Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
WP-ouder

WP-ouder

19-04-2015 om 15:23

Aanname met toezegging ouderbijdrage

Beste allen, toch maar weer eens een ouderbijdrage-vraag. Ook al weet ik er al wat vanaf en weet ik dat het verschillende meningen op kan roepen.
Ons kind gaat naar de middelbare school van de Werkplaats Kindergemeenschap (ook wel 'Kees Boekeschool', in de volksmond) te Bilthoven. Berucht een school met een van de hoogste ouderbijdrages van niet-privéscholen in Nederland en we wisten dat natuurlijk ook gewoon voordat we kind inschreven. Waarschijnlijk willen we ook wel alles betalen (wellicht: bijna alles) en geen querulanterige ouders worden. De ouderbijdrage is zogenaamd inkomensafhankelijk, maar je valt wel snel in een hoge categorie. Ze willen dat je je verzamelinkomen over 2013 toestuurt, anders betaal je sowieso de hoogste categorie (best vervelend om je financiële gegevens door te 'moeten' geven). Het wordt voor ons denk ik 681 euro per jaar (schoolreizen en dergelijke komen er later nog bij, maar misschien niet in de 1e, dat weet ik niet).

Dus, ook al wisten we het en gaan we het waarschijnlijk gewoon braaf doen, het volgende stuit me nu toch wel wat tegen de borst. Tezamen met de inschrijfformulieren die we binnenkort terug moeten sturen, ontvingen we de 'Overeenkomst vrijwillige ouderbijdrage'. Nadat we onze gegevens en die van kind ingevuld hebben, verklaren wij het volgende:
1. Het in de toelichting gestelde is bekend en wordt onderschreven.
2. De ouders hebben hun kind ingeschreven bij De Werkplaats en wensen het kind gebruik te laten maken van het gehele onderwijsprogramma zoals dat door De Werkplaats wordt aangeboden. De Werkplaats heeft verklaard, dat het kind geplaatst kan worden.
3. Door ondertekening van deze overeenkomst verplichten de ouders zich tot betaling van de ouderbijdragen.
4. Deze overeenkomst wordt voor een jaar aangegaan en hierna jaarlijks verlengd door ondertekening van het inkomensopgaveformulier door ouders/verzorgers.
5. Het verzamelinkomen zoals opgegeven op het inkomensopgaveformulier is de basis voor de vaststelling van de hoogte van de ouderbijdragen.
Aldus overeengekomen en opgemaakt in tweevoud, etc.

Ook al staat er in de toelichting dat je eventueel voor een deel van de activiteiten kunt kiezen, ik weet dat er bijzonder veel druk op ouders wordt gelegd. Volgens mij moeten we dit formulier ook direct weer meesturen met de inschrijvingspapieren. Het voelt niet goed dat we dit automatisch voor de rest van de schoolloopbaan van kind aangaan en dat inschrijving er vanaf lijkt te hangen.
Hebben jullie hier nog iets zinnigs over te zeggen of zal ik gewoon niet zeuren, invullen, en alleen maar blij zijn dat kind kan starten op een leuke school? (want dat laatste is ook waar hoor!).
Groeten, WP-ouder.

Katniss

Katniss

19-04-2015 om 15:33

Tja

Op de school van mijn oudste moesten we ook zo'n contractje tekenen als soort van 'voorwaarde voor inschrijving'. Mag niet, maar ik heb het toch gedaan omdat ik niet wilde zeuren. Ik heb ook niet geweigerd de, eveneens niet toegestane, borg voor de boeken te betalen. Bij ons gaat het om bijna 400 euro per jaar, toch ook best veel geld. Als het inkomensafhankelijk zou zijn zou ik waarschijnlijk in een lagere categorie uitkomen.
Ik vond het wel een lastige, waarschijnlijk was ze destijds ook gewoon aangenomen als ik niet die vrijwillige bijdrage zou willen betalen, maar het was toch al zo'n spannende periode met loting en zo, dat ik dat risico niet wilde nemen.

Lynn

Lynn

19-04-2015 om 17:24

Mijn ervaring

Bij ons was het volgens mij zo dat we eerst hoorden dat kind ingeloot was en daarna pas een formulier in te vullen met allerlei gegevens en apart onderaan iets wat we (nogmaals) moesten ondertekenen met tekst over de ouderbijdrage met dezelfde strekking als bij jullie.

Ik heb toen het formulier onderaan al die gegevens wel getekend en die laatste tekst over de ouderbijdrage niet.

