolplein naar te vernoemen. En 'groep 8 plein' kan ook alleen maar als het plein alleen voor groep 8 bestemd is. Bij onze school zijn drie delen plein, maar daar is eigenlijk alleen het kleuterplein 'vast' en de andere twee afhankelijk van welke lokalen aan welke groep zijn toebedeeld. En dat wisselt nog wel eens.

Prakje

Prakje

03-06-2012 om 14:55

Ik zou

Overleggen met school waar ze behoefte aan hebben.

Hier heeft groep 8 vorig jaar 2 afgedankte spoorwegbankjes (via marktplaats gescoord) met graffiti gepimpt en op het plein geplaatst. Een jongens en een meidenbank, een hit op het plein!

Eerder is ook de fietsenstalling versierd door platen te beschilderen en monteren, namen in het klein erbij.

School wil hier bijv. geen knutsels meer, daar slibt de school van dicht

Digimum

Digimum

03-06-2012 om 14:58

Hier wel

Hier geeft groep 8 altijd een afscheidskadootje en altijd iets blijvends en waar de hele school iets aan heeft. Hinkelstenen in het schoolplein bijvoorbeeld. Een beeld voor in de tuin. En er wordt ook altijd iets aan geknutseld (meestal mozaiek) zodat het ook écht van de kinderen zelf is (maar geen namen of foto's, alleen 'n jaartal).

Wat groep 8 dit jaar doet weet ik niet, maar het gaat -volgens mij- altijd in overleg met de directeur.

Klassenouder

Klassenouder

03-06-2012 om 19:44

Nou vic

jij mag het dan een stom idee vinden, hier was iedereen wel enthousiast, maar ik vroeg geloof ik niet om jouw mening of je het wel of niet leuk vond.

Wij willen geen knutsels of frutsels geven die weggegooid worden. En het is natuurlijk grote onzin dat een plein met een straatnaambordje waar bv groep8plein op staat ook alleen maar bestemd is voor groep 8, de burg. huppeldepup straat wonen toch ook niet alleen burgemeesters. Het is gewoon een aandenken aan deze 2 groepen 8.
We wilden een keer wat anders als al die andere dingen die elk jaar voorbij komen.

Klassenouder

Klassenouder

03-06-2012 om 19:46

Prakje

Hier wil men ook geen knutsels oid meer. Een paar jaar geleden heeft groep 8 ook een keer een bankje gemozaiekt, dus dat kunnen we helaas niet meer doen. Het idee is wel leuk !!

Klassenouder

Klassenouder

03-06-2012 om 19:49

Tuurlijk

overleggen we ook met de directeur, daarom wilden we alvast een leuke naam hebben alvorens we naar de directeur gaan met het idee. Maar ik denk dat ik de kinderen zelf eens ga benaderen, misschien dat zij iets leuk weten.

Klassenouder

Klassenouder

03-06-2012 om 19:52

Mama 5 had je reactie over het hoofd gezien

maar waarom is het overdreven ?? Nee, zo'n roosje, dat is leuk.... NOT, sorry dat vind ik dus erg saai en weinig origineel.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

03-06-2012 om 20:35

Wat vinden de kinderen?

Ik vind zo'n roos (of andere bloem) met een persoonlijke wens veel persoonlijker dan een naambord voor het schoolplein. De boodschap verzinnen ze nl zelf.
Nemen de ouders het niet teveel over van de kinderen die afscheid nemen? Het is hun afscheid, niet in de eerste plaats wen afscheid voor de ouders. Toen mijn oudste vorig jaar afscheid nam, heeft zijn groep zelf iets verzonnen voor hun juf, daar stonden de ouders buiten.

Sjansje

Sjansje

03-06-2012 om 21:56

Andere ideeen

Niet zelf gedaan, maar wel gehoord van anderen; een (opvouwbare) paraplu voor de leerkrachten, met daaraan een A-4tje met voorop de tekst Aju Paraplu en achterop de namen van de kinderen.
Ook ooit gezien: 4 schildersdoeken door de kinderen laten beschilderen, ieder in de kleuren van een seizoen. (zomer: veel warme tinten, lente: frisse kleuren, herfst: aardetinten, winter: koele kleuren). Dan vernissen met lak die tegen weer en wind kan, en daar dan buiten een saaie muur mee opfleuren.
Voor een naambordje heb ik helaas geen idee.

Vic

Vic

03-06-2012 om 22:05

Nou klassenouder

Ik ben enorm benieuwd wat de directeur ervan vindt en welke naam het uiteindelijk wordt.

Mama 5

Mama 5

03-06-2012 om 22:56

Klassenouder

Ik vind het overdreven, om dezelfde reden die anderen hier ook al genoemd hebben. Elk jaar neemt een groep 8 afscheid. Daar is niets bijzonders of origineels aan. Dus ik vind het overdreven om net te doen of het wel zo is.
Als je dan iets doet, zou ik iets doen, waar de kinderen een persoonlijke inbreng bij hebben. Dat is bij zo'n bord niet zo.
En zo'n roosje is misschien niet origineel, maar het is wel lekker makkelijk op te ruimen voor de school. Op naar het volgende schooljaar. De persoonlijke tekst van de kinderen op het kaartje, maakte het ontroerend of grappig. Precies passend bij het kind, dat het betreffende kaartje maakte. Het gaat toch uiteindelijk erom deze overstap voor de kinderen wat te stroomlijnen. Naar mijn mening is dat het enige doel van de groep 8 afscheidsrituelen.

