Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne M

Anne M

05-07-2016 om 12:51

afgekeurd boek bij Van Dijk, bezwaar?

Dochter (15) komt net overstuur uit school, want er is een boek afgekeurd bij het inleveren. Blijkbaar heeft Van Dijk een inleverpunt op school met eigen medewerkers, want er zat iemand die zij niet kende.
Er is dus een boek afgekeurd en zij moest gelijk een formulier tekenen. Daarmee geeft ze dus aan dat ze akkoord is met de afkeuring en dat er een rekening wordt opgestuurd.
Ze was het niet eens met het afgekeurde boek, maar ze moest van de medewerker weg omdat het druk was. En heeft dus maar getekend, nog niet wetende wat de consequentie is (want ze had het formulier niet gelezen))

Ikzelf heb het boek net bekeken en ik vind dat het niet ongeschonden uit de strijd is gekomen. Daarentegen 3x per week mee naar school helpt niet echt natuurlijk. Het was een nieuw boek, dus de schade is duidelijk. Maar ik ben het niet eens met de totale afkeuring, omdat het duidelijk in betere staat is dan sommige andere boeken die ze aan het begin van het jaar kreeg.

Kun je hier nog iets aan doen of is het gewoon betalen? Op de site van Van Dijk kan ik niets vinden hierover.

Twee dingen

Is de handtekening van een 15-jarige rechtsgeldig? Of überhaupt maar iets waard?
En verder: "omdat het duidelijk in betere staat is dan sommige andere boeken die ze aan het begin van het jaar kreeg." Dat waren wellicht (veel) oudere boeken?

Triva

Triva

05-07-2016 om 13:16

ja dat is meteen een waarschuwing

Mijn jongste had het vorig jaar voor het eerst aan de hand (bij mijn oudste nooit gebeurd) en hij kwam helemaal in paniek thuis, zo zielig. Het was bij Iddink en wij hebben er nooit meer wat van gehoord.
Helemaal afkeuren vind ik te gek voor woorden, ze kreeg het boek dus weer mee? Dan heb je wel een mooi bewijs, ik had namelijk geen bewijs omdat het niet helemaal afgekeurd was. Ze namen het in en ik zou later een rekening krijgen.

Dus waarschuwing: instrueer je kind goed. Als boek wel wordt ingenomen laat kind dan foto's maken als bewijs en zeg kind niet te tekenen, dat kan niet rechtsgeldig zijn om een puber onder druk te zetten. Laat anders het boek weer meenemen of breng je puber naar school als het even kan en ga daarna (zonder kind ivm gezichtsverlies) weer terug naar binnen.

Houd er rekening mee dat die mensen van dat bedrijf ook maar gewoon ingehuurde studenten zijn waar de ene veel strenger is dan de ander (dat bleek ook wel bij oudste).

Triva

Triva

05-07-2016 om 13:19

oja

ik heb er dus daarna niets meer van gehoord.

Triva

Triva

05-07-2016 om 13:19

maar

dat was bij Iddink.

vlinder72

vlinder72

05-07-2016 om 13:34

triva

Bij zoon werd ook een boek afgekeurd. Terecht want het boek zag er niet uit maar ik was heel erg verbaasd over de staat van het boek omdat al zijn andere boeken er nog keurig uit zagen. Zoon gaf ook aan niks bijzonders ermee gedaan te hebben maar toen wij de kaft eraf haalden bleek de kaft van het boek zelf helemaal los te zitten.

Waarschijnlijk was het boek al niet al te best toen hij het kreeg maar ik kan mij dat niet herinneren.

Hij heeft niks van Iddink ontvangen. In de mail waarin de ontvangst van alle boeken werd bevestigd stond ook niks bijzonders. Ik ben benieuwd of wij nog een nota ontvangen.