Zelfs als je voor aanname moet doen, kan je het gewoon niet tekenen/toesturen, zogenaamd vergeten. Daar komen ze dan misschien nog op terug, maar misschien ook niet. En als ze erop terugkomen kan je het wellicht nog rekken door een mailtje dat je er achterheen gaat. Misschien is kind dan inmiddels ingeloot.

Ik snap je aarzeling wel bij zo'n populaire school als de Werkplaats. En ik snap ook je aarzeling om het te tekenen. Het is immers een blanco,cheque.

Je kan er ook voor kiezen om wijzigingen in de overeenkomst aan te brengen voor de toezegging van de latere school jaren -dan wel een kopie bewaren. En een opmerking maken dat je geen blanco cheque Wilt afgeven, maar met redelijke bedragen vergelijkbaar met schooljaar 2014-2015 akkoord bent.

Wij hebben ook een vrij hoge bijdrage. Inmiddels dit jaar vergeten te betalen. Wel een herinnering gehad maar daarna niets meer. Hij was hoog en we wilden checken hoe het precies zat met de uitgaven, om wellicht een deel te,betalen, maar door drukte vergeten. Wil er nog wel achterheen gaan, want voel me nu wel een wanbetaler. Was het eigenlijk vergeten tot dit draadje.

Angela67

Angela67

19-04-2015 om 17:27

is het wel rechtsgeldig?

want als het toch niet rechtsgeldig is kun je gewoon alles tekenen en als je een keer het niet doet (betalen) dan kunnen ze je er toch niet aan houden.
gr Angela

WP-ouder

WP-ouder

19-04-2015 om 17:59

kind kan terecht

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Kind kan sowieso starten volgend jaar, de loting is al geweest alleen ze willen nog / opnieuw details.
Misschien is het inderdaad een idee om, zoals Lynn zegt, de twee gewone formulieren te sturen maar (nog) niet het ouderbijdrageformulier.
Ik heb geen idee of het rechtsgeldig is. Ik denk dat ze het kunnen vragen. Zo van: vragen staat vrij.
Maar ik zie op dit formulier niet of er inderdaad iets te kiezen valt. Daarom voelt het inderdaad als een blanco cheque tekenen.
Daarbij staat bij de toelichting dat de Werkplaats zoveel extra's heeft, en tsja, inderdaad is het volgens mij een fijne school met wat extra's, maar...dat zijn zoveel scholen tegenwoordig. Als extra's staat er bijvoorbeeld: 'gebouwen en terreinen: extra voorzieningen'. Hmmmm. Mooi gebouw, zeker, fijn veld. Maar...?
En: 'personeelslasten: extra begeleidingsactiviteiten, creativiteit/cultuur'. Ik denk dat heel veel scholen extra begeleiding bieden. Ze hebben denk ik inderdaad meer creativiteit dan gemiddeld.
En: 'Communicatie: Werkplaatskrant, Webportaal ouders e.d.'. Ehm...op de school van mijn andere kind wordt er ook af en toe een boekje uitgegeven en heb je ook iets als Magister. Minder gelikte website op die school, dat wel.
En: 'beheer en organisatie: extra kosten i.v.m. bovengenoemde extra's'.
Er staat ook in de toelichting: 'Ouders hebben de keuze om slechts van een deel van de door de Werkplaats aangeboden extra faciliteiten en activiteiten gebruik te maken. Voor het deel van de extra faciliteiten en activiteiten waarvan wel gebruik wordt gemaakt, kan in overleg met de directie een regeling voor de ouderbijdrage worden getroffen.'.
Hierbij weet ik dat dit vreselijke gesprekken zijn en dat duidelijk wordt gemaakt dat je kind van wat dagelijkse zaken buitengesloten zal worden. Je wordt weggezet als asociaal (en ja, als je je kind laat buitensluiten is dat natuurlijk ook wel asociaal).
Ik denk ook niet dat we die kant op gaan, maar een blanco cheque is dan weer iets anders. Ze blijven maar denken dat een fijne school betaald moet worden, terwijl wij (en jullie) het al betalen via de belastingen.
De manier waarop vind ik gewoon ook zo irritant / arrogant.

Evanlyn

Evanlyn

19-04-2015 om 19:54

hier

Ik heb voor onze school niets getekend, maar wel betaald (voor dit jaar). Niets meer gehoord.

