Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-12-2012 om 21:56
naar aanleiding van een ander draadje van mij in basisschoolleeftijd, dacht ik na over het aantal lesuren op de basisschool. Bij ons op school is er maar heel weinig tijd voor creatieve vakken, en ik vraag me af waar dat door komt. Onze kinderen vrij op woensdag- en vrijdagmiddag; op andere scholen hier in de buurt is dat weer anders (bovenbouw moet wel op vrijdagmiddag naar school, op weer andere school is om de week op vrijdag dicht. Weer een andere school heeft continurooster en zo helemaal andere lestijden, etc). Vroeger was ik maar een middag in de week vrij, en de woensdagochtend duurde ook nog eens tot 1 uur. Mijn partner, die wat ouder is, had nog weer langere lestijden dan ik.
Het zal wel een geval van bezuiniging zijn dat er minder les wordt gegeven op school dan vroeger, of niet? Weet iemand hoe het zit?
09-12-2012 om 10:27
Prioriteiten
Alle basisscholen moeten minimaal dezelfde lestijd bieden. Verdeeld over de 8 groepen moet het 7240 uur zijn. Sommige scholen kiezen ervoor om de onderbouw minder uur te geven en de bovenbouw meer uur, andere scholen hebben voor alle groepen hetzelfde rooster.
Het is niet waarschijnlijk dat je kinderen minder lesuren krijgen dan jij kreeg. Het toezicht op het urenminimum is juist verscherpt. Dat betekent soms trouwens vooral dat er minder vrije of halve dagen zijn.
Van de totale lestijd mogen scholen zelf weten hoe ze die indelen. Er zijn wel verplichte vakken (taal, rekenen). Er is ook een vrij deel (yoga, godsdienst). Sommige scholen vullen dat vrije deel in met creatieve vakken. Andere scholen kiezen er voor om ook die uren voor taal en rekenen te gebruiken.
Vandaar de verschillen.
Groet,
Miriam Lavell