Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bea

Bea

10-03-2016 om 21:52

aanmelding ROC

Even een korte vraag. Is het normaal dat een klassementor -zonder overleg met ouders- een aanmelding bij een nieuwe opleiding doet; een ROC?
We hebben het er in het verleden wel over gehad, maar we hadden nog geen vaste afspraken gemaakt hierover. De mentor van de praktijkschool heeft mijn dochter aangemeld bij een nivo 1/entree opleiding in onze omgeving. Ik vind het zo vreemd?

Nee

Dat lijkt me niet. Via het leerlingdossier geef je je kind op voor een volgende opleiding. De mentor kan daar nog een persoonlijke noot aan toe voegen. Het dossier wordt pas verstuurd na wederzijds goedkeuren.

De mentor betaalt ook de kosten van de opleiding? Is het wel de opleiding die je dochter definitief wil? Zo ja, blijft het evengoed vreemd in mijn ogen.

Hoe oud?

Dat kan wel ja. De wet passend onderwijs biedt die mogelijkheid.
Dat ligt wel een beetje aan de leeftijd. Die moet jonger zijn dat 18 jaar.

Natuurlijk moet ook dat zorgvuldig en in informatieve stappen. Maar omdat het eigenlijk zo'n raar verschijnsel is dat een school zoiets zou mogen doen, is het best mogelijk dat de procedure correct is gevolgd terwijl jullie het niet hebben zien aankomen.

Een reden om het zo te doen: de leerling is bijna 16 en voldoende leerbaar. De mentor wil de (laatste) kans voor het behalen van een startkwalificatie benutten.

Een reden om het niet te doen: de entree-opleiding mag je maar 2x 1 jaar doen. Als je niet slaagt (niet toelaatbaar tot mbo2) dan mag je nooit meer naar (een gesubsidieerde) school.

Je kunt er daarom juist voor kiezen om de leerling veel later pas de entree-opleiding te laten proberen.
De praktijkscholing mag de leerling van 16 jaar of ouder wel van school sturen.
Lln op de praktijkscholing hebben geen kwalificatieplicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.