Juffie

Juffie

19-04-2015 om 19:56

WP-ouder

Eerlijk gezegd vind ik het raar dat jullie een school die onaangenaam met leerlingen omgaat, omdat ze toevallig minder draagkrachtige ouders hebben, aantrekkelijk vinden. Voor mij zou dat al een afknapper zijn. De hoogte van de ouderbijdrage zegt niets over kwaliteit, wel over visie. Hier in de regio een school die de kinderen waarvan de ouders geen bijdrage betalen, uitsluit van de kerstviering. Die school is heel populair en dat vind ik echt onbegrijpelijk, je zou toch denken dat iedereen met (minimaal) normbesef met een boog om zo'n school heen zou lopen...

Evanlyn

Evanlyn

19-04-2015 om 20:13

Juffie

Eens! Ik betaal die ouderbijdrage juist graag omdat onze school uitdrukkelijk niemand uitsluit, en verder heel goed voor onze kinderen zorgt. Dat wil ik steunen.

Maar als er kinderen werden uitgesloten van een kerstviering kwam zo'n school voor mij inderdaad niet in aanmerking. Hoe verzinnen ze het.

WP-ouder

WP-ouder

19-04-2015 om 21:25

onaangenaamheid

Ja, er zit zeker wat in dat het wel vreemd is om die school te kiezen ook al hebben ze dit beleid. Het is nog sterker: ze hebben jarenlang matig gepresteerd, vooral bij de Havo-afdeling - zwak bevonden door de inspectie. Toch bleef de school onverminderd populair. Ze moeten al jaren en jaren loten, er vallen er erg veel af. Ik vroeg destijds aan andere ouders naar die zwakke beoordeling. Aan ouders die er dan meestal kinderen hadden, of op de afdeling basisschool -zij gaan meestal ook naar de afdeling middelbaar daar. Zij vonden het meestal heel raar dat ik daar belang aan hechtte. Zo'n inspectierapport zou allemaal niets zeggen, etc etc.
Gelukkig is het inspectierapport weer in orde en gaat het qua prestaties veel beter met de school. Prima zelfs. Anders had kind niet eens gemogen.
Maar, ondanks dit gezeur met hoge ouderbijdrage en uitsluiting van bepaalde zaken, zijn er toch goede redenen waarom kind er naartoe wilde. Voor een deel is dat gewoon 'veel zin daarin', maar er zijn nog meer redenen die omwille van de privacy even achterwege blijven.
Ik wil wel zeggen dat als je een een heel laag inkomen hebt (tot 5445 per jaar - ehm, is dat mogelijk?), betaal je 23 euro per kind per jaar. Tussen de pakweg 13,000 en 18,000 euro bruto per jaar betaal je 125 euro per jaar (lijkt me ook best veel als je niet zoveel hebt).
Dus het is niet zo dat als je echt weinig hebt, dat je ook heel veel moet betalen, ofwel dat het niet kan en je kind daardoor uitgesloten wordt van zaken.
Minder betalen is dus toch wel meestal een keuze, als je tenminste bereid bent om inzage te geven in je financiële situatie. Want ik kan het me ook voorstellen dat je dat echt liever niet wil maar toch weinig inkomen hebt. Maar dat mag dan niet, of je moet zeg maar 'het gevecht aan' met de directeur.
Maar ook als je niet zoveel te klagen hebt qua inkomen, zoals hier thuis, vind ik zo'n 60 euro per maand (hele jaar rond) wel veel, als het in principe min of meer gratis hoort te zijn. Als je ook al gewoon stevig belasting betaalt (prima hoor! ik stem niet rechts).

Juffie

Juffie

20-04-2015 om 06:09

Nog eens

Een school kan prima functioneren zonder een belachelijk hoge bijdrage en het vernederen (en dus eigenlijk weren) van minder draagkrachtige ouders. Want ouders die niet kunnen betalen, dwingen hun financiële situatie bloot te geven is vernederend. Deze school komt hiermee weg, omdat ouders hun kinderen massaal inschrijven. Daar zullen best redenen voor zijn, maar ik kan geen reden bedenken die zwaar genoeg weegt om met een dergelijke omgang akkoord te gaan. Ik zou mijn kind niet willen meegeven dat het ok is zo met mede-leerlingen om te gaan. Jullie hebben deze keuze willens en wetens wel gemaakt. Ik snap niet waarom je dan nu moeilijk doet.

