Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
soleil

soleil

26-06-2015 om 08:04

advies nodig! Is dit genoeg voor havo?


Barvaux

Barvaux

26-06-2015 om 19:17

soleil

Soleil, ik heb niets negatiefs tegen jou gezegd, heb het hoogste respect voor je, ik ken je niet eens, gaf alleen een reactie op wat je zei maar als dan minstens 3 mensen dat verkeerd uitleggen is dat op hun rekening.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2015 om 19:24

Okee okee Barvaux

Als je het plaatst in dat licht, kan ik me er wel iets bij voorstellen.

soleil

soleil

26-06-2015 om 19:42

ja is ok

barvaux

ik begrijpt ook wat je bedoelt en heb respect voor je hoor

sanne

mijn zoon doet zijn best op school we zijn een gezin die vinden dat school erg belangrijk,hij leest zelf en hij is lied van de bieb hij speelt ook leuk leerzaam spelletjes bij de ipad

je zei dat 40% van de kinderen gaat de de havo of het vwo"ik hoop dat mijn zoon hoort ook bij die 40% hij wilt ook dat hoor naar het havo of vwo net als zijn oom die is arts in paris

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-06-2015 om 22:48

Nou Barvaux

Ik moet zeggen dat ik jouw standvastigheid wel bewonderingswaardig vind. Dus als drie mensen jou verkeerd begrijpen ligt dat aan hen? Wanneer (bij welk aantal) gaat het dan ook aan jou liggen? Twijfel jij echt nooit aan jezelf?

Ik denk dat je, als je de tekst gequote zou hebben en dan direct daaropvolgend je reactie had gegeven, dat het minder zou lijken op een tekst à la Wilders. Het klonk een beetje als de Islam moet hier ook niet kunnen want in moslimlanden worden Christenen ook vervolgd. Zoals je het nu omschreef was het voor mij in ieder geval niet echt duidelijk waarom je het nodig vond om dat zo te zeggen.

lisbeth

lisbeth

26-06-2015 om 23:33

Soleil

Je kunt grofweg zeggen dat een A score vwo is, een B havo, een C tl en een D kader. Belangrijkste zijn dan rekenen en begrijpend lezen en spelling in mindere mate. Woordenschat en dmt kun je eigenlijk wegstrepen.
Men zal de scores vanaf groep 6 gaan volgen. De scores nu in 5 zijn dus niet heel belangrijk. Als je vermoed dat het door tweetaligheid komt zou ik wel de komende maanden actie ondernemen.

bieb63

bieb63

27-06-2015 om 00:20

Terug naar de eerste vraag

Nee, je zoon zit met deze scores niet op havo niveau. Maar hiij pas on groep 6, ... Afwachten maar en kijken waar hij aankomende jaren eventueel mee geholpen kan worden.

Barvaux

Barvaux

27-06-2015 om 09:47

Ginny

Ja joh, ga lekker door met stoken in het draadje van iemand anders...

Ik heb gewoon een grapje gemaakt, heb er een smiley achter gezegd maar jullie maken er van alles van en ja dat is op jullie rekening. Kijk, nu kom je zelfs met Wilders en de Islam en trek je dat gewoon op 1 lijn met wat ik zei terwijl ik daarna nog uitleg gaf over hoe anderen de Hollanders zien. Sorry maar je gaat nu zelf veel en veels te ver en anderen gaan een relatie leggen met mij, Wilders en de Islam. Als je voorbeelden geeft denk dan ook even aan welke voorbeelden.

Dat jij aan Wilders denkt is vólledig op jouw rekening, je zou mij langer dan vandaag moeten kennen!

Mijntje

Mijntje

27-06-2015 om 10:01

Frans forum (beetje o.t.)

Als ik op een Frans forum zou schrijven zou ik dezelfde reactie krijgen; als je de taal niet goed schrijft komt dat nu eenmaal niet zo snugger over.
Het helpt trouwens wel om zinnen te beginnen met een hoofdletter en af te sluiten met een punt

Als je het je aantrekt (er is maar 1 iemand die wat roept, de rest gaat serieus in op je vraag) is dat m.i. meer omdat je jezelf minderwaardig voelt. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, integendeel: Nederlands is voor Fransen een hele moeilijke taal (en andersom ook).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-06-2015 om 10:16

Was ook wel een beetje verbaasd....

