Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

12-10-2016 om 11:21

Aanmeldsysteem VO niet toegestaan?

Vandaag las ik in het nieuws (oa AD) dat het aanmeldsysteem voor basisscholen, maar ook voor VO-scholen zoals dat in Den Haag is, mogelijk niet is toegestaan.

In Den Haag zou je je kind in de eerste instantie maar bij 1 basisschool in kunnen schrijven. Dat blijkt niet toegestaan en daarom zouden volgende de berichten meteen al dingen zijn gewijzigd in Den Haag.

Daarna ging het verder met het VO. Ook het systeem waarbij je kinderen maar voor 1 vo-school mocht aanmelden, zoals in Den Haag, zou mogelijk niet zijn toegestaan. Ouders zouden tactisch hebben gekozen, en vaak bewust niet voor de school van eerste voorkeur zijn gegaan. Dat verhaal kennen we, maar wie weet er meer over die nieuwste berichten?

Las ook al ergens dat het systeem in Rotterdam vergelijkbaar is, daar waren nu ook twijfels over. Maar hier in Utrecht mag je ook maar voor 1 vo-school aanmelden en ik vermoed dat dat in veel meer plaatsen is. Wat is er nu precies (mogelijk) niet toegestaan en speelt dat niet veel breder?

10 Oktober in de 2e Kamer

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2016D38318&did=2016D38318

Het is een antwoord van Sander Dekker op vragen van kamerlid Strauss (VVD) op 10 oktober j.l.

"In de WPO (artikel 40, tweede lid) staat dat ouders bij de aanmelding voor toelating van hun kind moeten aangeven bij welke school of scholen eveneens om toelating is verzocht. Dit betekent dat ouders hun kind voor meer dan één school tegelijkertijd mogen aanmelden. Indien ouders hun kind voor meerdere scholen aanmelden, moeten ze dit aan de betreffende scholen laten weten."

Met name deze dus: "Schoolbesturen mogen onderling geen afspraken maken die deze mogelijkheid verbieden."

"Ouders mogen hun kinderen ook op meerdere scholen in het voorgezet onderwijs aanmelden voor toelating. Dit blijkt uit artikel 27, lid 2a, van de WVO."

Anoniem

Anoniem

12-10-2016 om 13:39

Bedankt!

Bedankt! Ik ga meteen even lezen. Zou zeker in het vo dus wel eens veel breder kunnen spelen als ik jouw verhaal goed begrijp. Hier in Utrecht is er ook een centrale aanmelding waarbij je je maar voor 1 school in het vo kunt aanmelden...

Anoniem

Anoniem

12-10-2016 om 13:46

Gelezen

Gelezen en lijkt me duidelijk...

Als Angela67 dit toevallig leest, jij zit toch in die povo-groep van Utrecht. Kunnen jullie hier ook niet iets mee?

Dwerg

Dwerg

12-10-2016 om 17:45

gevolgen

Ik las dit artikel ook vanmorgen en dacht gelijk dat dit weleens grote gevolgen zou kunnen hebben. Hebben ze namelijk niet bijna allemaal zo'n aanmeldsysteem?

Het absurde is echter dat de Haagse ouders die dit initiatief hebben genomen graag een matchingsysteem zoals in Amsterdam willen invoeren. Ze hebben vast geen idee wat voor ellende dat oplevert. Ik vind (bij het VO) bij 1 school aanmelden prima, voor wat betreft het basisonderwijs hebben ze wel een punt.

kaplablokje

kaplablokje

12-10-2016 om 18:35

Oei

Ik ben ook bang dat dit in veel plaatsen waar het eigenlijk prima loopt alleen maar voor ellende gaat zorgen.

Dwerg

Dwerg

12-10-2016 om 21:49

verschil

Het verschil tussen VO en PO is namelijk dat de kansen voor elk kind gelijk zijn. Bij teveel aanmeldingen wordt het loten, maar dan nog heeft iedereen gelijke kansen. Met de PO regels is dat niet zo.

