Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies

Hallo
Zoon heeft deze cijfers
groep 6: begrijpendlezen,rekenen Alle 2 een II de rest is I+
Groep 7:hetzelfde als groep 6
Groep 8 : alles I+ en in totaal 1 fout in alle 2de toetsen 0 in rekenen en 1in begrijpendlezen

Tja dat zijn de cijfers wat denken jullie voor advies er kan Geen dakpanadviesen gegeven worden kind is geel gemotiveerd

Ik hoor het graag

Els

Els

17-02-2016 om 16:00

Wat denk je zelf?

Ik ben wel benieuwd wat je zelf eigenlijk denkt. Waar zie je je kind? En nu, eind februari in groep 8 kan dat toch niet geheel onduidelijk zijn? Ook niet als het je eerste kind is? Bij welke VO scholen ben je bijvoorbeeld al geweest, vorig jaar en dit jaar?

joulia

joulia

17-02-2016 om 16:00 Topicstarter

Advies

Vorige jaar kreeg hij havo advies

joulia

joulia

17-02-2016 om 16:02 Topicstarter

Els

Tja ik weet het niet echt daarom probeer ik het door jullie achter te komen wat denkt u

Triva

Triva

17-02-2016 om 16:04

maar

heeft hij dan nu nog steeds geen advies gekregen dan? Hoe moet je dan serieus de open dagen af?

Als er een reden te bedenken is dat hij het toen slechter deed en nu beter en hij toont een goede inzet dan zal hij wel VWO advies krijgen.

Verder is het onzin dat er geen dakpanadviezen gegeven mogen worden of bedoel je dat het vo geen dakpanbrugklassen heeft?

joulia

joulia

17-02-2016 om 16:10 Topicstarter

Beantwoord

Tja vind ik ook we bezochten de opendagen met het verloogadvies vo geeft wel dakpan maar ala advies kan dat niet

Anoniem

Anoniem

17-02-2016 om 16:12

Dakpanadvies

Ook hier in de regio is afgesproken dat er geen 'dakpan-adviezen' mogen worden gegeven, al denkt de staatssecretaris daar anders over:

"Scholen moeten zich vrij voelen om een gemengd schooladvies te geven. Ook als op bestuursniveau is afgesproken om alleen voor enkelvoudige adviezen te gaan. Dat zei staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs gisteren in een debat over het schooladvies."

Gisteren is inmiddels vorige maand, maar de staatssecretaris was vrij duidelijk. Misschien moet ik die mening ook nog eens in de strijd gaan gooien.

joulia

joulia

17-02-2016 om 16:21 Topicstarter

Annoniem

Ja ben het met u eens

Triva

Triva

17-02-2016 om 17:43

maar

Wat maakt het uit als er geen dakpanadvies gegeven mag worden als de school wel dakpanklassen heeft? Gewoon kind in een havo/vwo klas...

Angela67

Angela67

17-02-2016 om 17:59

triva/loten

triva,
hier in Utrecht wordt geloot op enkelvoudig advies, óók voor de scholen met een dakpanbrugklas. Dus xxx % van de Havo-adviezen mag er in en xxx % van de VWO-adviezen. Je zou denken: iedereen die zich aanmeldt voor deze brugklas mag gewoon meeloten, alles op 1 hoop (iedereen met havo en iedereen met vwo en iedereen met dubbeladvies). Maar dat is dus niet zo.
gr Angela

Nora

Nora

17-02-2016 om 20:03

Vwo

I+ is uiteraard vwo, maar dat weet je idd toch wel?
Ik zou absoluut geen lager advies accepteren.

Wicky

Wicky

17-02-2016 om 21:08

idd

Alles I+ is VWO. Wat zou het anders moeten zijn?

Minder niet accepteren hoor!

joulia

joulia

18-02-2016 om 08:14 Topicstarter

Groep 6-7

Ik dacht dat groep 6-7 ook meetellen

Gr 6 en 7

Tellen wel mee, maar niet in de zin dat ze alles gewoon middelen. Zou wat zijn. Ze doen er hier verder nogal vaag over hoe dat dan meetelt. Stijgende lijn is belangrijk.
In jouw geval lijkt iedere discussie (op basis van de cito in elk geval) me nutteloos. Duidelijk vwo.

