Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ad vies

Ad vies

25-11-2014 om 16:37

Advies tussen VMBOt en HAVO in

Gisteren voorlopig advies gekregen. Eigenlijk dus VMBOt maar daar zit kind vrij hoog in. Juf ziet zeker doorgroeimogelijkheden voor HAVO.
Zelf ben ik wel bang dat dochter dan op haar tenen moet lopen. Ze is erg onzeker (pestverleden) maar lijkt sinds halverwege groep 7 ineens door te krijgen dat ze het best kan.
Maar ze blijft een overgevoelig type. Schaamt zich voor onvoldoendes en vertelt ons ook nooit als ze er een heeft (maar zit dan wel zichtbaar in de put. Helpt niet dat grote zus een enorm slim kind is met cijfers 8+ op gymnasium.

Er zijn hier twee scholen die beide een VMBOt- HAVO brugklas aanbieden. En hierover de twijfel.
Mocht ze op VMBOt uitkomen prefereren we school 1. Maar bij HAVO heeft school 2 de voorkeur.
Alleen heeft school 2 de speciale brugklas (met doorstroommogelijkheid naar HAVO 2) in de locatie die wij minder vinden en die andere school juist andersom.

Natuurlijk gaan we ook kijken daar (open dagen in januari) maar ik vind de keuze nu wel erg lastig zeg.
Ik wil gewoon super graag dat ze op haar plek komt zonder al teveel stress eromheen. Zoals ik al zei; ze is nogal gevoelig en erg onzeker.
Mijn gevoel zegt dan eigenlijk dat je beter voor VMBO kunt gaan, maar de juf vertelde dat als ze zo doorgaat ze wellicht als echt advies HAVO kan krijgen.
Kind wil graag HAVO maar voor mijn gevoel is dat ook een beetje aangepraat want tja dat is hoger....
Bij de cito's is een stijgende lijn te zien met waardeloze resultaten in groep 6 (veel gepest) een misser in groep 7 met rekenen (een D) en die zit nu op een hoge C de rest is B.

onzekerheid

Mijn dochter was ook zo'n twijfelgeval. Maar onzekerheid wordt er niet makkelijker op als je lager instroomt. En op het voortgezet onderwijs schoot ze ineens omhoog naar vwo niveau. Nu doet ze havo/vwo op speciaal onderwijs. Daar doe je op dit moment eerst havo en ze wil niet door naar vwo heeft ze al besloten. Maar mavo is na de start in de brugklas niet meer aan de orde geweest.
En ondanks haar angsten en onzekerheid, en driekwart jaar thuiszitten, is het niveau dus ook nooit aan de orde geweest. Ik denk dat je dat beter los kunt zien.

bibi63

bibi63

25-11-2014 om 21:11

ik denk

dat je het even vanuit een ander licht moet gaan bekijken.
Vooralsnog heeft ze een MAVO/HAVO advies, dus brugklas MAVO/HAVO lijkt het meest passen en logisch. Of het uiteindelijke MAVO of HAVO gaat worden is nu nog koffiedik kijken.
Ik weet niet wat het probleem is met locatie HAVO van school 2, maar is dat uiteindelijk echt belangrijk, moet je het daarvan laten afhangen?
Ik zou zeggen: ga naar de open dagen van beide scholen. Kijk welke school je kind het liefst wil en dan maar gewoon zien. Of heb je heel belangrijke argumenten voor voor/nadelen school 1 en school 2?
Bibi

Ad Vies

Ad Vies

26-11-2014 om 08:40

okee

Het advies op papier is wel VMBOt. Ze doen niet aan een/ander. Mondeling was het; ze kan als ze doorgroeit denken we best HAVO aan.
Het probleem met de locatie HAVO van die ene school ken ik van een vriendin die haar kind er heeft zitten.
Niet onoverkomelijk maar wel lastig dat als het VMBO wordt de keuze andersom zou zijn. Maar we gaan natuurlijk open dagen bezoeken.

Wat iemand mij ook nog vertelde: op VMBO gaan kinderen over het algemeen wat ruiger met elkaar om.
Is dat zo? Dat zou dan wel een nadeel zijn...

Ik zie in mijn kind momenteel echt geen VWO kind. Hoe zat dat bij jouw kind Anne toen ze 8e groeper was?

8e groep

Mijn dochter had een angststoornis en haar autisme was toen nog niet gediagnosticeerd, ze bleef regelmatig thuis en daar werkte ze wel aan het huiswerk dat ik van school meenam. Dus ze was wel serieus.
Maar ik vond haar toen, voor zover ik het zelf natuurlijk kon beoordelen, een twijfelgeval mavo-havo, wat niveau aangaat. Dat kwam ook uit de CITO-toets, iets met 37 op het eind.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 08:56

vooroordeel

Daar is weer een VMBO vooroordeel: ze gaan 'ruiger' met elkaar om.

Het ligt toch echt aan de school, hier een school met strakke begeleiding die gewoon heel duidelijk is.

