Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Aansluiting vinden

Mijn zoon zit sinds een week in de brugklas. Hij is de enige jongen vanuit de basisschool die HV doet. Er zitten wel meisjes uit zijn oude klas bij hem in de klas en andere jongens op andere niveaus.
Zoon is rustig en staat niet graag voorop. Ik maak me dan ook erg zorgen of hij wel aansluiting zal vinden bij de jongens in zijn klas. Hij is op zich goed gestart, geeft aan dat er wel een of twee jongens zijn waar hij mee oploopt, maar het blijft summier. En dan hoor ik van andere moeders dat hun kind al heeft "afgesproken" en "nieuwe vrienden" heeft. En dan slaat de paniek toe.
Ik vraag (te) vaak aan zoon hoe het gaat en hij antwoordt steeds dat het goed gaat. Maar ik blijf met buikpijn zitten.
Welke ervaren brugklasmoeders kunnen me geruststellen? Maak ik me te veel zorgen? Is het wel zo dat kinderen in de brugklas allemaal afspreken (hij heeft niet veel vrije tijd meer over). Met mijn gevraag maak ik het er niet gezelliger op...

Hier

Ik heb hier 3 puberzonen (13,14 en 17) die allemaal op de middelbare school zitten. Hele verschillende jongens ook qua sociale vaardigheden. En geen van hen ziet klasgenoten na schooltijd. Op school is blijkbaar voldoende. Er wordt soms tegen elkaar gegamed maar ook dan ieder vanuit z'n eigen huis. Ze besteden hij tijd vooral aan huiswerk, voetbal en bijbaantjes. Maar niet aan afspraken met mensen van school. Al begint de oudste nu wel af en toenin het weekend af te spreken met klasgenoten. Het uitgaansleven lonkt

M'n vriendinnen die dochters hebben hoor ik wel over afspraakjes met vriendinnen van school na schooltijd. Zou dat nog uit kunnen maken?

Ben je bang dat hij eenzaam is of buiten de boot valt? Heeft hij nog andere kinderen die hij wel ziet? Op sport bijvoorbeeld?

Triva

Triva

04-09-2017 om 16:15

nee

Mijn zonen zijn helemaal niet van het afspreken, kwam zelden voor. Inderdaad gamen vanuit huis met anderen maar ook gewoon de eigen sport zonder klasgenoten. Focus je er nu maar op dat het op school goed gaat en laat thuis erbuiten.

Niet meer vragen

Ik denk dat je beter kunt stoppen met vragen, dan leg je er te veel druk op. Dat werkt averechts, want dan wordt het EEN DING.

Mijn bruggertje maakte zich vooraf zorgen of hij wel vriendjes zou vinden in de klas. Hij was de enige in de klas die helemaal niemand kende, verder allemaal bestaande groepjes. Zelf maakte ik mij geen zorgen. Mijn brugger is geen haantje de voorste maar heeft wel altijd veel vrienden (en vriendinnen). Maar dat zeggen hielp niets.

Wat wel hielp zijn mijn drie tips: ga altijd naast iemand zitten in de klas, zeg tijdens elke les iets tegen het kind naast je (maakt niet uit wat, grapje over wat de docent zegt, iets over voetbal, een vraag) en ga in de pauze altijd bij je nieuwe klas zitten en niet bij de kinderen die je nog van je oude klas kent. Op die manier laat je zien dat je open staat voor contact.

Het heeft tot dusver gewerkt. Hij heeft een leuk groepje en ook al lol in de pauzes. Er is ook al een jongen meegekomen naar huis, maar die vindt hij achteraf helemaal niet zo leuk, dus staar je daar niet op blind. Het moet ook groeien natuurlijk.

Afspreken gebeurt bij ons (oudste) niet heel veel doordeweeks, want de afstanden zijn groot (een uur fietsen is heel normaal). Op vrijdag wel, maar zeker niet wekelijks. Wel vaak even de stad in of samen wat lekkers halen bij de supermarkt. Veel speelt zich op school, online en in de vakanties af.

Vroeg

Het is nog best vroeg in het schooljaar om daar wat van te zeggen. Mijn oudste kinderen zaten in dezelfde klas (tweeling) en namen in het begin nooit vrienden mee want die hadden ze nog niet. Pas na een paar weken begonnen ze echt iedereen te leren kennen en na de herfstvakantie was er pas sprake van echte beginnende vriendschappen. Toen ze eenmaal vrienden hadden spraken ze wel heel regelmatig af.