En nee het is niet mijn bedoeling om te stoken.
Daar hou ik namelijk weer niet van.

Ik snapte jouw reactie niet en wilde even uitleggen waarom. Meer niet.
Denk dat het nu wel weer klaar is

soleil

soleil

27-06-2015 om 12:44

ik maak me nu zorgen!

lisbeth

je zei dat Als "je vermoed dat het door tweetaligheid komt zou ik wel de komende maanden actie ondernemen"

het is nu over 1 week hier vakantie wat moet ik met hem gaan doen?
ik weet dat op vakantie moet een kind spelen en relaxen van vakantie genieten,maar nu maak ik een beetje zorgen ik dacht eigenlijk~dat mijn zoon is bij goed onderweg met dit cijfers maar nee!hij moet goed scoren op rekenen en begrijplezen begrijp ik door jullie allemaal toch? voor de volgende cito in groep 6

sanne een ook iedereen ik heb een vraag aan jullie

wat zouden jullie doen in mijn plaats met dezelfde cijfers?

wat voor actie gaan jullie ondernemen?

ik weet dat lezen is erg belangrijk en voorlezen ook dat doe ik ook
maar een tweetalig kind heeft nog extra hulp nodig dus

AUB al advies en mening zijn welkom en

mijn dank is groot

Mijntje

Mijntje

27-06-2015 om 12:53

geen paniek

Geen paniek. Dat is toch al gezegd? Neem bv een abonnement op Squla en laat hem daarmee 'spelen'. Dat is spelen en leren tegelijk. Ga er ook eens naast zitten.
En gewoon blijven lezen en voorlezen etc.
De cito is pas over een half jaar, genoeg tijd om thuis spelenderwijs wat extra te oefenen.

Misschien helpt het

Ook als je met hem gaat rekenen en begrijpend lezen in het Frans. Dat is jou eerste taal en daar kun je hem veel meer van laten zien en meegeven. Lezen 's avonds in bed en hem laten lezen en vragen stellen over wat er gelezen wordt. In het frans.
Rekenspelletjes als je onderweg bent of even tussendoor.
Het Nederlands overlaten aan school of iemand anders, zijn vader?
Of daar bijles voor inschakelen. Als het maar speels en leuk aangeboden wordt.

soleil

soleil

27-06-2015 om 13:16

mijntje

bedankt voor je reactie,

helaas door ons klein budget squla is te duur voor ons

hij heeft wel via de school gratis ambrasoft hij oefent ook daar niet elke dag maar wel af en toe

maar ik heb gelezen bij ander forum dat squla is echt leuk en een kind kan snel goed cijfers halen

tafels ken hij uit zijn hoofd, hoofdrekenen gaat ook beetje goed maar verhaaltje sommen heeft hij moeite!ik vind ook rekenen moeilijk dus ik kan hem niet veel helpen helaas

Nastia

Nastia

27-06-2015 om 13:42

Kom..

Je kan rekenen best moeilijk vinden, maar basisschool groep 5-6 moet je als ouder nog wel kunnen bijbenen... Als hij moeite heeft met verhaaltjessommen dan kan je die met hem oefenen. Daar hoef je niet eens voor te gaan zitten, dat kan ook gewoon spelenderwijs. Bijvoorbeeld als hij helpt in de keuken, of in de winkel. Of laat hem het aan jou uitleggen! Alles wat je doet helpt. En in het Frans is natuurlijk ook prima.

Squla is een optie, maar hoeft echt niet. Hij oefent niet elke dag via Ambrasoft, waarom zou je dat niet wat meer opvoeren? En ook bij de witteboekenwinkel (en andere ramsjzaken) hebben ze vaak ook leuke oefenboekjes. Of vraag wat materiaal van school mee...

Het hóeft natuurlijk niet aan z'n tweetaligheid te liggen, hij kan ook gewoon minder goed zijn in rekenen.

