Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

07-03-2018 om 08:20

Advies gevraagd beslissing afstromen


Kadermoeder

Kadermoeder

09-03-2018 om 09:26

Trivia

Mijn dochter strandde in 2 mavo uiteindelijk op een toets over de Palestijnse kwestie. Er stond een onbegrijpelijk verhaal over in het boek en de vragen waren al het hele jaar van hetzelfde soort. Mondeling afnemen was geen optie daar en toen begon de leraar ook nog eens over "inzicht" en meer "inzet" tonen. Ik was echt klaar met die school, de f*kking limit, ik word er weer boos om, nu drie jaar geleden

mirreke

mirreke

09-03-2018 om 14:09

Anoniem

Ik heb net dit draadje snel doorgelezen, vooral gericht op jouw berichtjes.
Wat mij opvalt: de school zegt iets te kunnen bieden maar doet het niet en houdt zich niet aan gemaakte afspraken.
Dit is HEEL HERKENBAAR.
Jij lijkt te willen inzetten op school middels wet- en regelgeving te willen dwingen zich aan de afspraken te houden. Ook dit is heel herkenbaar. Ik snap je frustratie. Dit zou moeten, PassendOnderwijs, of liever Inclusief Onderwijs is niet voor niets in de wereld geroepen.

Ik kan je nu al voorspellen, dit gaat (voor jullie) niet werken. Het is zeer interessant, zo'n rechtszaak, maar wat M. Lavell al zegt, jij en vooral je zoon, zult er niets aan hebben.

Je kunt twee dingen doen: proberen de boel te redden op deze school. gesprekken aangaan, iemand meenemen bv. een orthopedagoog die je als expert het woord laat doen.

Je kunt ook verder in de rondte kijken. Is het haalbaar om in de randgemeenten te gaan kijken? Nieuwegein, Houten, Maarssen? Ik zou inzetten op mavo, evt doubleren vanwege de cijfers.
Aan de andere kant: je zegt dat het niet ligt aan zijn kennis, dus dan lijkt mij doubleren erg saai.

Ik zou eerst zelf eens scholen gaan bellen, in de randgemeentes dus...

Anoniem

Anoniem

09-03-2018 om 17:02

Battles zijn al gepickt

Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat ik dit juridisch zou willen insteken, dat is namelijk van begin af aan niet mijn intentie geweest, tenminste niet als oplossing. Zoiets gaat veel tijd kosten en wij zitten nu met een probleem. Mijn oorspronkelijke vraag was daarom ook bewust niet juridisch ingestoken.

De eerste reacties hadden betrekking op die uitspraak, dat heb ik toen maar laten gaan, omdat ook die reacties kwamen van mensen die mij wilden helpen, dan ga je dat ook niet afwijzen.

Enige wat ik wel heb gedaan, is die klacht. Ik denk dat we daar wel op kortere termijn baat bij zouden kunnen hebben. Standaardprocedure is dat zo’n klacht naar het bevoegd gezag gaat en die hebben meer scholen. Daar zou dus een mogelijkheid zitten. Bovendien wilde ik al langer mijn zorgen over de huidige school delen.

Voor mij staat al langer 2 dingen vast: zoon blijft niet op die school en de oplossing zit hem niet in een juridische procedure.

Problemen nu:
- zoon laten inzien dat hij naar een andere school moet. Gaat lastig worden, omdat zijn vrienden daar zitten, maar natuurlijk gaat dat wel lukken.
- zoon gemotiveerd houden tot hij op een andere school zit. Om die reden bewust nog niet verteld dat deze school hem kwijt wil.
- gaan we voor Kader of TL? Ik denk dat hij met normaal onderwijs gemakkelijk TL aan moet kunnen, maar Wie weet zit ik er naast.
- school vinden en op dat onderwerp loop ik nu tegen muren, ook de scholen in omliggende plaatsen aan deze kant doen mee met de afspraken, maar wie weet kan het bestuur of het samenwerkingsverband hierin iets betekenen.
- de achterstand van zoon door het huidige concept en het gebrek aan ondersteuning.

Iemand schreef dat doubleren saai zou zijn als de kennis niet het probleem is. Die mening deel ik normaal gesproken, maar ik ben er van overtuigd dat het aanbod op de huidige school zo danig onder de maat is, dat doubleren beter is. Bovendien raakt zoon op de huidige school moedeloos, waardoor zijn motivatie voor bepaalde vakken minder werd. Bovendien is het verschil tussen kader en TL zo klein, dat zijn huidige achterstand ook op kader een probleem zal worden. Vandaar dat ik ongeacht het niveau zou willen insteken op doubleren.

