Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ADD en (geen) huiswerk maken

Ik begeleid sinds kort een jongen met ADD met huiswerktaken (plannen, overhoren, hulp bij vakken). Nu blijkt keer op keer dat hij zijn boeken niet mee neemt, zijn huiswerk vergeet in zijn tas te doen, of het gewoon weer niet heeft gemaakt. Ik kan niet goed peilen of hij het echt vergeet (dat hoort wel echt bij ADD) of dat het een smoesje is om niets te hoeven doen. Waarschijnlijk allebei een beetje.. Na 15 minuten werk zegt hij vaak al dat hij weer naar huis gaat / wil, omdat hij geen ander werk bij zich heeft (gelukkig staat er veel online ) of omdat hij alles al af heeft / alles al heeft geleerd of omdat hij de rest graag door zijn vader laat overhoren (die er bijna nooit is..).

Een planner heeft hij en hij wordt aan alle kanten aangemoedigd om daar mee aan de slag te blijven, maar die vergeet hij in te vullen en hij neemt hem ook nooit mee.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met ADD. Hoe kan ik hem motiveren om zijn best te doen (of kan het zijn dat hij met de beste motivatie dit toch allemaal vergeet?), hem leren boeken en schriften en zijn planner elke keer mee te nemen, en hoe dring ik het beste tot hem door?

maria

maria

13-12-2016 om 22:56

mogelijk

even appen voor hij naar jou komt?
Met even een lijstje van wat hij allemaal mee moet nemen?
Als het mogelijk is liefst met hem bespreken, misschien heeft hij wel goede ideeën.
En probeer er achter te komen waarom hij weer snel weg wil, mogelijk loopt er toch iets niet soepel in jullie samenwerking.

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 08:52

lijst ja

Mijn zoon met hoofd als een vergiet heeft een lijst met wat hij precies moet meenemen voor school. Dat helpt. Zijn planning maken we samen. Dan vergeet hij er wel naar te kijken, maar ik kan er wel naar verwijzen.
Wie huurt jou in eigenlijk? En komt hij gelijk na school naar jou toe ofzo?
Is het een idee om hem steeds de vergeten spullen te laten halen, als het niet ver is?
Ik krijg de indruk dat deze jongen er eigenlijk niet veel zin in heeft?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-12-2016 om 08:59

ouders?

Hoe oud is de jongen? Word je ingeschakeld door de ouders? Dan zou ik daar even mee overleggen. Onze zoon heeft ook huiswerkbegeleiding en wij hebben daar regelmatig contact mee. We krijgen sowieso een dagelijkse terugkoppeling per mail. Daar staat ook in of er een boek vergeten was.

Hanne.

Hanne.

14-12-2016 om 09:17

kleine overzichtelijke stappen

Ik heb de zelfde vragen. Wie huurt je in, ik zou met die partij (en de jongen) overleggen wat er verwacht wordt. Plannen én overhoren én met vakken helpen is best heel veel (Tenzij je meerder uren per dag hebt). Waar moet de prioriteit liggen, en aan wie koppel je terug?

Zorg ook dat hij die afspraken kent. Als jouw taak is om te overhoren dan is de optie 'ik wil het liever door mijn vader laten doen' daarmee een afgesloten route. Scheelt discussie.

Verder zou ik vooral kleine overzichtelijke stappen zetten . En die zo fool proof maken.

Zorg dat je een planning kan maken zonder dat hij zijn planner bij zich heeft Samen ter plekke een planning maken (een blanco a4-tje is alles wat je nodig hebt) en dat daarna naar hem terug mailen. Desnoods met cc naar ouders.

Komt hij rechtstreeks uit school. Dan je vooral concentreren op de vakken die hij die dag heeft gehad. Die boeken zijn sowieso aanwezig.

Of het niet meenemen komt door ADD of door puber zijn of door algehele desinteresse maakt in feite niet veel uit. Je moet een manier vinden om met dit kind te werken.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

14-12-2016 om 09:30

Bij jongen thuis

Kun je niet bij de jongen thuis gaan zitten i.p.v. dat hij naar jou toe komt? Heeft hij alles bij de hand.

Tijgeroog

Tijgeroog

14-12-2016 om 11:12

Tijd afspreken

Ik zou een duidelijk tijdvak afspreken waarin jullie bezig zijn. Als hij hard gewerkt heeft en heeft laten zien (dmv overhoren) dat hij alle af heeft en kent kun je 'm altijd nog eerder laten gaan, maar in principe tot die tijd. (En als het niet opschiet duurt het langer. Ook als hij bv z'n boeken thuis moet gaan halen)

white_queen

white_queen

15-12-2016 om 12:59 Topicstarter

Ik maak...

deel uit van een huiswerkbegeleidingsteam van een paar mensen. Mijn werkgever hamert op het meenemen en doorwerken van de planner, maar als hij die niet bij zich heeft (en online agenda vult hij niet in, huiswerk wat hij niet opschrijft vergeet hij) heb ik niks om naar te refereren. Ik heb hem vorige week al verplicht een klasgenoot laten bellen voor het huiswerk, maar het lijkt me voor hem wel zo fijn als hij het zelf leert bij te houden..

Hij zit op een school waar ze bijna geen boeken hoeven mee te nemen, dus die heeft hij dan alleen voor de huiswerkuren.

Hij is 14. Hij komt in principe 2 keer per week voor 2-3 uur, maar blijft meestal maar anderhalf uur. Inderdaad, hij komt meteen na school naar het kantoortje. Ik kan niet naar hem toe, want ervoor en erna komt ook nog een scholier. Het is te ver voor hem om even heen en weer naar huis te gaan om dingen te halen.

Ik heb niet het idee dat er veel contact is met de ouders. Zowel tussen het team en ouders als tussen het kind en de ouders. Ik denk dat dat ook wel meespeelt.

