Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Afschaffen basisbeurs is een feit

http://nos.nl/artikel/2014463-leenstelsel-een-feit-na-instemming-eerste-kamer.html
De 1e kamer heeft voor het wetsvoorstel van de minister gestemd.
Mijn dochter heeft me gevraagd om een duale opleiding te zoeken of een opleiding waarbij ze in elk geval geen hoge studiekosten kan krijgen.
Haar broer kan in elk geval nog zijn bachelor doen.
Of misschien is het een idee om eerst een paar jaar te gaan werken, als dat lukt, voor je gaat studeren.
Net als in Amerika moeten ouders gaan sparen voor de studie van hun kind. Maar net als in Amerika hoop ik dat er dan ook royaal beurzen komen uit de particuliere sector waar je een beroep op kunt doen.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 07:20

nounou

Als je boven de 48000 gezamelijk inkomen zit gaat je kind er 1200 op achteruit per jaar. Daar hoef je geen jaren voor te werken. Beter is het om dat geld te lenen en dan met je goed betaalde baan na je studie (pas als je werk hebt en wat boven het minimumloon) terug te betalen. Is ook voor jou goedkoper want ze gaan eerder het huis uit.

Maak geen domme keuzes zou ik zeggen...

Is het wel gelukt om technische studies goedkoper te laten worden? Mijn oudste wil op dit moment werktuigbouwkunde doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-01-2015 om 07:47

Barvaux

"Als je boven de 48000 gezamelijk inkomen zit gaat je kind er 1200 op achteruit per jaar"

Dat is de situatie voor de thuiswonende student. Een uitwonende student gaat er tot opzichte van de huidige situatie ruim 3500 euro per jaar op achteruit. Dat gaat voor een 4- of 5-jarige studie om serieuze bedragen. Bovendien is de huidige situatie natuurlijk ook al niet kostendekkend, en vraagt om een flinke bijdrage van de ouders, een goede bijbaan en/of lenen.

Volgens mij zit de echte pijn bij de studenten die op kamers moeten wonen vanwege de reisafstand. Een uitwonende student heeft maandelijks al snel 800 euro kosten of meer. Dat geld moet ergens vandaan komen. Lukt het je om toch thuis te blijven wonen, dan scheelt dat in ieder geval ja maandelijkse kamerhuur en kunnen ze 'gewoon' met paps en mams mee-eten.

Toch ben ik niet tegen lenen voor een studie. Wij zullen zelf wel ons best doen om ervoor te zorge dat onze kinderen zo min mogelijk hoeven te lenen. Als ze thuis blijven wonen, zal dat lenen voor hen niet nodig zijn. Als ze op kamers wonen hoogstwaarschijnlijk wel. De oudste oriënteert zich momenteel op een studie en voelt die druk wel.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 07:51

klopt

In mijn eerste versie stond dat er ook bij, helaas viel dat woordje weg toen ik wat moest veranderen. Ik weet het.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2015 om 08:06

Ik zie het zo....

Als ze thuis blijven wonen dan is er niet zo heel veel aan de hand. Dan kan hier gewoon uit de lopende middelen betaald worden.
Kiezen ze echter voor een studie met een flinke reisafstand dan verwacht ik een flinke bijdrage van ze. Dat is niet eerlijk, maar wel te doen met lenen en werken.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 08:11

oja

Ik dacht altijd dat het voor mijn oudste makkelijk zou zijn om thuis te blijven wonen maar hij zal ook 1,5 uur enkele reis hebben. Als ze aan de OV jaarkaart gaan morrelen hebben we wel een probleem.

Aan de andere kant vind ik ook wel dat er erg veel geld heen ging, geld wat ook van de MBO'ers kwam. Ik vond het veel te veel voor de hoge inkomens, net zoiets als de kinderbijslag, zij hebben het niet nodig. Ik had dus wel gehoopt op een wat hogere grens dan 48.000.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-01-2015 om 08:34

En toch...