Bij Van Dijk hoor ik trouwens wel vaker dat boeken naar willekeur afgekeurd worden. Twee boeken van mijn neef werden vorig jaar totaal onverwacht afgekeurd. En hij is echt heel netjes met zijn boeken. Mijn zus was het er ook totaal niet mee eens en heeft ook een klacht ingediend. Ik weet alleen niet hoe het afgelopen is.

Anne M

Anne M

05-07-2016 om 13:34

handtekening

Ik denk dat die handtekening inderdaad niet geldig is, maar dat weet ik niet zeker. Desalniettemin blijft het probleem. Ik zei al: "had niets getekend, dan hadden we gezegd dat hij kwijt is", want daar hadden we een verzekering voor.

Inderdaad, andere boeken die ze kreeg waren ouder, dus meer toegetakeld. Daarom begrijp ik niet dat het boek gewoon wordt afgekeurd, want het is natuurlijk wel nog te gebruiken.

Het leek inderdaad op willekeur. Volgens dochter (die wel vrij eerlijk is) waren andere boeken er slechter aan toe en werden ze wel ingenomen. Maar goed, daar kun je niet zoveel mee, want ik ken de criteria niet.

Maar weet iemand wat je kunt doen?

Triva

Triva

05-07-2016 om 13:51

maar

is er dan bij Van Dijk geen tussenvorm? Waarom volledig afkeuren als je het gewoon nog kunt gebruiken? Een boete moet dan voldoende zijn zoals mijn zoon dus had.

Ik zie voldoende geklaag op internet maar van Dijk heeft geen aparte pagina voor vragen als dat van jou. Ergerlijk, zelfs dus niet bij veelgestelde vragen.

Jij hebt het boek thuis, maak er foto's van en ga toch klagen ergens via: https://www.vandijk.nl/webshop/content/contact

V@@s

V@@s

05-07-2016 om 14:04

van Dijk

Geeft volgens mij alleen boetes bij nieuwe boeken. Niet bij boeken die al tweedehands waren aan het begin van het schooljaar.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-07-2016 om 14:15

even bellen

Ik denk dat je gewoon even moet bellen met Van Dijk. Leg de situatie even voor en bespreek hoe het verder gaat. Dat lijkt mij het snelste en meest direct. Die handtekening heeft verder volgens mij niet zoveel waarde. Die handtekening is geen akkoordverklaring dat je gaat betalen, dat kan denk ik formeel niet.

Toch ben ik vooral getriggerd dat je schrijft dat je dochter helemaal overstuur thuis kwam. Dat snap ik niet zo goed. Het gaat toch 'maar' om een boek? Hoe komt het dat ze daar zo van ondersteboven is? Misschien is het omdat ik jongens heb, maar ik kan mij er niet zoveel bij voorstellen dat een kind van 15 overstuur is vanwege een beschadiging (wel/niet) aan een schoolboek. Of zijn mijn kinderen (en wijzelf) gewoon erg nuchter?

Triva

Triva

05-07-2016 om 15:24

IJsvogeltje

Mijn toen 13 jarige was overstuur omdat ik hem van tevoren helemaal niet verteld had dat dat kon gebeuren. Hij vond het gewoon een niet fijne situatie waar hij in kwam, dacht ook dat ik boos zou zijn denk ik. Het is dus verstandig dat je je kind vooraf verteld dat dit soort dingen kunnen gebeuren en instrueer je kind wat het moet doen (bijv met jou bellen omdat jij ook niet vooraf weet wat ze precies gaan zeggen). Kinderen worden onder druk gezet (het is druk, schiet nu op) en dat is niet fijn voor ze.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-07-2016 om 16:11

Triva

Ja, dat klinkt aannemelijk wat je zegt. Wij hebben inderdaad vanaf de eerste klas al besproken dat dit kan gebeuren en dat afgekeurde boeken er nu eenmaal bijhoren. Ze hoeven zich het niet persoonlijk aan te trekken en weten ook dat we niet boos zullen zijn of dat de rekening voor moeilijke problemen zorgt.