@Pirata, nee hij lijkt er inderdaad weinig zin in te hebben, maar heb hem laast een keer serieus toegesproken en toen zei hij er zeker mee door te willen en zich te gaan inzetten..

Uiteindelijk moet hij het voor zichzelf doen en niet voor mij!

Ik zal elke keer een planning met hem maken, op een briefje schrijven (en hem een foto met zijn telefoon laten maken) wat hij de volgende keer mee moet nemen, en de avond ervoor nog even appen om die boeken in de tas te doen. Dan kan hij het niet meer vergeten.

Ik zal hem ook vragen wat hem het beste helpt om het niet te vergeten, misschien heeft hij zelf wel antwoorden die ik niet heb...

Andere tips hoor ik graag!

Angela67

Angela67

15-12-2016 om 13:09

add

white queen, het is echt een illusie (van die ouders?) dat jij met zo weinig tijd en zo weinig coaching door zijn thuisfront of school echt iets kan veranderen.
Het is natuurlijk allemaal verschillend per puber met ADD: de ADD zelf kan anders zijn, puberteit, al dan niet zin in school, etc. maar jij kunt hoogstens een schakel zijn in het geheel. Het moet deel uitmaken van een groter plan waarbij hij zelf steeds meer verantwoordelijkheid neemt doordat hij óf met z'n kop tegen de muur gaat om het even onparlementair te zeggen, of omdat hij langzaamaan door begeleiding én inzicht in zichzelf snapt waar de winst zit. Maar even wat tips voor huiswerkbegeleiding : dat lijkt mij frustrerend want het is echt een groter geheel.
gr Angela

white_queen

white_queen

15-12-2016 om 13:35 Topicstarter

dank Angela

Ik heb snel de neiging om alles op mijn eigen nek te nemen, maar je hebt gelijk, ik kan niet alles in mijn eentje veranderen.
In de communicatie met hem leg ik het ook bij hem hoor, ik ga niet zijn werk voor hem doen of hem zeggen wat hij moet doen, maar ik wil wel tot het gaatje gaan om hem te helpen inzien waar het mis gaat en te zoeken naar mogelijkheden om hem te motiveren, om hem handvatten te geven om het zelf te kunnen. Hij heeft veel zelfvertrouwen verloren heb ik het idee, en ik zou hem graag laten zien dat hij het wél kan.

Ouders

Ik vind het een verantwoordelijkheid van de ouders om erop toe te zien dat hij de juiste spullen meeneemt en dat hij zich aan zijn afspraken houdt. Als ouder zou ik het willen weten als mijn kind telkens een uur te vroeg weg ging van huiswerkbegeleiding en als hij zijn spullen niet mee nam. Dus om het voor deze jongen tot een succes te maken zullen ouders en begeleiding tot echt regelmatig contact moeten hebben, in mijn ogen.

Pirata

Pirata

15-12-2016 om 15:00

ouders ja

Als mijn eigen zoon een potje maakt van de huiswerkbegeleiding krijg ik ook een telefoontje van ze. Tenslotte ben ik de opdrachtgever.
En is er geen Magister oid op die school? Studieplannen?

white_queen

white_queen

15-12-2016 om 16:38 Topicstarter

ouders

Ik heb bij de werkgever vandaag al opgemerkt dat het me een goed idee lijkt om de ouders er meer bij te betrekken, immers betalen zij voor een (best wel dure) huiswerkdienst. Weet niet wat ermee gedaan gaat worden, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat er wekelijks, danwel regelmatig contact met de ouders is, of er een soort kort rapportje naar ze wordt gestuurd.

Ik weet dat hij deels bij moeder en deels bij vader woont en dat die er maar sporadisch zijn (of de ochtend, of de avond). Dus er is ook nog eens weinig toezicht.

Ja, ik check met elke leerling zijn of haar Magister, maar bij hem staat die altijd vrijwel leeg, juist omdat ze er moeten leren zelf te plannen. En juist dat gaat bij hem dus mis...

Maar zo te lezen moet ik het dus eigenlijk meer extern zoeken en me niet de illusie maken dat ik hem in mijn eentje gemotiveerd krijg

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-12-2016 om 17:32

slecht huiswerkinstituut

Op basis van wat je schrijft, vrees ik dat je bij een slecht huiswerkinstituut zit. De vragen die jij hebt. dan basics. Daar hoort jouw werkgever over nagedacht te hebben. Natúúrlijk hoort er contact met ouders te zijn. En er hoort gewoon duidelijk te zijn hoe jij omgaat met situaties rondom vergeten spullen.
Kinderen gaan juist naar huiswerkbegeleiding omdat ze het niet zelfstandig kunnen. Daar richt je je huiswerkbegeleiding op in.
Ik vind het eerlijk gezegd onvoorstelbaar dat er geen regulier contact met de ouders is. En dat jij als begeleider niet even met een ouder kan bellen of mailen om dingen af te stemmen. Wij krijgen als ouders dagelijks terugkoppeling via de mail en daarnaast hebben we regelmatig nog even wat extra afstemming. Soms op ons initiatief, soms op initiatief van de begeleiders.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-12-2016 om 17:33

correctie

"vragen die jij hebt. dan basics "
Moet zijn: de vragen die jij hebt, zijn basics.

Pirata

Pirata

15-12-2016 om 18:35

studieplan

Toch het globale studieplan door de ouders bij school laten opvragen. Weer zo'n school die denkt dat IADH-kinderen met maar op harde wijze moeten leren. :-p
En als je sudent heel ergens in de verte toch wel motivatie heeft, laat m dan een foto maken van de ingevulde agenda van een ordelijke klasgenoot. Misschien kan jij hem wel tips en trics aanleren van deze aard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.