Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

29-08-2017 om 21:27

Advies gevraagd: nieuwe cijferperiode

Ook al is het verhaal voor iedereen die mij kent herkenbaar genoeg, toch voor de zekerheid even anoniem. Ik heb namelijk een conflict met de school van mijn kind (tweede klas vo) waar ik jullie advies voor zou kunnen gebruiken.

Hier in de stad hebben de verschillende vo-scholen onderling afgesproken dat uiterlijk 1 mei bekend moet zijn welke kinderen op of af mogen stromen. Aangezien onze school (in principe) niet aan zittenblijven doet, zou dat betekenen dat de cijfers van na 1 mei voor niets zijn.

Om dit te voorkomen, heeft school afgelopen voorjaar bedacht dat de cijfers van na 1 mei meetellen als periode 1 van het nieuwe schooljaar, het jaar dat nu dus is begonnen. Best logisch, maar voor zover ik kan nagaan is dit alleen toegestaan als dit beleid vantevoren is afgestemd met bijvoorbeeld de mr, vastgelegd en is gecommuniceerd, bijv in de schoolgids. Dat is nu niet het geval.

Zoals gezegd begrijp ik het idee hierachter prima. Geval is echter dat het kind buiten zijn schuld om een paar lage cijfers heeft gehaald in de laatste periode. Dat leek geen probleem, maar blijkt het nu wel te zijn, aangezien kind nu voor enkele vakken met een flinke achterstand start. Zoals gezegd buiten zijn schuld, maar het heeft wel veel effect op de goede start die hij dacht te maken.

Deze werkwijze is eind vorig jaar richting kinderen benoemd, maar persoonlijk dacht ik dat dit was om de kinderen gemotiveerd te houden. Tegen de ouders is dit niet benoemd. Ik heb destijds navraag gedaan bij de mentor, die kon geen uitsluitsel geven. Zou voor de vakantie komen, maar ik hoorde niets. Vandaag is dat uitsluitsel dus wel gekomen.

Misschien niet handig begin van het jaar, maar ik heb mentor laten weten het hier niet mee eens te zijn. School lijkt echter bij dit punt te blijven. Vraag is dus wat ik kan doen. Nogmaals, de logica erachter betwist ik niet, maar het gaat mij nu om het principe en het belang van mijn kind.

nou, de logica betwist ik wel

Ik zie de logica erachter helemaal niet.

Het ene kind stroomt van 1 mavo op naar 2 havo. Het andere kind stroomt van 1 vwo af naar 2 havo. Aan het eind van 2 havo speelt voor beide kinderen de vraag of ze door mogen naar 3 havo of dat ze moeten afstromen naar 3 mavo. Het zou absurd zijn om die cijfers van het eerste jaar mee te tellen. Stel, die vwo afstromer scoort in 2 havo net voldoende. Die laat je toch niet NOG EEN KEER afstromen vanwege de cijfers die hij behaald heeft op toetsen die op VWO niveau beoordeeld zijn? En als die mavo opstromer net onvoldoende staat, dan moet ze terug naar de mavo. Die laat je toch niet doorgaan omdat ze op MAVO toetsen cijfers heeft gehaald die haar "gemiddelde" omhoog krikken?

En stel dat een kind vanwege langdurige ziekte *wel* in aanmerking komt voor zittenblijven. Dan wordt het helemaal bizar. Dan moet het kind het tweede jaar over doen omdat het in het eerste jaar onvoldoendes heeft gehaald. Ten eerste lijkt het me onwaarschijnlijk dat het kind nog steeds de stof van het eerste jaar niet beheerst als het het tweede jaar voldoende heeft gehaald. Maar als dat zo is, als de stof van het eerste en tweede jaar onafhankelijk van elkaar zijn (bijvoorbeeld verschillende tijdperken bij geschiedenis), dan heeft het toch helemaal geen nut om de stof van het TWEEDE jaar te gaan herhalen omdat het kind in het EERSTE jaar onvoldoendes heeft gehaald?

En hoe zit het dan met taken die leerlingen doen in de zomervakantie? Of bijspijkerkampen waar ze heen gaan? Beide lijken me goede redenen om het nieuwe schooljaar weer met een schone lei te beginnen. (Of geeft school nooit taken? Argh...)

Anyway, als het nog niet langs de MR is geweest, dan kun je dus met bovenstaande inhoudelijke argumenten de MR-leden gaan bewerken.

Maar over het algemeen werkt het beter om je op de bijzondere omstandigheden van je specifieke kind te beroepen dan om het algemene schoolbeleid aan te vallen.

Je zou kunnen vragen aan een paar docenten of kindlief wat proefwerken van vorig jaar mag herkansen vanwege de bijzondere omstandigheden. Als hij in de zomervakantie aan zijn achterstand heeft gewerkt, zou dat hem goed af moeten gaan. Als hij dat niet heeft gedaan, tja, is misschien wel een idee om dat nu alsnog te doen zodat 'ie een stevige basis heeft om de nieuwe stof te begrijpen.

Tegelijkertijd ook kindlief de hemel in prijzen tegenover docenten (oh, hij heeft zo hard gewerkt aan zijn achterstand in de zomervakantie...) zodat alle docenten weten wat de oorzaak was van de slechte cijfers, dat die slechte cijfers niets zeggen over de intelligentie of motivatie van je kind, en dat het achterliggende probleem inmiddels is opgelost. Dat helpt in elk geval als kind een bespreekgeval wordt.

Bosbes

Bosbes

31-08-2017 om 14:35

nee, ook raar, een met Syboor

Het is wel begrijpelijk dat die school een probleem heeft dat alles na 1 mei niet helemaal serieus genomen wordt. Maar toch. Stel, 2 kinderen zitten in een mavo/havo-klas en joepie, ze horen beiden dat ze naar 2 havo mogen in het nieuwe schooljaar. Daarna zakt werkhouding wat in of wat voor reden dan ook, maar de cijfers zakken best wel (ook weer: beide kinderen). Maar 2 havo is inmiddels wel beloofd.
Kind 1 wordt door de ouders op een andere school gezet. Overgangsbewijs naar 2 havo is binnen dus gaat met een schone lei naar 2 havo.
Kind 2 niet, begint zo slecht dat hij overdreven hard moet werken en het misschien juist net niet meer haalt.

Nee ik vind het raar beleid.

Maar is er geen herkansmogelijkheid in dit geval?

Zijn er andere ouders die je kunt benaderen zodat je hierover samen naar school kunt? (tegenwoordig vaak moeilijker - geen klassenlijsten meer meestal...)

Amsterdamse

Amsterdamse

31-08-2017 om 15:31

Zomertaken

Eens met Syboor.

Op school van mijn kind lossen ze dit op door zomertaken te geven als er de laatste periode met de pet naar wordt gegooid. Is echt wel een motivatie
Als een leerling toch niks meer doet in de laatste periode, dan moet ie de achterstanden zelf inhalen in de zomer met zomertaken. De school weet dan ook dat er toch genoeg is geleerd. Misschien ook een idee voor jullie school, Bosbes?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.