Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mies

mies

21-06-2013 om 10:24

8 weken vakantie?!


ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-06-2013 om 12:18

3 opties

Om dat verschil in vakantiedagen tussen ouders en kinderen op te vangen, heb je volgens mij globaal 3 opties:
* Je organiseert je werk anders. Je spreekt af in schoolweken meer uren te maken, in vakantieweken minder of niets. Of je koopt extra vakantiedagen. Of je spaart overuren op. Je gaat er dus voor zorgen dat jij (of je partner) thuis kan zijn als er kinderen thuis zijn.
* Kan of wil je dit niet, dan organiseer je opvang. BSO, logeerpartijen, grootouders die komen, de buurtpuber van Annet, vriendjes, vakantiekamp...
* Kan of wil je dit ook niet, dan blijft er volgens mij maar 1 optie over: kind blijft alleen thuis (of gaat zelf op stap)

Jesse_1

Jesse_1

22-06-2013 om 15:18

Ijsvogeltje

""Buiten de al geboekte zomervakantie om zijn er maar weinig mensen die daarboven op nog meer vrij kunnen nemen!"

Precies. De meeste volwassenen kunnen een week of 5 vrij nemen, terwijl kinderen minimaal 12 weken vrij zijn. "

Volgens mij bedoelt P het anders: in veel bedrijven is het niet mogelijk om meer dan 3 weken (soms meer dan 2!) vrij te nemen omdat er nog meer werknemers zijn die in de zomer met vakantie willen en het bedrijf door moet kunnen werken en die niet zomaar iedereen tegelijk vrij kan geven. (Vandaar ook de bouwvak).

Eens met ijsvogeltje

Ik vind dat ijsvogeltje wel degelijk een punt heeft. Beetje vreemd om een paar weken voor de zomervakantie ineens verontwaardigd te zijn over iets dat allang bekend is. Als je geen vrij kunt nemen en niet wilt dat ze alleen is, zal je iets moeten regelen. Zo simpel is het. Of dat nou een tante, oma, ouder buurmeisje of de BSO is, er moet iets geregeld worden.

Overigens heb je hier in de stad (Den Haag) vakantieactiviteiten van JVA, daarmee kunnen ouders 3 weken ondervangen. In andere regio's zijn toch ook dergelijke activiteiten, informeer hiernaar. Of vraag hoe ouders van vriendinnen het oplossen, misschien kun je iets voor elkaar betekenen.

Een kind kan de was doen

je kan je kind ook nog wat om handen geven en tevens een centje laten bijverdienen door het huishoudelijke taken te laten doen. Dit deed mijn moeder vroeger bij ons, maar we waren toen wel ouder. Mijn moeder had overigens (en pas vanaf dat ik 14 was ofzo) een heel klein bijbaantje op een boekhoudkantoor, maar boekhouders moeten altijd begin juli aan de bak voor de kwartaalcijfers, dat is dus prijs in de zomervakantie. Ik kreeg enige instructie over het doen van de was en hoe de boel verder schoon te maken, en met dat werk verdiende ik dan ook nog wat. Was natuurlijk vooral bedoeld om mij wat aan te leren voor ik het huis uitging, maar handig was het wel.

Overigens, Gonniegans zegt dit: "Overigens heb je hier in de stad (Den Haag) vakantieactiviteiten van JVA". Ik denk dat dit in de grote steden wel eens veel beter ontwikkeld zou kunnen zijn dan in kleinere plaatsen. Al was het maar vanuit de traditie van zomerdagkampen voor stadse bleekneusjes. Daar plukken Amsterdamse kinderen ook de vruchten van, er kan een hoop gedaan worden hier. Maar bij Mies is er dan kennelijk alleen een bouwdorp waarop de ouders geacht worden mee te timmeren op 2 dagen in de week (hoe verzinnen ze het) en dat is toch een wat magerder aanbod.

Groeten,

Temet

Wen d'r maar an..........