Evanlyn

Evanlyn

27-06-2015 om 13:52

rekenonderwijs

Ik vind het rekenonderwijs in Nederland niet geweldig. Dat ligt niet aan de juf maar aan de methodes. De allerslimste kinderen redden het zelf, maar de rest heeft hulp nodig. Gewoon in het Frans, en bijvoorbeeld in keuken: het recept is voor 4 personen maar wij zijn met zijn zessen, dus wat moet je dan doen?

Angela67

Angela67

27-06-2015 om 13:56

punt is: wat wil hij zelf

als hij voelt dat jij de druk opvoert zonder dat hij zelf begrijpt wat het punt is dan wordt het moeilijk om een manier te vinden die hij vol kan houden.
Dus samen praten over 'het systeem' van die cito's, dat het twee keer per jaar getoetst wordt en dat jullie daar samen aan gaan werken, dat zou ik sowieso uitleggen. Voor een kind is 'beter leren rekenen' of 'beter leren lezen' zo abstract, dat moet je aanbieden in brokken/mijlpalen.

Dan kijken of je voor rekenen via juf te horen kan krijgen welke onderdelen nog niet goed genoeg gaan. Dat kan zij zien in de methodetoetsen én ze kunnen het zien aan de cito antwoorden.

kijk waar hij het beste mee om kan gaan: twee keer per week wat langer rekenen of vijf dagen wat korter?

begrijpend lezen zou ik zeggen: 1 keer per week een echte tekst + vragen (ergens voorbeelden kopen/krijgen/vragen) en rest van de week lezen + samen lezen.

probeer dus met hem samen dagelijks een 'huiswerkmoment' te maken, altijd van ongeveer dezelfde lengte en bepaal dan of het rekenen of begrijpend lezen dag is.

Wat je dan precies gaat gebruiken, dat is dan de volgende stap. staar je niet blind op de methode, je moet weten wat hij nog niet goed genoeg kan van rekenen.

let ook op dat je hem uitlegt dat het pas 'af' is als het 'goed'is. Dus nagekeken en fouten verbeterd. Dat vond jongste hier heel slecht verteerbaar want hij had al helemaal geen zin om de sommen te maken, laat staan nakijken en corrigeren.

staar je ook niet blind op altijd resultaat, of altijd zoveel sommen, of altijd foutloos. Zet in op regelmaat, medewerking, beloning, samenwerking met juf etc.

houd het dus behapbaar, maar zorg dat jij zelf de grote lijnen uitzet en het voor hem klein maakt.

gr Angela

Scores

De letters A-B-C-D en E verwijzen naar percentielscores, dat wil zeggen: hoeveel procent van alle leerlingen in het hele land scoren net zo goed os slechter dan jouw kind. Een D-score wil dus zeggen dat maximaal 25% van alle leerlingen net zo goed of slechter scoren dan jouw kind en 75% van alle leerlingen scoort beter.
De beslissing VMBO/HAVO/VWO wordt vervolgens bepaald door de beslissing: zoveel procent (ik dacht 15) van de leerlingen gaat naar VWO, zoveel procent naar HAVO en zoveel procent naar VMBO. Cito bepaalt dat aan de hand van doorstroomprofielen. Onderstaand een tabel met de vergelijkende percentielscores. Dan heb je een beetje inzicht in de positie van jouw kind.

Vergelijking met CITO-scores:
CITO-score Percentielscore
E 0 - 9
D 10 - 25
C 25 - 50
B 50 - 75
A 75 - 100

Tsjor

Angela67

Angela67

27-06-2015 om 14:30

tsjor

a/b/c etc is vervangen door I/II etc dus jouw stukje is wat oud.