Snuggle's

Snuggle's

03-06-2012 om 23:47

Zo dan

Ik weet niet of je naar de andere ouders net zo reageert als dat je hier doet, maar dan zou dat 'wij' waar je het over hebt wel eens meer 'ik' kunnen zijn. Volgens mij ben jij niet iemand die van tegenspraak houdt netjes gezegd.

Hier hadden de kinderen een vriendenboekje ingevuld voor de meester en zelf een afscheidsliedje bedacht en opgevoerd.
Een straatnaambordje vind ik ook geen goed idee, met dezelfde argumenten die al gezegd zijn.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 10:56

Sjansje

Die is ook erg leuk zeg, van die paraplu !! Hou ik in gedachten voor over een aantal jaar als jongste van school af gaat ! Die doeken zijn ook erg leuk, zal het eens aan de kinderen voorleggen !! Bedankt voor je input iig.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 10:59

Vic

moest vanmorgen aan dit draadje denken toen ik bij de directeur was, hij vond het een superidee, zonder aarzelen zei hij dat, hij was allergisch voor zaken die elk jaar weer hetzelfde waren, dus hij vond het een topidee ! En ter plaatse had ik een naam voor het bord bedacht wat al meteen is goedgekeurd, alleen dit kan ik hier niet plaatsen want het is een verwijzing naar de school ! Nu alleen nog met de andere klassenouder overleggen of zij dit ook leuk vindt.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 11:05

Ach

mama van 5, ik vond je reactie overdreven. Zullen we het daar dan maar bij laten. Ik vroeg om ideeën, niet om meningen. Maar toch moeten mensen dan hun mening neerplempen, als je het niets vind, prima hoor, ieder z'n mening, maar daar vroeg ik niet naar. Zo'n bord is trouwens makkelijker, hoeven ze niks van prullaria mee naar huis te nemen, het blijft gewoon op school.

En ik ben het met je eens dat het het afscheid van groep 8 is en niet van de ouders, daarom gaan de klassenouders (ik en de andere ouder) dit jaar ook geen liedje bedenken wat we met andere ouders gaan zingen, want wij nemen geen afscheid maar de kinderen.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 11:07

Elisabeth b.

Mijn ervaring is dat kinderen toch al iets van een bloem/tekening/zelf gemaakte frutsel meenemen aan het einde van het schooljaar voor de leerkracht, niet allemaal maar wel veel kinderen, dus omdat als klas zijnde ook te geven vonden we niet echt leuk.

We laten ze wel iets persoonlijks zeggen tegen de leerkrachten tijdens de afscheidsavond (voor wie wil)

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 11:14

Snuggle's

Dat vriendenboekje krijgt elke leerkracht aan het einde van het jaar als bedankje ipv een bloemetje.

En ik duld geen tegenspraak nee.....Grapje natuurlijk, hoe kom je daar nu bij ??? Ik vraag om iets, en vervolgens krijg ik antwoorden waar ik niets mee kan, als ik een mening wilde weten had ik dat wel gevraagd denk ik dan. Maar dat mag je hier ook al niet meer zeggen blijkbaar. En de andere klassenouder en ik doen alles samen mocht je je dat afvragen.

De directeur was heel enthousiast iig.

Vic

Vic

04-06-2012 om 11:17

Klassenouder

Keileuk voor je.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 11:53

Vic

Ja he, ben er ook zooooo blij mee !!!!

GreenTea

GreenTea

04-06-2012 om 20:03

Nou

ik ben ook blij dat we op onze school het fenomeen klassenouder niet kennen maar dat heeft niets met dit draadje te maken. Ik begrijp volkomen klassenouder haar reactie. Zij doet gewoon een oproep of iemand nog leuke ideeen heeft, niks meer of minder. Waarom toch die drang om te laten blijken dat je het een slecht idee vindt? Sneu hoor.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 20:20

Izar

Wat is dan jouw beeld van een klassenouder ?? Dit vraag ik me oprecht af, ik had voordat ik klassenouder was nl ook geen beeld van klassenouders. Geen idee wat "ze" deden.

Klassenouder

Klassenouder

04-06-2012 om 20:27

Green tea

Hoe doen ze dat bij jou kinderen op school dan ? Wie regelt bv de kadootjes voor de verjaardagen van de juffen, of ouders regelen om te rijden voor excursies/schoolreisje/lezen, en de afscheidskadootjes aan het einde van het jaar voor de leerkracht ?

Annet

Annet

04-06-2012 om 21:19

Lukt hier prima zonder klassenouder

Bij uitstapjes/schoolreisje mailt de juf alle ouders en dat levert meestal genoeg rijders en/of begeleiders op. Zo nodig mailt ze nog een keer.
Voor sportdag en algemene schoolfeesten zet de school een oproep in de nieuwsbrief.
Cadeautjes worden spontaan door ouders geregeld, soms door de hele klas te mailen, soms individueel, soms in een groepje. Er is geen norm daarvoor dus alles is goed. Groep 8 doet wel iets als groep, geen idee wat en hoe.
Voor lezen zijn geen ouders nodig, dat gaat dmv tutorlezen door de oudere kinderen met de jongere kinderen.
De kleuterklassen doen wel spelletjes onder begeleiding van ouders/grootouders. Gaat ook via mail of via nieuwsbrief.

Sjansje

Sjansje

04-06-2012 om 21:21

Hier ook niet

bij mijn dochter op school zijn ook geen klassenouders.
Kadootjes voor verjaardagen doet iedereen individueel, ouders regelen voor rijden/lezen/opruimen enz. doet de leerkrachten d.m.v. briefjes meegeven en ook een afscheidskadootje wordt individueel gedaan.
Ook op een andere school hier in de buurt zijn geen klassenouders en doen ze het op dezelfde manier als bij mijn dochter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.