Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies gevraagd over tl/havo of havo/vwo

Mijn zoon heeft de volgende uitslagen op de plaatsingswijzer:

Begrijpend lezen: twijfel tl
Wiskunde/rekenen: vwo plus
Technisch lezen: vwo plus
Spelling: vwo plus

Ik weet dat de eerste twee onderdelen het zwaarste wegen.

De basisschool heeft het advies tl/havo bespreekprofiel afgegeven.

Wij twijfelen nu over een brugklas tl/havo en een brugklas havo/vwo. Dit is op verschillende scholen.
Wij willen nog in gesprek gaan met havo/vwo-school.

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies. Wat voor school zou passen?

Hij is een serieuze leerling die school niks aan vindt. Hij is een beetje onzeker en wil goed doen.

Alvast bedankt!

mirreke

mirreke

05-03-2016 om 18:51

ik snap het niet

De cito's die ik ken, hebben resultaten als: I, II, III enz. of I+
Ik zie helemaal geen uitslagen VWO en zo staan.
Welke cito heb je het over dan? En twijfel tl, bedoel je dan een IV?

Wat is de motivatie van de basisschool? En kunnen jullie je daar in vinden? Wat mij opvalt is dat je schrijft dat je zoon school niet leuk vindt. Heb je enig idee waardoor dat komt? Vindt hij het saai? Of juist toch te moeilijk?

En als het schort aan zijn begrijpend lezen zou ik daar als de wiedeweerga met hem mee aan de slag gaan. Veel laten lezen, samen lezen, ik zou ook cito's oefenen, zodat hij daar beter of gaat scoren.

En nou heb je het over de cito's, maar hoe zijn zijn methodetoetsen. Wat zijn zijn gewone resultaten op school. Cito is niet alles, al zouden ze dat zelf het liefste willen.

Kortom, ik vind een schooladvies alleen op basis van de cito's nogal kul. Zo zou het niet moeten zijn.

Havo/vwo

Ik zou eerder denken aan havo/vwo. Hij is blijkbaar niet zo handig in de wijze waarop de toets begrijpend lezen werd afgenomen. Maar dat is te trainen.
Op een vwo of havo/vwo worden de toetsen vooral afgenomen dmv open vragen of onderwerpen waarvoor je geleerd hebt.
Spelling gaat goed ; je kind kan de antwoorden waarschijnlijk goed verwoorden.
Zo te zien ook gevoel voor getallen.

Als de werkhouding toch bepalend is in de brugklas , kan je kind op havo-niveau verder.
Als je je kind direct op een vmbo-t plaats, kan je kind zich daar gaan 'vervelen'.

Sarah

Sarah

05-03-2016 om 20:36

je geeft veel te weinig info

Wat is het voor een kind? Wat wil hij met zijn leven? Welk niveau wil hij zelf? Waar zie jij hem, en waarom?
Hij heeft een aparte uitslag, hoe komt dat?
Alles zo hoog, en bl zo laag? Was dat altijd al?
Waarom vindt hij school niet leuk en wat heeft hij nodig om het leuker te vinden?
Enz.

mama-jj

mama-jj

05-03-2016 om 20:40 Topicstarter

Toelichting

Het zijn uitslagen van de plaatsingswijzer en die gaan in twijfel, onvoldoende, basis, etc.
Het zou neerkomen op begrijpend lezen een IV en soms een III en de rest op I en II.

Hij vindt school saai en heeft geen zin om dingen te doen. Hij doet het allemaal wel en ook serieus. Dus dat zit wel goed.

Ik wil inderdaad niet dat hij zich verveelt, maar te hoog inzetten wil ik ook niet. Lastig hoor.

mama-jj

mama-jj

05-03-2016 om 20:45 Topicstarter

Meer info

Hij houdt van sport, vooral voetbal. Hij gedraagt zich goed en zijn frustraties uit hij thuis.
Hij wil graag geld verdienen....