Triva

Triva

18-02-2016 om 08:55

Toch

vind ik het vreemd dat er geen spelling/woordenschatcijfers zijn? Natuurlijk gaan ze vooral voor begrijpend lezen en rekenen maar wat zijn die andere cijfers? Verder zijn er leerkrachten die als ze bijv weten dat een kind veel bijles heeft gehad denken dat ze daarom niet het hoogste advies mogen geven.

Een kind is meer dan zijn I/II score, vergeet dat niet, en dat staat al los van wat een basisschool allemaal voor rare ideeën heeft over het advies.

Egel

Egel

18-02-2016 om 13:06

Trivia, ja meer, maar..

Ja Trivia, ik ben het met je eens dat een kind meer is dan die citoscores. Vind ik ook belangrijk: doorzettingsvermogen, concentratie, leergierig zijn zou ook een rol moeten spelen (en speelt vast ook vaak een rol).

Aan de andere kant is het heel fijn dat als een kind van niet-Nederlandse ouders (die daarbij de taal ook niet supergoed beheersen) zulke goede scores laat zien en ook nog een stijgende lijn.
Het is denk ik daarbij belangrijk, Joulia- dat je uitstraalt dat jij (en liefst ook de vader van je kind) het vanzelfsprekend vinden dat hij een hoog schooltype (vwo) gaat doen. Die kans willen jullie hem graag geven.

Soms spelen (onbewust) toch vooroordelen een rol bij een advies. Als de ouders de taal niet perfect spreken, als ze onzeker overkomen (ik weet natuurlijk niet of jullie als ouders onzeker overkomen, maar het zou kunnen omdat je niet precies weet hoe alles werkt - heel verstandig dus dat je op een forum om advies vraagt). Het zou kunnen dat de leerkracht dan de scores van vorige jaren per ongeluk net iets meer zou laten meetellen, dan bij een kind met Nederlandse (en gestudeerde) ouders die eruit zien alsof je het niet mag wagen om hun kinderen lager dan een VWO-advies te geven.
Misschien ook een keer aan de leerkracht even tussendoor met een zelfverzekerd lachje zeggen: 'fijn, precies wat ik verwacht had bij mijn zoon, deze stijgende lijn naar vwo-scores!' (en dan niet te lang kijken naar hoe de leerkracht reageert…).

joulia

joulia

18-02-2016 om 14:41 Topicstarter

Havo advies

Vorig jaar had hij havo advies en daarom zijn wij wen beetje twijfelachtig

Femke

Femke

04-08-2016 om 10:01

Welke schooladvies

Mijn dochter heeft in groep 6&7 bij begrijpend lezen een mavo gehaald maar in groep 8 een VWO. Bij rekenen heeft ze in groep 6&7 een havo gehaald maar in groep 8 een vwo en de andere 2 een VWO. Weten jullie welke advies mijn dochter krijgt

Groetjes Femke

Femke

Als je dochter in groep 8 cito's heeft gemaakt neem ik aan dat het advies binnen is omdat ze inmiddels van de basisschool af is en over een paar weken aan de brugklas begint.

skik

Femke

Femke

04-08-2016 om 11:26

Welke schooladvies

Ik wil het graag van jullie weten

Adrienne

Adrienne

04-08-2016 om 11:43

Nou Femke

Femke, je doet een beetje raar, sorry dat ik het zeg. Je krijgt al antwoord van Skik. Die vindt het duidelijk vreemd dat je benieuwd bent naar het advies, terwijl groep 8 al voorbij is (het is augustus, weet je wel).
Vind ik ook nogal vreemd.

Leg dan uit waarom je het vraagt.
Misschien heeft je dochter inderdaad gewoon het advies al, maar vind je het raar dat het laag is geworden en wil je nu weten wat 'wij' (zomaar andere mensen, vooral in Nederland) zouden adviseren bij deze scores. Maar dan schrijf je: 'mijn dochter heeft een advies maar voordat ik dat zeg, wil ik graag van jullie weten wat jullie hiervan zouden zeggen'.

Bovendien is het al een beetje een apart bericht omdat je schrijft omdat je schreef dat ze 'een mavo' gehaald heeft een 'een havo' en zo. Bijna iedereen schrijft 'een A' of 'een III-score' of zo.

Tot slot, je schrijft twee keer 'welke schooladvies', waardoor ik denk dat je niet van (volledig) Nederlandse afkomst bent. Dat verklaart alles misschien.