Is eigenlijk erg simpel. Wen er maar aan! Ze zal nog heel veel meer alleen thuis zijn dan deze weken.
En brengen naar vakantiedorp?? Ze kan toch fietsen? Of met de bus??? Zo is het leven van een v.o. scholier.
V.o. scholieren hebben op de gekste momenten onverwachts vrij (proefwerkweek, uitval van lessen onverwachts, tussenuren, lerarenvergadering etc.etc.)
Hier waren om lange weken door te komen ook de kindervakantie-aktiviteiten een uitkomst. Niet als 'oppas' meer om de regelmaat er een beetje in te houden en als onderbreking. Weekje vakantiegedoe hier ter plaatse. Eerst meedoen, nu als vrijwilliger (vanaf 14 jaar bij de kleuters), dagje uit met speeltuin (vertrek om 7.00 uur 's ochtends), logeren bij vriendinnen, zwembad, bios, oppassen op buurtkinderen, aardappels alvast schillen, lege flessen terug brengen, fiets poetsen, boeken kaften.
Tijd tekort om alles te doen eigenlijk.
En tja wij moeten ook gewoon werken.
Wel proberen we zo nu en dan een middagje vrij te nemen extra. I.p.v. een week ofzo en zo nu en dan is er eens een opa of oma of tante die ze een middagje meeneemt (museum, uitje). 's Morgens liggen ze toch tot eind van de ochtend in bed. Dus zie het probleem niet zo.
groeten albana

mies

mies

23-06-2013 om 09:44

Tsja

het feit dat kinderen veel vakantie hebben vind ik prima. na 8 jaar basisschool weet ik me prima te redden met de zomer-, mei-, voorjaars-, kerst en herfstvakantie, en dan ook nog alle studiedagen. Maar nog steeds snap ik niet waarom 6 weken zomervakantie niet voldoende is bij de middelbare school. Een lange zomervakantie is ontstaan vanuit het idee dat kinderen op het land moesten helpen, en dat is nu niet meer zo. laat kinderen lekker spelen, bijkomen, genieten. prima. maar waarom 2 maanden, naast al die andere vakanties? 6 weken is toch meer dan voldoende in de zomer. dat is niet hetzelfde als dat ze 'net zoveel naar school moeten als dat een volwassene moet werken'.

veel van de opmerkingen gaan over kinderen van 14 jaar en ouder. dat die alleen thuis blijven begrijp ik. Maar dit gaat over een meisje van 11, net van de basisschool en nog erg speels. Nog altijd 's ochtends rond half acht klaar wakker. Die laat ik niet dagenlang alleen thuis (zeker niet met vriendinnetjes van dezelfde leeftijd), laat ik niet werken (muv uitruimen van de vaatwasser enzo). Ze is 11!!! een heel verschil met 14.

Ik woon idd in een wat groter dorp, niet heel veel te doen. bij mijn werk is vakantiedagen opbouwen helaas geen optie. te veel vrij nemen in de zomer ook niet ivm collega's die ook vrij willen. man en ik nemen al gespreid vakantie om maar te zorgen dat we zoveel mogelijk zelf de vakanties kunnen opvangen, en de kinderen (jongste is 8) gaan in totaal vier weken per jaar naar opa's en oma's. Al met al wisten we ons prima te redden.

En dit kon ik ook niet ruim van te voren aan zien komen. Pas bij de inschrijving op de nieuwe school in mei kregen we het vakantierooster. Basisschool kwam er afgelopen week pas mee dat de laatste schooldag voor groep 8 niet vrijdag is -zoals elk jaar- maar ze zijn na maandag al vrij met uitzondering van feestjes 's avonds. foutje van de school om het nu pas door te geven.

natuurlijk weten we alles wel weer te regelen, op wat voor manier dan ook. dit soort dingen gebeuren wel vaker. maar ik blijf 8 weken erg veel vinden voor een zomervakantie. En dan vooral in een land waar bij de meeste gezinnen tweeverdieners zijn om maar rond te kunnen komen (maar op deze zin zal wel weer flink geschoten gaan worden...).

overigens vind ik een buurtpuber wel een erg leuk idee. Ik ga eens bij collega's rondvragen of ze een dochter hebben die komende maanden weinig te doen heeft, en die wat geld wil bij verdienen. lijkt me voor dochter(s) ook leuk!
en verder op internet maar eens kijken of er leuke sportkampen oid zijn voor een weekje, is ook een leuk idee.