Triva

Triva

05-07-2016 om 16:13

Ijsvogeltje

Precies en ik denk dat ik dat bij oudste ook wel besproken had maar omdat het daar al vier jaar goed was gegaan was ik het gewoon vergeten bij jongste. Hij zal er nu niet meer zo overstuur van zijn als het mis gaat en daarom: bespreek met je kind wat het moet doen in geval van afkeur of boete bij het inleveren van de boeken.

bij iddink

Ik heb aan het begin van een schooljaar wel eens boeken teruggestuurd naar Iddink, omdat ze er te schandalig voor woorden uitzagen. Een Binas waarvan de bladzijden er met duct tape ingeplakt waren bijvoorbeeld. Of enorme klodders opgedroogd snot. Ook heb ik wel eens een mail gestuurd waarin ik aangaf dat we de boeken wel zouden gebruiken, maar dat ik me niet aansprakelijk voelde voor verdere schade. Inderdaad vielen die boeken in de loop van het jaar uit elkaar. Bij het inleveren een uitdraai van die mail bij de boeken gedaan en dochter daarnaar laten verwijzen. Wij hebben nooit een boete hoeven te betalen.

Anne M

Anne M

06-07-2016 om 18:11

niet verwacht

Bij ons op school krijg je de eerste twee jaar boeken van school. Wij zijn dus niet helemaal op de hoogte van de perikelen rondom Van Dijk en hebben dochter ook niet voorbereid.
Ze was dus overstuur omdat ze afgescheept is, het niet eerlijk vond, bang was dat ik boos zou zijn en ook niet wist wat ze moest doen.

Ik word erg chagrijnig als dochter onvoorzichtig met spullen omgaat, dus dat zal ook niet meegeholpen hebben. Nu vind ik zelf dat ze het boek iets beter met het boek had kunnen omgaan, maar ik weet ook dat als je driemaal per week dat boek mee naar school neemt (stevige rugtas met vrij harde bodem) het er niet mooier op wordt en een keer klem zitten al genoeg kan zijn voor een "beurse" hoek.

Ik vind het hele gedoe over die boeken zo subjectief als wat. Een duidelijke richtlijn van wel of niet afkeuren heb ik niet gevonden.

Verdienmodel?

Wat ik raar vind, is dat mijn zoon een kleine boete kreeg voor een boek met waterschade. Voor dat bedrag kunnen ze het boek echt niet vervangen. De schade was dus kennelijk niet zo erg dat het boek onbruikbaar is, dus die gaat waarschijnlijk volgend jaar gewoon weer naar een nieuwe brugklasser. Dus waar betaal ik nou precies voor? Straf?

skik

VO-moeder

VO-moeder

06-07-2016 om 22:21

Wat ik vreemd vond bij Van Dijk

De rugzak van mijn kind was in de sloot gevallen tijdens het fietsen. Ernstige waterschade bij twee vakken, in de zin van niet meer bruikbaar. Ik heb geïnformeerd bij Van Dijk wat de kosten waren. Dat kon eerst alleen maar aan het eind van het jaar aangegeven worden. Nou ja, daar heb ik niet zoveel aan richting de verzekering. Toen kreeg ik toch een kostenraming voor de verzekering. Verzekering heeft netjes betaald.
Aan het eind van het jaar leverde kind die boeken niet in. Maar het waren sets die bij elkaar hoorden, terwijl de helft beschadigd was. Die moesten per set vergoed worden dus heeft kind de helften die wel goed waren niet ingeleverd. Een hoop gezeur want alles moest ingeleverd worden, de boeken met waterschade maar ook de andere helft van de sets.
Dat hebben wij niet gedaan. We moesten de hele sets betalen dus houden wij de sets zelf. De goede delen hebben we aan school gegeven. Die zijn er blij mee.
Na meerdere emails gaf Van Dijk het op en stuurde de rekening.
Ik vond het erg vreemd dat je wel de hele set mag betalen maar ze blijkbaar een deel toch weer gaan gebruiken.
Beide sets waren nieuwe boeken aan het begin van het schooljaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.