Heb ik het sterkje vermoeden dat ik mijn studie wel afgemaakt zou hebben als ik ervoor had moeten lenen. Dus misschien is een deel lenen variant voor sommige kinderen zo slecht nog niet, zelfs als de ouders geld genoeg hebben.

op kamers gaan

Ik denk dat de meeste studenten zich wel 3 keer bedenkt voordat ze op kamers gaan wonen. Dat zal alleen gebeuren als het echt niet anders kan. En dan dalen de kamerprijzen als het goed is ook weer, dus wordt het voor hun ook iets goedkoper.

Fransien

Fransien

21-01-2015 om 10:38

nou, ik voel de druk ook

De oudste drie zitten al op de basisschool en halen eigenlijk alleen maar I-tjes en I+-jes, voor oudste uit groep 7 is door de juf de verwachting uitgesproken dat dat toch echt wel vwo wordt. En na het vwo dus waarschijnlijk hbo of universiteit, met haar hersens moet ze dat prima kunnen doen.
Wij zitten voor onze kinderen wel te dubben of we een apart spaarpotje moeten maken voor de studie. Oudste heeft nog geen idee wat ze ooit wil worden (logisch ook), maar tweede wil net als zijn tante naar de TU Delft en wil uitvinder worden. Hij heeft een enorme rekenknobbel en zit de hele dagen door te bouwen, knutselen en proberen motortjes dingen aan te laten drijven, dus ik zie het hem nog wel doen ook. Hij zal dan wel op kamers moeten en daar moeten we echt wel geld voor reserveren.
Je gunt je kind een studie waar hij/zij echt plezier in heeft, en echt later mee verder wil, maar je gunt je kind ook om een leven te beginnen met weinig/geen schulden net als mijn man en ik hebben kunnen doen.

Fransien

Als het kan (ken jullie financiële situatie niet) zou ik zeker een spaarpotje aanleggen! Wellicht is het studiebeurs/leen systeem dan alweer veranderd, maar je kan het geld desnoods ergens anders voor gebruiken. Weet ook niet waar je woont, maar TU studies zijn ook in Eindhoven of Twente te volgen als Delft te ver weg is.

Wij zetten nu alle kinderbijslag op zij (beschouwen we niet tot ons inkomen) en sparen daarmee voor de studies voor later.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 12:35

fransien

'Je gunt je kind een studie waar hij/zij echt plezier in heeft, en echt later mee verder wil, maar je gunt je kind ook om een leven te beginnen met weinig/geen schulden net als mijn man en ik hebben kunnen doen.'

Ik denk maar zo: zelfs MET afbetaling van die lening hoop ik dat ze meer verdienen dan een kind wat een MBO2 opleiding heeft gedaan. Je hoeft ze echt niet leningvrij hun eigen leven te laten beginnen terwijl jij daar krom voor moet liggen. Ik denk dat het de afgelopen 20/30 jaar te gunstig was. Veel te veel tijd over om allerlei dingen te doen die niet met de opleiding te maken hadden, niet hoeven werken soms etc. Waarom moet een student zoveel geld uitgeven aan de kroeg, uit gaan en weet ik veel? Dat kan heus wel wat minder: eerst werken voor je studie en als er dan nog geld over is: voor de leuke dingen maar veel ouders vinden die leuke dingen ook belangrijk en ja dat kan niet allemaal.

Als we veel eerder waren gestopt met al dat geld aan stufi's naar de hogere inkomens te sluizen hadden de lagere inkomens nu meer gehad.

Maar de kinderen

Van al die lagere inkomens kunnen nu niet studeren. Op het mbo zitten veel leerlingen die de potentie hebben voor hbo, maar door allerlei omstandigheden niet via de normale route daar zijn gekomen.

Velen van hen kunnen een vervolgstudie nu niet meer betalen, overweggooien van kapitaal gesproken..