mies

mies

23-06-2013 om 09:45

Tsja

het feit dat kinderen veel vakantie hebben vind ik prima. na 8 jaar basisschool weet ik me prima te redden met de zomer-, mei-, voorjaars-, kerst en herfstvakantie, en dan ook nog alle studiedagen. Maar nog steeds snap ik niet waarom 6 weken zomervakantie niet voldoende is bij de middelbare school. Een lange zomervakantie is ontstaan vanuit het idee dat kinderen op het land moesten helpen, en dat is nu niet meer zo. laat kinderen lekker spelen, bijkomen, genieten. prima. maar waarom 2 maanden, naast al die andere vakanties? 6 weken is toch meer dan voldoende in de zomer. dat is niet hetzelfde als dat ze 'net zoveel naar school moeten als dat een volwassene moet werken'.

veel van de opmerkingen gaan over kinderen van 14 jaar en ouder. dat die alleen thuis blijven begrijp ik. Maar dit gaat over een meisje van 11, net van de basisschool en nog erg speels. Nog altijd 's ochtends rond half acht klaar wakker. Die laat ik niet dagenlang alleen thuis (zeker niet met vriendinnetjes van dezelfde leeftijd), laat ik niet werken (muv uitruimen van de vaatwasser enzo). Ze is 11!!! een heel verschil met 14.

Ik woon idd in een wat groter dorp, niet heel veel te doen. bij mijn werk is vakantiedagen opbouwen helaas geen optie. te veel vrij nemen in de zomer ook niet ivm collega's die ook vrij willen. man en ik nemen al gespreid vakantie om maar te zorgen dat we zoveel mogelijk zelf de vakanties kunnen opvangen, en de kinderen (jongste is 8) gaan in totaal vier weken per jaar naar opa's en oma's. Al met al wisten we ons prima te redden.

En dit kon ik ook niet ruim van te voren aan zien komen. Pas bij de inschrijving op de nieuwe school in mei kregen we het vakantierooster. Basisschool kwam er afgelopen week pas mee dat de laatste schooldag voor groep 8 niet vrijdag is -zoals elk jaar- maar ze zijn na maandag al vrij met uitzondering van feestjes 's avonds. foutje van de school om het nu pas door te geven.

natuurlijk weten we alles wel weer te regelen, op wat voor manier dan ook. dit soort dingen gebeuren wel vaker. maar ik blijf 8 weken erg veel vinden voor een zomervakantie. En dan vooral in een land waar bij de meeste gezinnen tweeverdieners zijn om maar rond te kunnen komen (maar op deze zin zal wel weer flink geschoten gaan worden...).

overigens vind ik een buurtpuber wel een erg leuk idee. Ik ga eens bij collega's rondvragen of ze een dochter hebben die komende maanden weinig te doen heeft, en die wat geld wil bij verdienen. lijkt me voor dochter(s) ook leuk!
en verder op internet maar eens kijken of er leuke sportkampen oid zijn voor een weekje, is ook een leuk idee.

P

P

23-06-2013 om 10:04

Acht weken?

Het is bijna een week meer geworden door de basisschool dus ik snap je opmerking over het VO niet zo goed. Als jij nu in het noorden had gewoond had je dochter een week minder gehad (zes dus). Vanaf volgend jaar is dat altijd zo maar volgend jaar is je dochter de weken ervoor dus al vrij.

Verder vind ik het niet van belang of een kind 11 is of 13, het gaat om de overstap van basisschool naar brugklas. Volgend jaar ziet het er al weer heel anders uit, dan is ze gewend aan dagen alleen zijn op het VO. Een kind wat nog veel speelt is dan juist wel weer een uitkomst.

Deze vakantie is het lastigste van allemaal, volgend jaar is ze gewend bij brusjes doen ze het samen dus je zult alleen in deze vakantie moeten 'investeren'.

Lie

Lie

23-06-2013 om 10:21

Groep 8

Hier is groep 8 ook altijd eerder vrij, gewoon omdat ze 'klaar' zijn. Hier mogen ze trouwens wel naar school, tot aan de laatste schooldag. Maar dat is met een gecombineerde groep 6, 7, 8 natuurlijk makkelijker dan met gewoon 'n groep 8.

Ik vind 11 ook wel erg jong om zo lang en vaak alleen thuis te zijn. Er zijn er vast die dat al kunnen, en daaronder waarschijnlijk ook die van mij, maar die wil het niet en ik ook niet.. ik zou niet rustig op mijn werk zitten. Ik ging er bij mijn oudste ook gewoon vanuit dat vakanties gelijk op zouden gaan... Dat is dus niet zo: VO heeft een week langer zomervakantie en een week minder in het voorjaar.