Sarah

Sarah

05-03-2016 om 20:45

mij lijkt

dat l en ll niet overeenkomt met vwo plus, maar goed.
Vraag lijkt me toch waarom hij zo slecht scoort op bl.
En hoe leerbaar hij hierin is. Begrijpend lezen lijkt me de belangrijkste voorspeller voor succes op vo...
(tenzij kinderen te slim zijn voor het over het algemeen vrij beroerde niveau van bl)

Sarah

Sarah

05-03-2016 om 20:49

en als je zelf zo twijfelt

probeer dan een school te vinden waar soepel op en af gestroomd kan worden.
Van de andere kant zou ik, gezien zijn geringe motivatie, vooral de school kiezen die voor hem het leukst is. En waar hij gezien zijn onzekerheid het best tot zijn recht kan komen.

Cito

"Het zou neerkomen op begrijpend lezen een IV en soms een III en de rest op I en II."

School geeft T/H bespreekprofiel als advies.Wat bedoelen ze daar mee, " bespreekprofiel"? En waarom moeten jullie nu twijfelen over het niveau?
Het advies is brugklas T/H en de citoscores passen daarbij. VWO plus begrijp ik niet in combi met de cito scores.

Misschien gaat vo akkoord met plaatsing in H/V klas, zou je zoon dat willen?

Leonie

Leonie

06-03-2016 om 08:27

advies

Van belang is, denk ik of hij in groep 7 zit of 8. Begrijpend lezen is echt belangrijk, je hebt het voor veel vakken nodig op het VO, zeker op het VWO. Zit hij in groep 7, dan kun je nog met hem oefenen en kijken of er verbetering in zit. Zit hij in groep 8: niveau III/IV is geen VWO-niveau. Het is jammer dat er zo'n verschil zit tussen rekenen en begrijpend lezen. Maar ik vermoed toch dat de middelbare school hem in een t/h klas wil plaatsen, juist vanwege begrijpend lezen. Bij ons wordt in zo'n klas op h-niveau les gegeven maar dat is niet overal zo. Ook worden leerlingen die echt niet op hun plaats zijn alsnog overgeplaatst. Als je op zoek gaat naar zo'n school en het gaat goed, dan kan hij alsnog op het VWO terecht komen, als dat zijn niveau is. Anders havo.
Denk je dat dit niveau voor begrijpend lezen zijn echte niveau is of dat hij echt niet beter kan? Dat kan ook nog meespelen.

Wil hij graag leren?

Is hij gemotiveerd om te leren, dan zou ik voor havo/vwo gaan.
Hier ervaring met zoon die op de brugklas mavo/havo (nog steeds mavo, ja) zit vanwege het slecht scoren op begrijpend lezen en daarom het advies van BS (intiteel advies Vmbo-Bk, na veel gesprekken omgezet naar vmbo-t). Hij verveelt zich matteloos en boos op BS. Hij haalt 10en en negens en een dikke 8 voor Nederlands, ondanks zijn tweetaligheid thuis. 2 havo vindt hij niet goed genoeg en is continue in gesprek met zijn mentor over het 2 vwo. De sprong zou enorm zijn, maar hij geeft aan dat aan te kunnen.

mama-jj

mama-jj

07-03-2016 om 14:36 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor alle reacties. Ik hoop deze week in gesprek te gaan met de havo/vwo school. Ik wil hun mening graag weten. Daarna nemen we in overleg met zoon een beslissing.

Advies

Hallo

Wat zou onderstaand voor een advies zijn?
Begrijpend lezen II
Spelling II
Spelling werkwoorden I
Rekenen III (hij is hier nomaal beter in II)

Graag hoor ik reacties van jullie

Groetjes

Anoniem

Anoniem

02-02-2018 om 18:09

Hoezo

Hoezo in dit oude topic en niet in een meer recenter topic?

Ik zeg Havo.

Hi anoniem

Ik kon geen revente topic vinden, kun je me helpen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.