Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

04-06-2014 om 15:47

aanname eisen MBO (ivm vakkenpakket)

Onze dochter gaat na de zomer naar 4 VMBO-T, eindexamen dus. Evt vervolg HAVO laten we open, maar wellicht moeilijk omdat haar blinde vlek Engels is, dus of dat gaat lukken (en ze wil), is maar de vraag. Dus vooralsnog concentreren we ons op MBO 3 of 4. Nu heeft ze nog geen enkel idee wat ze eigenlijk wil en komende tijd moet ze zich er toch een beetje in gaan verdiepen welke richting/opleiding ze wil. Uiteraard straks in het voorjaar de opendagen die we gaan bezoeken (nog geen idee welke) en voor 1 mei (dacht ik) moet ze zich in ieder geval ergens inschrijven (verplicht voor VMBO'ers).
Wat ik me afvraag: hoe zit het met 'aanname beleid' van MBO scholen. Dochter heeft vooralsnog weinig idee (en inzicht wat dat dan precies inhoud enz), dus haar gekozen examen vakken zijn gebaseerd op wat ze 'leuk' vindt en wat goed gaat. In haar geval bèta (naast de verplichte vakken NL en ENG, heeft ze gekozen voor Wis, Natuurkunde, Bio, AK en als extra vak Duits (bij ons op school kan je dat extra vak evt. inruilen voor je eindexamencijfer met een ander vak, mits niet een verplicht vak en mits je niet buiten een bepaalde sector valt) en uiteraard kun je het ook als extra vak mee laten tellen als alles goed gaat. Ze heeft economie dit jaar laten vallen, dus ook geen examen daarin. Ik begrijp uiteraard dat ze met dit pakket diverse opleidingen kan doen (zorg en welzijn, iets technisch (zou ik graag willen, maar zelf ziet ze dat niet zitten: allemaal jongens..., nou ja dat zien we straks wel. Maar eigenlijk de vraag: is ze nu uitgesloten voor MEAO-achtige opleidingen omdat ze bijv. geen economie heeft. Niet dat dat nu direct in de picture is, maar meer als vraag of MBO opleiding veel waarde hechten aan het vakkenpakket. Wie heeft ervaring?
Gr. Bibi

Chemie

Met haar profiel is MBO-chemie ook een optie. Vele laboranten zijn van vrouwelijk geslacht, dit zal wel komen omdat we gewend zijn nauwkeurig te werken ( oogmake-up aanbrengen, grapje).

Nee, serieus, werken in een laboratorium is vaak een baan met veel variatie.

Engels

Is ook verplicht op mbo bijna zelfde niveau als havo.

Manja

Manja

04-06-2014 om 16:49

Mijn dochter

Had zorg en welzijn profiel zonder eco maar ook met extra vak. Ze is middelbare hotelschool gaan doen, wat een heel economische opleiding bleek te zijn. Voor aanname was het geen probleem. Het is vooral bedrijseconomie en begon vrij basaal. Wel was het mbo blij dat ze wel duits had. Dat is net als eco niet een eis maar dat vak gaat heel rap. En inderdaad engels is pittig bij de economische richtingen zeker.
Ze gaat nu naar het derde jaar (van de vier) .
Op het mbo zijn ze best flexibel is mijn ervaring.

bibi63

bibi63

04-06-2014 om 17:06

Dat engels ontkomt ze niet aan. Ik benoemde dat eigenlijk ivm de optie HAVO (toelating). Chemie is interessante insteek, dank. Wellicht apothekersass. ook.
Hoor graag nog meer ervaringen.
Gr. Bibi

Farasha

Farasha

04-06-2014 om 17:58

Economie

Hier in de regio is voor de economische MBO-opleidingen (handel/zakelijk) óf wiskunde óf economie verplicht. Ik zie dat ze wiskunde in haar pakket heeft, dus die opleidingen zou ze ook gewoon kunnen doen.

Kijk anders eens op de websites van de MBO scholen in jouw regio. Vaak staan de toelatingseisen (vakken) bij de verschillende opleidingen vermeld. Mijn ervaring is dat de eisen vrij minimaal zijn. Als je examen in wiskunde doet kun je op heel veel opleidingen terecht.