Mijn oudste wordt over 'n paar maanden 14, gaat naar 3vwo, maar zou ik eigenlijk ook nog niet 'n werkweek alleen thuis willen laten. Zelf heeft hij er uiteraard geen probleem mee, maar ik ben blij dat hij in vakanties gewoon naar z'n werk kan gaan.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 10:59

Hoe ik het deed

Wij hebben onze werkdagen zo aangepast dat we nauwelijks opvang nodig hebben. Dit houdt in dat man en ik niet samen ons weekend hebben en ik minimaal werk. Voor dit afgedaan wordt als 'dat moet je wel kunnen betalen', het heeft alles te maken met keuzes. Het houdt in dat man en ik 6 maanden per jaar niet samen vrij zijn. We nooit als gezin naar een verjaardag, een dierentuin of pretpark. Iets waar we overigens niet echt geld voor (over) hebben. Spannende vakanties doen we niet en we doen lang met onze spullen.
Heel vaak baal ik van het niet samen vrij zijn maar het grote voordeel is dat we het zelf kunnen opvangen en het geen vakantiedagen kost. In de zomermaanden was er 7 dagen per week iemand thuis, nu ik meer werk is er 6 1/2 dag per week iemand thuis. Toen de kinderen klein waren nam man in de wintermaanden op een werkdag van mij een vakantiedag op. Hierdoor hadden we minimaal opvang nodig. Het nadeel was dat er een weekje voor gezamenlijke vakantie overbleef.
Met deze constructie heb je geen problemen met een puber die acht of negen weken vrij is. Behalve dan het ellendige gehang van hem . Het is niet zaligmakend maar voor ons werkt het en kinderen zijn nu eenmaal vaak vrij. Of moeten naar de psychiater, fysiotherapeut, psycholoog, orthopedagoog, dokter of tandarts.

Rosa van der Zanden

P

P

23-06-2013 om 11:36

Rosa

Ik ga niet zeggen dat je dat maar moet kunnen betalen (tot een jaar geleden werkte ik ook alleen onder schooltijden en max 3 of 4 uur in vakanties per dag in de buurt) maar je moet werk hebben wat in het weekend kan!

Verder roepen teveel mensen hier: dan ga je toch thuiswerken! Alsof dat altijd maar mogelijk is

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 15:42

Ik heb me niet duidelijk uitgedrukt. Ik heb mijn weekenddagen op andere dagen dan dat man zijn weekend heeft. Zo ben je per week per echtpaar al vier dagen vrij. Dan hoef je nog maar drie dagen op te vangen. Van die drie dagen ben ik er twee thuis en de derde dag werk ik tot half twee. De kinderen zijn van twaalf tot twee alleen, verder is er altijd iemand thuis.
Als ik werk is man vrij en vice versa. Voor avondwerk moeten we het goed kortsluiten maar onze drukke periodes komen grotendeels niet overeen dus dat komt meestal wel goed. We werken geen van beide enkel de schooluren, altijd langer. Door deze constructie maakt het niet uit of het vakantie is of niet.
In de wintermaanden heeft man zijn weekend wel in het reguliere weekend. Toen de kinderen kleiner waren nam hij in die maanden één vakantiedag per week op en zo hoefden ze één keer naar het kinderdagverblijf. Nu neemt hij een halve dag per week op, stopt om drie uur met werken en is op tijd thuis om de kinderen uit school op te kunnen vangen.
Dat bedoel ik met keuzes maken. Wij kunnen niet lang met elkaar op vakantie want de dagen zijn opgegaan aan kinderopvang. Ik zou best ander werk willen (al weet ik niet wat maar dat is een andere discussie) maar dat is voor het gezin niet verstandig. In het verleden heb ik best leuke klussen moeten afslaan. Gezinsbelang gaat voor eigen belang, tenzij ik zo ongelukkig wordt dat het gezin niet meer kan functioneren .
Je kan niet alles hebben; én veel werken, én zelf op vakantie gaan (met je gezin, wat een luxe!) én nog uren over hebben voor de vrije tijd van de kinderen.
Rosa van der Zanden

bibi63

bibi63

23-06-2013 om 18:11

Rosa

Maar de meeste mensen kunnen toch helemaal niet hun vakantiedagen zomaar te pas en te onpas zelf indelen? Dat jij ervoor gekozen hebt om niet gezamenlijk een paar weken per jaar vrij te zijn, is uiteraard een keuze (maar ik zie sowieso niet het voordeel t.o.v. het nadeel wat dat heeft). Mijn vrije dagen kan ik helemaal niet per definitie afstemmen op thuis, die moet ik afstemmen met m'n collega's..
Bibi