Leen13

Leen13

21-01-2015 om 12:53 Topicstarter

Die besluiten

Die besluiten nemen wij als volwassenen die wel alle voorrechten hebben gehad over de toekomst van onze kinderen. Ik ben er voor om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen naar 16 jaar. Dan kunnen er meer kinderen meestemmen over hun eigen zaken op partijen die jongeren ook serieus nemen. Nee, ik vind het geen goede maatregel.
Onderwijs is een basisvoorziening, heel belangrijk voor allerlei maatschappelijke processen, daar wil je geen barriere voor opwerpen of kinderen in de schulden steken.
De kloof die weer groter wordt tussen armere en rijkere mensen. En ik moet nog zien wat voor investeringen er voor die miljard besparing gedaan worden in het onderwijs want daar ontbreekt ook elke visie. Zal wel weer een 'excellent' dingetje worden. Dat niet excellent blijkt te zijn.

werken

Wat ik me afvraag:
Ik heb veel mensen in mijn omgeving die zelf een MBO opleiding hebben genoten maar wel willen dat hun kind HBO gaat doen. Alleen, daar willen ze niet voor betalen/sparen. "Ze gaan er maar bij werken", hoor ik vaak. Allemaal leuk en aardig, maar wat als hun kinderen vervolgens zeggen: ik heb geen zin in schulden, dus laat dat studeren maar zitten ik ga gelijk wel werken. Dan schiet je als ouder toch je doel voorbij? Je maakt het je kinderen zo veel makkelijker door een bijdrage te leveren.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 14:13

marsy

Ik vind dat je overdrijft. Het is 1200 per jaar minder als je thuiswonend bent en verder krijgen de kinderen van ouders met een inkomen tot 48.000 nog steeds een aanvullende beurs. Hoezo nu niet kunnen studeren? Wat is er nu toch mis met lenen? Ja je moet even goed zeker weten dat je die studie wil gaan doen en dat je die niet gaan doen voor de 'leuk'. Je moet er werk mee vinden. Niets mis mee hoor.

Ik verwacht ook dat de kamerhuurprijzen omlaag gaan aangezien dat ook werkt met vraag/aanbod. Verder zijn er ook andere oplossingen: als iemand mijn zoon nu doordeweeks een slaapplaats geeft dan kan een ander in zijn bed slapen

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 14:14

Meisje klein

Maar dat is toch geen beslissing voor de rest van je leven? Je kunt toch later alsnog die HBO gaan doen?

Tja

Het overgrote deel van de jongeren populatie in grote steden komt uit arme gezinnen. Die kunnen nu net studeren met beurs, baan en lening. Zij krijgen dus nog grotere schulden en nee dat zijn niet de studenten die uren in de kroeg hangen.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 15:16

Marsy

Die houden toch gewoon een beurs? Nou ze moeten 100 euro per maand bijverdienen en thuis blijven wonen... of ze lenen 100 euro. Of ze gaan op kamers, zorgen voor een lagere prijs en nemen een lening. Echt geen reden om maar niet aan een studie te beginnen. Wellicht wel om die een jaar uit te stellen en eerst een jaar werken.

Moni

Moni

21-01-2015 om 16:26

Kinderen uit arme gezinnen krijgen juist meer beurs dan nu!

Van nu.nl geplukt:
Wie ouders heeft die samen minder dan 46.000 euro verdienen, kan een aanvullende beurs krijgen. Die gaat omhoog met zo'n 100 euro per maand, zodat het afschaffen van de basisbeurs voor hen iets minder ingrijpend is.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 16:41

moni

Ik las gisteren dat het 48.000 is.

Ik vraag me nog wel steeds af hoe het precies loopt. Krijg je bij een inkomen van 47.900 een paar euro en bij 1 ouder in de bijstand het maximum? Dat maakt natuurlijk wel uit.

bieb63

bieb63

21-01-2015 om 16:48

meestal is er geen staffel

En juist dat vind ik nogal oneerlijk. Net er onder krijg je alles, net er boven krijg je niks. Dat klopt m.i. niet. Maar ik weet niet of dat met die beurs nu ook zo is.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 18:39

bieb

Ja, ik kan dat dus nergens vinden en daar zoek ik al vanaf het begin naar. Zorgtoeslag en huurtoeslag is ook met een staffel overigens.

Ga erbij werken...hm...