Een groot deel van het sociale leven speelt zich ook op school af. Na school blijven ze vaak nog even rondhangen of ze doen mee aan een naschoolse activiteit. Of ze gaan vanaf school even de stad in met vrienden.
Sowieso wordt het sociale leven meer buiten de deur. Een deel speelt zich ook af op hun (sport)clubs en verenigingen (daar blijven ze hangen) en een ander deel buitenshuis (in de stad afspreken of samen gaan zwemmen, naar de bioscoop).

Maar er komen ook regelmatig vrienden mee naar huis. Logistiek speelt ook een rol. Hier komen vooral vrienden die in de buurt wonen. Klasgenoten die veel verder wonen komen veel minder vaak (en mijn kinderen gaan daar ook minder vaak heen). Echte afspraken zijn het meestal niet. Het gaat vaak spontaan.

De school is ook echt een belangrijk deel van het sociale leven, zeker als de school een regio functie heeft is het vaak handiger/makkelijker om daar nog even samen te hangen/kletsen dan naar elkaars huis te gaan.

Maar geef het de tijd, zelfs bij sociale kinderen kan het best even duren, laat staan bij wat meer verlegen kinderen.

Amsterdamse

Amsterdamse

04-09-2017 om 17:05

Geen zorgen!

Hier twee kinderen op VO, in de tweede en de vierde. Eén kind kende ook niemand.

Mama73, maak je geen zorgen! Je zoon zit een week (!) in de brugklas. Hij maakt al contact met andere klasgenoten, en dat is hartstikke goed en meer dan genoeg na de eerste week/ weken.

En daarbij, die eerste 'vriendschappen' in de brugklas zijn meestal echt niet meteen voor het leven, dat kan het nog alle kanten op. Dat heb ik bij allebei mijn kinderen gezien. Echt afspreken gebeurde hier pas later in het jaar.

Heb vertrouwen in je zoon als hij zegt dat het goed gaat, en laat dat ook merken.

inderdaad geen zorgen

Net als bij kinderen swaen speelt sociale leven van mijn kinderen zich vooral af op school en niet daarbuiten. Pas afgelopen jaar in 4v en 5v gaan ze vaker uit en spreken ze ook buiten schooltijd geregeld af met vrienden.

Moeders!!!

Ik was net zo als jij, vragen en me zorgen maken. Toch kwam ik er al snel achter dat het gezelliger was als ik vroeg:"heb je een leuke dag gehad?"

Moeders praten altijd over de hoeveelheid "vrienden", net of je daar aan kan afmeten of je een leuk kind hebt ofzo. Welnee, klasgenoten noemde mijn zoon het, hij had ze tenslotte niet zelf uitgekozen.
Als je zoon het naar zijn zin heeft op school, het loopt lekker en hij zit goed in zijn vel, is dat genoeg.

Kas

Kas

04-09-2017 om 23:58

je maakt hem onzeker met je gevraag

mijn heel gemakkelijk vrienden makende zoon heeft zo goed als nooit afgesproken na school. Had hij absoluut geen behoefte aan. In de 4e begon het wat meer te komen maar dat had vooral met uitgaan te maken

annie

annie

05-09-2017 om 00:11

hier ook niet

Dochter sprak op bo altijd af, bijna iedere dag.
Dat was volledig over op vo. Oa ook wel omdat ze huiswerk vrij serieus nam, maar ze was ook echt moe na hele dag school en veel alleen tijd nodig.
Ze is niet alleen naar vo gegaan maar heeft inmiddels andere vrienden. Pas nu in vakantie (nu in 3e klas) wat meer afgesproken, ben benieuwd of ze nu door het jaar ook meer af gaat spreken. Denk het wel, ze wil steeds minder met ons doen. Maar haar vrienden wonen best ver weg. En dan is ze weer te lui te fietsen of ingewikkelde constructies te bedenken. o

