Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mbomam

Mbomam

17-03-2017 om 16:18

Aansluiting wiskunde havo Vwo

Met welke havo wiskunde ben je beter voorbereid op VWO wiskunde A, ook ivm met veranderd programma sinds 2015?

Elfje65

Elfje65

17-03-2017 om 20:24

Lijkt mij

Wiskunde A

Lente

Lente

17-03-2017 om 23:00

wiskunde B

Als kind op de Havo Wiskunde B doet, dan zou ik dat zo laten.
Met B ben je beter voorbereid op VWO A. B op Havo-niveau vraagt een hoger denkniveau en juist dat past beter bij het VWO.
Theoretisch kan het zijn dat kind onderwerpen mist van 4 VWO, bijvoorbeeld het begin van statistiek. Maar dat haalt kind in 5 VWO makkelijk in.
Je hebt in 5 VWO meer aan een hoger denkniveau dan aan praktijkervaring.

Dit is nou typisch een vraag....

Om aan de wiskunde docent op school te stellen lijkt me....

Ingrid ( het lijkt mij erg logisch dat wi a op de havo het beste aansluit lop wi a op het vwo)

Mbomam

Mbomam

17-03-2017 om 23:25

Aansluiting

http://www.slo.nl/downloads/documenten/Brochure_20Vernieuwing_20examenprogrammas_20wiskunde_20havo-vwo.pdf/download
Ik meende gelezen te hebben dat met de invoering van het nieuwe programma, de aansluiting tussen havo A en Vwo A aan niet goed was, maar dit blijkt onder alle programma's zo te zijn.
Ik denk dat ik met deze vraag nu niet bij de wiskunde docent terecht kan (onderbouw) en ik denk dat ook de decaan er zo niet een antwoord op zal hebben.
Mijn kind moet nu in 3 havo de wiskunde keuze maken in het profiel EM. Gekeken naar de doorstroommogelijheden van hbo naar Wo, wordt daar vaak gevraagd om een aanvulling van wiskunde vwo A. Ik zie zeker een meerwaarde in wiskunde B, VWO A heeft een breder programma dan havo A. Wiskunde B mist weer onderwerpen zoals statistiek.

Tuurlijk op school navragen.

Een decaan moet dat weten. En anders navragen.

Ingrid

bloemetje

bloemetje

17-03-2017 om 23:55

daar zijn decanen juist voor

"en ik denk dat ook de decaan er zo niet een antwoord op zal hebben."

Decanen zijn er juist om over dit soort vraagstukken mee te denken en te adviseren.

Mbomam

Mbomam

17-03-2017 om 23:59

Decaan

Een decaan is er niet alleen in belang van het kind en ik ben graag goed ingelicht vanuit meerdere bronnen.

Triva

Triva

18-03-2017 om 08:14

toch

De wiskundedocent en dan specifiek die van vwo5. Ik zou ook wiskunde B doen overigens. Je ziet dat mijn zoon alles wat hij gemist heeft (statistiek) heel snel aanleert nu op het HBO.. Andere onderdelen zijn voor de wisk A mensen veel sneller moeilijk.

zebra

zebra

18-03-2017 om 10:46

ik sluit me aan bij Trivia

onze zoon heeft vorig jaar zijn havo diploma gehaald met wiskunde B in zijn profiel. Op de hbo opleiding heeft hij nu ook een vak waarin statistieken voorkomen (geen wiskunde maar een andere naam) en dat pikt hij toch makkelijk op.

Mbomam

Mbomam

18-03-2017 om 11:27

Zebra en triva

Was de wiskunde B binnen een EM profiel en sloot dit wel aan bij bijv. M&O en economie? ( ik weet bijv. dat school natuurkunde met wis A aanbiedt en de docenten daar niet gelukkig mee zijn...)
Dit had ik natuurlijk kunnen vragen, maar in de oriëntatieperiode gingen we uit van wisk. A. op basis van het advies. Nu blijkt echter dat de adviezen van de wiskundedocent net zo wisselend zijn als de resultaten van mijn kind. Daar gaan we dus nog over in gesprek

Kip en ei

Ik ben natuurkunde docent. Meeste kinderen met wi a scoren idd slechter op natuurkunde dan die met wi b. Maar je moet je serieus afvragen waardoor dat komt. Meestal niet door de slechte aansluiting, maar door het feit dat leerlingen vaak wi a kiezen omdat ze b moeilijker vinden / niet aankunnen. En het zijn meer de wi b vaardigheden en talenten die je bij natuurkunde nodig hebt dan de dingen die je bij wi a leert. Lagere resultaten ( gemiddeld dan, er zijn altijd uitzonderingen) zijn dus best logisch.

Op dezelfde gedachtengang doorgaand....het is dus voor veel wi b leerlingen gemakkelijker om later indien nodig wat wi a dingetjes op te pikken dan voor wi a leerlingen om zich wi b zaken eigen te maken. Nogmaals...er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar gemiddeld genomen werkt het vaak op deze manier.

Ingrid

zebra

zebra

18-03-2017 om 20:31

Mbomam

sorry, geen EM profiel maar NT/NG en bij NT is wiskunde B verplicht.

Lente

Lente

18-03-2017 om 20:41

Economiestudenten slecht af met wiskunde A

Hier stond laatst een link naar een artikel dat economiestudenten met wiskunde A veel vaker het eerste jaar niet halen dan de studenten met wiskunde B.
De precieze inhoud weet ik niet meer.

Als je kind B aankan, zou ik daarvoor kiezen.
Als je kind na de Havo naar het VWO gaat, dan kan het altijd nog voor wiskunde A kiezen.
In 4 VWO op veel scholen kunnen kinderen na de 4e nog overstappen van B naar A. Blijkbaar is dat geen probleem. Dat zou ik dan zeker niet verwachten vanuit 5 havo met wiskunde B

Triva

Triva

18-03-2017 om 22:14

Hier idem als zebra

NT/NG

maar het is precies wat Ingridt zegt.

Mbomam

Mbomam

18-03-2017 om 23:11

Lente

Ik heb daar inderdaad over gelezen terwijl B , ik meen, alleen voor econometrie verplicht is. Ik denk dan terug aan het draadje over de mogelijkheden met CM, waarin ik aangaf dat toegelaten kunnen worden met een profiel niets zegt over de slagingskans.
De voorlichting op school van mijn kinderen gaf aan dat wiskunde A passend was bij havo EM en B bij VWO EM.
Mijn oudste heeft ook ntg gedaan, dus ik heb lange lappen wazig gecijfer voorbij zien komen en weet wat het aan inzet vraagt. Indien mogelijk denk ik dat B de beste keuze zal zijn, nu nog bekijken of dit ook bij hem past.

maan.

maan.

19-03-2017 om 10:59

havo wiskunde B dus

Hier op havo/vwo werd bij info-avond bovenbouw het advies gegeven om bij een eventuele overstap van havo naar vwo vooral te kiezen voor wiskunde B. Dit zit qua leerstof een beetje tussen A en B van VWO. Het vak wiskunde A op havo stelt erg weinig voor (vergelijk met wiskunde C op VWO) en de overstap naar VWO wiskunde A is daarmee erg groot.

Dus, namens de wiskundedocent, kies in dit geval liever voor wiskunde B.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.