Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

21-04-2016 om 14:41

Advies gevraagd: van 2 VWO naar 3 HAVO?

In een notendop:
Zoon nu in 2 VWO kwam van de basisschool met HAVO advies, maar heeft door hard werken deze kans gekregen.

Hij had een prachtig voorjaarsrapport en zijn mentor gaf aan dat hij recht op 3 VWO afgaat.
Maarrr……….afgelopen maandag zijn we erachter gekomen dat hij praktisch helemaal gestopt is met werken, behalve met wiskunde is hij bij.
Hij Is cijfermatig/wiskundig erg zwak en heeft daar bijles voor, maar hij heeft nu 3 keer een 3 gehaald voor wiskunde. De andere vakken worden, doordat hij zijn werk niet maakt, langzaam zwakker.
Hij geeft zelf aan zich in het algemeen (dus niet alleen wiskunde) niet te kunnen concentreren. Uitleg vaak wel te snappen, maar niet te kunnen toepassen. Op de vraag waarom hij is gestopt met werken komt geen duidelijk antwoord.

Hij wil alles in gaan halen in de meivakantie.

Op dit moment is de hele school op kamp (zijn mentor is mee) en daarna is er 2 weken meivakantie.

Mijn onderbuikgevoel zegt door laten stromen naar 3 havo. Hij wil zelf VWO, maar het is een trage/makkelijke werker.

Wat zouden jullie doen?

Kleine dip

Hij heeft een goed voorjaarsrapport en staat overgaan naar 3vwo.De mentor is optimistisch. Waar komt dat onderbuikgevoel van jou vandaan?

En is hij gemotiveerd om in de vakantie te gaan werken. Ik had er zo een in 4vw0. Die liep tegen gaten in zijn wiskundekennis aan omdat hij in de derde te relaxed was geweest. Hij heeft overlegd met zijn wiskundedocent over de zwakke punten, we hebben een samen een realistische planning gemaakt voor de meivakantie, en hij heeft gewerkt. Hij heeft een goede eindspurt gemaakt en is gewoon overgegaan.

Mocht je zoon echt heel zwak in wi blijven, dan kan hij ook eindexamen wiskunde c doen.

mijk

mijk

21-04-2016 om 15:29

Hij hoeft echt op de Havo

niet minder te doen... Daar kom je er ook niet met niks doen. (Zelf vond ik het na afstromen zelfs lastiger omdat ik het saai vond!) En als je dan toch moet bijspringen kan dat net zo goed op het vwo. Dus ik zou inzetten op meer controle op zijn huiswerk. Samen plannen en gewoon nakijken of hij het gedaan heeft. Sancties op niet doen beloning bij wel werken. Wat er maar nodig is. Ik zou je onderbuik even laten voor wat het is... En met hem aan de slag (of betalen om een ander het te laten doen).

mijk

Mama

Mama

21-04-2016 om 16:24

Havo

Tuurlijk, als hij alles ophaalt kan hij naar vwo3.
Mijn dochter vond dat juist een heel zwaar jaar met veel vakken.
Ze is van vwo3 naar havo 4 gegaan. Vrijwillig, ze ging wel over. Maar miste volgens mij het inzicht om met hard werken ook een ruime 6 te halen.
In havo 4 heeft ze natuurlijk minder vakken en ze hoeft minder hard te werken dan op vwo: en wat vooral fijn is: ze haalt als ze hard werkt ook een voorspelbaar lekker cijfer. En dat was op vwo altijd maar afwachten
Als hij het nu makkeljjke op kan halen neem ik aan dat hij het nivo aan kan.

bloemetje

bloemetje

21-04-2016 om 16:27

VWO

Het is hem door hard werken gelukt om naar het VWO te gaan. Hij haalt mooie cijfers, mentor is positief. Nu heeft hij een dipje en jij zegt het vertrouwen op? Lijkt mij geen goed signaal. Ik zou inzetten op het begeleiden bij zijn huiswerk. Zelf of evt. bij een huiswerkinstituut. Natuurijk kan hij zelf niet benoemen waarom dingen niet helemaal goed gaan: het is een puber. Het lijkt erop dat hij aan het dobberen is. Help hem om weer te gaan zwemmen.

Triva

Triva

21-04-2016 om 16:49

Je gaat te snel

Geef hem nu eerst het vertrouwen dat het goed komt, bied je hulp aan.

Als hij over gaat moet je volgend jaar wel heel goed kijken of het gaat want als je eenmaal bezig bent met VWO4 kun je niet naar HAVO5 maar moet je terug naar Havo4. Dus volgend jaar is de laatste kans zonder vertraging om over te stappen naar de Havo (ja heel soms maken scholen een uitzondering maar dat is maar zelden zo).

mirreke

mirreke

21-04-2016 om 17:02

Ondersteuning geven

en niet meteen het vertrouwen opzeggen.

Misschien loopt er iets niet lekker op school? Wordt hij gepest?

En anders gaan helpen en ondersteuning. Je kunt hem bv. ook naar huiswerkbegeleiding laten gaan, zodat hij wel zn huiswerk moet maken, omdat je anders je alleen kunt vervelen.

Misschien is hij verwoed aan het gamen geslagen?