Mijntje

Mijntje

20-04-2015 om 06:35

tussen ouders en school

Als leerling merkte ik hier vroeger niets van. Iedereen deed aan alle activiteiten mee en we hielden ons totaal niet bezig met hoeveel onze ouders betaalden aan de ouderbijdrage.
Dit conflict is tussen de ouders en de school. Het is voor de ouders vervelend om 'met de billen bloot' te moeten, om wat minder te mogen betalen.
Er is er natuurlijk altijd 1 die een keer op moet staan, maar ik snap dat je schroom hebt. Hoe denken andere WP ouders hierover (middelbare school). Ken je die? Ik denk dat alle ouders zo blij zjn dat hun kind op die school is toegelaten dat ze even een niet kritisch moment hebben en bereid zijn schoolgeled te betalen.

Juffie

Juffie

20-04-2015 om 07:16

Nou

"Er staat ook in de toelichting: 'Ouders hebben de keuze om slechts van een deel van de door de Werkplaats aangeboden extra faciliteiten en activiteiten gebruik te maken. Voor het deel van de extra faciliteiten en activiteiten waarvan wel gebruik wordt gemaakt, kan in overleg met de directie een regeling voor de ouderbijdrage worden getroffen.'.
Hierbij weet ik dat dit vreselijke gesprekken zijn en dat duidelijk wordt gemaakt dat je kind van wat dagelijkse zaken buitengesloten zal worden. Je wordt weggezet als asociaal (en ja, als je je kind laat buitensluiten is dat natuurlijk ook wel asociaal)."

Een kind merkt het wel hoor, als het buitengesloten wordt. Deze school deugt niet in de manier waarop ze respectloos met haar leerlingen en ouders omgaat. De leerlingen en ouders die het, ondanks "asociale" achtergrond, toch nog wagen zich in te schrijven dan. Er is een makkelijke manier om tegen dit soort zaken in verweer te komen: je kind inschrijven op een school waar wel alle kinderen, ongeacht achtergrond van de ouders, welkom zijn, waar de schoolleiding niet privacy-overschrijdend de minder bedeelden aan het pesten gaat en die dus een veilig klimaat biedt.

Tweedeling is compleet

"Het voelt niet goed dat we dit automatisch voor de rest van de schoolloopbaan van kind aangaan en dat inschrijving er vanaf lijkt te hangen."
Contracten die onrechtmatige eisen stellen, zijn niet rechtsgeldig.
Meer algemeen vind ik een slechte en onduidelijke tekst.
Die overeenkomst stamt nog uit de tijd dat de wet daar een ingewikkelde zin over had die door scholen misbruikt werd. Er werd gedaan alsof ouders een contract moesten tekenen. Die zin zit niet meer in de wet. Er is dus geen excuus meer voor dat contract.

60 euro valt trouwens wel mee hoor. 600 euro komt ook voor.

Het extra aanbod van de Kees Boeke school hoeft niet gratis te zijn. Feitelijk is de school wel verplicht om helder onderscheid te maken tussen het gratis deel en het te betalen deel.

Als je verder geen fuzz wil maken zou ik dat contract gewoon tekenen.
Als je een daad wil stellen dan zou ik een andere contracttekst maken. Eentje die trouwens niks af doet aan het moeten betalen.

WP-ouder

WP-ouder

20-04-2015 om 11:13

andere WP-ouders, Mijntje, Miriam

Andere ouders heb ik niet veel gesproken over dit onderwerp, wel een paar. Ik had de indruk dat het not-done was om moeilijk te doen over geld. Want dit kost deze school nou eenmaal (en ze willen niet de indruk krijgen dat zij een probleem met geld hebben, denk ik).
Ik zou graag wel een discussie willen met ouders over de ouderbijdrage op de WP. Dus: andere WP-ouders - eventueel van de basisschool - ik hoop op jullie reatie! Kan vast heel onherkenbaar (rare nick, niet te herkenbaar verhaal).

Inderdaad Mijntje, ik vraag me af hoeveel een leerling daadwerkelijk zou merken als de ouders maar deels betalen. Volgens mij is het vooral heel lastig voor de ouders (moeilijke gesprekken moeten voeren, zelfs als je bijvoorbeeld 80 % wel betaalt).