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 18:34

Bibi

Het voordeel is dat er altijd een van ons thuis is, bij de kinderen. Wij hadden het gevoel dat dit nodig was en toen later een compleet kwartet aan diagnoses eruit rolde kregen we alleen maar meer bevestiging. Ik vind het een groot voordeel om nooit met vakanties, studiedagen of artsenbezoeken omhoog te zitten.
Mijn man mag geen vrij nemen in de schoolvakanties en het bedrijf waar hij werkt is dan wel groot maar de afdeling is klein. Het enige dat moet worden afgestemd is dat er geen twee tegelijk op vakantie gaan.
De vakantiedagen worden niet naar willekeur opgenomen, het is lang van tevoren duidelijk wanneer hij vrij wil. Vergelijk het met een parttimer, die is er ook niet altijd. Man werkt vijf dagen in de week en op twee van die dagen is hij wat eerder weg. Zijn overwerk wordt uitbetaald in vrije uren, vandaar dat hij zoveel vrij kan nemen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 18:38

Bibi ps

Ik heb mijn werkdagen ook afgestemd met thuis, sterker nog ik heb tegen leidinggevende gezegd dat het me niet uitmaakt waar ik word ingedeeld zolang ik maar op dezelfde dagen kan werken.

Rosa van der Zanden

mies

mies

23-06-2013 om 18:56

Maar

Rosa, jullie hebben allebei andere 'weekenddagen' schrijf je. Man en ik werken op kantoor waar de weekenddagen gewoon op zaterdag en zondag vallen. daar is geen keuze om je weekenddagen te kunnen kiezen. avonddiensten/nachtdiensten hebben we ook niet. Tussen 7.30-18.00 uur moet je je uren maken, en het aantal uren staat vast volgens contract.

we wonen ver bij familie (en veelal ook vrienden) vandaan en hadden daardoor afgelopen jaren toen de kinderen klein waren weinig hulp maar we hebben het prima gered....ondanks dat jongste vaak (onverwacht) naar het ziekenhuis moest en veel ziek is geweest hebben we tot nu toe alles weten te regelen. Je hebt me nooit horen klagen als de kinderen een uur eerder opgehaald moesten worden, ergens weer studiedag hadden of een koningsfeest met aangepaste tijden.

We hebben het opgelost door flexibel met ons werk/vrije dagen om te gaan. maar deze flexibiliteit kent wel een uiterste. het houdt ergens op, met name voor de werkgevers. het nieuws dat ik kreeg over al die vrije zomerdagen dat was ff te veel..... maar we zullen het wel op lossen, one way or the other.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 18:57

Bibi ps2

Ik zou ook niet weten hoe je anders die zee aan vrije tijd kunt opvangen. Wij zijn in het bezit van één bejaarde oma op meer dan een uur rijafstand. Mijn kinderen zijn té bewerkelijk om door medemoeders opgevangen te worden en de BSO had destijds geen plek.
Met wat overleg met je leidinggevende kom je echt heel ver, het gaat om hier en daar een dag die bovendien lang van tevoren is aangegeven. Dit levert geen tot nauwelijks problemen op en bovendien zijn we op vrije dagen altijd telefonisch bereikbaar voor het werk. Ik denk dat een paar weken lastiger te plannen is.
Dan is het wel een keus. Keus tussen rust in de tent, altijd iemand thuis versus drie weken samen weg en verder een hoop gedoe om de schoolvakanties rond te krijgen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 19:06

Mies

Met kantoorwerk gaat die vlieger inderdaad niet op. Hier geen middag- of avonddiensten maar man moet in de zomermaanden wel regelmatig 's nachts werken. Nadat hij overdag het kantoor al heeft gedaan. Part of the job, zeg maar.
Wij hebben ook het woon- werkverkeer op thuis afgestemd, geen lange reistijden en een huis in de buurt van het werk gekocht, dat is een luxe maar tegelijkertijd ook inleveren van luxe omdat je jezelf beperkt in de mogelijkheden.
Het vraagt wat omdenken maar voor ons werkt het.
Als je allebei fulltime werkt timmer je het zo dicht dat je niet meer flexibel kunt zijn. In dat opzicht heb je natuurlijk wel een keus.
Rosa van der Zanden

mies

mies

23-06-2013 om 19:15

Nou

Dat omdenken hebben we al gedaan. We wonen in het dorp waar we werken en hebben daarvoor vrienden en familie achter gelaten. Man en ik werken 34 uur onder schooltijd. Allemaal goed geregeld....maar nog steeds niet voldoende