Heidi*

Heidi*

21-04-2016 om 18:49

Ik snap jullie gedachte

Dat ik mij zorgen maak om niets, maar ik zie kortweg altijd dat hij liever lui dan moe is. Hij is met 3 kwartier weer beneden en hockeyt liever.

Hij geeft zelf aan dat hij het erg veel en zwaar vindt.
En natuurlijk zeg ik niet tegen hem dat ik twijfel. Hij heeft de schijn mee op school want hij zegt zelf dat hij praktisch niets doet in de les. --

Angela67

Angela67

21-04-2016 om 18:58

elke puber

is liever lui dan moe (even gechargeerd). Als je die allemaal liet afstromen haalde geen van hen het vwo . Ik zou het niet als een optie laten bestaan.
Zo lang hij nog tijd heeft om te hockeyen is helpen met efficient huiswerk maken en goed plannen wellicht een goede investering? als hij na volgend jaar misschien alsnog naar havo moet/kan/wil heeft hij dat in eider geval geleerd.
gr Angela
ps wat is er mis met blijven zitten of is het zo'n rare school die denkt dat dat slecht is voor de slagingspercentages en/of slecht voor het kind is?

Stel hem drie vragen

- Wat wil jezelf?
havo, prima, zijn leven zijn keus. (een van mijn kinderen heeft de hersens voor vwo, maar mist de werkhouding. Die gedijt nu prima op het hbo waar hij zich niet voor hoeft in te spannen.)

vwo, dan komt de volgende vraag
- Hoe denk JIJ dat te gaan bereiken?
- Hoe kunnen we (ouders, school en deze volgorde is niet toevallig) jou
daarbij helpen?

Jongste kreeg een negatief advies voor zijn profiel. Is op zijn school niet bindend, en hij heeft nu dus de kans om tot de vakantie zijn inzet te tonen. Hij heeft wat extra wi en na huiswerk meegekregen voor de meivakantie. Ik wil hem daar wel aan helpen herinneren, maar ik ga beslist hem niet achter de vodden zitten. Eerdere ervaring leerde me dat dat niet werkt.

Geef hem de kans maar zichzelf te bewijzen als hij het echt wil Hij is niet zijn zus.Mocht het in vwo 3 niet lukken, dan kost het hem geen jaar Zitten blijven in twee vwo zou ik niet aanraden,de route via havo duurt dan even lang. En de kans op ieg een diploma is groter.

Langdurig kostbare huiswerkbegeleiding om een kind het vwo door te slepen ben ik persoonlijk geen voorstander van.

Succes, en je bent de enige ouder niet, die het vo extra grijze haren oplevert

inderdaad kefan

Eens met Kenfan. Niet kost wat kost door dat Vwo heenslepen. Eigen keuze maken en de consequentie ervan begrijpen. Je kunt de beslissing nog een jaar uitstellen als hij nu over gaat. Maar een 3 voor wiskunde geeft wel aan dat daar een behoorlijk probleem zit. En je zoon heeft al bijles.

belle mara

belle mara

22-04-2016 om 12:27

gewoon vwo

Ik zou hem indien mogelijk gewoon vwo laten doen. Op de havo kan hij nog een paar jaar lekker lui en moe zijn. En dan komt hij straks op het HBO en heeft geen enkele leerstrategie ontwikkeld. En dan komt hij zichzelf tegen in het eerste jaar. Met de kans de BSA niet te halen.
Ik heb het bij mijn kind zien gebeuren. Vanaf 3 havo niets aan school gedaan. Nu moet het aan de bak en dat lukt nog niet altijd goed. Dus misschien moet ze stoppen met deze studie.

Die drie voor wiskunde

niet de doorslag laten geven. Een pretpakket met talen waarmee ik mijn diploma in de wacht heb gesleept kan niet meer, maar om mensen met een wiskundedeuk toch nog aan een vwo-diploma te helpen is de lightvariant wiskunde C in het leven geroepen. Als hij geen technisch beroep op het oog heeft is een profiel C & M daarmee een mogelijkheid.

Ouders die zelf geen vwo gedaan hebben, verkeren bij een eerste soms in de foute veronderstelling dat daar alleen hele ijverige, leergierige kinderen op zitten en vragen zich daarom af of hun kind daar thuis hoort. Het eerste kan ik niet opmaken uit jouw posting, het tweede bespeur ik wel.

Onderzoek wijst uit dat kinderen zich vaak richten naar verwachtingen van ouders en docenten. Jij schrijft in de eerste alinea dat hij door HARD WERKEN van havo naar vwo is opgeklommen. Die kans geeft een school tegenwoordig echt niet zomaar, want de meeste scholen zijn erg gebrand op hoge doorstroomcijfers.Dus een beetje meer vertrouwen in de inzet die jouw zoon nu bereid lijkt te tonen, verdient hij wel.Probeer optimisme uit te stralen.

En misschien speelt er iets dat nu kortstondig aan zijn motivatie knaagt: ruzie met een vriend, liefdesverdriet.

Heidi*

Heidi*

22-04-2016 om 13:32

Kenfan

Deze zoon is de jongste en we hebben echt wel wat ervaring hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.