Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noname

Noname

04-11-2014 om 17:26

80% norm

De leerkracht van mijn dochter in groep 8 vertelde me dat mijn dochter voornamelijk zessen scoort op toetsen maar zei daarbij dat de school de 80% norm hanteert. Heb je dan op een toets 80% van de vragen goed dan scoor je een zes.
Weet iemand wat het betekent als je dan op die 80% score zit? Aan welk schoolniveau moet ik dan denken? Vorig jaar scoorde ze op de cito's TL/Havo niveau.

klopt

Ik heb ook een dochter in groep 8 en bij ons geldt deze norm ook. Gisteren nog had mijn dochter de afkorting z.g.a.n. geschreven als z.g.an. Ze was dus 1 punt vergeten te zetten en gelijk had ze een aftrek van 1 punt en dus een 9. Ze zijn vreselijk streng met die methodetoetsen. Idem met rekenen.

Ik heb me laten vertellen echter dat die methodetoetsen helemaal niet zo belangrijk zijn hoor. Ze kijken vooral naar de Cito toetsen. Wat scoort ze daarop?

Cito normering

Als ik het goed begrijp, slaat de 80% op de normering welke Cito hanteert bij afname van LVS toetsen. Volgens de oude norm was 80% de A-grens. Bij de nieuwe norm wordt strenger gerekend en is pas bij 90% een A-score behaald. Deze A's en B's etc zijn een indicatie voor het schooladvies. De link maakt het wat duidelijker.
Als de school zegt de 80% norm te hanteren, zeggen ze dat ze soepeler rekenen dan de nieuwe norm.

Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar met de nieuwe norm zou haar score lager uitvallen.
Best vreemd als een school bij advies een oude norm hanteert, maar de eindcito door de CITO volgens een nieuwe norm wordt beoordeeld. Will de school op deze manier meer kinderen een hoger advies meegeven nu de advies 'bindend' is?

http://www.o21.nu/wp-content/uploads/2014/01/Publicatie-omgaan-met-de-nieuwe-Cito-normen.pdf

four

four

04-11-2014 om 19:15

dat heeft niets te maken met de cito normering

De normering van cito zegt iets over hoe goed je het doet t.o.v. een normgroep. Scoor je een A dan hoor je bij de 20 % beste leerlingen voor die toets. Dat heeft niets te maken met het percentage goede antwoorden.

Op de vraag van topicstarter valt geen antwoord te geven. Hoe goed een zes is (en dus in haar geval 80 % van de vragen goed) hangt af van de moeilijkheidsgraad van de toets.

80 versus 60

Nog even verder gezocht en kwam op www.123idee. Daar wordt het verschil 80 en 60% norm uitgelegd.
Als bij 60% norm van de 30 vragen 18 goed zijn heeft een kind een 6 gehaald. Maar bij de 80% moet een kind 24 vragen van de 30 goed hebben voor een 6( als het 18 vragen goed heeft heeft het een 2.

Inderdaad geen verband met Cito.

http://www.123lesidee.nl/index.php/site/links/1709

http://www.123lesidee.nl/files/60%20procent%20normering.pdf

http://www.123lesidee.nl/files/80%20procent%20normering.pdf

Annet

Annet

04-11-2014 om 19:32

Kleine correctie over Cito

A is de bovenste 25%.
Ondertussen is de hoogste schaal I. Dat is de bovenste 20%
De schalen zijn met dit systeem gelijk verdeeld over I t/m V.
Dat was met A t/m E niet zo.

Bij de Cito zijn dit percentielen oftewel percentages van leerlingen in de hoogste groep. Dat is wat anders dan het percentage fouten.

Noname

Noname

04-11-2014 om 19:37

Methodetoetsen

Ja het zijn methodetoetsen denk ik. De leerkracht had het over 60 of 80 procents-normering en de 80 procents-normering was best hoog zei hij en had niks met de cito te maken.

Ik vond er dit over: "Toetsen bij een methode zijn bedoeld om na te gaan of een leerling de lesstof die net is behandeld, voldoende beheerst. Hierdoor zijn ze zo gemaakt dat de meeste leerlingen vrijwel alles goed kunnen. De leerkracht weet zo of hij door kan gaan met de opdrachten van de methode of dat herhaling van de stof wenselijk is"

Dan kan ik verder weinig anders dan concluderen dat ze gewoon op schema ligt met de leerstof. De cito komt pas in januari.

95% norm bij rekenen

In de klas van mijn zoons bij een toets van 80 sommen één fout per punt rekent. Met deze norm een voldoende halen vind ik behoorlijk knap.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.