Ook 'weten jullie welk advies mijn dochter krijgt': nee, niemand weet dat. Het zijn niet puur de Citoscores, wist je dat niet? Meestal telt groep 8 wat zwaarder mee. Sommige scholen doen ook nog een entreetoets in groep 7, sommige niet. Sommige scholen letten veel (te veel) op het gedrag eromheen, anderen letten toch bijna alleen op de Citoscores. Sommige regio's in Nederland hebben middelbare scholen die een superhoog niveau eisen, sommige middelbare scholen luisteren goed naar een verhaal achter de scores.

Dus wij kunnen dat niet weten.

Puur op die scores kunnen wij het ook niet zeggen, maar als van mij geëist werd dat ik jouw dochter nu ergens moest plaatsen en ik wist helemaal niets van haar, alleen deze scores, dan zou ik zeggen: Havo. Of: Havo maar wel graag in een Havo-vwo-brugklas.
En ik zou de hoop uitspreken dat haar moeder wat beter leert communiceren

mirreke

mirreke

04-08-2016 om 12:06

Ik denk dat Femke het wil weten

omdat ze het wil vergelijken met het advies dat de school gaf.

Ik vind dat als in groep 8 een vwo-score wordt behaald, een kind ook een vwo-advies moet krijgen. Ik ga ervan uit, gezien jouw vraag Femke, dat de school dit niet heeft gedaan?

Basisscholen lijken soms te denken dat een advies vooral een soort gemiddelde moet zijn van de afgelopen jaren. Ik weet niet hoe het nu bij jullie is gegaan, bij het aanmelden op een VO-school?

Hier kijkt de VO-school juist ook naar de stijgende lijn, dus naar de ontwikkeling van een kind, daar waar de basisschool eerder behoudend leek te zijn. Dus het feit dat het kind stijgt in zijn scores ziet de VO-school als extra aanwijzing dat het kind een hoger niveau aankan. Bovendien, waarom zou de stijgende lijn na de basisschool stoppen? En waarom zouden nieuwsgierigheid, doorzettingsvermogen enz. enz. ook niet nog ontwikkelen op de VO-school?

Triva

Triva

04-08-2016 om 12:14

stijgende lijn

Een stijgende lijn zie je vooral bij kinderen bij wie Nederlands niet de moedertaal is. Hoe langer ze Nederlandse les krijgen hoe dichter ze bij hun echte niveau komen. Als je een kind van een vluchteling na 3 mnd Nederlands een citotoets geeft zal die lager scoren dan een jaar later. Het jaar later komt dichter bij zijn of haar echte niveau.

mirreke

mirreke

04-08-2016 om 12:21

Stijgende lijn ???

waar haal je die wijsheid vandaan? heb je een link naar onderzoeken of zo?

Het is totaal niet mijn eigen ervaring (bij eigen kinderen) maar ook hoor ik regelmatig van andere mensen vergelijkbare situaties als bij ons (dus stijgende lijn).

Triva

Triva

04-08-2016 om 12:28

mirreke

Met wat ik zeg zeg ik NERGENS dat kinderen zonder moedertaal géén stijgende lijn kunnen hebben. Die kunnen slecht onderwijs hebben gehad gedurende een bepaalde periode, of andere dingen aan hun hoofd (omgaan met dyslexie, adhd etc) of gewoon laatbloeier zijn.

vlinder72

vlinder72

04-08-2016 om 12:41

havo/vwo

Ik denk dat je op onze school een havo/vwo advies zou krijgen.

mirreke

mirreke

04-08-2016 om 13:03

Even een uitzending van Brandpunt uit 2013

Over de citoïsering van ons onderwijs...

http://www.npo.nl/brandpunt/24-11-2013/KRO_1645366

mirreke

mirreke

04-08-2016 om 13:04

Nou Triva

"Een stijgende lijn zie je vooral bij kinderen bij wie Nederlands niet de moedertaal is. Hoe langer ze Nederlandse les krijgen hoe dichter ze bij hun echte niveau komen. Als je een kind van een vluchteling na 3 mnd Nederlands een citotoets geeft zal die lager scoren dan een jaar later. Het jaar later komt dichter bij zijn of haar echte niveau."

Het zijn nogal wat aannames, en daarom ben ik benieuwd hoe je daaraan komt.

De grappigste aanname vind ik nog wel deze: dat het Cito blijkbaar het 'echte niveau' meet...

Triva

Triva

04-08-2016 om 13:17

mirreke

Je kunt mijn tekst uit zijn verband blijven trekken maar daar doe ik niet aan mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.