Staar je niet blind op dat soort dingen, net zoals een grote school klein kan zijn en een kleine school groot kan het een puinhoop zijn op havo/vwo en een zeer goede begeleiding op VMBO.

Ik vind op- en afstromen niet goed voor elk kind, zeker niet voor die van mij, ze vinden het al moeilijk genoeg om op hun plek te komen en zich daar te handhaven. In jouw geval zou ik kiezen voor een school met de meeste kans op wisselingen het tweede jaar zodat jouw kind niet in een andere klas geplaatst wordt in de tweede die al echt een klas IS, maar nogmaals dat geldt voor kinderen als die van mij. Dus als er flink gewisseld wordt bij het samenstellen van de tweede klassen dan is dat voor mij een prioriteit.

Locaties en problemen daaromtrent zeggen mij niet zoveel, daar ben je te vaag over. Bedenk of dit echt een probleem is voor jouw kind en vraag je af of dat probleem er wel echt is of dat het van horen zeggen is en iets wat volgend jaar weer anders kan zijn. Verder denk ik dat je weinig kunt zeggen over op welk niveau ze thuishoort. Als ze meteen extreem gaat puberen en overal tegenin gaat heb je zo twee niveau's lager dan een rustig meegaand kind wat niet extreem pubert en gewoon zich vol in haar huiswerk stort en het ook leuk vindt.

Ad Vies

Ad Vies

26-11-2014 om 09:45

Barvaux

"Locaties en problemen daaromtrent zeggen mij niet zoveel, daar ben je te vaag over. "
Ja dat snap ik. Maar ons gevoel hierover is wel ergens op gebaseerd, namelijk ervaringen van anderen die hun kind daar op school hebben.

En daar komt ook het signaal vandaan dat ze op het VMBO wat ruiger zijn. Dat is op school 2 dus wel zo. Vorig jaar in de brugklas werd er regelmatig met meubilair gegooid bij mijn vriendin's dochter. Bij mijn oudste op het VWO was er ook wel eens wat maar dat ging toch lang niet zo ver.

Maar dan baseer ik me op een voorbeeld.
Ik vind zo'n vaag advies gewoon lastig, want voor mijn onzekere kind is duidelijkheid gewoon fijner; het zou wat rust brengen bij haar.

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 09:56

Ad vies

Hebben die locatieproblemen gevolgen voor het kunnen leren, haar prestaties en het doen van het huiswerk thuis? Want zo nee, dan is er weinig aan de hand.

Ja zeg met tafels gooien is natuurlijk heel ruig... mijn kind zit op basis en dat zou pas erg zijn! Er hoeft maar één kind met problemen in een klas te zitten en algemeen bekend wordt 'dat er met tafels wordt gegooid'. Tja, op de basisschool met al die veel slimmere kinderen die naar havo en vwo gingen gebeurde er altijd wel wat, werd mijn kind gepest en werd hij uitgelachen, werd hem pijn gedaan, werden er dingen naar zijn hoofd gegooid. Hij heeft het nu gewoon naar zijn zin en leert eindelijk wat! Die basisschool was pas ruig!

pirata

pirata

26-11-2014 om 10:45

ruig

Zelden heb ik zo'n verzameling schattige prepubers gezien als op het VMBO van mijn kind. Er zitten veel gelijkgestemde kinderen bij elkaar dat gaat heel goed. Weinig "studjes" dat wel.
Ga gewoon kijken en volg dan je gevoel. Het is toch een beetje koffiedik kijken. En wat wil ze zelf eigenlijk?

Mieke

Mieke

26-11-2014 om 11:01

vorig jaar

Vorig jaar zaten wij met dezelfde keuze. Wij hadden een VMBO T advies verwacht (tot groep 7) dus wij hadden ons tot groep 7 alleen verdiept in VMBO scholen. Uiteindelijk een hele leuke Mavo school gevonden. School is goed en onze zoon leek de school ook leuk. Maar onze laatbloeier kwam bij en kreeg een havo advies met plaatsing in een mavo/havo klas.

Wij hebben toen nog lang getwijfeld of wij hem niet toch naar die VMBO school zouden laten gaan. Onze zoon is jong in zijn doen en laten. Heeft een hekel aan huiswerk en het is nog maar de vraag of hij mede door zijn dyslexie het wel redt in een brugklas om daarna naar de havo te gaan. Ze moeten zulke hoge cijfers halen om door te stromen naar de Havo. Wel een nadeel van die Mavo school is dat ze nu ook een havo kopklas hebben maar alleen voor twee richtingen. Net de richtingen die voor mijn zoon waarschijnlijk niet geschikt zijn.

Wij hebben het toch gekozen voor een mavo/havo klas omdat onze zoon zelf graag naar die school wou. Hij zit er nu en het gaat goed. Eind dit jaar zien wij het wel of hij naar de Mavo of Havo door gaat.

Dus ga naar de open dagen. Laat haar een dag op beiden scholen meedraaien. Daarna kan je een beslissing nemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.