Tango

Tango

05-09-2017 om 12:18

Week

Klinkt toch helemaal goed zo. Hij zit pas een week op school en heeft nu al wat jongens waar hij mee omgaat. Lekker zo laten hoor. Afspraken komen (misschien) vanzelf wel. Voorlopig is het allemaal al overweldigend genoeg zo'n nieuwe school, wisselende docenten en lokalen etc.
Zoon hier zit nu in de derde week. Had op de basisschool nauwelijks nog speelafspraken. Ik hoor hem nu met positieve verhalen terug komen. Hij heeft aansluiting, blijft soms na schooltijd nog even hangen bij school met een groepje. Ik ben er al heel blij mee. Ik heb gezegd dat hij altijd iemand mee mag nemen naar huis en verder wacht ik het af. Het is wat ik al zei al een hele verandering. In het weekend wil zoon op zondag ook helemaal niets doen. Laten we ook maar even zo. Voorheen belde hij dan weleens een jongen op die voorheen bij ons in de straat woonde. Nu heeft hij er geen behoefte aan.
Overigens heeft zoon er voordeel van dat zijn zus al op het voortgezet onderwijs zit en op zo'n beetje alle scholen jongens en meisjes kent. Gisteren gingen er zomaar 2 4e klassers bij zoon zitten in de pauze. Vond hij natuurlijk erg stoer.
En verder heeft alles ook een andere kant. Dochter had vanaf het begin van de brugklas al best wat vriendinnen en dat is haar hele VO periode zo doorgegaan. Erg leuk, maar af en toe lijdt haar schoolwerk er flink onder want ze heeft het veel drukker met afspreken dan met huiswerk.

lieverdje

lieverdje

12-09-2017 om 14:46

herkenbaar hoor

mijn oudste is ook net gestart in de brugklas en hij was ook de enige jongen van zijn basisschool die naar deze school ging. Het is nooit zo'n prater geweest wat betreft school, en als we vragen "was het leuk op school" dan zegt hij niet veel meer dan: "Oh, jahoor."

Komt ook nog bij dat mijn zoon nog erg klein en jong is en nog nauwelijks aan het puberen is. Eigenlijk zou hij het liefst de hele dag nog met lego spelen..... en als ik kinderen in de brugklas zo bezie, dan zijn ze allemaal veel verder in hun ontwikkeling. Dus ik vraag me ook wel af: krijgt hij wel vrienden, heeft hij wel aansluiting?

Aan de andere kant komt het kind blij uit school, dus het zal wel goed wezen.

Mijntje

Mijntje

12-09-2017 om 15:05

geen zorgen

Mijn brugpieper is ook nog niet met jongens thuis gekomen. Hij vertelt wel dat hij de klas leuk vindt en noemt wat namen van kinderen.
Ik heb hier totaal geen zorgen over. Op een gegeven moment zal hij vrienden maken en wat willen afspreken. Zo snel gaat dat niet. En zoveel vrije tijd heeft hij ook niet.
We hebben het hier over nog geen drie weken op school en dan al buikpijn?

Triva

Triva

12-09-2017 om 16:25

Lieverdje

Jouw zoon praat waarschijnlijk ook niet op school over zijn lego, dikke kans dat anderen dat ook niet doen. Er zijn er zat hoor die nog niet puberen en thuis lekker spelen, zeker jongens.

Tango

Tango

12-09-2017 om 16:29

Lego

Zoon hier speelt niet met lego, heeft hij nooit gedaan trouwens, maar is ook echt nog geen puber vind ik. Al kan hij thuis soms wel dwars zijn, maar is vaak ook vermoeidheid volgens mij. Hij heeft een telefoon gekregen van ons maar doet er niets mee. Hij zit in 2 groepsapps (van de klas en de voetbal) maar schrijft nooit. Wel is hij bezeten van Pokemon Go en gelukkig heeft hij wat klasgenoten die dat ook leuk vinden. Zo heeft hij dus toch een groepje gevonden.

zebra

zebra

12-09-2017 om 19:46

komt vast allemaal goed

echt afspreken wordt vaak weinig gedaan in de brugklas, vaak al vanwege de diverse afstanden. Maar als je zoon tijdens de pauzes ook met zijn nieuwe klas optrekt, dan leert hij hen ook beter kennen. Op den duur vormt zich dan een hele groep, een mengeling tussen nieuwe klasgenoten en oude en zo leren ze steeds meer brugklassers kennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.