Er is geen andere weg

Als je je het besluit van de school niet wilt accepteren dan met je tegen dat besluit in bezwaar (dat is zonder rechter). En daarna -als de school je bezwaar niet deelt- in beroep(dat is met rechter).
Een andere manier is er niet.

Kortom: het enkele feit dat je iets anders wil dan de school heeft besloten, impliceert dat je een procedure in wilt gaan.

Het alternatief is dat je een andere school zoekt vmbo-k waar wel dyslexiebegeleiding is.

De Utrechtse afspraken tussen scholen over het wisselen van school zijn geen probleem. Je bent nog ruim op tijd.

Als je TL wilt op een andere school dan zul je toch weer moeten beginnen met een procedure om de beslissing van de huidige school aan te vechten.

Oco

Het helpt je als je in dat geval een onderwijsconsulent naast je hebt staan. Zij zijn op de hoogte van de regels van passend onderwijs. Het is dan fijn dat je er niet alleen voor staat maar dat ze met je meedenken.

Anoniem

Anoniem

09-03-2018 om 17:34

Onjuist

Wat jij zegt is onjuist. Ook zonder gang naar de rechter kan een school mijn zoon gewoon accepteren. Dat kan zijn nu in Mavo 2, waar hij op dit moment in zit. Dat kan ook zijn volgend jaar in mavo 2, als hij niet over gaat naar mavo 3.

En wat dat betreft ben ik nu dus inderdaad aan het zoeken naar een passende school

Anoniem

Anoniem

09-03-2018 om 17:36

@Flanagan

Mijn vorige reactie was niet op jou. In de richting van onderwijsconsulent zat ik zelf ook te denken. Overigens heeft inmiddels het samenwerkingsverband ook aangeboden mee te denken.

Consulent

Ik had baad bij een deskundige consulent. Een consulent is objectief, dat geeft je vertrouwen. Een samenwerkingsverband heeft als doel, ll binnen de schoolbanken houden omdat er geen ll uitvallen.

Oeps

Baad=baat

Anoniem

Anoniem

09-03-2018 om 18:02

Wat doet de onderwijsconsulent precies?

Jij zegt dat je veel baat hebt gehad bij de onderwijsconsulent, maar wat voor een soort dingen heeft deze precies voor jullie gedaan?

"Een samenwerkingsverband heeft als doel, ll binnen de schoolbanken houden omdat er geen ll uitvallen."
Dat hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn. Zelf loop ik tegen muren bij die scholen en daar kunnen zij gemakkelijker doorheen, doordat ze dat belang hebben.

Kans is wel groot dat het samenwerkingsverband uitsluitend in de eigen regio denkt, terwijl er net buiten de regio mogelijk ook een goed alternatief zit (met een tweede jaar brugklas kader/tl).

Onderwijsconsulent klinkt prettig, maar had vaak het idee dat die voor de 'meer extreme gevallen' was.

Nee

"Ook zonder gang naar de rechter kan een school mijn zoon gewoon accepteren. Dat kan zijn nu in Mavo 2, waar hij op dit moment in zit. Dat kan ook zijn volgend jaar in mavo 2, als hij niet over gaat naar mavo 3."
Nee, dat kan niet.

Hij moet naar de klas waar hij op de huidige school ook zou gaan.
Nogmaals: Zie inrichtingsbesluit WVO art 9.

Maar kennelijk weet je het beter en als waar is wat je zegt dan heb je helemaal geen probleem.
Wat is je vraag dan precies?

En ja, de onderwijsconsulent is voor meer extreme gevallen.

OCO = onderwijs consument, geen consulent

Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO) is een door de gemeente Amsterdam gefinancierde organisatie die voorlichting geeft aan Amsterdamse ouders over Amsterdamse scholen http://www.onderwijsconsument.nl
Het is vergelijkbaar met de landelijke organisatie Ouders & Onderwijs maar dan op lokaal niveau.
Volgens mij bedoel je met ‘onderwijs consulent’ iets anders.

Anoniem

Anoniem

09-03-2018 om 19:37

Inrichtingsbesluit wvo

"Artikel 9. Toelating gelijksoortige school
Een leerling, komende van een gelijksoortige school, wordt bij toelating geplaatst in het leerjaar waarin de leerling op die school onderwijs had mogen volgen."

Zoon zit in leerjaar 2, mag dit jaar onderwijs volgen in leerjaar 2 en als wij op dit moment over zouden gaan zou hij dus geplaatst worden in leerjaar 2 op een andere school.

Zoeken wij een andere school voor volgend schooljaar, dan komt hij van een soortgelijke school, zonder overgangsbewijs, en kan hij geplaatst worden in leerjaar 2 op de nieuwe school.

Overigens kan een andere school een leerling ook op een hoger niveau plaatsen, maar dat kom ik op scholen die ik beroepsmatig zie vaker tegen.