Maar populaire scholen en minder populaire scholen zul je altijd houden, welk systeem je ook kiest.

Vraag is of matching wel voldoet

Kinderen in Amsterdam mogen zich ook maar op één school aanmelden. Daarnaast leveren ze een voorkeurslijst in. Als je wordt uitgeloot voor de school waar je bent ingeschreven, krijg je een aanbod van de eerste school op je voorkeurslijst waar je wordt ingeloot. Daar MAG je je inschrijven, je BENT dus niet ingeschreven. Dankzij de afspraken in de kernprocedure kun je je kind alleen aanmelden op de school die he een aanbod heeft gedaan. Daarna kun je je alleen nog aanmelden op een school waar nog plek is.
Het is dus maar de vraag of loting&matching ('matchen' is echt een misleidende term) aan de wet voldoet. Daarbij kun je je ernstig afvragen of loting&matching verbetering brengt. Immers, meer kinderen en meer scholen moeten loten. Er komt niet mee plek. De oplossing is, dat schoolbesturen zorgen dat het aanbod matcht met de vraag!

Dwerg

Dwerg

14-10-2016 om 09:08

tja

Het aanbod en de vraag zullen nooit volledig matchen, scholen lopen altijd jaren achter de feiten aan. Zij zitten met personeel met vaste dienstverbanden en kunnen niet zo eenvoudig switchen. Dit geldt voor zoveel zaken, de woningmarkt bijvoorbeeld. Overigens is er in Den Haag helemaal niet zo'n groot probleem met loten.

Ja als je maar op 1 school mag inschrijven, ga je misschien strategisch kiezen. Of de gok wagen. Dat mag ieder voor zich bepalen. Is dat erg?

Als er op meer scholen mag worden ingeschreven, wordt het lotingsprobleem alleen maar groter. Amsterdammers willen niet voor niets ook liever terug naar het oude systeem.

Ik ben bang dat deze ouders, wie het op het basisonderwijs te doen was, geen idee hebben gehad welke beerput ze nu hebben opengetrokken.

Dwerg

Dat scholen achter de feiten aanlopen, wordt o.a. geweten aan vaste dienstverbanden, bestaande gebouwen e.d., maar eigenlijk zou natuurlijk het belang van de kinderen centraal moeten staan dat ze een passende school kunnen kiezen.
Het stemmen met de voeten door ouders en kinderen, is voor scholen een manier om bij de les te blijven. Vragen die zij zich voortdurend moeten stellen zijn: Zorg ik goed voor de kwaliteit, ga ik voldoende mee met de tijd, houd ik rekening met bevolkingskrimp (in de regio) en (sterke) bevolkingsgroei (Amsterdam en Utrecht), verandering van de leerlingenpopulatie, stijgen van niveaus (mer hogere adviezen). Houden de verantwoordelijke schoolbesturen geen of onvoldoende rekening met dergelijke bepalende factoren, dan creëren ze zelf het probleem. Dat ze dat probleem vervolgens niet aanpakken maar willen oplossen met een dwingend lotingssysteem voor iedereen, vind ik getuigen van beschamend slecht bestuur. De rekening van het zelf gecreëerde probleem wordt aldus gepresenteerd aan de leeerlingen, en dan vooral verliezers in de scholentombola.

Verder ben ik het eens met je opmerking over strategisch kiezen of de gok wagen. In feite is dat ook een vrije keuze. Ook dat word je ontnomen door de dwang dat iedereen mee moet doen aan de loterij. DIt systeem is bedacht om vooral de leerlingen die kiezen voor de meest populaire scholen een kans te geven op de iets minder populaire scholen. Deze leerlingen verdringen nu de leerlingen die gewoon het liefste naar die iets minder populaire school willen; ook zij lopen nu het risico uitgeloot te worden. Of dat nou zo eerlijk en rechtvaardig is ...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.