Terwijl studenten steeds sneller door de studie moeten met bindend studieadvies, harde knip en de programma's moeten worden aangepast op "studeerbaarheid", moeten ze er ook nog ernaast gaan werken. Dat gaat niet bij elke studie even gemakkelijk, voor technische studies heb je echt weken dat je 50 uur bezig bent.
Maar goed, mijn dochter vertelde dat een Engelse uitwisselstudent omviel van verbazing toen de Nederlandse studenten om zes uur 's avonds naar huis gingen. In zijn thuisuniversiteit verlaat geen student voor negen uur 's avonds het pand, en kost de studie ook nog eens veel meer, dus... alles is relatief.

Jaina

Jaina

21-01-2015 om 19:36

Geen ramp

De extra kosten kunnen geleend worden. Dat gaat dus om een bedrag van 1200 euro voor thuiswoners en 3500 voor uitwonenden ten opzichte van de huidige kosten. Dat is zo afbetaald als je daarna een baan hebt gevonden (en vind je die baan niet dan hoef je niet beginnen met terug te betalen)
Kinderen uit arme gezinnen hoeven sowieso zich geen zorgen te maken want die behoeden hun beurs.
Met lenen en werken kan je dus nog steeds de studie bekostigen.
En verreweg de meeste studenten hebben best tijd om naast hun studie nog te werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2015 om 19:44

Dat klopt niet helemaal Jaina

Ook als je die baan niet krijgt kan de afbetaalverplichting blijven bestaan. Die vervalt alleen als het totale gezinsinkomen langdurig op het minimum zit.

Dus als je na je dure studie met een flinke schuld in een mbo-baan terecht komt kun je wel de sjaak zijn.

Toch vind ik ook en nog steeds dat een studielening de best mogelijke investering in jezelf is. Maar blijkbaar heb je tegenwoordig wel een plan nodig, hoorde ik vanavond op de radio....

Sawo

Sawo

21-01-2015 om 19:49

Moni klopt niet

Het klopt dat de aanvullende beurs omhoog gaat maar de basisbeurs verdwijnt dus in het totaal zo'n 170 euro minder voor uitwonende studenten.

Ik vind het wel een slechte maatregel omdat juist de de studenten met ouders met minder inkomen leenangst hebben en daardoor niet meer gaan studeren of vervolgstudie zullen gaan doen.

Ook worden er veel studenten getroffen die hun keuzes gebaseerd hebben op de oude regelingen bv bestuurswetenschappen en nu er achter komen dat dit veel extra geld gaat kosten.

Wat betreft extra stimulansen om moeilijke en langere studies zoals technische studies te gaan doen merk ik nog weinig op de technische universiteit. Het enige dat ik gehoord heb is dat TU eindhoven de studenten financieel compenseert voor bestuurswerk.

Groet
Sandra

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 19:50

Ginny

Zolang je niet het minimumloon krijgt hoef je niet te beginnen met afbetalen, of bedoel je dat niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-01-2015 om 19:59

Ja dat bedoel ik

Barvaux.

Weet niet of het precies het minimum is, maar ik weet van mijn vriendin dat ze echt wel moet gaan terugbetalen, ondanks dat ze 18 uur per week in de thuiszorg werkt. Het inkomen van haar man telt namelijk ook gewoon mee.
Of eigenlijk beter: ze hoeft niet per se terug te betalen maar de betaaltermijn schuift gewoon mee op en de rente loopt gewoon door.

Barvaux, rekenhulp

https://duo.nl/particulieren/deurmat/service/rekenhulpen/rekenhulp-berekenen-studiefinanciering.asp

Hier kan je uitrekenen hoeveel aanvullende beurs je kan krijgen bij welk gezinsinkomen. Of eigenlijk moet ik zeggen, kon je uitrekenen, want ik heb de indruk dat hij het nu even niet doet. Hij geeft bij elk inkomen 0 euro aanvullende beurs. Een tijdje geleden heb ik een aantal bedragen in zitten vullen voor 2015 en was het wel zo dat hoe hoger het inkomen (hoe dichterbij het maximum), hoe lager de aanvullende beurs. Het was geen alles of niets als je net onder of boven een bepaalde grens zat.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.