Dit jaar hebben sommige zorgopleidingen een loting/selectie hebben, omdat ze verwachten te weinig stageplaatsen te kunnen krijgen. Geen idee of dat de komende jaren erger wordt, maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

bibi63

bibi63

04-06-2014 om 20:59

Ja farasha

Die loting had ik ook al over gehoord en gebrek aan stageplekken (bizar eigenlijk nu er zoveel handjes te kort zijn in de zorg....). En verder inderdaad misschien dat wiskunde een plus-punt is voor diverse opleidingen. We gaan het zien.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

04-06-2014 om 21:09

Vraag aan Miriam L

De laatste tijd zitten we elkaar nogal eens 'in de haren'. Anderzijds heb jij (of zo laat je het in ieder geval overkomen) de enige knowhow wbt onderwijs. Ik zou het wel leuk vinden (of juist ook om met een andere blik naar elkaar te kunnen kijken) als jij dan eens op deze vraag van mij reageert. Zonder direct gehakketak, maar met de kennis en/of ervaring die jij zou hebben?
Bibi

Handen te kort in zorg

De bezuinigingen IND e zorg zijn nog niet klaar, wordt nog erger qua ontslagen, dan zijn er nog minder mensen en dus geen mensen om te begeleiden dus geen stage

Dalarna

Dalarna

05-06-2014 om 08:01

precies marsy

Ik wilde ook al zoiets zeggen. De mensen die er nog zijn moeten allemaal harder werken en dan helpt een stagiair echt niet mee, ja de laatste weken wellicht.

Het antwoord is....

Bibi, "Wat ik me afvraag: hoe zit het met 'aanname beleid' van MBO scholen."
Het antwoord is dat er geen antwoord is. Zeker niet nu al voor het schooljaar 2015-2016.
In die tussentijd wordt passend onderwijs ingevoerd en het nieuwe leenstelsel.
Bovendien wil de minister het MBO ook nog op de schop gooien.

Als het goed is heeft de school een samenwerkingsverband met het ROC in de buurt en zijn er afspraken over een logisch vervolg. Vraag daar naar en hou die afspraken in de gaten.
Voor doorstroom naar Havo zijn er binnen de school regels. Vraag ernaar.

Elk MBO mag toelatingseisen stellen. Dat was niet gebruikelijk, maar sinds kort is er het fenomeen van loting. Er is geen verbod om andere criteria op te leggen.
Je kunt nu wel voor elke opleiding inzien wat de toelatingseisen nu (voor dit schooljaar) zijn.

bibi63

bibi63

05-06-2014 om 21:39

algemeen

Wbt HAVO: daar heb ik uiteraard wel zicht op in de schoolgids o.d. ivm minimale examenpunten e.d. Maar uiteraard kunnen we daar evt pas wat mee ná de examenuitslag volgend jaar.
Wbt MBO: Wij hebben de 'luxe' van heel veel MBO scholen in de directe omgeving en ook nog heel veel richtingen. Ik denk dan ook niet (weet het verder niet) dat er afspraken tussen VO's en MBO's zijn. Je zal trouwens net zien dan de opl. Chemie (wat hier langs kwam en die mij wel interessant lijkt voor haar evt) hier niet in de buurt is. In ieder geval niks van voorbij zien komen.

Ik ga wel neuzen op de sites, maar dat is best lastig, juist omdat het er zoveel zijn en zoveel richtingen, én dochter eigenlijk nog geen idee heeft wat ze wil. Dus een beetje zoeken in een hooiberg.

Eigenlijk bedoelde ik mijn vraag vrij algemeen: Stel kind heeft geen bio in pakket, omdat het keuzes heeft moeten maken, en nog niet echt een richting weet. Zit daardoor niet in de sector zorg en welzijn (als bio een verplicht vak is voor die sector). En vervolgens in de loop van het examenjaar c.q. tijdens de open dagen volgend jaar, lijkt kind zorg en welzijn ineens heel leuk. Ben je dan sowieso uitgesloten voor de opleiding omdat je geen 'sectordiploma' hebt, of kan elke MBO daar z'n eigen beleid op na houden evt afhankelijk van de inschrijvingen?
Bibi

Karen

Karen

06-06-2014 om 06:52

per opleiding

Bekijk ook eens deze link: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo.html
Als je dezelfde vraag stelt op deze site (wat zijn de toelatingseisen) voor universiteit, dan wordt een bepaald profiel op het VWO genoemd. Bij MBO is dat niet het geval. Ook staat er dat opleidingen zelf het toelatingsbeleid mogen bepalen, waarbij het dan gaat over het toelaten terwijl niet aan de genoemde voorwaarden is voldaan of aan het mogen weigeren als wel aan de toelatingseisen is voldaan.
Volgens mij kun je concluderen dat de vakkeuze niet bepalend is.

bibi63

bibi63

06-06-2014 om 09:36

dank je karen

Weer wat wijzer.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.