verder is het grote probleem dat cito's juist niet worden gebruikt zoals jij zegt. Het wordt verabsoluteerd naar 'jij bent dus B" en jij kunt niet meer scoren. Het zou gebruikt moeten worden om te kijken wat een kind nog nodig heeft om meer te leren.
gr Angela

soleil

soleil

27-06-2015 om 17:37

die ken ik ook

barvaux

bedankt voor de moeite

en paar van die lijst ken ik al

ik en mijn man gaan wij hem een beetje oefenen in de vakantie

en voor het begrijp lezen we gaan samen naar de bieb voor de rest ik laat hem van de vakantie genieten

lisbeth

lisbeth

27-06-2015 om 18:50

Vakantie

Je hoeft echt niet nu meteen aan de slag tijd genoeg. Als je vanaf september ofzo langzaam wat gaat oefenen en dan vooral redactiesommen en begrijpend lezen.
Maar push ook niet te veel, niet alle kinderen hoeven havo of vwo te doen. Erop komen is 1 ding, erop blijven een tweede. En mijn groep 5 kind heeft echt geen benul over havo of vwo of welk niveau straks. Dat komt wel eind groep 7

soleil

soleil

27-06-2015 om 19:19

ik vind

lisbeth

ik vind dat lezen erg belangrijk is en het is geen huiswerk
het is alleen voor de plezier

voor de rest u hebt gelijk ik ga geen rekenen oefenen mijn man is ook met jou eens vakantie is vakantie zegt ie en ik wil dat ie geen druk krijt

ik weet dat niet al kinderen moeten een havo vwo te doen maar dat is wat hij wil en ik wil hem helpen en al ouders moeten zijn best doen voor hun kinderen toch?

Evanlyn

Evanlyn

28-06-2015 om 00:08

Soleil

Je hebt gelijk. Alles wat je hem straks kan leren is goed voor hem, Zelfs al zou hij niet naar de HAVO gaan, dan gaat hij het toch makkelijker krijgen dan als hij niet goed bijgewerkt zou zijn. Overigens vind ik het al heel wat dat hij de tafels nu al goed kan! Dat lijkt me behoorlijk slim.

soleil

soleil

28-06-2015 om 10:56

Evanlyn

mijn zoon heeft de tafels uit zijn hoofd geleeerd door die speletjes van tafeltoper van ambrasoft hij vind die speel erg leuk dus door te spelen elke dag hij heeft dit geleerd

lisbeth

lisbeth

28-06-2015 om 12:13

Soleil

Ik bedoel het niet verkeerd maar je zoon hoeft in groep 5 nog absoluut niet bezig te zijn met havo of vwo straks. Dat komt wel over een paar jaar.

Evanlyn, hier moeten alle kinderen eind groep 4 begin groep 5 hun tafeldiploma halen. Zowel A als B voor de herfstvakantie

Evanlyn

Evanlyn

28-06-2015 om 12:18

Nou

dat is leuk, maar het lukt de meesten hier niet. Was ook geen beste school hoor.

Barvaux

Barvaux

28-06-2015 om 12:28

inderdaad evanlyn

Hier moesten alle kinderen echt voor de herfstvakantie in groep 5 de tafels kennen, heel groep 5 zit vol met tafels. Mijn zoon met ernstige dyslexie was het zelfs gelukt eind groep 4 (maar ja automatiseren blijft een probleem, hij kan iets voor kort leren maar een week later was hij het al weer kwijt).

Als een school het niet lukt om het voor kerst groep 5 voor elkaar te krijgen zou ik ook mijn twijfels hebben bij die school

Evanlyn

Evanlyn

28-06-2015 om 12:31

Off topic, tafels

Wat mij zo verbaasde was dat er inderdaad een deadline was, maar wie die niet haalde, werd gewoon aan zijn lot overgelaten. Daar moesten de ouders dan verder maar voor zorgen. Ik vraag me af of dat elders ook zo is.

Barvaux

Barvaux

28-06-2015 om 13:05

o maar

Het was ook hier de bedoeling dat je thuis die tafels oefende, ging een stuk vlotter en je haalde er inderdaad de kinderen uit van wie de ouders dat niet zo belangrijk vonden of de kinderen niet stimuleerden. Die deden er wel langer over en ja op een gegeven moment moet een school dat los laten, je kunt ze niet verplicht de hele dag laten oefenen op school

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-06-2015 om 13:28

Nou hier

De paar kinderen die in de loop van groep 5 de tafel nog niet onder de knie hadden, kregen wel speciale aandacht van de leerkracht. Dit verschilt dus echt per school.

En dat waren overigens niet alleen kinderen waar thuis niet mee geoefend werd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.