"Maar kennelijk weet je het beter en als waar is wat je zegt dan heb je helemaal geen probleem.
Wat is je vraag dan precies?"
Mijn probleem heb ik oa in #34 beschreven en ik had gevraagd of mensen tips hadden of mee konden denken.

Oke, nou snap ik je

"Zoon zit in leerjaar 2, mag dit jaar onderwijs volgen in leerjaar 2 en als wij op dit moment over zouden gaan zou hij dus geplaatst worden in leerjaar 2 op een andere school."
Dus dat is je oplossing: je wil nú over naar een andere school om dat art. 9 te ontwijken.
Tja, dat gaat niet. Tussentijds wisselen kan bijna nergens.
"Zoeken wij een andere school voor volgend schooljaar, dan komt hij van een soortgelijke school, zonder overgangsbewijs,"
En met het advies af te stromen.
Wat je wil, via een schoolwissel onder het advies van deze school uitkomen, kan niet. Natuurlijk ligt de wet daarvoor.
"Overigens kan een andere school een leerling ook op een hoger niveau plaatsen, maar dat kom ik op scholen die ik beroepsmatig zie vaker tegen."
Nee. Dat mag niet. Stel je voor zeg dat je via een schoolwissel alsnog op een hoger niveau terecht zou kunnen komen.
"Mijn probleem heb ik oa in #34"
Nou, ach. Je somt een rijtje wensen op. Je hebt al antwoord gehad.
Wat je wil kan niet, tenzij je met succes dat afstroomadvies aanvecht.
En nee, het samenwerkingsverband of het bestuur zal niet voor jou kunnen organiseren wat jij wel wil. De onderlinge afspraken zijn juist door bestuur en samenwerkingsverband gemaakt.

Anoniem

Anoniem

09-03-2018 om 20:00

Je leest niet

Je leest niet. Ik wil artikel 9 niet ontwijken, want daar staat niets in waar ik last van heb. Dat probeer ik uit te leggen, maar je wilt het niet begrijpen.

"Nou, ach. Je somt een rijtje wensen op. Je hebt al antwoord gehad."
Sorry hoor, maar ik vind je ontzettend denigrerend over komen. Rijtje wensen... Ik schrijf dat ik met een achterstand bij zoon zin, dat ik een keuze moet maken dat ik hem gemotiveerd moet houden. Leuk wensen. Ben blij dat anderen wel meedenken.

Steun

Whet oco is gelokaliseerd in Amstdam. Maar Utrecht is ook een grote stad. Ik hoop dat Utrechy met al zijn problematiek aangaande plaatsing op Vo-scholen of problemen met passend onderwijs, ook een steunpunt heeft waar ouders meverschillende problemen naar toe kunnen.

Toendertijd dacht ik dat het oco niets voor ons kon doen omdat ons kind geen rugzak had en geen weken thuis zat. Maar dat bleek reeds te zijn bijgesteld; eerder hulp en advies bieden aan ouders die vast lopen in conflicten met een school. Nadat ggz ons adviseerde contact met hen op te nemen, trokken we toch de stoute schoenen aan.

Het fijne was dat ons probleem wel degelijk serieus genomen werd. Het meedenken en ons uitleggen wat we konden doen en wat geen zin had, ( advies zoals geen energie steken in juridische zaken als kind reeds op een andere school zit ).
Juist in een heel eenzaam proces, is een feedback zo belangrijk om op een gerichte manier te werk te gaan. Daarnaast heeft een adviesorganisatie zoals oco vaker met dergelijke problemen te maken; ze weten de hobbels beter dan een ouder die hier voor het eerst mee te maken krijgt. Ze kunnen je adviseren welke scholen bekend staan om hun zorg aan dyslecten, ze weten welke scholen makkelijker ll laten zijstromen en welke scholen niet. Die kennis maakt het voor de ouder makkelijker om gericht te zoeken.

Eens heeft een medewerker van het oco ons een opzet gestuurd voor een belangrijke bijdrage aan het dossier. Wij waren op dat moment even murm. Hun steun was op dat moment broodnodig om ons vertrouwen te geven in een goede afloop.

Tip

http://www.autipassendonderwijsutrecht.nl/wat-doen-wij

Veel lln met een vorm van autisme hebben ook te maken met dyslexie. Ze worden snel als lastig ervaren; moete met het halen van goede cijfers en of 'ongeiïnteresseerd of juist druk' de les bijwonen.
Het platform heeft te maken met dezelfde problemen als Anoniem.

Ik weet dat een vrije school een heel ruime 'jas' rijk is. Sommige scholen bieden een week proefdraaien voor mogelijke zijstromers. Ik neem aan dat het platform je kan helpen met je zoektocht.