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 19:32

Mies

Toevallig heb ik afgelopen jaar wat uren erbij gekregen, daarvoor werkte ik 18 uur. Met allebei 34 uur zou ik het van zijn levensdagen niet rond krijgen. Bijvoorbeeld deze week: morgen fysio oudste en overmorgen inloopmiddag basisschool. Beide regelt man. Woensdag tennisles, moet kind brengen omdat ze altijd verdwaalt. Donderdag plastisch chirurg oudste en contact orthopedagoog school voor oudste. Ik doe het vanaf de woensdag. Vrijdag heb ik geloof ik niets, maar ik doe dit uit het blote hoofd dus het zou zo maar anders kunnen zijn. Dan werk, kinderfeestjes regelen en een beetje het huis schoonmaken. O ja, en ik moet nog naar de tandarts deze week. Echt, ik zou dat niet kunnen als ik meer uren zou werken, heb nu een aanstelling voor 24 uur. Dit is wel een drukke week maar niet overdreven.
Ik ga de jongsten nu naar bed brengen en dan de website van mijn werk bijwerken en wat voorbereiden. En een verslag schrijven voor de orthopedagoog.
Zou je het afkunnen met minder uren werken? Wij hebben bijvoorbeeld de hypotheek op één salaris gedaan, dat geeft financieel ook rust.

Rosa van der Zanden

mies

mies

23-06-2013 om 19:45

Helaas

Financieel zou het kunnen om minder te werken maar het kan helaas niet. Toen jongste was geboren ben ik twee jaar thuis geweest. Daarna veel gesolliciteerd op part time banen maar nergens een baan kunnen krijgen want over gekwalificeerd. Er zijn meer dan genoeg mensen met de juiste diploma en ervaring.
Ik had uni met mooie ervaring, dat werkt voor parttime niet mee. Uiteindelijk een baan kunnen krijgen maar tijdens het sollicitatie gesprek is duidelijk gezegd dat minder dan dit aantal uur geen optie is.

Met een woonwerk afstand van 10km en een redelijk zekere baan (kans op ontslag/faillissement klein) mag ik al heel blij zijn!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-06-2013 om 20:34

Thuiswerken

"Verder roepen teveel mensen hier: dan ga je toch thuiswerken! Alsof dat altijd maar mogelijk is"
Ik lees helemaal niet dat mensen dat hier roepen. Ik lees alleen maar dat mensen beschrijven hoe zij het voor zichzelf oplossen. Dat betekent toch helemaal niet dat jij het dan ook maar zo moet doen, of dat je moet verdedigen waarom jij dat niet doet of kan? Als er met je werk niets te regelen is (extra vrije dagen, thuiswerken of wat dan ook maar) dan moet je het dus zoeken in (extra) opvang van je kinderen om de vakantiedagen op te vangen. Niets mis mee toch?

Vic

Vic

23-06-2013 om 20:38

Ik weet het weer

Ik weet alweer hoe ex en ik het geregeld hadden toen dochter 9 weken vrij was. Ik heb 4 weken vrij genomen, ex ook, en de week die over was hebben we met thuis werken min of meer afgedekt. Op de basisschool hadden we 3 dagen bso en namen dan de maandag (ik) en vrijdag (ex deeltijd) vrij.
Het is wel fijn dat ze nu 14 is en bij voorkeur alleen thuis

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-06-2013 om 20:45

Eigen oplossing

Precies, iedereen doet wat binnen het gezin kan en voor elk gezin is dat anders. De een heeft een oneindige toevoer van oppasoma's en buurvrouwen die bijspringen en de ander niet. Ik schreef in een eerdere posting vandaag dat man geen (vakantie)vrij MAG nemen. Pasen, Pinksteren, meivakantie en de zomervakantie is voor hem per definitie geen vakantie. Nooit.
Het kan best dat je hier iets leest waar je nooit aan had gedacht en wat voor jou misschien wel kan werken. Daar is het forum toch voor? Tips uitwisselen en ideeën opdoen.

