Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

11-01-2017 om 00:26

Advies over HBO of VWO na HAVO

Beste ouders,

Mijn dochter kan goed leren maar is helaas ziek waardoor ze regelmatig lessen mist en hierdoor onvoldoendes haalt ivm achterstanden. In goede periodes waarin het wel lukt om aanwezig te zijn haalt ze op de havo goede cijfers 8+. Ze heeft ook al vwo gedaan maar omdat dat teveel werd destijds hebben we haar laten afstromen naar havo ondanks dat ze bespreekgeval was.

Nu weten wij dat je op het hbo een bepaald aantal studiepunten moet halen om te mogen doorstromen naar het volgende leerjaar en een propedeuse te behalen. We hebben geïnformeerd bij diverse hogescholen maar daar krijgen wij steeds het antwoord met dat de examencommissie ernaar zal kijken destijds. Op internet heb ik ook al gezocht maar helaas er niets over kunnen vinden. Dochter weet ook nog niet goed welke richting ze op wil en ze heeft het erg naar haar zin heeft op de middelbare school waardoor de optie voor vwo ook nog open ligt. Aan de hand van haar cijferlijst van havo4 en de resultaten tot nu toe zou dit moeten lukken. Over vwo kunnen we genoeg informatie vinden, maar zijn hier misschien ouders die meer weten van studeren met studiebeperking op het hbo?

Tevens ben ik benieuwd of er ouders zijn met kinderen die ook voor deze keuze staan of hebben gestaan. (HBO of VWO met of zonder studiebeperking).

Hartelijke groet, Anne

Frank

Frank

11-01-2017 om 09:33

Studiebeperking

Onze zoon is vorig jaar gestart op een HBO en van tevoren waren ze ook vrij algemeen met toezeggingen over de coulance bij de beperking. Hij heeft op een punt na zijn minimale aantal studiepunten gehaald, maar mocht gewoon door en ze hebben nu een eigen traject voor hem geroosterd. Hij doet een driejaarige HBO-opleiding voor kinderen die VWO hebben, dat is dus iets compacter dan de vierjarige variant voor de Havo-ll, maar hij gaat hem waarschijnlijk in 3,5 à 4 jaar doen. Klinkt omslachtig, maar ze zeiden dat dit beter was dan de vierjarige variant.

Als ze het nog leuk vindt op school zou ik haar aanraden VWO te gaan doen. Studeren kan altijd nog. Heeft ze een ziekte die niet over gaat of is ze over een paar jaar beter?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.