Meer opties heb je niet

"Sorry hoor, maar ik vind je ontzettend denigrerend over komen"
Dat klopt.
Je gedraagt je namelijk als een stampvoetend klein kind.
Je wil je zin hebben.

"Je leest niet. Ik wil artikel 9 niet ontwijken, want daar staat niets in waar ik last van heb."
Wel degelijk. Je wil van het afstroom advies van de huidige school af en je hoopt dat te bereiken door een andere school te vinden.
Dat kan niet, zie artikel 9.

Jouw omweg "ja maar als ik nu deze maand nog van school verhuis, dan geldt dat niet" is een zelfverzonnen waarheid die niet past. A omdat ook dan het schooladvies wordt meegegeven, B omdat tussentijds wisselen niet kan. Dat kan bijna nergens. Utrecht is daar helemaal niet uniek in.

"Ik schrijf dat ik met een achterstand bij zoon zin, dat ik een keuze moet maken dat ik hem gemotiveerd moet houden."
En ook hier doe je alsof je het allemaal zelf uit mag kiezen. Zittenblijven bijvoorbeeld.
Maar nee, dat beslis jij niet. Dat beslist de school.
Je kunt wel met de school gaan praten natuurlijk, maar gezien je boosheid die kant op (je hebt ook al een klacht ingediend) en de typering die je van de school hebt (ze houden zich expres niet aan procedures) lijkt ook dat een verloren weg.

Waar je nu mee zit is met een zoon met slechte cijfers en een afstroomadvies: zoon kan naar een andere school vmbo-k gaan doen.
Je hebt nog maar een paar weken om (dit keer wel) een goede school te zoeken.
Ik zou als ik jou was stoppen met je tijd verdoen met luchtfietserij en op zoek gaan naar die school.

Je kunt kiezen tussen rechtelijke procedures (in gebreken stelling, bezwaar, beroep, etc.) maar dat zal op korte termijn geen school opleveren.
Of je kiest voor het zoeken naar een vmbo-k school.

Meer opties heb je niet

Anoniem

Anoniem

10-03-2018 om 10:22

Valt niet te praten

Sorry er valt met jou niet te praten. Als je ook maar een beetje leest, zie je dat ik zelf twijfel tussen kader en TL en dat mijn probleem vooral op andere aspecten zit. Overigens zou ik zelfs tegen stampvoetende kleine kinderen niet denigrerend doen.

Jij komt op mij echter over als iemand die zichzelf deskundig vindt, zo word je op dit forum ook al jaren gezien, maar in dit geval zit je er formeel gezien volledig naast. Daar lijk je slecht tegen te kunnen. Je blijft volledig omonderbouwd roepen dat ik het verkeerd heb en dat is echt niet wat er in het door jouw aangehaalde artikel staat.

En stoppen met luchtfietserij en op zoek gaan naar een nieuwe school? Ook weer zo negatief. Zoals je in verschillende berichten hebt kunnen lezen, is een nieuwe school zoeken juist precies waar ik mee bezig ben.

mirreke

mirreke

11-03-2018 om 21:27

Tussentijds wisselen van school kan wel hoor...

Ik heb dat al vaker hier gehoord, maar in onze streek is tussentijds wisselen van school binnen de gemeente geen probleem.
Wij zijn er zelf een voorbeeld van, met een van onze kinderen, maar er zijn meerdere kinderen die tussentijds wisselen. In verschillende jaren.

Ik denk dat je gewoon naar scholen toe moet stappen. Ga eerst eens gewoon telefoneren en de situatie uitleggen, of heb je dat al gedaan.

Mijn ervaring is dat er veel kan als je gewoon contact legt, zonder dat je al helemaal gehyped bent door alle zogenaamde regels en afspraken.
Steeds meer scholen zijn ingericht op leerlingen met dyslexie (of autisme), alhoewel dat vaak ook afhankelijk is van de betrokkenheid van de ouders. Het zou mijn isnteek zijn, denk ik. Dat de dyslexiebegeleiding tegenvalt (ondanks de goede bedoelingen, ga nooit een school tov een andere school teveel zitten afkammen...) en dat je aan het rondkijken bent naar een school waarbij dat beter geregeld is.

Ik zou dan eerder kijken naar een wat grotere school, omdat die gewoon meer ervaring en meer capaciteit hebben. Hier zitten de zonen op een fijne, kleinere school, die veel goede bedoelingen heeft en goede inzet toont. Maar: kleine school, veel uitval, mensen hebben meerdere rollen, bv. docent en coördinator passend onderwijs. Er ontbreekt nog veel kennis en juist ook omdat de school kleiner is, is er minder mogelijk...

Voor je eigen gemoedsrust zou ik niet teveel ingaan op vruchteloze discussies (hier op het forum.) Het kost allemaal toch al zoveel energie, gedoe met school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.