Rosa van der Zanden

P

P

24-06-2013 om 06:55

Ijsvogeltje

Ik bedoel hier op het forum. Ik moet altijd zo lachen dat mensen zonder precies te weten wat iemand voor werk doet als advies geven: ga een dag thuiswerken.

bibi63

bibi63

24-06-2013 om 21:41

Tuurlijk rosa

Ik snap wel wat je bedoelt. Maar als je ergens werkt waar alleen van ma t/m vr tussen 8 en 6 gewerkt wordt, dan zijn vrije doordeweekse dagen opsparen niet een optie. Dat kan wel als je bij een bedrijf werkt waar ook in het weekend, 's avonds, 's nachts, gedurende feestdagen kan werken (heeft uiteraard ook veel nadelen, maar je kan dan wel meer vrij nemen tijdens schooldagen). Twee mensen met een kantoorbaan en 25 of 30 vakantiedagen: dan wordt het wel heel erg moeilijk omdat allemaal op te vangen, altijd iemand thuis buiten schooluren (vooral als andere opvangopties niet mogelijk zijn).
Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-06-2013 om 22:52

Ja dat is onmogelijk

En daar hebben ze dan juist de BSO voor uitgevonden. Dat kost wat maar dan heb je ook wat. Daarom begrijp ik dit soort klaagzangen ook nooit zo goed. Kijk in het geval van Rosa ligt het wellicht anders, met een kwartet aan diagnoses, dan ontkom je wellicht niet aan het maken van moeilijke keuzes.

Ik snap hét overigens wel, maar inderdaad, wen er maar aan. Vermoedelijk dat je nog wel vaker verrast gaat worden. Studiedagje hier, projectdagje daar. Keertje vroeg uit, keertje laat beginnen. Op de middelbare school zit er echt veel minder ritme in de dagen. En krijg je ook geen mooie jaar kalender met een heel jaar vooruit gepland.

En hoe wij dat opgelost hebben? In ieder geval niet met bso. Had gekund, maar was niet meer nodig. We hebben hem een paar daagjes uitlogeren gestuurd, een keertje te lunchen gevraagd op het werk, een dagje met papa mee naar het werk. Zelf een aantal weke vrij en toen viel er nog een week of twee te overbruggen. Mijn oudste vond het niet zo erg om alleen thuis te zijn, integendeel zelfs. Dus die hebben we mooi thuisgelaten met wat klusjes. Hij gaat nu naar de 3e en heeft voor deze zomer al een heel plan gemaakt. Het is ook een kwestie van wennen.
Voor ouders en voor kinderen

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Het is ook gewoon te laat eigenlijk

Alle basisschoolkinderen moeten als ze naar het v.o. gaan die omslag maken en zijn dan 11 of 12. En eigenlijk had je gewoon al eerder moeten beginnen met zelfstandig maken, ervaring ermee opdoen. Ik ken géén kinderen die pas met 14 van de basisschool komen....Opeens moeten ze overal naartoe op de fiets (zelfstandig) hebben ze onverwachts vrij op de gekste tijden en schoolfeesten tot 12.00 uur 's nachts en de volgende ochtend vroeg weer op....
Ja dat is wennen. Maar het was een stuk handiger geweest als je je dat eerder gerealiseerd had. Klaagzangen helpen nu niet meer. Je moét nu wel....
groeten albana

Tango

Tango

27-06-2013 om 11:22

Mee naar kantoor?

Misschien kan je dochter met jou of haar vader af en toe een dagje mee naar kantoor. Kinderen vinden dit vaak leuk en mogelijk is er nog wel een klusje voor haar te vinden: papier versnipperen, koffie en thee rondbrengen etc. Wel even met de baas overleggen natuurlijk.
Thuiswerken is natuurlijk niet altijd een optie. Ik ben heel blij dat ik het wel kan en partner zelfs vanuit huis werkt. Anders zouden wij ook niet de komende zomervakantie kunnen opvangen. Naast dat we zelf 2 weken op vakantie gaan komt er ook nog een logeetje via Europa Kinderhulp. Tja, die kan niet 3 dagen mee naar de BSO natuurlijk. Nu vangen we het op met thuiswerken, in de avonden werken, een aantal BSO-uren, oma etc.

amk

amk

27-06-2013 om 11:39

Mee naar kantoor?

een werkplek is geen plek voor kinderen.
Hier komen ze zelfs het terrein niet op voor hun 12e.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.