Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
alias

alias

29-08-2020 om 12:04

advies over andere SBO school

Mijn zoon is 8 jaar en zit twee jaar op SBO-school. In feb 2020 werd zijn IQ gemeten en dat was 61 en hoor ik van de school waar hij zit, dat hij beter bij SO-school moet gaan, toen waren we niet met de school eens.
Dus de school besluit voor TLV voor mijn zoon een jaar aan te vragen. En dat gebeurt wel. Dus hij gaat in september naar dezelfde school, maar hij heeft een jaar de tijd om te kijken of hij dit school jaar beter gaat doen. Maar ze denken nog steeds dat hij naar OS moet gaan (cluster 3).
Nu zit ik te denken om mijn zoon naar andere SBO-school te sturen. Ik denk misschien ligt dit aan de school zelf. Maar in de regio waar ik woon is er een andere SBO-school, en die wil hem niet want hij heeft te laag IQ.
Mijn vraag is het verstandig om hem naar andere SBO-school in andere regio te sturen. En dat betekent ieder dag rijden ongeveer 30 min met de auto. Ik kan hem wel brengen. Maar ik vraag me af of dit goed idee is.
Want in juni 2021 moet TLV voor hem gevraagd worden.

Waarom wil je je zoon niet naar het speciaal onderwijs? Cluster 3.
Blijkbaar vind school dat je zoon niet goed genoeg kan profiteren van het regulier onderwijs en heeft hij gerichter onderwijsbegeleiding nodig.

In het speciaal onderwijs zijn de klassen kleiner en de leerkrachten hebben meer interesse en kennis van kinderen die moelijker meekomen om diverse redenen.
Laag IQ kan toch een goede reden zijn?

Veel kinderen voelen zich ook beter als ze beter kunnen meekomen in de klas.

V@@s

V@@s

29-08-2020 om 13:48

ben je het niet eens met het IQ onderzoek?

SBO is vaak een vergaarbak van verschillende problemen, in het SO komt hij waarschijnlijk in een klas die beter past.

Mijntje

Mijntje

29-08-2020 om 15:01

positiever

Veel keuze is er niet, in zmlk scholen. Ik neem aan dat zmlk onderwijs werd geadviseerd? Er zitten daar ook weer verschillende niveau's, er wordt individueel gekeken, het zijn kleine klassen en als het niet meer passend is (als hij te goed presteert), stroomt hij weer uit. Ga er eens kijken. Als jullie de hele tijd moeilijk doen wil je kind natuurlijk niet. Praat er wat positiever over. Je wil je kind toch ook niet op een school die hem verder kan brengen? Hij kan op een cluster 3 school misschien veel grotere stappen maken dan waar hij nu zit. Veel op je tenen moeten lopen is niet goed.

alias

alias

30-08-2020 om 18:18

wel of niet naar andere sbo school

De reactie die heb ik gelezen is voor OS-cluster 3 en dat de school gelijk heeft. En dat ik beter mijn kind naar SO-school te sturen. Want hij wordt volgens die reacties veel gelukkig daar.
Te laag IQ dus Cluster 3 beter bij hem past.
Hij heeft IQ tussen 61 en 71 en ik heb ergens gelezen dat als de IQ 55 is, gaat het kind naar SO en daarboven is bespreekbaar. De school waar min kind zit had dus twijfel.

Twijfel

Je kunt meestal niet voorspellen waar je goed aan doet. Blijven of weggaan. Het is geen wiskunde en er kunnen twijfels zijn. Het is wel prettig als je goed kunt samenwerken met de school of anders dat je voor hen overtuigende argumenten hebt om hem niet van school te laten veranderen.

En ja, elke verandering is ook wennen en je weet niet hoe het dan zal gaan.

Bespreekbaar is iets als het van twee kanten bespreekbaar is, de school heeft in elk geval je zoon nog een jaar de kans gegeven?

Wat je nog zou kunnen doen, liefst samen met school, is samen met je zoon werken aan schoolse zaken. Niet te strict maar op een speelse manier.

Je kunt het ook zonder doen, dan geef je hem extra ontwikkeling mee. Als het maar aansluit bij zijn beleving. Bijvoorbeeld veel samen naar de bieb en samen boekjes lezen die hij leuk vind. Een spannend en leerzaam game samen doen op de computer.

Naar het museum, naar kinderworkshops. Naar de kinderboerderij. Samen boodschappen doen met een briefje, Samen koken. Samen huishoudelijke werkjes doen. Vooral ook dingen doen die hem interesseren en waar hij goed in kan zijn.

Dat is nooit weg. Hij kan daarmee zijn niveau op school beter uit de verf laten komen en als school dan nog niet tevreden is heb jij in elk geval een goede 'leerzame' relatie met je zoon waarmee je hem de komende jaren ook met zijn schoolwerk kan helpen.

Nogmaals: houdt het speels, ga absoluut niet dwingen, en kijk wat hem interesseert en waar hij succes mee kan hebben.

alias

alias

05-09-2020 om 18:21

goed

Dank jullie voor de reacties, ik ga aan de slag. ik heb nu voldoende informaties gekregen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.