Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

ADD en (geen) huiswerk maken

Ik begeleid sinds kort een jongen met ADD met huiswerktaken (plannen, overhoren, hulp bij vakken). Nu blijkt keer op keer dat hij zijn boeken niet mee neemt, zijn huiswerk vergeet in zijn tas te doen, of het gewoon weer niet heeft gemaakt. Ik kan niet goed peilen of hij het echt vergeet (dat hoort wel echt bij ADD) of dat het een smoesje is om niets te hoeven doen. Waarschijnlijk allebei een beetje.. Na 15 minuten werk zegt hij vaak al dat hij weer naar huis gaat / wil, omdat hij geen ander werk bij zich heeft (gelukkig staat er veel online ) of omdat hij alles al af heeft / alles al heeft geleerd of omdat hij de rest graag door zijn vader laat overhoren (die er bijna nooit is..).

Een planner heeft hij en hij wordt aan alle kanten aangemoedigd om daar mee aan de slag te blijven, maar die vergeet hij in te vullen en hij neemt hem ook nooit mee.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met ADD. Hoe kan ik hem motiveren om zijn best te doen (of kan het zijn dat hij met de beste motivatie dit toch allemaal vergeet?), hem leren boeken en schriften en zijn planner elke keer mee te nemen, en hoe dring ik het beste tot hem door?

maria

maria

13-12-2016 om 22:56

mogelijk

even appen voor hij naar jou komt?
Met even een lijstje van wat hij allemaal mee moet nemen?
Als het mogelijk is liefst met hem bespreken, misschien heeft hij wel goede ideeën.
En probeer er achter te komen waarom hij weer snel weg wil, mogelijk loopt er toch iets niet soepel in jullie samenwerking.

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 08:52

lijst ja

Mijn zoon met hoofd als een vergiet heeft een lijst met wat hij precies moet meenemen voor school. Dat helpt. Zijn planning maken we samen. Dan vergeet hij er wel naar te kijken, maar ik kan er wel naar verwijzen.
Wie huurt jou in eigenlijk? En komt hij gelijk na school naar jou toe ofzo?
Is het een idee om hem steeds de vergeten spullen te laten halen, als het niet ver is?