Miriam, lijkt me toch niet dat een *gesubsidieerde* middelbare school in Nederland 36.000 euro per jaar aan ouderbijdrage zou vragen? 680 is toch wel een van de hoogste van Nederland denk ik?
Hoe dan ook bedankt voor je advies. Ik begrijp het ook volkomen dat iets als het extra culturele programma dat je in de middag zou kunnen volgen (facultatief) iets is waarvoor je moet betalen. Dat je eventueel niet zou willen betalen maar dat je daaraan dan niet mee mag doen. Bij een aantal andere zaken zet ik wel vraagtekens.
Dus het komt erop neer dat je zegt: ik zou niet moeilijk doen (was ik ook niet van plan trouwens, hoewel ik twijfelde over het moment waarop ik dit contract zou terugsturen), en gewoon alles betalen, maar ook: ondanks dat ik dit teken: het is op deze manier niet rechtsgeldig, dus als ik ooit toch maar een deel zou willen betalen, dan mag ik altijd van gedachten veranderen. Begrijp ik het goed?

WP-ouder

WP-ouder

20-04-2015 om 11:16

sorry, 7200

Sorry Miriam, ik sliep even. Ik bedoel:
Miriam, lijkt me toch niet dat een *gesubsidieerde* middelbare school in Nederland 7200 euro per jaar aan ouderbijdrage zou vragen? 680 is toch wel een van de hoogste van Nederland denk ik?

De rest blijft wel staan.

mieke

mieke

20-04-2015 om 11:31

Tweetalig

Volgens mij vraagt de tweetalige opleiding op de school van mijn zoon 300 euro aan ouder bijdrage. Daar heb ik geen problemen mee. Daar kies je zelf voor. Je kind hoeft geen tweetalig onderwijs te krijgen en naar allemaal Engelstalige uitwisselingen/cursussen/toneelstukken te gaan. Mijn zoon zit in een sportklas. Extra kosten 100 euro, daarvoor doen ze wel vier hele leuke excursies zoals skiën in een indoorhal, zeilen, schaatsen, zwemlessen etc. Terecht dat wij daar extra voor betalen.

Jullie kiezen voor de Kees Boeke school. Je wist van te voren al dat die school een belachelijk hoge ouderbijdrage vraagt. Op dat moment heb je ook een keuze om het niet te doen en direct een andere school te kiezen. Eerlijk gezegd vind ik het raar om daar nu achteraf moeilijk over te doen. Wat denk je dat er gebeurt als alle ouders die bijdrage niet meer betalen? Dan wordt de Kees Boeke school een gewone Middelbare School zonder de extra dingen waarvoor je die school juist uitgekozen hebt. En dat wou je blijkbaar niet want dan had je gelijk wel voor een reguliere Middelbare School gekozen.

Basisschool

Ik had het over een basisschool. En ja, dat soort scholen zijn er. Ook in het vo.

WP-ouder

WP-ouder

20-04-2015 om 11:58

nee, niet moeilijk doen

Nee Mieke (en Juffie), ik ga dus niet moeilijk niet. Niet. Dus.
Mieke, ik ben niet de enige die kiest. Partner en kind ook. Daarbij: het is een luxeprobleem, maar er zijn best veel scholen om uit te kiezen in deze regio, waarbij je kritisch kijkt. Dit was het pijnpunt bij deze school (vond partner zeker ook trouwens). Andere scholen hadden andere pijnpunten. Tsja. Mag ik er dan geen vraagtekens meer bij zetten?

Daarbij, de school is ook best bijzonder. Maar dat zijn er wel meer. Die hebben zelden zo'n ouderbijdrage. Maar, maakt niet uit.

Ik wilde vooral weten of het ook nodig was om die 'blanco cheque' direct op te sturen, of het wel rechtvaardig was om een beetje te doen of de inschrijving er vanaf hangt.
Daarbij hoop ik nog op een klein discussie, goede kans dat andere WP-ouders hier op zijn minst meelezen.

En Miriam, als je nog tijd hebt, klopt dit?:
Dus het komt erop neer dat je zegt: ik zou niet moeilijk doen, en gewoon alles betalen, maar ook- ondanks dat ik dit teken- het is op deze manier niet rechtsgeldig, dus als ik ooit toch maar een deel zou willen betalen, dan mag ik altijd van gedachten veranderen. Begrijp ik het goed?

Volgens mij niet

Als je tekent dan moet je betalen.
Maar je tekent maar voor een jaar.
Zie punt vier.

Om ook dat jaar waarvoor je getekend hebt niet te hoeven betalen, moet je duidelijk maken dat het contract op zich onrechtmatig is. Ik voel nattigheid maar ik weet het niet zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.